جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

هر ساعتی در روز کنار شما هستیم

با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید
در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

دوره مالیاتی در ارزش افزوده چیست؟

دوره مالیاتی در ارزش افزوده چیست؟

هرکالای تجاری که در ایران تولید می شوند باید به صورت قانونی عرضه شوند که خود بحث دوره مالیاتی در ارزش افزوده آن ها را برای تولیدکنندگان به میان می آورد. از این رو دانستن دوره مالیاتی از موارد مهم به حساب می آید که باید به صورت دقیق به آن پرداخت. از این رو بحث ثبت شرکت و اقدامات مربوط به مالیات به میان می آید.

درصد مالیات بر ارزش افزوده

از مهم ترین سوالاتی که این روزها در زمینه گواهی مالیات ارزش افزوده از کارشناسان حقوقی پرسیده می شود بحث درصد مالیات بر ارزش افزوده است. در پاسخ باید بگوییم در ابتدای سال ارزش افزوده برآورد می شود و درصد مالیات آن بر طبق میزان تورم در سال قبل محاسبه می شود، به عنوان مثال در سال 1400 برابر با 6درصدبه همراه 3 درصد عوارض است که باید محاسبه گردد.

در این صورت کل مالیات بر ارزش افزوده معادل 9درصد بوده که بر طبق ابلاغیه در ادارات گمرکی ایران به مصوب شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور برخی از کالاها را می توان تا پایان سال مالی به بحث مالیات بر ارزش افزوده آن ها پرداخت.

از سویی دولت مالیات های اقلامی به مانند دانه های روغنی، روغن خام، قند،برنج، شکر و گوشت قرمز را معادل یک درصد اعلام کرده است.

دوره مالیاتی در ارزش افزوده
دوره مالیاتی در ارزش افزوده چیست؟

دوره مالیاتی در ارزش افزوده

بر اساس ماده 10 قانون مالیات بر ارزش افزوده، هر سال شمسی به چهار دوره مالیاتی سه ماهه به شرح زیر تقسیم می شود که مؤدیان موظفند حتی در صورت عدم فعالیت بابت هر دوره اظهارنامه ارزش افزوده را ارسال نمایند.
بر اساس ماده 3 در قانون مالیات بر ارزش افزوده باید اینگونه بیان شود که تفاوتی که میان ارزش یک محصول و یا خدمات با کالای خریداری شده یا بدست آمده در زمان خاص و مشخص با عنوان ارزش افزوده ارائه می شود، این مورد در زمان تولید یک محصول بیشتر مورد توجه قرار می گیرد به صورتی که بهتر است به ماهیت مالیات بر ارزش افزوده توجه کنید.
مالیات بر ارزش افزوده عام به معنای مالیات ارزش افزوده برای تمامی کالاها و خدمات ارائه شده بوده مگر برای کالاهایی که معاف از این مالیات از سوی ارگان های کشوری و مالیاتی تلقی شده باشند.
در صورت کلی مالیات ارزش افزوده محصولات در چند نوبت و زمان از تولید و اماده سازی تا عرضه محصولات به حساب می آیند. مالیات ارزش افزوده و دوره مالیاتی مرتبط با آن در طول زمان تولید و عرضه به مشتریان در مراحل مختلف دریافت می شود.
ماهیت مالیات بر ارزش افزوده در واقع برای مصارف مصرف کنندگان است که توسط فروشندگان به اداره و سازمان مالیاتی کشور تسلیم می شود.

تفکیک دوره مالیاتی در ارزش افزوده

  • دوره اول: فصل بهار از ابتدای فروردین تا پایان خرداد به مدت 93 روز
  • دوره دوم: فصل تابستان از ابتدای تیر تا پایان شهریور به مدت 93روز
  • دوره سوم: فصل پاییز از ابتدای مهر تا پایان آذر به مدت 90 روز
  • دوره چهارم: فصل زمستان از ابتدای دی تا پایان اسفند به مدت 89 روز در سال های عادی و 90 روز در سال های کبیسه

نکات دوره مالیاتی در ارزش افزوده

اگر زمان شروع یا خاتمه فعالیت مؤدیان در طول یکی از دوره ها باشد، زمان مذکور به عنوان یک دوره کامل در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال چنانچه پایان فعالیت 15 اردیبهشت باشد، بازه زمانی 1 فروردین تا 15 اردیبهشت به عنوان یک دوره کامل در نظر گرفته می شود.

طول دوره های مالیات ارزش افزوده در حال حاضر 3 ماه است اما وزیر امور اقتصادی و دارایی در صورت پیشنهاد سازمان امور مالیاتی می تواند دوره ها را به 1 یا 2 ماه تغییر دهد.

3/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها