درخواست مشاوره رایگان

ثبت شرکتثبت تغییرات شرکتثبت برندخدمات اداری مشاوره

بررسی و استعلام گواهی ارزش افزوده

نگارش توسط : تیم تحریریه ایلیا     |     پنج شنبه، 7 مرداد 1400


به احتمال زیاد تا به امروز بر روی محصولاتی که خریداری می کنید با عبارت ارزش افزوده مواجه شده و آن را دیده اید. در حقیقت ارزش افزوده ، مالیاتی می باشد که به غیر از تولید کننده هر واسطه ای وظیفه دارد آن را یکبار پرداخت نماید و در دفعه های بعد آن را از مشتری دریافت و به حساب دولت واریز کند.

همه افرادی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستند وظیفه دارند در پایان هر فصل با فرصت 15 روزه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده خود را ارائه و پرداخت کنند. در صورتی که این چنین نباشد با آن ها به صورت قانونی برخورد می شود.

ما در این مقاله می خواهیم درباره گواهی ارزش افزوده مطالبی را ارائه نماییم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

بررسی استعلام گواهی ارزش افزوده

 

گواهی ارزش افزوده و کاربرد آن

برگه ای که به صورت A5 می باشد و از جانب سازمان امور مالیاتی صادر می گردد گواهی ارزش افزوده گفته می شود.

تمامی خریداران کالاها و یا اشخاصی که می خواهند از خدمات بهره ببرند این امکان را دارند در هنگام پرداخت هزینه های مربوط به مالیات بر ارزش افزوده در صورتحساب فروشندگان،اقدام به اخذ گواهی ثبت نام از آن ها نمایند و بعد از مشاهده آن و اطلاع از اعتبار تاریخ برای پرداخت هزینه های آن اقدام نمایند.

تمامی فروشندگان کالا و خدماتی که این قانون را شامل می شوند مستلزم به ارائه گواهینامه ثبت نام ارزش افزوده به مشتریان خود هستند.

همان گونه که مشخص شده برای انجام هر فعالیتی درباره امور مربوطه به مجوزهایی از سازمان و ارگان های مربوط به آن نیاز است. برای انجام امور مالیاتی و هم چنین به جهت انجام و تکمیل حسابهای مالیاتی به گواهینامه ارزش افزوده نیاز خواهد بود.

گواهی ارزش افزوده گواهی می باشد که بعد از ثبت شرکت و دریافت کد اقتصادی مودیان باید حتما برای دریافت آن اقدام کنند.

خریداران وظیفه دارند در هنگام پرداخت مبلغ مالیات بر ارزش افزوده در صورتحساب های فروشندگان، گواهی ثبت نام را از آن ها بخواهند و بعد از آنکه آن و اعتبار تاریخ را مشاهده کردند برای پرداخت آن اقدام کنند.

شما با وارد شدن به پایگاه اینترنتی که در ذیل ذکر شده است می توانید اطلاعاتی را درباره اینکه چگونه می توانید از گواهینامه ارزش افزوده شرکت ها استعلام بگیرید اطلاعاتی را کسب کنید هم چنین می توانید برای بررسی اعتبار گواهی ارزش افزوده هم اقدام نمایید:

https://www.evat.ir/frmvalidationofregistration.aspx بعد از اینکه به سامانه ذکر شده وارد شدید باید به عنوان پرداخت کننده شماره اقتصادی جدید، شماره ملی را وارد نمایید سپس برروی گزینه جستجو کلیک کنید در این حالت نتایجی که بدست آمده برای شما نشان داده می شوند.

مشمولین مالیات بر ارزش افزوده

تمامی اشخاص حقیقی که به فعالیت و کسب درآمد در فعالیت های اقتصادی خود مشغول باشند و این درآمد را از فروش محصولات خود یا عرضه خدمات به دست می آورند ملزم به پرداخت مالیات می باشند. 

در خصوص پرداخت مالیات ممکن است افرادی که زمینه کاری آنها فروشنده مواد اولیه کشاورزی، کود و بذر، فروشندگان شیرخشک و دیگر مشاغل باشند معاف باشند.

اشخاص حقوقی که شرکتی را پایه گذاری کرده اند و شماره ثبت هم دارند باید مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کنند نکته قابل توجهی در این راستا وجود دارد و آن این است که اگر اشخاص حقوقی فعالیتی دیگر انجام می دهند و از آن فعالیت درآمد بدست می آورند در قبال پرداخت مالیات بر ارزش افزوده موظف هستند.

اعتبار گواهی ارزش افزوده

بر طبق تشخیص حوزه مالیات بر ارزش افزوده، اعتبار این گواهی به صورت 6 ماهه و یا یکساله صادر می شود که بعد از به اتمام رسیدن تاریخ اعتبار ارزش افزوده همه افراد از قبیل اشخاص حقیقی و حقوقی مستلزم تمدید اعتبار از حوزه مالیاتی می باشند.

 

بررسی گواهی ارزش افزوده

 

شرکت های بدون فعالیت اقتصادی

این امکان وجود دارد که شرکتی بدون در اختیار داشتن فعالیت اقتصادی شماره ثبت داشته باشد که در این باره باید اظهارنامه مالیاتی انجام بدهند و آن را ارسال کنند.

موسس شرکت هم باید این نکته را مد نظر داشته باشد که اگر معامله ای برای یکبار صورت گرفته است باید جهت ارزش افزوده اقداماتی صورت بگیرد. در صورتی که این چنین اقدامی صورت نگیرد برای آن ها تخلفی محسوب می شود.

مراحل دریافت گواهینامه ارزش افزوده

  1. باید برای مالیات بر ارزش افزوده شرکت ثبت نام اولیه صورت بگیرد.
  2. باید برگه ثبت نام اولیه همراه با مدارک اولیه مالیات بر ارزش افزوده ارائه داده شود.
  3. بعد از دریافت رمز عبور ثبت نام مرحله دوم اغاز می شود.
  4. ارائه مدارکی مانند (اظهارنامه سه ماهه سالهای قبل از تاسیس تا سالی که قرار است مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام شود و گواهی صادر شود، ارائه برگه اولیه، مرحله دوم ثبت نام، شناسه کاربری، رمزعبور، ارائه نسخه تمامی قراردادها برای ثبت نام مرحله اخر و صدور گواهی ارزش افزوده.

استعلام ارزش افزوده چگونه صورت می گیرد؟

جهت استعلام ارزش افزوده باید به آدرس اینترنتی https://www.evat.ir/frmvalidationofregistration.aspx  مراجعه کنید پس از آن بعد از اینکه به لینک قید شده در سایت مراجعه نمودید الزامی می باشد که شماره اقتصادی جدید و شماره ملی را وارد نمایید و پس از آن بر روی گزینه جستجو کلیک کنید تا نتایجی که حاصل شده است نمایش داده شود.

خاطر نشان می شویم جهت اینکه گواهینامه ارزش افزوده هم صادر گردد نیاز می باشد که مودیان شرایط خاص و مشخصی را داشته باشند و اقدامات و مراحل قانونی مربوط به آن را سپری کنند تا شامل دریافت گواهی نامه ارزش افزوده شوند.

اعتبار گواهی ارزش افزوده

این امر ممکن است که اعتبار گواهینامه ارزش افزوده با تشخیص حوزه مالیات با مدت زمان اعتبارهای 6ماهه و یا یکساله جهت متقاضیان صادر گردند. توجه داشته باشید که حتما باید به اعتبار گواهینامه ها توجه کنید و در صورت به اتمام رسیدن پایان اعتبار جهت تمدید آن مبادرت نمایید.

خریداران محصولات وخدمات هم باید در هنگام خرید محصول و یا خدمات مورد نظر خود، باید گواهی ارزش افزوده را از فروشنده تقاضا نمایند و بعد از تایید اعتبار آن به منظور پرداخت مالیات ارزش افزوده اقدام نمایند.

اعتبار ارزش افزوده 6 ماهه و 12ماهه است. گواهینامه های ارزش افزوده با تشخیص حوزه مالیات امکان پذیر است. به موجب همین امر شما باید توجه کافی به اعتبار گواهینامه ارزش افزوده داشته باشید و در صورتی که اعتبار آن هم به پایان رسید باید برای تمدید آن اقدامات لازم را انجام دهید.

 

مراحل دریافت گواهینامه ارزش افزوده

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام اولیه ارزش افزوده

  1. ارائه کد اقتصادی.
  2. ارائه نسخه مدارک اعضای شرکت اعم از شناسنامه و کارت ملی ( براساس آخرین تغییرات)
  3. ارائه آگهی تاسیس شرکت.
  4. ارائه اخرین تغییرات شرکت.
  5. ارائه وکالت نامه.
  6. ارائه آدرس کامل محل سکونت پیمانکار.
  7. ارائه تلفن ثابت و همراه پیمانکار و در صورت امکان مدیر عامل ارائه تلفن ثابت و همراه هم الزامی است.
  8. ارائه کد پستی پیمانکار.
  9. ارائه مجوز فعالیت (گواحی صلاحیت یا نام شركت در سایت رتبه بندی)
  10. ارائه كد پستی دفتر و یا در صورت نبود كد پستی محل فعالیت یا منزل.
  11. مدارک لازم برای مرحله آخر ارزش افزوده
  12. ارائه نام بانک شرکت.
  13. ارائه نام شعبه بانک.
  14. ارائه کد شعبه.
  15. ارائه شماره حساب.
  16. ارائه تلفن ریس هیات مدیره.
  17. ارائه کد پستی و آدرس رئیس هیات مدیره.
  18. ارائه کد اقتصادی.
  19. ارائه آخرین تغییرات.
  20. ارائه مدارک آخرین اعضا.

شما می توانید برای اطلاع از نحوه اخذ و استعلام گواهی ارزش افزوده در کم ترین زمان به اطلاعات جامعی دست پیدا کنید . در صورت تماس با کارشناسان موسسه حقوقی ایلیا با بیش از 18 سال سابقه در امر ثبت شرکت ها و خدمات اداری می توانید از مشاوره رایگان آن ها بهره مند شوید .  

ما با شما تماس میگیریم لطفا شماره موبایل خود را وارد کنید

پاسخ دادن به :

فرم ارسال نظر و سوال
ارسال با تشکر از ارسال نظر . پس از تایید نظر شما درج خواهد شد
در فرم پر شده خطاهایی وجود دارد. لطفا آنها را بررسی کنید.
اعتبارسنجی فرم موفق بود!
با سلام یک شرکت ثبت شده در سالهایی که فعالیت ندارد: نیاز به پلمپ دفاتر دارد؟ در صورت تصمیم به فعالیت، میتوان فرضاً چند روز پیش از آغاز فعالیت و معامله تجاری، اقدام به دریافت گواهی ارزش افزوده نمود؟ یا حتماً باید فعالیت و معامله تجاری در جریان باشد؟ چنانچه گواهینامه دریافت گردد اما فعالیتی صورت نگیرد، مشکل قانونی ایجاد نمیگردد؟
پاسخ
ثبت شرکت ایلیا®
بر اساس قوانین هر شرکتی بعد از تاسیس ظرف مدت 1 ماه باید برای کارهای دفاتر اقدام کنند ، و ظرف مد 2 ماه از تاریخ ثبت برای امور مالیاتی اقدام کنین بدین ترتیب شما باید این امور رو انجام بدنی و هر زمان فعالیت خودتون ر و شروع کردین همه چی آماده فعالیت هستش
پاسخ
پایان مشاوره

به سیستم مشاوره آنی خوش آمدید .
لطفا جهت شروع پشتیبانی یکی از روش های زیر را انتخاب فرمایید