جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

هر ساعتی در روز کنار شما هستیم

با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید
در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

افزایش سرمایه غیر نقدی برای شرکت های فروش دستگاه پوز

افزایش سرمایه غیر نقدی برای شرکت های فروش دستگاه پوز

افزایش سرمایه یکی از راه های رشد و توسعه شرکت ها است. شرکت های فروش دستگاه پوز نیز می توانند از این روش برای افزایش توان مالی خود و گسترش فعالیت های خود استفاده کنند. یکی از شرکت هایی که به دلیل صدور مصوبات جدید مالیاتی موظف شده اند افزایش سرمایه داشته باشند شرکت های فروش دستگاه پوز هستند که بهترین روش برای افزایش سرمایه آنها، افزایش سرمایه غیر نقدی برای شرکت های فروش دستگاه پوز است. البته افزایش سرمایه هم می تواند به صورت نقدی یا غیر نقدی باشد.

همان طور که اشاره کردیم افزایش سرمایه به دو روش نقدی و غیر نقدی انجام می شود. در افزایش سرمایه نقدی، سهامداران مبلغی نقدی به شرکت تزریق می کنند. در افزایش سرمایه غیر نقدی، سهامداران دارایی های خود را به شرکت واگذار می کنند.

شرایط افزایش سرمایه غیر نقدی برای شرکت های فروش دستگاه پوز

به موجب مصوبات جدید همان طور که اشاره کردیم افزایش سرمایه برای آن دسته از شرکت هایی که خدمات فروش دستگاه پوز را دارند، بر اساس شرایط عمومی شرکت ها به موجب قانون تجارت انجام خواهد شد با این تفاوت که حداقل سرمایه ای که باید این شرکت ها ارائه دهند یک میلیارد تومان است.

شرایط افزایش سرمایه غیر نقدی برای شرکت های فروش دستگاه پوز
شرایط افزایش سرمایه غیر نقدی برای شرکت های فروش دستگاه پوز

برای این منظور باید شرکت مد نظر برای ادامه فعالیت خود صورتجلسه افزایش سرمایه را به موجب اساسنامه شرکت تنظیم نماید و به اداره ثبت شرکت ها ارسال دارد. شرکت فروش دستگاه پوز موظف است بعد از افزایش سرمایه و دریافت آگهی تغییرات مربوط به افزایش سرمایه طی دو ماه مالیات بر سرمایه افزوده شده را به اداره مالیات پرداخت کند که مبلغ آن تا دو ماه نیم در هزار است.

انواع افزایش سرمایه غیر نقدی برای شرکت های فروش دستگاه پوز

افزایش سرمایه غیر نقدی برای شرکت های فروش دستگاه پوز به دو صورت امکان دارد.

  • افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی
  • افزایش سرمایه از طریق آورده غیر نقدی

افزایش سرمایه از طریق آورده نقدی

در این روش، سهامداران مبلغی نقدی به شرکت تزریق می کنند. این مبلغ می تواند به عنوان سرمایه اولیه برای خرید دستگاه پوز جدید یا توسعه فعالیت های شرکت استفاده شود.

افزایش سرمایه از طریق آورده غیر نقدی

در این روش، سهامداران دارایی های خود مانند زمین، ساختمان، تجهیزات، یا سهام شرکت های دیگر را به شرکت واگذار می کنند. این دارایی ها توسط شرکت ارزیابی شده و ارزش آن ها به عنوان سرمایه شرکت محسوب می شود. همچنین شرکت های فروش دستگاه پوز که از قبل دستگاه پوز خریداری کرده اند با کارشناسی ارزش دستگاه های پوزی که در اختیار دارند می توانند افزایش سرمایه غیر نقدی رد این رابطه داشته باشند.

مراحل افزایش سرمایه غیر نقدی برای شرکت های فروش دستگاه پوز

مراحل افزایش سرمایه غیر نقدی برای شرکت های فروش دستگاه پوز به شرح زیر است:

  1. تصمیم گیری در مورد افزایش سرمایه

اولین قدم در افزایش سرمایه، تصمیم گیری در مورد افزایش سرمایه و تعیین میزان افزایش سرمایه است. این تصمیم باید توسط هیئت مدیره شرکت و با تصویب مجمع عمومی فوق العاده سهامداران اتخاذ شود. بنابراین هیئت مدیره بعد از دعوت مجمع و محضور حد نصاب قانونی شرکت به موجب اساسنامه می توانند افزایش سرمایه شرکت دستگاه پوز را به موجب قانون جدید به صورت رسمی مطرح کند.

  1. ارزیابی دارایی های واگذار شده

در صورتی که افزایش سرمایه از طریق آورده غیر نقدی انجام شود، دارایی های واگذار شده توسط شرکت ارزیابی می شود. این ارزیابی توسط کارشناس رسمی دادگستری انجام می شود. کارشناس بر اساس دارایی های اعلامی شرکت معدل نقدی سرمایه غیر نقد را کارشناسی می کند.

  1. تهیه صورتجلسات افزایش سرمایه

پس از ارزیابی دارایی های واگذار شده، صورتجلسات افزایش سرمایه تهیه می شود. این صورتجلسه در مجمع عمومی فوق العاده سهامداران تصویب می شود. همه سهامداران و شرکاء باید زیر برگه صورتجلسه را امضاء نمایند این صورت جلسه در دو نسخه باید تهیه شده باشد.

  1. اعلام افزایش سرمایه به سازمان بورس

اگر شرکت زیر گروه بورس باشد پس از تصویب صورتجلسات افزایش سرمایه، باید مراتب به سازمان بورس اوراق بهادار نیز اعلام شود. در غیر این صورت نیاز به چنین کاری نیست.

  1. ثبت افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکت ها

افزایش سرمایه یکی از راه های رشد و توسعه شرکت ها است. شرکت های فروش دستگاه پوز نیز می توانند از این روش برای افزایش توان مالی خود و گسترش فعالیت های خود استفاده کنند. اگر چه که در حال حاضر شرکت هایی با موضوع فعالیت فروش دستگاه پوز ملزم به این افزایش سرمایه شده اند.

بنابراین صورتجلسه تنظیم شده در قسمت ثبت تغییرات اشخاص حقوقی در سامانه ثبت شرکت ها باید ثبت شود و در این سامانه اطلاعات مربوط به صورتجلسه وارد شود و اسکن نمونه صورتجلسه نیز در سامانه قرار گیرد. در نهایت ثبت نهایی سامانه ای را در سامانه فوق انجام شود.

مدارک مربوطه به همراه نمونه صورتجلسه بعد از ثبت نهایی طی سه روز باید به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری استان محل اقامت شرکت پست شود و تا در نهایت آگهی ثبت تغییرات افزایش سرمایه صادر شود.

این آگهی باید در روزنامه رسمی کشور نیز منتشر شود تا روند قانونی به طور کامل انجلم شود.

مدارک لازم برای افزایش سرمایه غیر نقدی شرکت های فروش دستگاه پوز

  • دو رونوشت از صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده
  • نظر کارشناسی پیوست شده بر اساس افزایش دارایی غیر نقدی سرمایه
  • آخرین آگهی روزنامه تغییرات شرکت
  • آگهی تاسیس شرکت
  • گواهی پذیرش نهایی سامانه ثبت شرکت ها

مزایا و معایب افزایش سرمایه غیر نقدی

افزایش سرمایه غیر نقدی مزایا و معایبی دارد. برخی از مزایای این روش عبارتند از:

  • نیاز به نقدینگی کمتر: شرکت در این روش نیاز به نقدینگی کمتری برای افزایش سرمایه دارد.
  • تسهیل فرآیند افزایش سرمایه: فرآیند افزایش سرمایه غیر نقدی نسبت به افزایش سرمایه نقدی ساده‌تر است.

برخی از معایب این روش عبارتند از:

  • ممکن است منجر به کاهش قدرت نقدینگی شرکت شود: اگر شرکت دارایی‌های غیر نقدی خود را به سرمایه تبدیل کند، ممکن است قدرت نقدینگی خود را کاهش دهد.
  • ممکن است منجر به کاهش ارزش سهام شرکت شود: اگر شرکت دارایی‌های خود را با ارزش بالاتری ارزیابی کند، ممکن است منجر به کاهش ارزش سهام شرکت شود.

روش مناسب برای افزایش سرمایه شرکت های فروش دستگاه پوز

  • روش مناسب برای افزایش سرمایه برای شرکت های فروش دستگاه پوز، به شرایط خاص هر شرکت بستگی دارد. شرکت باید با توجه به نیازها و شرایط خود، بهترین روش را انتخاب کند.
  • در صورتی که شرکت دارای مطالبات زیادی از مشتریان باشد، می‌تواند از روش تبدیل مطالبات به سرمایه استفاده کند. این روش برای شرکت‌هایی که دارای مشتریان وفادار هستند، مناسب است.
  • در صورتی که شرکت دارای دارایی‌های غیر نقدی با ارزش بالایی باشد، می‌تواند از روش انتقال دارایی‌های غیر نقدی به سرمایه استفاده کند. این روش برای شرکت‌هایی که دارای دارایی‌های غیر نقدی با ارزش بالا مثل: ملک دارند، مناسب است.

در صورتی که شرکت بخواهد ارزش سهام خود را افزایش دهد، می‌تواند از روش تجدید ارزیابی دارایی‌ها استفاده کند. این روش برای شرکت‌هایی که دارای دارایی‌های با ارزش بالایی هستند، مناسب است.

چه شرکت هایی می توانند از افزایش سرمایه غیر نقدی استفاده کنند؟

کلیه شرکت های ثبتی که دارای آگهی ثبت از سوی اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری هستند می توانند از افزایش سرمایه غیر نقدی استفاده کنند.

چه شرایطی برای انجام افزایش سرمایه غیر نقدی لازم است؟

برای انجام افزایش سرمایه غیر نقدی، شرکت باید لیست دارایی های غیر نقدی خود را تهیه نماید و با درخواست از نظر کارشناسی دادگستری برای محاسبه ارزش نقدی دارایی های خود اقدام نماید.

چه مدارکی برای انجام افزایش سرمایه غیر نقدی لازم است؟

برای انجام افزایش سرمایه غیر نقدی، شرکت باید مدارکی مانند صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده شرکت، گزارش کارشناسی ارزش دارایی های غیر نقدی، گزارش حسابرسی و غیره را به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری واحد ثبتی شرکت پست کنند.

نتیجه گیری

افزایش سرمایه غیر نقدی روشی موثر برای شرکت های فروش دستگاه پوز برای رشد و توسعه کسب و کار آنها می باشد.  این روش مزایای زیادی برای شرکت ها دارد و می تواند به آن ها کمک کند تا توان مالی خود را افزایش داده و فعالیت های خود را گسترش دهند. مجتمع ثبتی ایلیا ارائه دهنده انواع خدمات ثبتی با تیم کارشناسان با سابقه خود مفتخر است مشاوره رایگان در این زمینه را به شما ارائه دهد برای این منظور می توانید هم اکنون با ما تماس حاصل کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها