در این مقاله به صورت کاملا تخصصی در خصوص انواع رتبه بندی شرکت ها یا گرید شامل ( گرید پیمانکاران ، مشاوران ، انفورماتیک ، انبوه سازان و رتبه طرح و ساخت EPC ) توضیحاتی ارائه گردیده است، همچنین در زمینه امتیاز مدرک تحصیلی جهت رتبه بندی شرکت توضیحاتی ارائه کردیم تا راهنمای شما باشیم پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید و در صورت روبرو شدن با هر سوال و مسئله ای می توانید با مشاوران و کارشناسان ما در مجتمع ثبتی ایلیا در ارتباط باشید.
گرید چیست ؟
گرید یا رتبه بندی، فرآیندی است که برای ارزیابی صلاحیت شرکت ها یا افراد برای انجام یک کار یا پروژه انجام می شود. گریدینگ می تواند بر اساس عوامل مختلفی انجام شود، از جمله تجربه، مهارت، سوابق کاری و تحصیلی.
گرید شرکت های پیمانکاری از 1 تا 5 می باشد که رتبه 1 بالاترین و رتبه 5 پایین ترین رتبه است. شرکت های پیمانکاری با رتبه 1، صلاحیت انجام پروژه های بزرگ و پیچیده را دارند.
ساجات چیست ؟
سامانه جامع مدیریت صلاحیت (ساجات) سامانه ای است که برای رتبه بندی شرکت های پیمانکاری و مهندسین مشاور استفاده می شود. این سامانه توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری راه اندازی شده است.
این سامانه موظف است تا با سنجش موقعیت تولید و محل متقاضی گواهی تایید صلاحیت اداره کار را صادر کند.
شرکت های پیمانکاری و مهندسین مشاور برای کسب رتبه، باید مدارک و اطلاعات خود را در سامانه ساجات بارگذاری کنند. این اطلاعات شامل موارد زیر می باشد:
- اطلاعات هویتی شرکت
- اطلاعات مالی شرکت
- اطلاعات فنی و تخصصی شرکت
- اطلاعات مدیریتی شرکت
تفاوت ساجات و ساجار
سازمان برنامه و بودجه سامانه ای را ایجاد کرده که آن را به دو قسمت ساجات و ساجار تقسیم کرده که هر کدام وظایف متفاوتی را ایفا می کنند. ما اینجاییم تا تفاوت این دو را با یکدیگر مقایسه کنیم تا راهنمای شما عزیزان باشیم.
ساجات و ساجار دو سامانه متفاوت هستند که اهداف و کاربردهای مختلفی را در بر می گیرند. در حالت کلی ساجات، در سامانه جامع مدیریت صلاحیت، برای رتبهبندی شرکتهای پیمانکاری و مهندسین مشاور استفاده می شود.اما در مورد ساجارباید گفت، سامانه جامع مدیریت امور قراردادهای دولتی، برای مدیریت و نمایش رتبه یک شرکت است که تمامی افرزاد می توانند در این سامانه ثبت نام کرده و با بررسی هایی که انجام می دهند در زمینه رتبه شرکتها از زمان مناقصه تا پایان قرارداد اطلاعات کسب کنند.
در حالت کلی تفاوت های اصلی ساجات و ساجار به شرح زیر است:
- هدف: ساجات برای رتبهبندی شرکتها استفاده میشود، در حالی که ساجار برای مدیریت قراردادها استفاده میشود.
- فرآیند: ساجات فرآیندی است که برای ارزیابی صلاحیت شرکتها استفاده میشود، در حالی که ساجار فرآیندی است که برای مدیریت قراردادها از زمان مناقصه تا پایان قرارداد استفاده میشود.
- خروجی: ساجات رتبهای را به شرکتها اختصاص میدهد، در حالی که ساجار فرآیندها و ابزارهای مختلفی را برای مدیریت قراردادها ارائه میدهد.
رتبه بندی شرکت ها
رتبهبندی شرکتها فرآیندی است که در آن شرکتها بر اساس عواملی مانند اندازه، عملکرد مالی و سابقه مدیریتی رتبه بندی میشوند. این رتبهبندیها میتوانند برای سرمایهگذاران، تحلیلگران مالی و سایر طرفهای ذینفع مفید باشند تا شرکتهای مختلف را مقایسه کنند و تصمیمات آگاهانه تری بگیرند.
انواع رتبه بندی شرکت ها
- رتبه بندی شرکت های پیمانکاری
- رتبه بندی شرکت های مشاور
- رتبه بندی صنعتی و غیر صنعتی EPC
- رتبه بندی شرکت های انفورماتیک
- رتبه بندی شرکت های فنی و مهندسی
برای مطالعه بیشتر جهت اخذ هر یک از رتبه بندی های شرکت ها می توانید به مقاله مرتبط با رشته مربوطه مراجعه کنید. توجه داشته باشید شرایط برای هر یک از شرکت ها متفاوت است و با توجه به شاخه و رتبه مورد نظر اقدام کنید.
مزایای رتبه بندی شرکت
رتبهبندی شرکتها میتواند به سرمایهگذاران در تصمیمگیری در مورد سرمایهگذاری کمک کند. با مقایسه رتبهبندی شرکتهای مختلف، سرمایهگذاران میتوانند شرکتهایی را شناسایی کنند که از نظر اندازه، عملکرد مالی و سابقه مدیریتی قوی هستند. این میتواند به سرمایهگذاران کمک کند تا ریسک سرمایهگذاری خود را کاهش دهند و بازدهی بالاتری را به دست آورند.
رتبهبندی شرکتها همچنین میتواند به تحلیلگران مالی در ارزیابی عملکرد شرکتها کمک کند. با در نظر گرفتن عوامل متعددی که در رتبهبندی شرکتها دخیل هستند، تحلیلگران مالی میتوانند تصویری کلی از وضعیت شرکتها به دست آورند. این میتواند به تحلیلگران مالی در ارائه توصیههای سرمایهگذاری دقیقتر کمک کند.
علاوه بر سرمایه گذاران و تحلیلگران مالی، رتبه بندی شرکت ها میتواند برای سایر طرفهای ذینفع نیز مفید باشد. به عنوان مثال، این رتبهبندی ها میتوانند برای کارمندان، مشتریان و شرکای تجاری مفید باشند تا شرکت های مختلف را مقایسه کنند و تصمیمات آگاهانه تری بگیرند.
مدارک لازم برای رتبه بندی شرکت
- تسلیم شماره کد اقتصادی
- ارائه کپی از اساسنامه شرکت ثبت شده
- آگهی تاسیس شرکت
- روزنامه رسمی تاسیس شرکت
- تهیه و تدارک آگهی تغییرات شرکت (در صورت وجود تغییرات در شرکت)
- کپی شناسنامه موسسین و اعضای هیئت مدیره
- کپی هر دو روی کارت ملی مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت
- تسلیم رونوشت از مدرک تحصیلی اعضا
- کپی از مدارک پایان خدمت سربازی برای آقایان یا معافیت
- عکس 4در3 از اعضاء هیئت مدیره
- گواهی حق امضادار شرکت خطاب به امور مرتبط با خدمات پیمانکاران
- در صورت داشتن پروژه فعال ارائه قرارداد آن
- مفاصاحساب بیمه از قراردادها
- مهر شرکت
امتیاز مدرک تحصیلی جهت رتبه بندی شرکت
طبق آیین نامه رتبه بندی شرکت های پیمانکاری و مهندسین مشاور، مدرک تحصیلی یکی از عوامل موثر در رتبه بندی شرکت ها می باشد. هرچه مدرک تحصیلی فرد بالاتر باشد، امتیاز بیشتری برای شرکت به ارمغان می آورد.
در حال حاضر، امتیاز مدرک تحصیلی به شرح زیر می باشد:
- دکتری: 100 امتیاز
- کارشناسی ارشد: 70 امتیاز
- کارشناسی: 50 امتیاز
- کاردانی: 30 امتیاز
لازم به ذکر است که این امتیازات برای مدرک تحصیلی مرتبط با رشته فعالیت شرکت می باشد. برای مثال، اگر شرکتی در زمینه عمران فعالیت می کند، مدرک تحصیلی مرتبط با عمران امتیاز بیشتری دریافت خواهد کرد.
علاوه بر مدرک تحصیلی، عوامل دیگری نیز در رتبه بندی شرکت ها موثر می باشند، از جمله:
- سابقه بیمه تامین اجتماعی
- تجربه کاری
- گواهینامه های مرتبط
- تجهیزات و امکانات
استعلام رتبه شرکت
استعلام رتبه بندی شرکت با توجه به نوع رتبه ای که می خواهید استعلام کنید دارد. صدور رتبه های مختلف در سامانه جامع تجارت انجام می شود.
برای استعلام رتبه شرکت های پیمانکاری می توانید از روش های زیر استفاده کنید:
- مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مدیران و سازندگان (ساجات)
- مراجعه به سایت معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری
- مراجعه به سایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان
در سامانه جامع اطلاعات مدیران و سازندگان (ساجات) می توانید با وارد کردن نام شرکت، نام رشته و پایه رتبه مورد نظر، از رتبه شرکت پیمانکاری مورد نظر خود مطلع شوید.
سایت معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری نیز می توانید با وارد کردن نام شرکت، نام رشته و پایه رتبه مورد نظر، از رتبه شرکت پیمانکاری مورد نظر خود مطلع شوید.
در سایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز می توانید با وارد کردن نام شرکت، نام رشته و پایه رتبه مورد نظر، از رتبه شرکت پیمانکاری مورد نظر خود مطلع شوید.
دقت کنید که رتبه شرکت های پیمانکاری هر دو سال یک بار توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری بازنگری می شود. بنابراین ممکن است رتبه شرکت های پیمانکاریی که اخیراً بازنگری شده اند، در سایت ها و سامانه های فوق الذکر به روز نباشد.
در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید با معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری یا سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تماس بگیرید. همچنین کارشناسان حقوقی و ثبتی ایلیا می توانند در این زمینه بهترین مشاور و راهنمای با تجربه شما باشند تنها نیاز است با شماره تماس های مجتمع تماس بگیرید و یا در بخش مشاوره آنلاین سوالات خود را در کم ترین زمان کمتر از یک ثانیه دریافت کنید.
رتبه بندی شرکت ها در چه صورت ممکن است؟
- هیچ یک از مدیران نباید کارمند دولت باشند. ( زیرا این موضوع می تواند موجبات استفاده از موقعیت آنها برای عقد قرارداد را فراهم آورد)
- شركت در سازمان ثبت شركتها به ثبت رسیده باشد.
- هیچ محرومیت یا ممنوعیتی برای انجام كارهای مربوطه توسط شرکت وجود نداشته باشد. (برخورداری از حسن انجام کارو عدم سو پیشینه در این زمینه )
- وجود سابقه كار مفید و مرتبط مدیرعامل و اعضاء هیأت مدیره مکلف بر اساس جداول 1-7 آیین نامه ضروری است.
- شركت دارای شرایط و امتیازات لازم برای تعیین صلاحیت در رتبه مورد نظر با توجه به آیین نامه و دستورالعملهای لازم باشد.
- امتیاز مدرک تحصیلی هیات مدیره و کارمندان فنی امتیاز آور فقط در یک شرکت پیمانکاری یا مشاور یا طرح ساخت سنجش گردد.
- وفق آیین نامه، شاخص هایی برای تعیین صلاحیت تعیین گردیده است که کمیته تشخیص صلاحیت و رتبهبندی با توجه به این شاخص ها ، امتیاز عوامل تعیین کننده شرکت مورد نظر را مشخص مینماید. در صورتیکه شرکت موفق به کسب حدنصاب امتیاز گردید، گواهی رتبه صادر میگردد.
ارزیابی اخذ رتبه یا ارتقا رتبه
ارزیابی بر اساس نوع رتبه ها متفاوت است و شرایط خاص خود را دارد.
- در شرکت های پیمانکاری اخذ رتبه بر حسب تعداد نیروز فنی و مهندسی است که در هیئت مدیره عضو هستند. در حالی که ملاک ارزیابی در شرکت های مهندسی مشاور برای دریافت رتبه علاوه بر وجود نیروی فنی و مهندسی عضو هیئت مدیره، داشتن امکاناتی چون نرم افزار و سخت افزار و وجود ادوات و ابزار های فنی مورد سنجش قرار می گیرد.
- برای ارتقا رتبه در شرکت های پیمانکاری رتبه از 5 به 1 مواردی از قبیل: ارزش ریالی پروژه های 15 سال اخیر، نیرو های فنی و مهندسی شرکت بررسی می شود. شرکت پیمانکاری تنها در صورتی می تواند رتبه خواد را ارتقا دهد که امتیاز قابل قبول را دریافت کند و اظهارنامه عملکرد مالیاتی را منظم رد کرده باشد.
- برای ارتقاء رتبه مشاور از 3 به 1 ارزش ریالی پروژه هایی که شرکت انجام داده است طی سه سال اخیر بررسی می شود. همچنین نیروز های فنی مهندسی و امکانات و ابزار های نرم افزاری و سخت افزاری نیز برای ارتقاء رتبه مجدد بررسی خواهند شد.
شرایط اخذ گواهی تایید صلاحیت رتبه شرکت
گواهی تائید صلاحیت کار عموماً به شرکتهای ارائه دهنده خدمات بطور مثال: خدمات پشتیبانی، حفظ و نگهداری فضای سبز، تاسیسات اعطا می شود. در ابتدا این شرکتها با توجه به موضوع ثبت شده فعالیت در روزنامه رسمی تاسیس شرکت، درخواست اخذ گواهی را به انجمن صنفی پیمانکاران ارائه میدهند.
مدارک مورد نیاز جهت دریافت گواهی تایید صلاحیت از وزارت کار
- اصل و تصویر کلیه مدارک ثبتی شرکت
- اصل و تصویر سند مالکیت در صورت مالک بودن
- اصل اجاره نامه رسمی و تصویر آن در صورت مستاجر بودن
- تکمیل فرم بازرسی به همراه مهر و امضای مجاز شرکت
تذکر: آدرس دفتر مرکزی شرکت باید آدرس اداری باشد.
مدارک مورد نیاز جهت تمدید گواهی تائید صلاحیت ( گرید )
کلیه مدارک فوق به همراه مفاصا حساب دارایی و مفاصا بیمه تامین اجتماعی و لیست پرداختی حقوق و دستمزد کارکنان
مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در سامانه ساجات :
تمامی مدارک باید به ترتیب زیر تحویل داده شده و چیدمان آن به همین شکل باشد:
- برگه رتبه بندی های قبلی
- فرم 100
- اساسنامه
- اظهارنامه ثبتی (برای شرکتهای سهامی خاص) یا تقاضانامه و شرکت نامه (برای شرکتهای بامسئولیت محدود و تعاونی)
- آگهی تاسیس
- آخرین صورت جلسات مربوط به آخرین تغییرات و آخرین صورت جلسه مربوط به تغییر سهام
- آگهی تغییرات و یا تصمیمات انجام شده (تمام تغییرات مربوط به ثبت و روزنامه رسمی از بدو تاسیس)
- فرم 200 (به ترتیب سمت های مدیر عامل، نائب رئیس، عضو، سهامدار)
- کپی مدارک تحصیلی، شناسنامه (صفحه توضیحات در صورت داشتن توضیحات)، کارت ملی، کارت پایان خدمت به ترتیب سمت های مدیر عامل، رئیس هیات مدیره، نائب رئیس، عضو، سهامدار
- قراردادن سوابق کاری و بیمه هر یک از اعضای هیات مدیره
- فرم و قراردادهای شرکت (ابلاغیه و موافقت نامه که در آن موضوع، مبلغ و مدت پیمان و مفاصاحساب تامین اجتماعی) و فرم قرارداد و مفاصاحساب تامین اجتماعی
- کپی آخرین اظهارنامه مالیاتی که توسط دارایی برابر اصل شده باشد شامل مشخصات، ترازنامه، حساب سود و زیان، جداول شماره های 4، 5،6، 9، 10، 13، 14، 15، 16
نکته: کپی تمام موارد ذکر شده در بالا باید واضح باشد.
پیوست ها را به فرمت زیر به طور کامل اسکن فرمایید:
- مدارک اسکن شده حتما باید با فرمت jpg و بصورت سیاه و سفید با تراکم بین 200dpi الی 300dpiذخیره شوند.
- مدارک باید جداگانه مهر و امضا و جمله ” کپی برابر اصل است” حتما اسکن شود.
- مدارک مربوط به افراد در فولدرجداگانه اسکن شود.
- مدارک مربوط به شرکت در فولدر جداگانه اسکن شود.
- تصاویری که به روش زیر برابر اصل شده باشد مورد تایید است:
*جمله “کپی برابر اصل است” در آن درج شود.
*به امضای مدیر عامل یا کسی که حق امضا دارد برسد.
*به مهر شرکت ممهور گردد.
1. توجه به موارد فوق الزامی است و در صورت عدم رعایت موارد فوق ضمایم مورد قبول واقع نخواهند شد.
مدارک اعضای هیات مدیره و سهامداران
اسناد و مدارک افراد اعم از سهامدار، مدیر عامل و اعضای هیات مدیره و کارکنان امتیاز آور دستورالعمل ارسال پیوست ها به شرح زیر است:
- کپی: شناسنامه، پشت و روی کارت ملی، پشت و روی کارت پایان خدمت سربازی یا معافیت برای افراد مشمول متولد 1338 بعد از آن ، عکس پرسنلی، نمونه امضا.
- کپی آخرین مدارک تحصیلی ضروری برای امتیاز برای مقاطع مختلف.
- کپی سوابق اجرایی برای اثبات حضور فرد در شرکت و نیز سمت وی. (حداکثر باید سه سال باشد)
- کپی بیمه تامین اجتماعی مدت دار مرتبط.
- کپی حکم باز نشستگی برای افراد بازنشسته.
- کپی قراردادهای همکاری شرکت با افراد بازنشسته که استمرار قرارداد مجددا در تاریخ ارایه مدرک به تایید بازنشسته رسیده باشد.
- کپی گواهی نامه اتمام همکاری از کلیه افراد دولتی و عمومی که قبلا در آن موسسه شاغل بوده اند.
مدارک مربوط به شرکت
- کپی آخرین اظهارنامه ثبتی شرکت.
- کپی آخرین اساسنامه شرکت شامل صفحه موضوع فعالیت، صفحه تعداد اعضای هیات مدیره، صفحه سهامداران، صفحه صاحبان امضا.
- کپی آگهی تاسیس و تغییرات و روزنامه های رسمی شامل روزنامه آگهی تاسیس و همه روزنامه های تغییرات مربوط به پانزده سال اخیر.
- کپی آخرین صورتجلسه مجمع عمومی که بیانگر 100% صاحبان سهام باشد
- کپی آخرین اظهارنامه مالیاتی که توسط دارایی برابر اصل شده، شامل مشخصات ترازنامه، حساب سود و زیان، جداول شماره 4، 5، 6، 9، 10، 13، 14، 15، 16
- کپی گواهینامه قبلی
- کپی قراردادهای شرکت (ابلاغیه و موافقت نامه، که در آن موضوع، مبلغ و مدت پیمان) و مفاصاحساب تامین اجتماعی
سامانه رتبه بندی شرکت ها
شرکتهای مهندسین مشاور در سه پایه رتبه بندی می شوند و در سایت ساجات نیز این رتبه بندی انجام می شود. مرجع تشخیص صلاحیت احراز رتبه معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری می باشد. تمامی رتبه بندی شرکت ها در سازمان برنامه و بودجه انجام شده و به تایید آنها رسد.
استعلام رتبه شرکتهای پیمانکاری ابنیه
ماده 1- سازنده انبوه مسکن وساختمان به شخص حقیقی و حقوقی گفته می شود که بتواند مسئولیت آفرینش طرح ها و اداره آنها ، تامین وجذب سرمایه لازم، مدیریت ساخت و عرضه مسکن و ساختمان را با استفاده از تکنولوژی جدید درصنعت ساختمان و در چارچوب مقررات ملی ساختمان بر عهده داشته و پروانه اشتغال به کار مطابق ضوابط این دستورالعمل را از وزارت مسکن و شهرسازی اخذ کرده باشند.
ماده2 -شرایط احراز و تعیین حدود صلاحیت و پایه شخصیتهای حقوقی انبوه ساز مسکن و ساختمان
2-1-شرایط احراز صلاحیت اشخاص حقوقی با توجه به فاکتورهای زیر تعیین می گردد:
2-1-1- تحصیلات مدیر عامل و اعضاء هیات مدیره و شرکای شرکت انبوه ساز.
2-1-2- سوابق کاری شخص حقوقی و اعضاء هیات مدیره.
2-1-3- توان مالی،و توانایی مدیریت مطلوب تامین و جذب سرمایه.
2-1-4- موفقیت کارهای مدیریت شده وعملکرد بهینه در سوابق کاری.
2-1-5- ثبت شرکت انبوه سازی مسکن در اداره ثبت شرکتها و اداره مالکیت صنعتی، ارائه آگهی تاسیس شرکت در روزنامه رسمی کشور وداشتن اساسنامه که انجام یکی یا برخی یا تمامی خدمات مصرح در ماده 1 دستوالعمل حاضر در آن ذکرشده باشد.
امتیاز تحصیلی برای دارندگان مدرک تحصیلی در یکی از رشته های هفت گانه مهندسی مندرج در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان با ضریب دو محاسبه می شود.
شناسه های ارزیابی توان مالی و توانمندی تامین و جذب سرمایه به قرار زیراست:
– آورده غیر نقدی شرکت ، شرکا یا سهام داران به ازای هر یک میلیارد ریال _ 2نمره _ دریافت تسهیلات واعتبار بانکی به ازای هر یک میلیارد ریال _ 1نمره _ مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی به ازای هر یک میلیارد ریال _ 1نمره _ استفاده ازتامین سرمایه جذب یا سرمایه گذاری به ازای هر یک میلیارد ریال _ 1نمره _ ارائه ضمانت نامه بانکی به ازای هر یک میلیارد ریال _1نمره _ میزان سرمایه گذاری های پیشین منوط بر روشن بودن وضعیت استرداد تسهیلات و اعتبار بانکی به ازای هر یک میلیارد ریال _ 3نمره
ارزیابی موفقیت کارهای مدیریت شده و عملکرد مطلوب در سوابق کاری ، رعایت مقررات ملی ساختمان بر اساس تایید مراجع نظارت یا دستگاه ذیربط تا 10نمره _ بر حسب مورد تحویل گواهی عدم خلافی یا گواهی پایان کار و یا مدرک مستند مبنی بر انجام تعهدات تا 10 نمره
اجرای عملیات ساختمانی و انجام تعهدات در موعد پیش بینی شده در 10 نمره. قرار دادهای مرتبط یا تاخیر غیر مجاز کمتر ازیک چهارم مدت تعیین شده _ باز پرداخت به موقع وام های بانکی با ترتیب بازپرداخت آن با توجه به تآخیرات مجاز تا 20 نمره، بهره گیری ازفناوری های تازه در صنعت ساختمان (رعایت سبک سازی، بهینه سازی مصرف انرژی و…) تا 20 نمره
2-2 تعیین گرید (پایه) حدود صلاحیت شرکتهای انبوه ساز مسکن و ساختمان
پایه سازندگان حقوقی ساختمان براساس نتایج حاصله از ارزیابی جدول شماره 1 تعیین و پروانه اشتغال به کار سازندگان حقوقی انبوه مسکن و ساختمان در چهار پایه یا رتبه 1،2،3 و ارشد صادر می گردد و این اشخاص حقوقی به منظور اخذ این رتبه ها به ترتیب به حداقل امتیاز 45،30 ،65 ،85 امتیاز یا بالاتر احتیاج دارند و اعتبار پروانه های صادره سه سال است.
هرگونه تغییر در اعضاء هیات مدیره یا مدیران شرکت می بایست ظرف مدت 15 روز به دبیرخانه به صورت کتبی اعلام گردد. حوزه فعالیت سازندگان حقوقی با پایه 3 استان صادر کننده پروانه رتبه و در پایه های حقوقی 1،2 و ارشد سراسر کشور است. تبصره: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به موجب قوانین مصوب در انجام وظایف قانونی خود نیاز به احراز صلاحیت مطروحه در این ماده ندارد.
ماده 3- شروط احراز و تعیین حدود صلاحیت و پایه سازندگان حقیقی انبوه مسکن و ساختمان.
3-1- شرایط احرازصلاحیت با توجه به پروانه اشتغال به کار، سوابق کاری، توان مالی،مدیریت منابع مالی، موفقیت کارهای مدیریت شده و عملکرد مطلوب مشخص می شود.
ساخت و سازحقیقی لزوماً باید دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی، کاردانی و یا تجربی در یکی از رشته های مندرج در قانون نظام مهندسی وکنترل ساختمان باشد.
3-2 سازنده حقیقی برای کسب شروط مورد نیاز برای دریافت پروانه اشتغال موضوع این دستورالعمل باید حداقل 50 درصد امتیازات مربوط به پایه اشخاص حقوقی را اخذ کند و در هر حال به سازنده حقیقی انبوه مسکن و ساختمان پروانه اشتغال رتبه 3 تعلق می گیرد.
3-3- حدود مجاز ساخت و ساز برای سازندگان حقیقی، مدیریت حداکثر 20 واحد مسکونی و یا 3000 مترمربع زیر بنا هرنوع واحد ساختمانی در هر مقطع زمانی بر اساس سایر ضوابط این دستورالعمل می باشد.
3-4- اشخاص حقیقی، استان صادر کننده پروانه است.
ماده 4- صلاحیت و ظرفیت طراحی یا اجرا یا طرح وساخت بدین شرح می باشد : انبوه سازان مسکن وساختمان به صورت حقیقی ویا حقوقی برای فعالیت در زمینه طراحی یا اجرا یا طرح و ساخت بایستی از اشخاص حقیقی یا حقوقی تعریف شده ذی صلاح براساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آیین نامه اجرایی آن استفاده کنند و در مواردی که بخواهند شخصا در زمینه های فوق فعالیت نمایند می بایست، صلاحیت مضاعف را در محدوده ضوابط قانون مذکور دریافت نمایند.
لیکن درصورتی که دارندگان پروانه صلاحیت مضاعف بخواهند در یک دوره یا مقطع زمانی بیش از میزان ظرفیتی که برطبق مقررات مربوط تعیین شده،خدمات طراحی یا اجرا یا طرح و ساخت ارائه دهند می توانند با اخذ و ارائه ضمانت نامه و یا بیمه نامه مسئولیت و کیفیت خدمات مهندسی به میزانی که توسط موسسات ضمانت کننده یا شرکتهای بیمه گر قابل قبول و تضمین باشد، اقدام کنند.
ماده 5- پروسه گردش کار صدور پروانه اشتغال ، تشخیص صلاحیت و تعیین پایه سازندگان انبوه مسکن وساختمان:
5-1- مراجعه متقاضی به دبیر خانه کمیته و دریافت لیست مدارک مورد نیاز:
5-2- تکمیل و ارائه مدارک به دبیرخانه.
5-3- دبیرخانه پس از بررسی مدارک متقاضی مراتب را به کمیته تعیین صلاحیت ابلاغ می نماید.
5-4- کمیته تشخیص صلاحیت موظف است طی مدت 15روز نسبت به بررسی مدارک در خصوص تشخیص صلاحیت وتعیین پایه متقاضی اعلام کند و درهر صورت ظرف مدت یک ماه نسبت به تکمیل و ارسال مدارک لازم برای صدور پروانه اشتغال به کار به سازمان مسکن و شهرسازی استان اقدام کند.
5-5- دبیرخانه کمیته در محل انجمن صنفی انبوه سازان مسکن و ساختمان (سازندگان انبوه مسکن و ساختمان) واقع می باشد.
5-6- کمیته تشخیص صلاحیت از افراد ذیل تشکیل می شود: از رئیس سازمان مسکن وشهرسازی استان (رئیس کمیته)، رئیس هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان (سازندگان انبوه مسکن و ساختمان)، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، رئیس کانون کاردان های فنی وساختمان استان و یک نفراز انجمن صنفی انبوه سازان (به عنوان دبیر کمیته) و دو نفر صاحب نظر به انتخاب کمیته.
5-7- مرجع تجدید نظر شامل افراد زیر می باشد: نمایندگان وزارت مسکن وشهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و هیات مدیره سازندگان انبوه مسکن و ساختمان و هیات مدیره سازندگان انبوه مسکن و ساختمان کشور می باشد.
راهنمای اخذ گرید شرکت یا صلاحیت کار
یکی از نکاتی که باید پس از ثبت شرکت بدانید اقدامات پس از ثبت شرکت است که با ارائه گواهی تایید صلاحیت کار یا همان رتبه بندی شرکت برای شرکتهای پیمانکاری، ساختمانی و فنی مهندسی امکان می پذیرد. در این خصوص کارشناسان ایلیا راهنمای شما هستند و مقاله ای را در همین زمینه تعبیه کرده اند که با مطالعه چند دقیقه ای آن می توانید حجم زیادی از نکات تخصصی را دریافت کنید.
سلام .اگر مدارک ا
ماده
باشد رتبه بنی چقر زمان میبرد
درود بر شما بسته به نوبت رسیدگی دارد اما حدوداً بین 35 الی 45 روز انجام می شود
عضویت در سایت ثبت شرکت ها ایلیا
درود بر شما دوست گرامی با شماره 02632137 تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت کنید
سلام لطفا میشه بگید الزامی برای اینکه مدیرعامل یا اعضای هیئت مدیره حتما به عنوان فرد امتیاز آور به برنامه و بودجه معرفی شوند وجود دارد ؟ مدیر عامل میتواند امتیاز آور نباشد ؟
باید حتما فرد مدیرعامل از بین افراد امتیازاور باشه
سلام به غیر از هزینه مهندس که خودمون سابقه بیمه کافی مرتبط داریم برای اخذ رتبه ۵ راه چقدر میشه ما یه شرکت از سال ۸۹ ثبت کردیم الان میخواهیم رتبه بندی کنیم وخودمون بلد نیستم کار های مربوط به رتبه بندی را نجام بدیم اگر شما این کار را برای ما انجام بدید هزینه اش بغیر از مهندس چقدر میشه.باتشکر.
سلام عرض کردم ….وقتتون بخیر . برای ارائه اطلاعات بیشتر در اسرع وقت با شما تماس گرفته میشه .
سلام ببخشید شرکت سهامی خاص هست
سلام خسته نباشید ببخشید فردی که وارد شرکت میشود و سابقه بیمه مرتبط دارد و بخواهد عضو هییت مدیره باشد ولی هیچ سهام نداشته باشد( سهامدار نباشد )میتوان رتبه گرفت یا حتما باید علاوه بر سابقه مفید عضو هییت مدیره و سهامدار باشد ؟
با تشکر
سلام وقتتون به خیر باشه شرکت سهامی خاصه یا با مسئولیت محدود
سلام ببخشید با بیمه مهندسی از طرف نظام مهندسی میتوان بهنوان ۳ سال سابقه بیمه رتبه گرفت ؟ یعنی منظورم اینه سابقه بیمه نظام مهندسی جهت رتبه بندی شرکت محسوب میشه ؟
با تشکر
سلام نه متاسفانه بیمه شما حتماباید در یک شرکت رتبه دار باشد تا بتونین برای اخذ رتبه از مدرک استفاده کنین
با سلام آیا دوبار رتبه بندی در یک سال توسط یک شخص امکان پذیر است؟ همان شخص میتواند همان شرکت را در استان دیگر رتبه بندی کند؟
سلام هر فرد فقط میتواند برای یک شرکت امتیاز آرو باشد
منظور از تحربه اجرایی در رتبه بندی مثلا 2000امتیاز در رتبه 2یعنی چی و اینکه این امتیاز مربوط به یک شخص است یا مجموع اعضا شرکت و اینکه این امتیاز چگونه کسب میشود?
منظور از ضریب ارزشیابی مثلا 93% یعنی چی و چجوری کسب میشه?
مزیت گرفتن رتبه یک نسبت به رتبه 5چیست یعنی اگر رتبه یک را بگیریم چه مزیت هایی شهرداری و فضای سبز در اختیار افردا میگذارند?
سلام برای محسابات رتبه بندی شما نمیتونین تنها از یک فرمول استفاده کنین این امر توسط مجموعه ای از فرمول ها انجام میشه و بر اساس آیین نامه هایی که حداقل سالی یک مرتبه تغییر پیدا می کنند. در خصوص مزیت رتبه ها هم به این صورت هستش که شما برای رسیدن به رتبه 1 باید کارکرد بالایی داشته باشید به همین دلیل قطعا با توجه به سابقه کاری بالاتون میتونین کارهای بزرگتر و مناقصات بیشتری رو شرکت کنین
چگونه برای شرکت تازه تأسیس رتبه بگیریم
با سلام برای اخذ رتبه باید از طریق سازمان برنامه و بودجه در استان مربوطه اقدام فرمایید و شما برای هر رشته نیاز به 1 مهندس با 7 سال سابقه کار یا دو مهندس با 3 سابقه فعالیت دارید.
با سلام:
چگونه می توان برای شرکت تعاونی تولید روستایی، در حوزه معدن اخذ گرید نمود؟