جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

هر ساعتی در روز کنار شما هستیم

با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید
در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

کد اقتصادی – هزینه دریافت کد اقتصادی

کد اقتصادی

اکنون که این متن را انتخاب کرده اید به حتم در زمینه کد اقتصادی سوالاتی را در ذهن دارید. برای رسیدن به پاسخ سوال کد اقتصادی چیست به متن مناسبی مراجعه کرده اید. این را بدانید دریافت کد اقتصادی پس از آنکه شرکت ثبت شد امری مهم است. این موضوع که کلاً کاربرد کد اقتصادی چیست و چطور باید استعلام کد اقتصادی را انجام داد؟ مواردی است که دقیقاً نیاز به دریافت اطلاعات از افراد متخصص خواهد داشت. ما اینجاییم تا در تمامی جوانب این موضوعات پاسخگوی شما عزیزان باشیم. همراه ما باشید و ادامه متن زیر را از دست ندهید زیرا از نظر حقوقی متن زیر می تواند راهنمای جامع شما باشد.

تعریف کد اقتصادی

دریافت کد اقتصادی یکی از لازمه های فعالیت برای اشخاص حقیقی و حقوقی برای فعالیت های بازرگانی است. این کد با شناسه‌ای 12 رقمی پس از آنکه پرونده به حوزه سازمان امور مالیاتی ارسال شد و تأییدیه های مربوطه را دریافت کرد به اشخاص حقیقی و حقوقی اعطا می شود. این کد برای انجام اکثریت فعالیت های اقتصادی مثل ثبت شرکتها، اخذ انواع مجوزها، خرید و فروش کالاها و صادرات و واردات محصولات امری ضروری به حساب می آید.

بر اساس قوانین با یکپارچه شدن سیستم اقتصادی، تا دو ماه بعد از ثبت شرکت تجاری باید برای دریافت کداقتصادی از سوی نماینده شرکت اقدام شود. تأکید می کنیم که داشتن این کد برای افراد الزام است.

در حالت کلی فعالیت های اقتصادی در زمینه های مختلف مستلزم شناسایی افرادی است که در این راستا فعال‌اند. از مزیت هایی که می توان در قالب اجرای فعالیت های اقتصادی و تجاری در نظر گرفت، پرداخت عوارض ها و مالیاتی است که از سوی ارگان دولتی افراد را موظف می کند تا برای داشتن رقابتی سالم و به دور از حاشیه آن را پرداخت کنند. با تکیه بر مقررات مندرج در واحد های امور اقتصادی و دارایی، برای کسانی که نیاز به دریافت اطلاعات مرتبط دارند می توان استعلام کد اقتصادی را انجام داد.

داشتن کد اقتصادی در کل به منزله داشتن پرونده مالی در اداره مالیات افراد است که انجام امور اقتصادی بدون داشتن آن امری ناممکن است. تا دو ماه که برای دریافت کد اقتصادی به اداره مالیات مراجعه می کنید موظف به پرداخت تمبر سرمایه هستید.

تعریف کد اقتصادی

افراد ملزم به گرفتن کد اقتصادی

تمامی افراد حقوقی که در زمینه هایی مانند مونتاژ، صادرات و واردات و هر نوع فعالیت تجاری که آن را به بازار ارائه می کنند و تمامی افراد حقیقی که اموری مانند کسب‌وکار تجاری را به همراه پروانه کسب انجام می دهند و یا شعبه ای از تجارت بازرگانی هستند واجد شرایط دریافت کد اقتصادی هستند.

برای افراد فوق الذکر گرفتن کد اقتصادی پس از آنکه شرکت به ثبت رسید و یا برند را دریافت کردند از اهمیت بالایی برخوردار است. در حالت کلی دریافت کد اقتصادی امری الزام برای اشخاص حقیقی و حقوقی است.

با مطرح کردن متن بالا به این نتیجه می رسیم که داشتن کد اقتصادی موضوعی مهم است و در مواردی مانند شرکت در مزایدات و مناقصات دولتی و خصوصی نقش به سزایی را ایفا می کنند که نداشتن آن می تواند مانعی برای حضور در جلسات مناقصه و مزایدات باشد.

کاربرد کد اقتصادی

اگر تمایل به خرید یا فروش یک کالای خاص یا خدمت رسانی دارید، اگر می خواهد اموری مانند صادرات و واردات کالاها را در زمینه فعالیت های خود داشته باشید، اگر می خواهید قرارداد های مهم را با شرکت ها و افراد منعقد سازید و در حیطه قوانین  فعالیت خود را ادامه دهید اخذ کد اقتصادی اهمیت خود را نشان می دهد.

داشتن این کد برای بسیاری از فعالیت های اقتصادی مثل امور ثبت شرکت و اخذ مجوزها امری ضروری است. برخی از کاربردهای ویژه این کد را در زیر بیان می کنیم:

  • امکان ثبت شرکت و دریافت جوازهای کسب و کار که هر دو مورد نیازمند داشتن کداقتصادی هستند
  • امکان افتتاح حساب برای فعالیت های اقتصادی با داشتن کد اقتصادی امکان‌پذیر است.
  • برای فعالیت خرید و فروش کالاها و یا دریافت خدمات داشتن کد اقتصادی موردی الزام است
  • واردات و صادرات کالاها نیز مستلزم داشتن کد اقتصادی هستند
  • موارد مهمی مانند عوارض شهرداری برای پرداخت به کد اقتصادی متکی هستند و داشتن کد اقتصادی موردی مهم است.
  • با داشتن این کد می توان اظهارنامه مالیاتی سالانه یا فصلی را ارائه کرد
  • برخی دیگر از کاربرد این کد را باید در زمینه شرکت های بازرگانی به حساب آورد که امری الزام برای فعالیت اقتصادی آنهاست.
  • همچنین تمامی شرکتهایی که قصد حضور در مناقصات و مزایدات دارند باید کد اقتصادی را در اختیار داشته باشند.
  • همچنین یکی از کاربرد ویژه داشتن کد اقتصادی برای شرکت هایی است که قصد معافیت مالیاتی را دارند لحاظ می شود.

هزینه دریافت کد اقتصادی

نحوه دریافت کد اقتصادی

جهت دریافت کد اقتصادی باید به ادارات امور مالیاتی کشور مراجعه کرده و بر اساس مراحل ثبت نام کد اقتصادی تمامی مدارک را در سامانه tax.gov.ir بارگذاری کنید. این مدارک شامل موارد زیر است:

  • تحویل فرم درخواست کد اقتصادی
  • رونوشت از شناسنامه و کارت ملی متقاضی
  • رونوشت از گواهی پایان خدمت یا معافیت آقایان متقاضی
  • ارائه مشخصات محل کسب و کار تجاری که می تواند شامل اجاره نامه و سند باشد.
  • ارائه اصل و کپی از گواهی صلاحیت فنی در راستای مجوز امور اقتصادی مانند صادرات و واردات کالاها

پس از آنکه تمامی مدارک فوق را تدارک دیدید حال نوبت به آن می رسد که به اداره امور مالیاتی مراجعه کنید و فرم درخواست را تکمیل کرده و مدارک را نیز تحویل اداره امور مالیاتی دهید. هزینه های اخذ کد اقتصادی را نیز باید بر اساس مواردی که لازم به پرداخت است برآورد کنید و آن را در سازمان امور مالیاتی پرداخت کنید. در صورت تکمیل بودن تمامی مدارک ارائه شده و پرداختی های درست اشخاص کد اقتصادی در زمان تقریبی یک هفته ای صادر می شود.

مزایای کد اقتصادی

داشتن کد اقتصادی برای دارندگان آن مزیت هایی را به دنبال خواهد داشت که شامل مواردی مانند امکان انجام فعالیت های اقتصادی در حیطه قوانین اقتصادی است. این کد می تواند موارد مانند ثبت شرکت، اخذ جواز و نیز افتتاح حساب های بانکی برای اقدام به خرید و فروش را امکان پذیر کند. در حالت کال داشتن این کد می تواند معیاری برای انجام فعالیت های اقتصادی قانونی باشد.

اگر مجوزهایی مانند پروانه کسب و جواز مربوط به صادرات و واردات را برای تولیدات انبوه و صادرات محصولات به خارج از کشور داشته باشید، کد اقتصادی می تواند راه مناسبی برای تسهیل فعالیت های اقتصادی شما باشد.

این کد 12 رقمی همچنین می تواند راهکاری مناسب برای افتتاح حساب های تجاری باشد که اشخاص حقوقی می توانند با آن محصولات و خدمات خود را به دست مشتریان رسانده و هزینه خود را از طریق حساب دریافت کنند.

با این کد همچنین می توان خرید و فروش را فراهم کرد. در آمد حاصل از این خرید و فروش کالا و خدمات را درآمد اشخاص معرفی می کنند.

موارد دیگر مانند دریافت مالیات را با داشتن کد اقتصادی می توان محاسبه کرد. این کد در واقع به افراد و شرکت ها این امکان را می دهد تا بتوانند مالیات را به دولت پرداخت کنند. در واقع این کد به مانند شناسه ای است که ماهیت اقتصادی شرکت را تعیین می کند.

ثبت نام کد اقتصادی

کد اقتصادی با شناسه ای 12 رقمی برای شناسایی و مشخص کردن فعالیت اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی در ایران صادر می شود. این کد دارای ارقام دو بخشی 10 و 2 رقمی است که این کد اقتصادی شامل IR، کد شهرستان و کد استان و کد پستی است. قسمت 2 رقمی آن نیز به منزله کدی کنترلی برای اعتبار سنجی کد اقتصادی است.

برای ثبت نام کداقتصادی می توانید پروسه گرفتن کد اقتصادی مالیاتی را بر اساس تمامی امور مالیاتی که انجام داده اید و با استناد به اعلامیه های سازمان امور مالیاتی کشور، کاملاً رایگان انجام دهید. توجه داشته باشید که روند مربوط به دریافت کد اقتصادی برای شرکت ها به مانند تمامی امور اداری در ایران امری زمانبر است که ممکن است طاقت فرسا باشد و کمی سختی به همراه داشته باشد، از این رو اگر می خواهید امور خود را با مشاوره و تخصص وکیل مجرب پیش ببرید و پیگیری های پرونده خود را با تخصص آن ها پیش ببرید، می توانید با مجتمع حقوقی ایلیا تماس بگیرید و تنها در چند دقیقه تمامی مشاوره هایی که نیاز به انجام پروسه گرفتن کداقتصادی دارید را به همراه طریقه دریافت کد اقتصادی از بر شوید. افتخار ما رضایت شما است.

در صورت نیاز به مشاوره ثبتی و حقوقی با کارشناسان تیم حقوقی ایلیا در تماس باشید.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها