جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

هر ساعتی در روز کنار شما هستیم

با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید
در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

انواع شرکتهای تجاری در ایران

شرکتهای تجاری در ایران

در این مقاله سعی داریم تمام شرکت های تجاری که در ایران می توانند فعالیت داشته باشند را برایتان توضیح دهیم تا شما بتوانید بهترین نوع ثبت شرکت را برای آینده کاری خود انتخاب نمایید. در ادامه متن زیر به توضیح در خصوص انواع شرکتهای تجاری در ایران در قانون تجارت عنوان شده است.

ثبت انواع شرکت های تجاری

ثبت شرکت فرآیندی می باشد که طی آن اشخاص حقیقی یا حقوقی قراردادی را مابین خود امضا می کنند که این قرارداد در برگیرنده قواعدی برای تعامل این اشخاص با یکدیگر و همچنین با اشخاص ثالت (خارج شرکت) است.

 برای ثبت شرکت ابتدا باید یک اسم برای شرکت انتخاب کنید، بعد باید نوع و موضوع شرکت خود را مشخص نمایید از انواع ثبت شرکت ها بر حسب فعالیت و نوع تعامل مابین شرکا و سهامداران متنوع هستند، نظیر سهامی خاص، مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، سهامی عام که مسلماً بر حسب نوع شرکت قواعد و چارچوب حاکم و در نتیجه نوع قرارداد و مراحل ثبت شرکت نیز متفاوت خواهد بود.

از آنجا که ۹۰ درصد شرکت های ثبت شده از نوع ثبت شرکت سهامی خاص و ثبت شرکت مسئولیت محدود هستند انتخاب سختی پیش رو نخواهید داشت.

میتوانید جهت اطلاعات بیشتر با مطالعه این صفحه و یا از طریق تماس با ما یا ایجاد کامنت در انتهای این صفحه اطلاعات لازم را در خصوص ثبت انواع شرکت مورد نیاز خود کسب نمایید.

در این جا دو تا از انواع شرکتهایی که متقاضی زیادی برای ثبت دارند را در ابتدا و در مورد شرکتهای دیگر بعد از راهنمایی کامل مراحل شرکت ها به آن ها می پردازیم.

ماده ۲۰ قانون تجارت مانند یک نقشه راه جامع، انواع شرکت‌ های تجاری را به تفکیک معرفی می‌کند و الزامات قانونی هر کدام را به طور شفاف بیان می‌کند. این ماده برای افرادی که قصد دارند در دنیای تجارت قدم بگذارند، حکم یک راهنمای ضروری را دارد.

ثبت انواع شرکت های تجاری

گام به گام ثبت انواع شرکت ها

با توجه به سامانه ای شدن فرایند ثبت شرکت میتوانید این کار را انجام دهید ولی باید بدانید این فرآیند نیازمند تجربه و تخصص است. شما میتوانید با مطالعه راهنمای ثبت انواع شرکت های تجاری که در ادامه به شما ارائه می شود، خودتان اقدام به ثبت شرکت نمایید یا اینکه با کارشناسان مجتمع ثبتی ایلیا تماس حاصل نمایید.

در ادامه چگونگی ثبت یک شرکت تجاری را به شما توضیح میدهیم.

گام اول : انتخاب شریک مناسب

زمان ثبت شرکت ابتدایی ترین اقدامی که شما انجام می دهید انتخاب شرکا است باید بدانید استاندارد هر شرکت برای تعداد نفرات شرکا برای ثبت چگونه است زمانی است که شما 2 نفر هستید اما می خواهید شرکت تعاونی ثبت کنید پس امکان پذیر نیست .

زیرا تعدا باید 7 نفر باشد در نتیجه باید بررسی شود و سپس بر اساس نوع تعداد مشخص و برای ثبت اقدام نمایید. تعداد اعضای استاندرد برای هر شرکت تا زمانی که به طور استاندارد تکمیل نشود احتمال ثبت وجود ندارد.

گام دوم : انتخاب نامی مناسب برای شرکت

مرحله دوم (نام و نوع شخص حقوقی) می باشد. در این قسمت باید 5 نام را که از سه سیلاب خاص و با ریشه فارسی می باشد با توجه به اولویت خود واردانتخاب نمایید.

توجه داشته باشید نام انتخابی نباید تکراری نباشد نمی توانید از اسامی مخفف مربوط به ارگان دولتی استفاده نمایید.

جهت انتخاب نام زیبا برای شرکت خود روی لینک اسم شرکت کلیک نمایید.

گام سوم : مشخص کردن موضوع فعالیت

انتخاب موضع فعالیت یعنی انتخاب آینده کاریتان شما قاعدتاً در هنگام ثبت شرکت موضوع کلی شرکت خودتان را می دانید اما نیاز است این موضوع طراحی شود پردازش شود و بعد از آن برای ثبت به اداره ثبت شرکتها ارسال شود اما به طور کلی مضوع نشان دهنده هدف نهایتان است که باید دقت نمایید .

گام چهارم : مشخص کردن دفترمرکزی

این قسمت در سایت با عنوان مشخصات مرکز اصلی معرفی شده است. در این قسمت باید آدرس دفتر مرکزی به همراه کدپستی دقیق و کامل وارد نمایید در صورتی که آدرس دقیق ندارید می توانید آدرس منزل خود یا یکی از شرکا را وارد نمایید اما توجه داشته باشد این آدرس به عنوان نشانی دفتر مرکزی شما معرفی می گردد و در روزنامه رسمی شرکت انتشار می یابد.

گام پنجم : انتخاب سرمایه ای مناسب

در قسمت سرمایه شخص حقوقی می بایست سرمایه اولیه شرکت را مشخص نمایید. باید بدانید که سرمایه شرکت با مسئولیت محدود به صورت” نقدی” می باشد و در شرکت سهامی خاص باید 35 درصد میزان سرمایه اولیه واریز به بانک می گردد.

حداقل سرمایه مورد نیاز 100هزار تومان می باشد هرچقدر سرمایه شرکت بالاتر اعتبار شرکت بیشتر میشود.

طبق قانون تجارت تمام شرکتها باید یک سرمایه مشخص شده داشته باشند. بدون سرمایه هیچ شرکتی امکان ثبت ندارد میزان مهم بودن و اعتبار هر شرکت بستگی به سرمایه شرکت دارد

گام ششم : ورود اطلاعات کلیه سهامداران

در این قسمت باید کلیه اطلاعات شناسنامه ای سهامداران و اعضا شرکت را وارد می نمایید اگر تعداد افراد شرکت بیش از 150 نفر است باید با توجه به فرم سامانه ثبت شرکت ها بارگذاری شود و در نهایت گزینه ثبت را میزنید.

گام هفتم : انتخاب درصد سهام سهامدران

در این قسمت باید اطلاعات مربوط به سرمایه شرکا را وارد نمایید با مشخص کردن نام هرفرد میزان سهام آن نیز وارد میشود نوع سهام نیز مشخص میگردد که نقدی است یا غیرتقدی.

گام هشتم : تنظیم و تدوین اوراق ثبتی شرکت

بعد از تکمیل کلیه اطلاعات درخواستی از شما درخواست می شود اساسنامه و شرکتنامه شرکت را بارگذاری نمایید.فرم های پیش فرض وجود دارد شما میتوانید دریافت نمایید و اطلاعات درخواستی آن را کامل نمایید و در سامانه بارگذاری کنید.

بعد از تایید نهایی اطلاعات وارد شده در سامانه ثبت شرکتها منتظر می مانید تا تایید نام شرکت شما اعلام گردد و بعد از آن کلیه مدارک درخواستی را به آن اداره ارسال نمایید.

گام آخر : ثبت نام در روزنامه رسمی

بعد از تایید تمام مدارک و صدور آگهی تاسیس و دریافت شماره ثبت موسسین باید برای انتشار روزنامه رسمی شرکت خود ثبت نام نمایند در روزنامه رسمی مواردی از انتشار شامل آدرس دفتر مرکزی، میزان سهام سهاداران و سمت آنها و سرمایه اولیه شرکت اعلام میگردد.

تقریبا از زمان ثبت نام تقریبا دو هفته کاری زمان میبرد تا انتشار روزنامه رسمی شرکت صورت گیرد.

شرکتهای تجاری در ایران

شرکتهای تجاری در ایران

شرکتهای تجاری به موجب ماده ۲۰ قانون تجارت بر هفت قسم به شرح شرکتهای سهامی خاص، سهامی عام، مسئولیت محدود، نسبی، تعاونی، تضامنی طبقه بندی شده اند که در ادامه به اختصار توضیح می دهیم.

شرکتهای سهامی خاص

شرکت سهامی خاص شرکتی با حداقل 5 اعضا، کسانی که هدف از ثبت شرکت، شرکت در مناقصه و مزایده های دولتی است بهتر است این نوع شرکت را برای ثبت انتخاب نمایند.

این نوع شرکتها با دیگر انواع شرکت از نظر نحوه ی تقسیم سهام و سمت ها متفاوت است در شرکتهای سهامی خاص حداقل سهام داران 3 نفر و 2 نفر بازرس و هر شخص به میزان سهم خود و با توجه به کل سهام مسئولیت دارد.

شرکت سهامی عام

شرکتهای سهامی عام همانطور که از نام اش پیداست سهام آن در بورس به صورت اوراق بهادار عرضه می شود. تعداد سهام داران بیشتر از 12 نفر است.

شرکتهای با مسئولیت محدود

شرکت مسئولیت محدود (محدود نشان دهنده این نیست که محدودیت در کار وجود ندارد اما این محدودیت به معنای این است که نسبت به میزان سهام محدود هستند یعنی هر فرد تنها به مقدار سهم خود سود و ضرر را متذکر می شوند همچنین شرکت در مناقصه و مزایده های دولتی بسیار محدود است و امکانش کم می باشد اما به دلیل آنکه تعداد شرکت به صورت حداقلی 2 نفر است برای اشخاصی که شریک زیاد ندارند مناسب است .

به طور کلی نمی توان گفت اصلا این شرکتها مناسب نیستند بلکه جز مهم ترین شرکتهای است که در قانون تجارت به ثبت می رسد.

شرکتهای تضامنی

شرکتی که بین دو یا چند نفر تشکیل می شود و به این گونه است که اگر دارایی شرکت به میزانی نباشد که تمام قرض های شرکت را پرداخت کرد شرکا باید خودشان مسئولیت پرداخت آن را به عهده بگیرند.

این نوع شرکت به گونه ای است که می توان در نام شرکت اسم یک اعضا را آورد در نتیجه آن شخص متعهد است نسبت به ضررو زیان های پیش آمده معمولا این نوع شرکتها برای کار آفرینی تشکیل می شوند.

شرکتهای نسبی

 به شرکتی که شبیه به شرکت تضامنی است اما یک فرق عمده دارد آن هم این است که سهام داران در قبال طلب طلبکاران مسئولیت دارند و اگر 4 نفر شریک باشند اولین شریک نصف بدهکاری را دومی یک ربع و شریک سوم و چهارم هرکدام یک هشتم بدهکاری را پرداخت نمایند در صورتی که در شرکت های تضامنی تمام سهام داران نسبت به تمام بدهکاری بخ صورت برابر مسئولیت دارند. 

 شرکت نسبی جز شرکتهای است که بیشتر در قاره اروپا به ثبت میرسد نوع فعالیت اشخاصی که شرکت این نوع شرکت را به ثبت میرسانند این است که حوزه فعالیتشان حقوقی و معدنی  نیست و معمولا برای امور غیر تجاری تشکیل می شوند. 

شرکتهای مختلط سهامی

  طبق قانون 162 شرکتهای مختلط سهامی برای تشکیل آن چند شریک سهامی با چند شریک تضامنی یا همانن شریک ضامن تشکیل می شود . در واقع این شرکت ترکیبی از شرکت سهامی با شرکت تضامنی است . قوانین حاکم بر این شرکت قوانین سهامی می باشد. اما زمانی که بین شرکا اختلاف های رخ میدهد قوانین خاصی وضع می گردد.  

شرکتهای مختلط غیر سهامی

  شرکت های مختلط غیرسهامی    براساس   قانون تجارت بنا شده است. بین چند شریک ضامن ( شریک تضامنی ) و چند شریک مسئولیت محدود تشکیل می شود و تنها نیاز به اعلام سرمایه دارد.

این نوع شرکتها در زمان های گذشته به ویژه در اروپا بسیار باب بوده است زیرا اشراف بسیار اهمیت می دادند که با تجار شریک باشند و تجارت کنند اما اجازه نمیدادند اسمشان در شرکت برده شود و همچنین در زیان ان شریک نبودند مانند شرکا در شرکت های مسئولیت محدود امروزی و تجار نیز حکم شرکا در شرکت تضامنی را داشتند.

شرکتهای تعاونی

شرکتی که سرمایه و شرکا نقشی در آن ندارند بلکه تعداد شرکا موثر هستند و بر روی قوانین تاثیر میگذارند شرکتهای تعاونی تولیدی میگویند. این شرکتها برای کشاورزی و کارگران بیشتر تشکیل می شوند و معمولا عضو اصلی و هدف نهایی آنها رسیدگی به امور آنها است.

به دلیل آنکه سروکار شرکا بیشتر با تعداد بالایی افراد است در نتیجه بهتر است تعداد سهام داران نیز زیاد باشد و البته به دلیل نوع شرکت و تولیدی بودن داشتن تعداد بالای سهام سهام داران نقش بسزایی دارد.

برای اطلاع از بهترین انواع ثبت شرکت تجاری و نحوه ثبت شرکت های تجاری در ایران تنها کافی است با مجتمع ثبتی ایلیا با دارا بودن وکلای حقوقی مجرب در زمینه ثبت شرکت های تجاری تماس بگیرید. ما راهنمای تخصصی شماییم.

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسینی
حسینی
2 ماه قبل

سلام ما می خواهیم در روستا شرکت تعاونی محصولات کشاورزی بزنیم ولی نمیدونیم از کجا شروع کنیم تعدادمون چند نفر یاشه بهتره

سارا ملک زاده
سارا ملک زاده
2 ماه قبل

سلام می خوام شرکت مواد غذایی ثبت کنم کدوم نوع از شرکت ها برام مناسب تره راهنمایی کنید لطفا