جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

هر ساعتی در روز کنار شما هستیم

با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید
در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

گواهی صلاحیت اداره کار- گواهی صلاحیت ایمنی (HSE)

گواهی صلاحیت اداره کار- گواهی صلاحیت ایمنی

اخذ گواهی صلاحیت اداره کار یا مجوز کار، گواهی نامه تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران با یکدیگر تفاوت هایی دارند که همواره باعث پیش آمدن سوالاتی برای کارفرمایان و پیمانکاران شده که با پاسخ دهی به آن ها می توان راهکارهایی را برای پیشبرد اصول ایمنی در محیط کار فراهم آورد زیرا این موضوعی مهم پس از مسائل فنی که توسط عوامل اجرای یک پروژه کاری بررسی می شود خواهد بود.

صلاحیت ایمنی کار گواهی است که به معنی این است که در محیط کار، تمامی موارد ایمنی اجرا شده و پیمانکاران تمامی آگاهی را در زمینه ایمنی پروژه کاری دارا می باشند و آن را اجرا می کنند.

در ادامه ابتدا به تشریح گواهی صلاحیت اداره کار و سپس گواهی صلاحیت پیمانکاران می پردازیم و نحوه اخذ این مجوز را با در نظر گرفتن تخصص واحد کارشناسان ایلیا ارائه میکنیم.

گواهی صلاحیت اداره کار

گواهی صلاحیت اداره کار یا همان مجوز ایمنی کار، برای تمامی شرکت های پیمانکاری، تولیدی و خدماتی که هدف آن ها اجرای پروژه های دولتی و غیر دولتی است امری اجباری است.

دریافت این گواهی به معنی رعایت تمامی نکات اصولی در زمان کار در کارگاه ها و محیط کاری می باشد که به منزله امنیت محیط کاری کارکنان است. البته گواهی صلاحیت ایمنی در شرکتهای پیمانکاری را باید در کنار رتبه بندی این نوع شرکتها اخذ کرد که بتوان در مناقصات دولتی شرکت کرد.

گواهینامه صلاحیت اداره کار یا همان مجوز اداره کار و فعالیت از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادر می شود و از طریق سامانه اینترنتی ساجات (سامانه جامع هوشمند تشخیص صلاحیت) قابل اخذ بوده که برای این امر می توانید به سایت sajat.mporg.ir مراجعه کنید. بهتر است بدانید اخذ این گواهی به مانند رتبه بندی شرکت ها (گرید) است که برای مشاغلی مانند پیمانکاری، پشتیبانی، فنی و مهندسی به غیر از صنایع غذایی با گذراندن دوره های خاصی ارائه می شود.

البته این گواهی به منظورهای مختلفی مانند برنده شدن شرکت ها در مناقصات امری اجباری به حساب می آید. عمده تفاوتی که بین گواهی صلاحیت کار و مجوز اداره کار می توان ذکر کرد مراجع صدور آن دو است که باعث ایجاد ماهیتی جداگانه برای دو مجوز می شوند.

گواهینامه صلاحیت پیمانکاری (HSE)

گواهینامه صلاحیت پیمانکاری (HSE)

دریافت این گواهی از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و نیز معاونت برنامه ریزی ریاست جمهوری انجام می شود. داشتن گواهی صلاحیت پیمانکاری به منزله توان فنی و اجرایی شرکتها بوده که با انجام پروژه های فعال در زمینه های ارائه خدمات خود می توانند خود را معرفی کنند. گواهی نامه تایید صلاحیت پیمانکاری را باید از اداره کار برای شرکتهای واجد شرایط دریافت کرد.

البته شرکت پیمانکاری باید از سوی اداره کار استان محل فعالیت خود، مدارک مرتبط بافعالیت خود را در سامانه اداره کار بارگزاری کرده تا پرونده وی توسط بازرسین اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی توسط جلساتی که با حضور کمیته های فنی تشکیل می شود بررسی شده و با تایید صلاحیت پیمانکار اقدام به صدور گواهینامه HSE یا همان ایمنی محیط کار ارائه شود.

گواهی تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران

برای شرکت کردن در مناقصات دولتی با رقم های بالا، داشتن گواهی صلاحیت کار و حرفه امری الزامی است. برای مثال اگر می خواهید امور پیمانکاری در زمینه فضای سبز را در استان مدنظرتان را بر عهده بگیرید باید در مناقصاتی شرکت کنید که بر اساس رقم پیشنهادی شما برای قبول امر پیمانکاری انجام می شود.

این درخواست و چند درخواست از سوی شرکتهای دیگر پیمانکاری در جلسات توسط واحد های نظارتی و کارفرمایی سنجیده می شود و بر اساس صلاحیت تایید شده ایمنی پیمانکاران می توان گواهینامه را دریافت کرد.

این را بدانید دریافت گواهی تایید صلاحیت پیمانکاران از سوی وزارت کار ارائه می شود. از پیش نیازهای اجباری به جهت اخذ گواهینامه تایید صلاحیت پیمانکاران می توان به داشتن مجوز کار از اداره کار و نیز انجام امور مرتبط با رتبه بندی دانست که در شرکتها باید پیش از هر امری این دو مجوز را دریافت کرده باشند تا بر اساس آن بتوانند صلاحیت فنی و عملی اقدامات خود را تضمین کنند.

شرایط پیمانکار برای اخذ گواهی صلاحیت ایمنی

اطلاع پیمانکار از قوانین و مقررات ایمنی کار که مرتبط با ایمنی و بهداشت در حین انجام امور در محیط کار می شود این مورد مشمول استانداردهای بین المللی و محلی برای تاسیس و فعالیت صنعت می باشد.

داشتن آمادگی و سپری کردن آموزش های لازم برای پیاده سازی ایمنی و سلامت محیط کار که زمینه را برای شناخت هر نوع خطری که ممکن است بوجود آید فراهم می کند و پیمانکاران می توانند با روش های کنترلی و نیز استفاده از تجهیزات ایمنی خطرات را به صفر برسانند.

یک پیمانکار باید در سیستم مدیریت ایمنی رویه ها و فرآیندی را مدنظر قرار دهد تا توسط آنها بتواند در حفظ ایمنی محیط کار و بررسی خطرات و ثبت علت بروز حوادث از وقوع حادثه جلوگیری کند.

یک پیمانکار با داشتن ارتباط با سایر اعضای پروژه مانند مهندس و ناظرین کیفی می تواند ارتباطی موثر برای شناسایی و رفع خطرات احتمالی در کار را کاهش داده و همین امر ایمنی کار را تضمین خواهد کرد.

پیمانکار باید به تجهیزات و ابزارهای ایمنی مرتبط با محیط کار دسترسی داشته باشد که این شامل مواردی مثل ابزارهای حفاظت از اشخاص در حین کار و مواردی مانند تجهیزات آتش نشانی ، در مواردی که با ارتفاع امر پیمانکاری سرو کار دارد ایمنی دستگاه های ایمنی در ارتفاعات و نیز دستگاه های آزمایشگاهی از جمله موارد قابل بررسی است.

کدام شرکت ها باید گواهینامه صلاحیت اداره کار را دریافت کنند؟

در هر پروژه کاری پس از انکه از موارد مربوط به امور فنی که باید توسط تیم اجرایی انجام شود پرداختن به بحث ایمنی جزو موارد مهم به حساب می آید. در این راستا شرکتهایی که پروژه های اجرایی دارند باید بیشتر در بحث اخذ گواهی تایید صلاحیت ایمنی پیگیر باشند.

در این بین برای شرکتها و دارندگان آن این سوال پیش می آید که آیا نوع خدمات شرکت ما نیز باید گواهی ایمنی HSE را در خواست کند یا خیر . به صورت کل از سوی دولت برای تمامی شرکت های پیمانکاری که به صورت دونوع فنی مهندسی و خدماتی هستند باید در متن اساسنامه شرکت تاسیس شده اقدام کنید.

البته این را در نظر داشته باشید برای اخذ گواهی صلاحیت اداره کار در حوزه مهندسی شما نمی توانید آن را از اداره کار اخذ کنید بلکه باید از ارگان ساجات به صورت رتبه بندی طبقه بندی شوید.

همچنین شرکتهایی که در موضوع اساسنامه شرکت از یک یا چند موضوعی که در ادامه به آن می پردازیم استفاده کرده باشند ملزم به دریافت گواهی صلاحیت هستند.

  • شرکت های پخت و پز غذایی مانند سالن دارها که برای سازمان، شرکت با تامین مواد غذایی قرارداد منعقد می کنند.
  • شرکت های فضاسازی و شهری که برای حفظ و نگهداری از فضاهای سبز شهری، تفکیک زباله های شهری و نخاله هاو در کل حفظ محیط زیست و فضای سبز عمومی فعالیت می کنند.
  • شرکت های چاپ و تکثیر در رسانه ها که با شرکت ها و سازمان ها قرارداد منعقد می کند.
  • شرکت های مرتبط با فعالیت های فنی مثل تعمیر و نگهداری ساختمان، تاسیسات یا ماشین آلات که در زمره تعمیرات قرار می گیرند و نیاز به اخذ گواهی صلاحیت پیمانکاری و ایمنی دارند.
  • شرکت های پیمانکاری که از سوی نیروی انتظامی جواز فعالیت نگهبانی و انتظامی گرفته اند.
  • شرکت هایی با موضوع فعالیت تامین نیروی انسانی برای سازمانها نیز ملزم به اخذ گواهی صلاحیت هستند.
  • مواردی مانند فعالیت در حوزه حمل و نقل درون و برون شهری نیز مستلزم اخذ گواهی صلاحیت هستند.

کدام شرکت ها نمی توانند برای دریافت گواهی صلاحیت پیمانکاری اقدام کنند؟

تمامی شرکت هایی که در بالا به آن ها اشاره کردیم می توانند برای ادامه فعالیت های سازمانی خود در متن اساسنامه شرکت در صورت قعالیت گواهی صلاحیت ایمنی کار را لحاظ کنند.

اما از سویی دیگر برخی شرکت ها تنها یک اساسنامه دارند و محل مشخصی را برای استقرار شرکت ذکر نکرده اند و حتی مواردی مانند لیست بیمه کارکنان را نیز ارائه نکرده اند. در این مواقع می گوییم شرکتی کاغذی ثبت شده که این امکان را ندارد که گواهینامه صلاحیت پیمانکاری را برای حرفه خود اخذ کند.

تفاوت میان گواهی صلاحیت اداره کار و ایمنی پیمانکاران

این دو نوع گواهی صلاحیت تنها در مرجع صادر کننده دارای تفاوت هستند و در واقع هر دوی آن ها به جهت ایجاد اطمینان و نیز اعطای حق صلاحیت افراد برای انجام فعالیت ها بر می گردد که یک پیمانکار برای شرکت در مناقصات در حوزه فعالیت خود باید از سازمان برنامه و بودجه تاییدیه های صلاحیت عملکرد فنی را دریافت کنند.

همچنین بهتر است بدانید پیمانکاران برای شرکت در هر مناقصه ای نیازمند دریافت گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاری و قبل از آن رتبه بندی پیمانکاری دارند. هر شرکتی که در مناقصات حضور میابند بر اساس رتبه ای که از قبل اخذ کرده اند انتخاب می شوند.

مزایای ویژه داشتن گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران

  • امکان شرکت در مناقصات و مزایدات شرکتهای دولتی و خصوصی
  • امکان جمع بندی صورت های وضعیت عملکرد
  • امکان دریافت تاییدیه از اداره کار
  • اعتباردهی به فعالیت شرکت ها
  • ایجاد بستری برای اخذ پروژه های بزرگ در کشور

مدارک لازم برای دریافت گواهی صلاحیت کار

مدارک لازم برای دریافت گواهی صلاحیت کار

  • رونوشت از صفحه اول شناسنامه و کارت ملی شخص مدیرعامل و هرکدام از اعضای هیئت مدیره
  • ارائه رونوشت از مدرک تحصیلی مدیرعامل
  • ارائه رونوشت از مالکیت و یا استیجاری بودن محل شرکت به همراه کد رهگیری از املاک
  • ارائه لیست از بیمه کارکنان به انضمام مهر شعبه مرکزی صادرکننده و ارائه برگه های پرداخت حق بیمه
  • رونوشت از اساسنامه و آگهی های مندرج در روزنامه رسمی شرکت مربوط به آخرین تغییرات
  • تسلیم فرم تکمیل شده رتبه بندی شرکت
  • لیست تجهیزات در دفتر مرکزی شرکت
  • تسلیم تقاضانامه مبنی بر اخذ گواهی صلاحیت اداره کار

ثبت نام در سایت گواهی صلاحیت کار

پیمانکاران باید برای دریافت گواهینامه تاییدیه صلاحیت کار به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنند و در خواست خود را برای اخذ گواهی ایمنی کار ارسال کنند. می توانید این امر را از طریق سامانه کانون انجمن صنفی مسئولین ایمنی و کانون عالی صنفی انجام دهید. هر دوی این ارگان ها زیر نظر اداره کار و تعاون اجتماعی است.

البته بهتر است این موضوع را بدانید که قبل از درخواست برای اخذ گواهی صلاحیت کار باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و با احراز هویت شرکت ، مدیرعامل و هیئت مدیره شروع کرده و پس از آن در سامانه svcc.mcls.gov.ir ابتدایی ترین امر برای دریافت گواهی صلاحیت کار را با احراز هویت در سامانه جامع روابط کار و دریافت نام کاربری و گذرواژه آغاز کنید.

این موضوع بر اساس دستورالعمل های وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی برای دریافت گواهینامه پیمانکاری الزامی است.

پس از آنکه احراز هویت انجام شد باید مدارک مرتبط با دریافت گواهی صلاحیت کار را در اختیار داشته و آن را در سایت بارگزاری کنید.

ارائه فیش واریزی هزینه های پرداختی از موارد ابتدایی به حساب می آید. پس از آن با ارائه رونوشت از مدارک شناسایی از جمله کپی از صفحه اول شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل و هیئت مدیره و تکمیل اطلاعات شرکت پیمانکاری آغاز می کنید.

در بالا ما تمامی مدارکی که نیاز به ارائه در سامانه دارید پرداختیم. اگر در این زمینه اطلاعاتی ندارید می توانید با کارشناسان حقوقی ایلیا تماس گرفته و از تخصص آن ها در این زمینه بهره ببرید.

پس از ارائه مدارک ثبت درخواست نوبت آن می رسد تا ثبت نام مسئول ایمنی در شرکت را در سامانه isaap.mcls.gov.ir انجام دهید و تمامی لیست تجهیزات ایمنی و حفاظتی در کارگاه را ارائه کنید.

در آخر درصورت فعال بودن واحد پیمانکاری با دریافت پروژه های فعال متخصص HSE معرفی می شود تا مسئولیت ایمنی و بهداشت کار در عملیات پیمانکار بر عهده وی قرار گیرد.

در صورتی که مسئول ایمنی را به اشتباه معرفی کنید باید برای درخواست و معرفی شخص جدید کتباً اقدام و مشخصات وی را برای گذراندن دوره ها و کلاس های ایمنی در تمامی بند ها در فرم تقاضانامه به درستی درج شود.

اهداف دریافت گواهی صلاحیت ایمنی کار

  • تدوین استراتژی های لازم برای مدیریت پیشگیری از حوادث
  • شناسایی به موقع عوامل خطرساز و امکان کاهش خطرات در حین کار
  • امکان ایمنی محیط کار با توجه به مقررات و دستورالعمل های فعالیت
  • لیست از الزامات مربوط به محیط کار

زمان لازم برای اخذ گواهی صلاحیت اداره کار

ثبت نام و دریافت گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران در زمانی که حوادث در محیط کار اتفاق بیفتد خود را نشان می دهد. در این میان بعضی از کارفرمایان از این موضوع غافل می شوند و در آینده زیان های جبران ناپذیری را مشمول کارکنان می کنند. از این جهت وزارت کار و انجمن های صنفی بهداشت در زمینه اعطای گواهینامه HSE مسمم هستند .

برای تعیین زمان حدودی اخذ گواهی صلاحیت ایمنی نمی توان مدت دقیقی را ذکر کرد زیرا مواردی مانند تدارک مدارک،  سپری کردن دوره های آموزشی انجمن صنفی ایمنی و بهداشت و دیگر موارد که باید آن ها را برای اخذ گواهی صلاحیت بگذرانید.

اما براساس برآوردهایی که توسط مجتمع ثبتی ایلیا انجام گرفته حداقل زمان برای اخذ گواهی 1ماه است که هرچه تعداد کارکنان و پرسنل و موارد اجرایی در زمینه صنف شما بیشتر باشد این زمان نیز متغییر است و مشمول هزینه های متفاوت خواهید شد.

برای کسب اطلاعات هرچه بیشتعر در زمینه هایی مانند چگونگی صدور و اخذ گواهی صلاحیت کار ، مجوز کار، صلاحیت ایمنی و صلاحیت ایمنی پیمانکاران می توانید با وکلای ثبتی ماهری که در ایلیا حضور دارند مشورت کنید. این اطمینان را به شما خواهیم داد تنها در یک جلسه حضوری یا تلفنی به تمامی سوالاتی که در ذهن خود دارید پاسخ خواهید داد تنها کافی است اراده کنید و با شماره تماس 02632137 خط مستقیم وکلای مجتمع ثبتی ایلیا تماس بگیرید.


سامانه مرتبط با تایید صلاحیت ایمنی کار چیست؟

برای دریافت گواهی صلاحیت ایمنی کار باید به سامانه svcc.mcls.gov.ir مراجعه کرده و بر اساس قوانین و اطلاعات درخواستی از جمله احراز هویت کارفرما/کارگر اقدام به تکمیل درخواست کنید.

آیا برای اخذ گواهی صلاحیت ایمنی کار نیاز به پروژه فعال داریم؟

به جهت دریافت گواهی صلاحیت ایمنی کار نیاز دارید تا با معرفی پروژه فعال که به شرکت واگذار شده و نیز ارائه لیست بیمه کارکنان و کارگران در محیط کار که پروژه را اجرا می کنند الزامی است درخواست دهید. اما اگر می خواهید برای انجام پروژه ای تنها در مناقصه شرکت کنید و پروژه ای را در دست اجرا ندارید می توانید گواهی HSE موقت را دریافت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها