جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

هر ساعتی در روز کنار شما هستیم

با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید
در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

راهنمای کامل نقل و انتقال برند

راهنمای کامل نقل و انتقال برند

برند، عنصری حیاتی در دنیای تجارت امروز است. هویت، اعتبار و ارزش یک کسب و کار را به تصویر می‌ کشد و نقشی کلیدی در جذب مشتریان و ارتقای سهم بازار ایفا می ‌کند. اما گاه شرایطی پیش می‌ آید که مالک برند به دنبال نقل و انتقال برند به شخص یا شرکت دیگری می باشد. این فرایند، ظرافت‌ ها و پیچیدگی ‌های خاص خود را دارد که در این مقاله به طور جامع به بررسی آن ‌ها خواهیم پرداخت.

نقل و انتقال برند چیست ؟

زمانی که کسی برندی برای فروش داشته باشد یا برند خود را به هر دلیلی بخواهد به شخص دیگری واگذار نماید. این واگذاری باید به صورت رسمی صورت گیرد. البته منظور از واگذاری قانونی برند برای آن دسته از برند هایی است که در مرجع مالکیت صنعتی به ثبت رسیده اند و نسبت به ثبت آنها گواهی ثبت برند صادر شده باشد.

شرایط نقل و انتقال برند

  • برند باید به نام انتقال دهنده باشد.
  • در صورتی می توانید با وکالت نامه انتقال برند انجام دهید که در متن وکالت نامه جزئیات برند انتقالی و اجازه انتقال آن به وکیل داده شده باشد.
  • باید قبل از انجام پروسه نقل و انتقال سند صلح بین انتقال دهنده و انتقال گیرنده انجام شده باشد.
  • باید برند دارای مدت اعتبار باشد و نباید مدت اعتبار برند تمام شده باشد.
  • برای انتقال برند اطلاعات مالک جدید در پشت برگه آگهی ظهر نویسی خواهد شد.
  • باید مجدد برای انتقال برند اظهارنامه نقل و انتقال تنظیم شود و پروسه نقل و انتقال نیز همانند ثبت برند باید در اداره مالکیت صنعتی صورت گیرد.

مراحل قانونی نقل و انتقال برند

  1. تنظیم قرارداد: اولین قدم، تنظیم قراردادی بین طرفین معامله (مالک فعلی و مالک جدید) است که در آن شرایط و جزئیات انتقال برند به طور شفاف و دقیق مشخص شود.
  2. ارائه مدارک: مدارک لازم برای نقل و انتقال برند شامل گواهی ثبت برند، کارت ملی و شناسنامه طرفین، وکالتنامه (در صورت وجود) و مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح (در برخی موارد) است.
  3. مراجعه به اداره ثبت علائم تجاری: پس از تنظیم قرارداد و آماده کردن مدارک، باید به سامانه اداره ثبت علائم تجاری مراجعه و درخواست نقل و انتقال برند را ثبت کنند.
  4. بررسی و تایید درخواست: کارشناسان اداره ثبت، درخواست و مدارک ارائه شده را بررسی می ‌کنند و در صورت تایید، موافقتنامه نقل و انتقال برند صادر می ‌شود.
  5. انتشار آگهی: پس از تایید نهایی، آگهی نقل و انتقال برند در روزنامه رسمی منتشر می ‌شود تا به اطلاع عموم برسد.

مدارک لازم برای نقل و انتقال برند

  • مدارک شناسایی اعم از کارت ملی و شماره شناسنامه فروشنده و خریدار برند.
  • باید شماره اظهارنامه و شماره ثبت برند را نیز برای انتقال ارائه دهید.
  • قرارداد صلحی که بین خریدار و فروشنده تنظیم شده است.
  • آگهی روزنامه مربوط به ثبت برند
  • گواهینامه ده ساله برند
  • در صورت داشتن وکیل ارائه وکالت نامه
نحوه تنظیم قرارداد انتقال برند
نحوه تنظیم قرارداد انتقال برند

نحوه تنظیم قرارداد انتقال برند

تنظیم قرارداد برند بر حسب توافق ما بین طرفین صورت می گیرد و با در نظر گرفتن نوع انتقال و نوع معامله ای که بین خریدار و فروشنده انجام می شود این قرارداد متفاوت است از این رو می توانید برای قرارداد باید از نظر کارشناس در این رابطه کمک بگیرید تا با توجه به ماهیت معامله ای که انجام می دهید قرارداد مناسبی را تنظیم کند.

در هر صورت بعد از انعقاد قرارداد باید در دفتر اسناد رسمی قرارداد مربوطه را ثبت نمایید.

نکات کلیدی در نقل و انتقال برند

  • اطمینان از اصالت برند: قبل از هر اقدامی، باید از اصالت برند و عدم وجود هرگونه مشکل حقوقی یا ثبتی برای آن اطمینان حاصل کنید.
  • ارزیابی دقیق برند: ارزش برند را با استفاده از روش‌های مختلف مانند محاسبه ارزش برند بر اساس ارزش حال خالص جریان نقدی آینده یا روش ‌های مبتنی بر ارزش بازار، به طور دقیق ارزیابی کنید.
  • انتخاب خریدار مناسب: به دنبال خریداری باشید که صلاحیت و اهلیت لازم برای حفظ و ارتقای ارزش برند را داشته باشد.
  • رعایت تمام مراحل قانونی: برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل در آینده، تمام مراحل قانونی نقل و انتقال برند را به طور دقیق و کامل انجام دهید.

مرجع قانونی رسیدگی به نقل و انتقال برند

سازمان مالکیت صنعتی در ایران تنها سازمانی است که به بررسی امور انتقال مالکیت می پردازد از این رو می توانید برای نقل و انتقال برند اقدام نمایید. نقل و انتقال برند هم همانند ثبت برند باید در سازمان مالکیت صنعتی ثبت شود. همان طور که هر نوع تغییرات مربوط به اطلاعات مالک باید در سامانه مالکیت صنعتی ثبت شود اطلاعات مربوط به مالک جدید و نقل و انتقال را نیز باید در سامانه مالکیت صنعتی ثبت نمایید.

توجه داشته باشید که حتماً انتقال مالکیت به واسطه ثبت اظهارنامه در اداره مالکیت صنعتی ثبت صورت گیرد و به قرارداد منعقد شده اکتفاء نکنید چون انتقال مالکیت باید از کارتابل فروشنده برند صورت گیرد و تا زمانی که دسترسی به شخص فروشنده دارید حتما انتقال مالکیت را انجام دهید. ملاک اعتبار مالکیت برند اطلاعات مالکی است که در سازمان مالکیت صنعتی ثبت شده است.

مزایای نقل و انتقال برند

  • کاهش ریسک و هزینه ‌ها: برای مالک فعلی، فرصتی برای خروج از سرمایه‌گذاری و کاهش ریسک و هزینه‌ها فراهم می‌ کند.
  • دسترسی به بازار های جدید: برای مالک جدید، امکان ورود به بازار های جدید و دسترسی به مشتریان جدید را فراهم می ‌کند.
  • استفاده از تخصص و تجربه: مالک جدید می‌ تواند از تخصص و تجربه مالک فعلی در زمینه برندسازی و بازاریابی استفاده کند.

معایب نقل و انتقال برند

  • احتمال از دست رفتن ارزش برند: در صورت عدم انتخاب خریدار مناسب، احتمال از دست رفتن ارزش برند وجود دارد.
  • پیچیدگی‌های قانونی: فرایند نقل و انتقال برند پیچیدگی‌های قانونی خاص خود را دارد که نیازمند دقت و توجه کافی است.
  • احتمال عدم تطابق با اهداف مالک جدید: ممکن است برند با اهداف و استراتژی‌ های مالک جدید همخوانی نداشته باشد.

سوالات متداول

منظور از قرارداد صلح در نقل و انتقال برند چیست ؟

قرارداد صلح یک نوع قرارداد توافقی است که با عوض یا بدون عوض می تواند بین خریدار و فروشنده تنظیم شود و قراردادی است که انتقال مالکیت با انعقاد آن طی شرایطی صورت می گیرد.

آیا انتقال برند اختیاریست یا اجباری است؟

انتقال برند گاهی ممکن است اجباری باشد و گاهی هم اختیاری، در انتقال برند اختیاری فروشنده در مقابل چیزی مالکیت را به شخص یا اشخاص دیگری که به عنوان خریدار شناخته می شوند انتقال می دهند.

در انتقال برند اجباری یا انتقال قهری مالک برند در قید حیات نیست و برند به صورت قهری در مالکیت ورثه قرار می گیرد و ورثه می توانند در سامانه مالکیت بر حسب سهم الارث مالکیت برند به نام آنها منتقل می شود.

هزینه انتقال برند چقدر است؟

هزینه انتقال برند برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است و فاکتور های دیگری نیز در تعیین هزینه انتقال برند متفاوت است از این رو بهتر است هزینه دقیق انتقال برند را از کارشناسان و وکلاء ایلیا ثبت دریافت کنید.

انتقال برند در دفترخانه به چه صورت است؟

برای انتقال برند لازم است ابتداعاً به دفتر اسناد رسمی مراجعه نمایید و قرارداد فی ما بین خریدار و فروشنده را به صورت رسمی منعقد کنید.

نمونه وکالت انتقال برند را چگونه تهیه کنیم ؟

برای انتقال برند باید وکالت نامه تنظیم نمایید. وکالت انتقال برند باید جزئیات مربوط به انتقال برند در متن وکالت نامه و اطلاعات برند اعم از نام و شماره اظهارنامه و شماره ثبت قید شده باشد. حدود اختیار انتقال برند باید به وکیل در وکالت نامه داده شده باشد. متن وکالت نامه های رسمی را می توانید از کارشناسان ایلیا دریافت کنید.

آیا انتقال برند مالیات دارد ؟

خیر برای انتقال برند نیاز به پرداخت مالیات نیست و مالیات به کسب و کار شخص تعلق می گیرد نه به برند آن، بنابراین انتقال برند هیچ مالیاتی در بر ندارد.

جمع‌بندی:

نقل و انتقال برند یک موضوع بسیار مهم می باشد؛ که خریدار و فروشنده هر دو باید مراقب روند انجام آن باشند تا مسئولیتی بعد ها متوجه شان نشود. مجتمع ثبت ایلیا ارائه دهنده خدمات ثبتی و حقوقی مشاوره رایگان نقل و انتقال را توسط برجسته ترین کارشناسان ثبتی و وکلاء پایه یک دادگستری ارائه می دهد، برای دریافت مشاوره رایگان از طریق لینک تماس با ما یا شماره تماس های کارشناسان تماس حاصل نمایید. کلیه خدمات ثبتی را می توانید با حداقل هزینه و در کمترین زمان ممکن انجام دهید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها