جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

هر ساعتی در روز کنار شما هستیم

با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید
در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

انواع شرکتهای تجاری در ایران

شرکتهای تجاری در ایران

در این مقاله سعی داریم تمام شرکت های تجاری که در ایران می توانند فعالیت داشته باشند را برایتان توضیح دهیم تا شما بتوانید بهترین نوع ثبت شرکت را برای آینده کاری خود انتخاب نمایید. در ادامه متن زیر به توضیح در خصوص انواع شرکتهای تجاری در ایران در قانون تجارت عنوان شده است.

شرکتهای تجاری در ایران

شرکتهای تجاری به موجب ماده ۲۰ قانون تجارت بر هفت قسم به شرح شرکتهای سهامی خاص، سهامی عام، مسئولیت محدود، نسبی، تعاونی، تضامنی طبقه بندی شده اند که در ادامه به اختصار توضیح می دهیم.

شرکتهای سهامی خاص

شرکت سهامی خاص شرکتی با حداقل 5 اعضا، کسانی که هدف از ثبت شرکت، شرکت در مناقصه و مزایده های دولتی است بهتر است این نوع شرکت را برای ثبت انتخاب نمایند.

این نوع شرکتها با دیگر انواع شرکت از نظر نحوه ی تقسیم سهام و سمت ها متفاوت است در شرکتهای سهامی خاص حداقل سهام داران 3 نفر و 2 نفر بازرس و هر شخص به میزان سهم خود و با توجه به کل سهام مسئولیت دارد.

شرکت سهامی عام

شرکتهای سهامی عام همانطور که از نام اش پیداست سهام آن در بورس به صورت اوراق بهادار عرضه می شود. تعداد سهام داران بیشتر از 12 نفر است.

شرکتهای با مسئولیت محدود

شرکت مسئولیت محدود (محدود نشان دهنده این نیست که محدودیت در کار وجود ندارد اما این محدودیت به معنای این است که نسبت به میزان سهام محدود هستند یعنی هر فرد تنها به مقدار سهم خود سود و ضرر را متذکر می شوند همچنین شرکت در مناقصه و مزایده های دولتی بسیار محدود است و امکانش کم می باشد اما به دلیل آنکه تعداد شرکت به صورت حداقلی 2 نفر است برای اشخاصی که شریک زیاد ندارند مناسب است .

به طور کلی نمی توان گفت اصلا این شرکتها مناسب نیستند بلکه جز مهم ترین شرکتهای است که در قانون تجارت به ثبت می رسد.

شرکتهای تضامنی

شرکتی که بین دو یا چند نفر تشکیل می شود و به این گونه است که اگر دارایی شرکت به میزانی نباشد که تمام قرض های شرکت را پرداخت کرد شرکا باید خودشان مسئولیت پرداخت آن را به عهده بگیرند.

این نوع شرکت به گونه ای است که می توان در نام شرکت اسم یک اعضا را آورد در نتیجه آن شخص متعهد است نسبت به ضررو زیان های پیش آمده معمولا این نوع شرکتها برای کار آفرینی تشکیل می شوند.

شرکتهای تجاری در ایران

شرکتهای نسبی

 به شرکتی که شبیه به شرکت تضامنی است اما یک فرق عمده دارد آن هم این است که سهام داران در قبال طلب طلبکاران مسئولیت دارند و اگر 4 نفر شریک باشند اولین شریک نصف بدهکاری را دومی یک ربع و شریک سوم و چهارم هرکدام یک هشتم بدهکاری را پرداخت نمایند در صورتی که در شرکت های تضامنی تمام سهام داران نسبت به تمام بدهکاری بخ صورت برابر مسئولیت دارند. 

 شرکت نسبی جز شرکتهای است که بیشتر در قاره اروپا به ثبت میرسد نوع فعالیت اشخاصی که شرکت این نوع شرکت را به ثبت میرسانند این است که حوزه فعالیتشان حقوقی و معدنی  نیست و معمولا برای امور غیر تجاری تشکیل می شوند. 

شرکتهای مختلط سهامی

  طبق قانون 162 شرکتهای مختلط سهامی برای تشکیل آن چند شریک سهامی با چند شریک تضامنی یا همانن شریک ضامن تشکیل می شود . در واقع این شرکت ترکیبی از شرکت سهامی با شرکت تضامنی است . قوانین حاکم بر این شرکت قوانین سهامی می باشد. اما زمانی که بین شرکا اختلاف های رخ میدهد قوانین خاصی وضع می گردد.  

شرکتهای مختلط غیر سهامی

  شرکت های مختلط غیرسهامی    براساس   قانون تجارت بنا شده است.  

 بین چند شریک ضامن ( شریک تضامنی ) و چند شریک مسئولیت محدود تشکیل می شود . و تنها نیاز به اعلام سرمایه دارد. این نوع شرکتها در زمان های گذشته به ویژه در اروپا بسیار باب بوده است زیرا اشراف بسیار اهمیت می دادند که با تجار شریک باشند و تجارت کنند اما اجازه نمیدادند اسمشان در شرکت برده شود و همچنین در زیان ان شریک نبودند مانند شرکا در شرکت های مسئولیت محدود امروزی و تجار نیز حکم شرکا در شرکت تضامنی را داشتند.

شرکتهای تعاونی

شرکتی که سرمایه و شرکا نقشی در آن ندارند بلکه تعداد شرکا موثر هستند و بر روی قوانین تاثیر میگذارند شرکتهای تعاونی تولیدی میگویند. این شرکتها برای کشاورزی و کارگران بیشتر تشکیل می شوند و معمولا عضو اصلی و هدف نهایی آنها رسیدگی به امور آنها است .

به دلیل آنکه سروکار شرکا بیشتر با تعداد بالایی افراد است در نتیجه بهتر است تعداد سهام داران نیز زیاد باشد و البته به دلیل نوع شرکت و تولیدی بودن داشتن تعداد بالای سهام سهام داران نقش بسزایی دارد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها