جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

هر ساعتی در روز کنار شما هستیم

با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید
در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

رتبه بندی پیمانکاران | اخذ گرید پیمانکاران

رتبه بندی شرکت پیمانکاران

اخذ گرید و رتبه بندی پیمانکاران از زبان کارشناسان مجتمع ثبتی ایلیا در واقع تعیین معیار مقایسه برای تضمین کیفی و کمی در کار پیمانکاران ممتاز در ارائه خدمات و دفاع از حقوق بهره‌ وران می باشد.

برای اطلاع از نکات تخصصی در زمینه رتبه بندی شرکت پیمانکاری را در ادامه متن زیر خواهید خواند تا راهنمای تخصصی شما عزیزان باشد.

تعریف رتبه بندی شرکت پیمانکاران

جهت اجرای هر پروژه باید توانمندی شرکت های دارای گواهی صلاحیت، طبق شرایط آیین نامه ارجاع کار به پیمانکاران، توسط‌ دستگاه‌های اجرایی ذیربط مورد سنجش قرار گیرد. دریافت گواهی صلاحیت، مرحله نخست از روند اخذ صلاحیت شرکتهای متقاضی حضور در مناقصات مزایدات دولتی و پروژه‌های بزرگ می‌باشد.

رتبه بندی نوعی ملاک تعیین صلاحیت است كه توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری برای پیمانكاران و شركت ها در نظر گرفته می شود.

شركت های پیمانكاری با توجه به قراردادها و امكانات و افراد امتیازآور از 1 تا 5 رتبه بندی می شوند ولی شركت های مشاور از 1 تا 3 رتبه بندی می گردند.

شركت های پیمانكاری بیشتر در زمینه اجرایی فعالیت می کنند و اجرای پروژه های عمرانی و قردادهای اجرایی در زمینه ساخت و نظارت بر عهده پیمانكار است ولی شركت های مشاور در زمینه طراحی و نظارت، و نظارت بر ساخت فعال هستند. واسطه بین پیمانكار و كارفرما محسوب می شوند.

اخذ گرید و رتبه بندی پیمانکاران

رتبه بندی پیمانکاران یا گرید پیمانکاری ملاک تعیین میزان صلاحیت یک نهاد، شرکت یا سازمان است که به وسیله معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری اعطا می‌شود.

در واقع رتبه‌بندی نوعی مقیاس گذاری به منظور ضمانت کار پیمانکاران از لحاظ کمی و کیفی است.

امتیاز دهی در شرکت‌های پیمانکاری از 1 تا 5 و در شرکت‌های مشاور از 1 تا 3 است. در صورتی که امتیاز هر کدام از این شرکت‌ها به حد نصاب برسد. تعیین صلاحیت شوند، یک گواهی رتبه برای آن شرکت صادر می‌شود.

رتبه داده شده به شرکت‌ها به این عوامل بستگی دارد:

  • میزان پرسنل و نیروی انسانی یک شرکت و میزان سابقه کار آنها
  • ارائه بیمه یا نامه از تامین اجتماعی مبنی بر صحت انجام قرارداد مربوطه
  • توانایی مالی محاسبه شده شرکت بر اساس اظهارنامه مالیاتی آخرین سال کاری
  • نوع و مقدار سوابق حرفه ای شرکت و مبلغ کل قراردادهای انجام شده دولتی و خصوصی (شرط پذیرش قراردادهای خصوصی ارائه مفاصا حساب)

فایده رتبه‌بندی پیمانکاران

  •  هر شرکت‌ پیمانکاری برای شرکت در مناقصات دولتی و عقد قرارداد با سازمانهای دولتی باید دارای گواهینامه صلاحیت پیمانکاری باشد.
  •  رتبه بندی شرکت‌ها در صنایع گوناگون می‌تواند نمای کلی از وضعیت شرکت‌های مختلف نسبت به هم را نشان داده و نقاط ضعف و قوت آنها را مشخص سازد.
  •  سرمایه گذاران با در نظر گرفتن رتبه بندی شرکت‌ها و توانمندی فنی و مالی آنها می‌توانند در انتخاب شرکت مناسب برای اجرای پروژه خود تصمیم بهتری بگیرند.
ادامه مطلب
اخذ کارت بازرگانی در سمنان

دریافت گواهی رتبه شرکت‌ها در چه صورت ممکن است؟

  •  هیچ یک از مدیران نباید کارمند دولت باشند. (زیرا این موضوع می تواند موجبات استفاده از موقعیت آنها برای عقد قرارداد را فراهم آورد)
  •  شركت در سازمان ثبت شركت‌ها به ثبت رسیده باشد.
  •  هیچ محرومیت یا ممنوعیتی برای انجام كارهای مربوطه توسط شرکت وجود نداشته باشد. (برخورداری از حسن انجام کارو عدم سو پیشینه در این زمینه)
  •  وجود سابقه كار مفید و مرتبط مدیرعامل و اعضاء هیأت مدیره مکلف بر اساس جداول 1-7 آیین نامه ضروری است.
  •  شركت دارای شرایط و امتیازات لازم برای تعیین صلاحیت در رتبه مورد نظر با توجه به آیین نامه و دستورالعمل‌های لازم باشد.
  •  امتیاز مدرک تحصیلی هیات مدیره و کارمندان فنی امتیاز آور فقط در یک شرکت پیمانکاری یا مشاور یا طرح ساخت سنجش گردد.
  •  وفق آیین نامه، شاخص هایی برای تعیین صلاحیت تعیین گردیده است که کمیته تشخیص صلاحیت و رتبه بندی پیمانکاران با توجه به این شاخص ها، امتیاز عوامل تعیین کننده شرکت مورد نظر را مشخص می‌نماید. در صورتی‌که شرکت موفق به کسب حدنصاب امتیاز گردید، گواهی رتبه صادر می‌گردد.

رتبه بندی شرکت پیمانکاران

مدارک عمومی لازم جهت اخذ رتبه 1 الی 4 پیمانکاری:

  • فتوکپی برابر اصل شده مدارک ثبتی:

الف ) شرکت سهامی خاص شامل : اساسنامه – اظهارنامه – روزنامه رسمی – تاسیس و تغییرات

ب ) شرکت با مسئولیت محدود شامل: اساسنامه – تقاضانامه – شرکت نامه – روزنامه رسمی – تاسیس و تغییرات

  • رونوشت شناسنامه کلیه سهامداران و اعضای هیئت مدیره و کپی کارت ملی آنها
  • رونوشت برابر اصل شده مدارک تحصیلی اعضای امتیاز آور شرکت
  • مهندس و یا مهندسینی که سوابق کاری ارائه می کنند باید مدارک زیر را تهیه فرمایند:

الف ) نامه استعلام سوابق بیمه با ذکر تاریخ شروع و خاتمه و نام شرکتهایی که بیمه برایشان پرداخت نموده اند.

ب ) گواهی کار مرتبط با رشته مورد در خواست با ذکر تاریخ شروع و خاتمه از طرف شرکت و یا شرکتهایی که در گواهی بیمه لیست شده اند.

  • سربرگ رسمی شرکت در 3 نخسه
  • فتوکپی آخرین صورتجلسه مربوط به تغییر سهام:

الف ) تصاویر کلیه ی پیمانهای شرکت (موافقت نامه)

ب ) تصاویر آخرین صورت وضعیت مصدق و یا اصل تاییدیه کارکرد توسط دستگاههای اجرایی (به تایید بالاترین مقام کارفرما ) برای کارهای نیمه تمام و مفاصا حساب بیمه برای کارهای تمام شده

  • اظهارنامه مالیاتی شرکت برای آخرین سال مالی قبل از تشکیل پرونده که به تایید و مهر سر ممیز مالیاتی مربوط رسیده باشد.

نکته : مدیر عامل و دو سوم اعضای هیات مدیره باید دارای مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر باشند.

شرایط اخذ مجوز تائید صلاحیت :

گواهی تائید صلاحیت عموماً به شرکتهای ارائه دهنده خدمات بطور مثال: خدمات پشتیبانی، حفظ و نگهداری فضای سبز، تاسیسات و … اعطاء می شود. درابتدا این شرکتها با توجه به موضوع ثبت شده فعالیت در روزنامه رسمی تاسیس شرکت، درخواست اخذ گواهی را به انجمن صنفی پیمانکاران ارائه میدهند.

ادامه مطلب
اخذ کد اقتصادی در گیلان

مدارک مورد نیاز جهت دریافت گواهی تائید صلاحیت از وزارت کار:

  •  اصل و تصویر کلیه مدارک ثبتی شرکت
  •  اصل و تصویر سند مالکیت در صورت مالک بودن
  •  اصل اجاره نامه رسمی و تصویر آن در صورت مستاجر بودن
  •  تکمیل فرم بازرسی به همراه مهر و امضای مجاز شرکت

تذکر: آدرس دفتر مرکزی شرکت باید آدرس اداری باشد.

مدارک مورد نیاز جهت تمدید گواهی تائید صلاحیت (گرید)

کلیه مدارک فوق به همراه مفاصا حساب دارایی و مفاصا بیمه تامین اجتماعی و لیست پرداختی حقوق و دستمزد کارکنان

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در سامانه ساجات:

کلیه مدارک باید به ترتیب زیر تحویل داده شده و چیدمانش به همین شکل باشد:

  •  برگه رتبه بندی های قبلی
  •  فرم 100
  •  اساسنامه
  •  اظهارنامه ثبتی (برای شرکتهای سهامی خاص) یا تقاضانامه و شرکت نامه (برای شرکتهای بامسئولیت محدود و تعاونی)
  •  آگهی تاسیس
  •  آخرین صورت جلسات مربوط به آخرین تغییرات و آخرین صورت جلسه مربوط به تغییر سهام
  •  آگهی تغییرات و یا تصمیمات انجام شده (تمام تغییرات مربوط به ثبت و روزنامه رسمی از بدو تاسیس)
  •  فرم 200 (به ترتیب سمت های مدیر عامل، نائب رئیس، عضو، سهامدار)
  •  کپی مدارک تحصیلی، شناسنامه (صفحه توضیحات در صورت داشتن توضیحات)، کارت ملی، کارت پایان خدمت به ترتیب سمت های مدیر عامل، رئیس هیات مدیره، نائب رئیس، عضو، سهامدار
  •  قراردادن سوابق کاری و بیمه هر یک از اعضای هیات مدیره
  •  فرم و قراردادهای شرکت (ابلاغیه و موافقت نامه که در آن موضوع، مبلغ و مدت پیمان و مفاصاحساب تامین اجتماعی) و فرم قرارداد و مفاصاحساب تامین اجتماعی
  •  کپی آخرین اظهارنامه مالیاتی که توسط دارایی برابر اصل شده باشد شامل مشخصات، ترازنامه، حساب سود و زیان، جداول شماره های 4، 5،6، 9، 10، 13، 14، 15، 16

نکته: کپی تمام موارد ذکر شده در بالا باید واضح باشد.

پیوست ها را به فرمت زیر به طور کامل اسکن فرمایید:

1. مدارک اسکن شده حتما باید با فرمت jpg و بصورت سیاه و سفید با تراکم بین 200dpi الی 300dpiذخیره شوند.

2. مدارک باید جداگانه مهر و امضا و جمله ” کپی برابر اصل است” حتما اسکن شود.

3. مدارک مربوط به افراد در فولدرجداگانه اسکن شود.

4. مدارک مربوط به شرکت در فولدر جداگانه اسکن شود.

5. تصاویری که به روش زیر برابر اصل شده باشد مورد تایید است:

_ جمله “کپی برابر اصل است” در آن درج شود.

_ به امضای مدیر عامل یا کسی که حق امضا دارد برسد.

_ به مهر شرکت ممهور گردد.

1. توجه به موارد فوق الزامی است و در صورت عدم رعایت موارد فوق ضمایم مورد قبول واقع نخواهند شد.

  • مدارک اعضای هیات مدیره و سهامداران:

مدارک افراد اعم از سهامدار، مدیر عامل و اعضای هیات مدیره و کارکنان امتیاز آور دستورالعمل ارسال پیوست ها به شرح زیر است:

ادامه مطلب
دستور موقت در نظام حقوق مالکیت صنعتی ایران

1. کپی: شناسنامه، پشت و روی کارت ملی، پشت و روی کارت پایان خدمت سربازی یا معافیت برای افراد مشمول متولد 1338 بعد از آن ، عکس پرسنلی، نمونه امضا

2. کپی آخرین مدارک تحصیلی ضروری برای امتیاز برای مقاطع مختلف

3. کپی سوابق اجرایی برای اثبات حضور فرد در شرکت و نیز سمت وی. (خداکثر باید سه سال باشد)

4. کپی بیمه تامین اجتماعی مدت دار مرتبط

5. کپی حکم باز نشستگی برای افراد بازنشسته

6. کپی قراردادهای همکاری شرکت با افراد بازنشسته که استمرار قرارداد مجددا در تاریخ ارایه مدرک به تایید بازنشسته رسیده باشد.

7. کپی گواهی نامه اتمام همکاری از کلیه افراد دولتی و عمومی که قبلا در آن موسسه شاغل بوده اند.

  • مدارک مربوط به شرکت:

1. کپی آخرین اظهارنامه ثبتی شرکت

2. کپی آخرین اساسنامه شرکت شامل صفحه موضوع فعالیت، صفحه تعداد اعضای هیات مدیره، صفحه سهامداران، صفحه صاحبان امضاء

3. کپی آگهی تاسیس و تغییرات و روزنامه های رسمی شامل روزنامه آگهی تاسیس و همه روزنامه های تغییرات مربوط به پانزده سال اخیر

4. کپی آخرین صورتجلسه مجمع عمومی که بیانگر 100% صاحبان سهام باشد.

5. کپی آخرین اظهارنامه مالیاتی که توسط دارایی برابر اصل شده، شامل مشخصات ترازنامه، حساب سود و زیان، جداول شماره 4، 5، 6، 9، 10، 13، 14، 15، 16

6. کپی گواهینامه قبلی

7. کپی قراردادهای شرکت (ابلاغیه و موافقت نامه، که در آن موضوع، مبلغ و مدت پیمان) و مفاصاحساب تامین اجتماعی

تمدید رتبه پیمانکاران (گرید)

روند تمدید گواهینامه صلاحیت پیمانکاران:

تمدید گواهینامه صلاحیت پیمانكاران حداكثر تا 2 سال صادر می گردد. پس از آن باید برای رتبه بندی مجدد اقدام نمود این تمدید برای پیمانكارانی انجام می شود، كه دارای گواهینامه مزبور بوده اند و هیچگونه تغییراتی كه منجر به تغییر و تحول در ماهیت حقوقی، نوع فعالیت و توان فنی و مالی شركت شده باشد، نداشته باشند.

شرایط تمدید صلاحیت شركت های پیمانكار:

  • سهام شركت طوری تغییر نكرده باشد كه موجب تغییر نوع شركت شده باشد.
  • اكثریت هیأت مدیره و مدیرعامل شركت تغییر نكرده باشند (با ارایه روزنامه رسمی مرتبط). حالت چرخشی اعضای هیأت مدیره و مدیرعامل مانعی ندارد. (در صورت تغییرات حداقلی هیأت مدیره باید دو سوم اعضا هیئت مدیره و مدیر عامل لیسانس و امتیاز نفرات جابجا شده، تامین باشد)
  • افراد امتیاز آور (مدیر عامل ، هیأت مدیره و كاركنان ) شركت با افراد امتیاز آور (مدیر عامل، هیأت مدیره و كاركنان) شركتهای دیگر (مشاور و پیمانكار) تلاقی نداشته باشند.
  • در دو سال گذشته فعال بوده كار خاتمه یافته یا در دست انجام داشته باشند؛ و راكد نبوده باشند.
  • پرونده اطلاعات شركت پیمانكاری در سامانه ساجات درج و و تكمیل شده و برای معاونت ارسال گشته باشد.
  • سقف 2 سال تمدید را پر نكرده باشد (مصوبه شماره ۱۸۰۶۱۷ /ت ۴۱۳۸۹ ه مورخ ۷/10/1387 هیأت محترم وزیران)
5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خسرو خضرائی
خسرو خضرائی
1 سال قبل

درخواست رتتبه بندی شرکت ودریافت فرم های لازم

ثبت شرکت ایلیا
ثبت شرکت ایلیا
پاسخ به  خسرو خضرائی
1 سال قبل

سلام در کدوم استان میخواین گرید دریافت کنین

Azizito19
Azizito19
5 سال قبل

با سلام شرکتهای فضای سبز تازه تاسیس فاقد فعالیت در شهرستان قابل اخذ رتبه بندی معاونت برنامه و بودجه هست یا نه؟ با این توضیح مدیر عامل شرکت سالها سابقه با شرکت دیگر دارد ممنون