لوگو سفید ایلیا
صفحه اصلی انتخاب نام شرکت و برند خدمات ما
ثبت شرکت ثبت برند ثبت تغییرات شرکت اقدامات پس از ثبت شرکت ثبت طرح صنعتی ثبت اختراع اخذ کارت بازرگانی اخذ جواز تاسیس صنایع رتبه بندی(گرید) شرکت ها
درباره ما
حقوق مالکیت برند ایلیا اساسنامه ثبت ایلیا اعضای هیئت مدیره ایلیا منشور اخلاقی ثبت ایلیا تاریخچه ایلیا همکاران ایلیا محیط کار ایلیا کاتالوگ ایلیا
ارتباط با ما

اخذ گواهی مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده «مالیات غیر مستقیمی» است که مصرف‌کننده (خریدار) آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده (فروشنده) موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند. از آنجا که خود فروشنده نیز ضمن خرید اولیه چنین مالیاتی را پرداخته ولی مصرف‌کننده محسوب نمی‌شود، اینست که او حق دارد کل «مالیات‌های ارزش افزوده» پرداختی خود را از کل «مالیات بر ارزش افزوده»های دریافتی کسر کرده و مابه تفاوت را به دولت بپردازد. دولت‌ها مصارف ویژه‌ای را برای این مالیات درنظر گرفته‌اند. این مالیات از مهم‌ترین درآمدهای خزانه استانداریها، شهرداریها و دولت‌های مرکزی محسوب می‌شود و معمولاً به حساب خزانه دولت مرکزی وارد و از آنجا طبق قانون و معمولاً بنا بر نسبت جمعیت بین استان‌ها و شهرها پخش می‌شود.

تعریف ارزش افزوده به بیان ساده

در واقع ارزش افزوده اختلاف بین ارزش کالاها و خدمات فروخته شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری شده است . به بیان ساده مالیات بر ارزش افزوده مالیاتی است که خریدار هنگام خرید کالا و خدمات به فروشنده می پردازد و فروشنده نیز باید در دوره های زمانی مشخص آن را به دولت و سارمان امور مالیاتی پرداخت نماید .

نحوه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

نحوه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بصورت خود اظهاری در اظهارنامه مالیاتی است که توسط صاحبان کسب و کار و مشاغل باید پرداخت شود . VAT مانند سایر فرایند های اقتصادی دارای معایب و محاسنی برای پرداخت کنندگان می باشد . از مزایای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده این است که در مورد مشاغلی که تحت پوشش مالیاتی قرارگرفتن انها دشوار است ، می تواند اجرا شود و از فرار مالیاتی آنها جلوگیری نماید .ضمن اینکه VAT درآمد مالیاتی را به میزان قابل توجهی برای دولت افزایش می دهد . استفاده از راهکار پرداخت مالیات ارزش افزوده به نظام مالیاتی کشور کمک می کند که از دقت و سرعت و کارامدی بیشتری برخوردار شود اما اگر کنترل های لازم در دریافت و پرداخت آن صورت نگیرد این نوع مالیات میتواند باعث افزایش تورم هم گردد چرا که با این نوع مالیات قیمت تمام شده فروش در تک تک مراحل تولید افزایش می دهد .

استقرار نظام مالیات بر ارزش افزوده در جمهوری اسلامی ایران

مالیات بر ارزش افزوده به عنوان مالیاتی غیر مستقیم که بر مصرف کالاها و خدمات وضع می گردد، هم اکنون در بیش از 140 کشور جهان به مورد اجرا گذاشته شده است. استقرار این نظام مالیاتی در جمهوری اسلامی ایران به عنوان بخش مهمی از تحولات نظام مالیاتی کشور محسوب می گردد و لایحه مربوطه اولین در بار دهه 1360 به مجلس شورای اسلامی ارائه گردید، لیکن به دلیل شرایط خاص اقتصادی ناشی از جنگ تحمیلی، دولت لایحه را در اواسط بررسی از مجلس شورای اسلامی پس گرفت.در اواخر دهه 1370، تدوین مجدد لایحه مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار قرار گرفت و لایحه نهایتاً در سال 1380 به دولت ارائه شد. این لایحه در سال 1381 توسط دولت جمهوری اسلامی ایران تصویب و به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردید. فرآیند بررسی و تصویب لایحه مذکور با دقت تمام و با حضور کارشناسان و صاحبنظران و همچنین نمایندگان متعددی از دولت و بخش خصوصی، نهایتاً در چارچوب اصل 85 قانون اساسی در مهر ماه 1386 به پایان رسید و لایحه توسط مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان ارسال شد.

نحوه محاسبه ارزش افزوده برای اشخاص حقیقی و حقوقی

طی یک دوره سه ماه در یک سال ، شرکت مبلغ X را به صورت قانونی و طبق قوانین اعلام شده توسط سازمان مالیاتی خریداری میکند ، در حین خرید 9درصد X را اضافه بر مبلغ کالا به فروشنده به عنوان مالیات بر ارزش افزوده پرداخت میکند، از طرفی شرکت مبلغ Y را به صورت قانونی و طبق قوانین اعلام شده توسط سازمان مالیاتی به فروش می رساند ، در حین فروش 9 درصد Y را اضافه بر مبلغ کالا از خریدار به عنوان مالیات بر ارزش افزوده دریافت میکند. در پایان مهلت سه ماه مالیات اخذ شده در مقابل مالیات پرداخت شده قرار میگیرد و مازاد آن به اداره ارزش افزوده طی فیش مالیاتی پرداخت میگردد و اگر مقدار مالیات پرداخت شده بیشتر باشد میتوان آن را از دولت استرداد نمود یا به دوره بعد موکول کرد.

چه کسانی مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند؟

چگونه میزان ارزش افزوده خود را تشخیص دهیم؟در این مقاله شرایط و اشخاصی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده و اینکه مشمول کدام مرحله از ثبت نام ارزش افزوده هستند ذکر می شود؛ اما مودیان باید توجه داشته باشند که برای ارتقای سطح آگاهی خود در زمینه‌ی مالیاتی می‌توانند از کارشناسان ومشاوران مالیاتی ما مشاوره رایگان دریافت کنند.کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که مشمول یکی از شرایط زیر باشند ملزم به ثبت نام و اعمال تکالیف قانونی خود به عنوان مودی هستند.مشمولین مرحله اول: شامل کلیه وارد کنندگان،صادرکنندگان،کلیه فعالان اقتصادی که مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات آنها در سال 1386 سه میلیارد ریال یا بیشتر بوده است،کلیه فعالان اقتصادی که مجموع فروش کالاها و ارائه خدمات آنها در پنج ماه آغازین سال 1387، یک میلیارد و‌250‌میلیون ریال یا بیشتر بوده است در دوره اول اجرای قانون مشمول شده اند.مشمولین مرحله دوم: این مرحله از ابتدای مهرماه 88 به اجرا درآمد، کلیه اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی، صرف نظر از میزان فعالیت که مشمول مرحله اول ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده نگردیده بودند، شاغل به فعالیت در هر یک از موضوعات مندرج در بند الف ماده 96 قانون مالیات های مستقیم (غیر فعالیت های معاف موضوع ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده ) به شرح زیر، مشمول مرحله دوم ثبت نام و اجرای این نظام مالیاتی می باشند.مشمولین مرحله سوم: کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که براساس شرایط فراخوان های مرحله اول و دوم ثبت نام، مشمول اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده نگردیده اند، در صورتی که در سال 1387 یا 1388 مجموع فروش کالاها و خدمات معاف و غیرمعاف آنها سه میلیارد ریال و بالاتر می‌باشد، مشمول مرحله سوم ثبت نام و اجرای قانون از تاریخ اول فروردین ماه سال 1389 خواهند بود.مشمولین مرحله چهارم: کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که براساس شرایط فراخوان های مرحله اول، دوم، سوم، مشمول اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده نگردیده اند، درصورتی که شاغل در برخی از فعالیت های موضوع بند (ب) ماده 96 قانون مالیات های مستقیم باشند، با هر میزان فروش یا درآمد، مشمول مرحله چهارم ثبت نام بوده و مکلف به ثبت نام و اجرای قانون و انجام تکالیف و مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده از جمله صورت حساب ،محاسبه،درج و وصول و عوارض متعلقه به صورت دوره‌ای از اول مهرماه 1389 می باشند.

ثبت نام و تشکیل پرونده در نظام مالیات بر ارزش افزوده و سازمان امور مالیاتی

تشکیل پرونده اداره امور مالیاتی

پس از ثبت یک شرکت و یا تشکیل یک واحد اقتصادی و قبل از انجام هرگونه فعالیت شخصیت حقیقی و یا حقوقی می بایست نسبت به تشکیل پرونده در سازمان امور مالیاتی اقدام نماید.

طبق قانون تجارت، وفق مقررات مربوطه ظرف مدت 2 ماه از تاریخ ثبت شرکت باید حق تمبر سرمایه و یا به عبارتی نیم در هزار آن پرداخت گردد که این امر مستلزم تشکیل پرونده و دریافت کد اقتصادی ،شماره واحد مالیاتی ،کلاسه پرونده می باشد .

پس از تشکیل پرونده فیزیکی طبق آئین نامه تبصره 3 ماده 169اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع قانون مکلفند با رعایت ظوابط و مقررات این آئین نامه و به ترتیبی که سازمان اعلام می نماید؛از طریق مراجعه به سایت www.tax.gov نسبت به ثبت نام کد اقتصادی اقدام نمایند سازمان موظف است پس از تکمیل فرایند ثبت نام مودیان در نظام مالیاتی برای آنها شماره اقتصادی تخصیص و کارت اقتصادی صادر نماید.

تشکیل پرونده اداره ارزش افزوده

همچنین طبق ماده 18 قانون مالیات برارزش افزوده اشخاص حقیقی و یا حقوفی مکلفند به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می کند نسبت به ارائه اطلاعات درخواستی سازمان مذکور و تکمل فرم های مربوط اقدام و ثبت نام نمایند. تاکید می شود چنانچه اشخاص واجد شرایط تکلیف مقرر این ماده را در مهلت مقرر انجام ندهند ، به موجب بند یک ماده 22 این قانون علاوه بر پرداخت مالیات و عوارض ارزش افزوده متعلق و جریمه تاخیر آن مشمول جریمه ای معادل هفتاد و پنج درصد مالیات متعلق تا تاریخ ثبت نام یا شناسایی حسب مورد خواهد بود.

طی 7 مرحله فراخوان اشخاص حقیقی و یا حقوقی که به عرضه کالا و یا ارائه خدمات می پردازند مکلف به ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده و اجرای تکالیف قانونی می باشد.

اقدامات لازم جهت ثبت نام:

1) مراجعه به سایت www.evat.ir و تکمیل مراحل پیش ثبت نام
2) دریافت نام کاربری و کلمه عبور محرمانه ای که پس از انجام پیش ثبت نام از طریق سازمان برای مودیان ارسال می گردد.
3) مراجعه مجدد به سایت اداره ارزش افزوده و تکمیل مراحل انجام ثبت نام نهایی
4) مراجعه به اداره کل ارزش افزوده جهت تشکیل پرونده

پس از انجام این مراحل شرایط تسلیم اظهارنامه فصلی احراز می گردد.

کلیات و تعاریف مالیات بر ارزش افزوده

فصل اول
  • کلیات و تعاریف

ماده 1- عرضه کالاها و ارائه خدمات در ایران و همچنین واردات و صادرات آنها مشمول مقررات این قانون می باشد.

ماده2- منظور از مالیات در این قانون به استثناء موارد مندرج در فصول هشتم و نهم، مالیات بر ارزش افزوده می باشد.

ماده 3- ارزش افزوده در این قانون، تفاوت بین ارزش کالاها و خدمات عرضه شده با ارزش کالاها و خدمات خریداری یا تحصیل شده در یک دوره معین می باشد.

ماده 4- عرضه کالا در این قانون، انتقال کالا از طریق هر نوع معامله است.

تبصره- کالاهای موضوع این قانون که توسط مؤدی خریداری، تحصیل یا تولید می شود در صورتی که برای استفاده شغلی به عنوان دارایی در دفاتر ثبت گردد یا برای مصارف شخصی برداشته شود، عرضه کالا به خود محسوب و مشمول مالیات خواهد شد.

ماده 5- ارائه خدمات در این قانون، به استثناء موارد مندرج در فصل نهم، انجام خدمات برای غیر در قبال ما به ازاء می باشد.

ماده 6- واردات در این قانون، ورود کالا یا خدمت از خارج از کشور یا از مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی به قلمرو گمرکی کشور می باشد.

ماده 7- صادرات در این قانون صدور کالا یا خدمت به خارج از کشور یا به مناطق آزاد تجاری-صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی می باشد.

ماده 8- اشخاصی که به عرضه کالا و ارائه خدمت و واردات و صادرات آنها مبادرت می نمایند، به عنوان مؤدی شناخته شده و مشمول مقررات این قانون خواهند بود.

ماده 9- معاوضه کالاها و خدمات در این قانون، عرضه کالا یا خدمت از طرف هر یک از متعاملین تلقی و به طور جداگانه مشمول مالیات می باشد.

ماده10- هر سال شمسی به چهار دوره مالیاتی سه ماهه، تقسیم می شود. در صورتی که شروع یا خاتمه فعالیت مؤدی در خلال یک دوره مالیاتی باشد، زمان فعالیت مؤدی طی دوره مربوط یک دوره مالیاتی تلقی می شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی مجاز است با پیشنهاد سازمان امور مالیاتی کشور مدت دوره مالیاتی را برای هر گروه از مؤدیان دو یا یک ماهه تعیین نماید.

ماده 11- تاریخ تعلق مالیات به شرح زیر است:

  • الف- در مورد عرضه کالا:

1- تاریخ صورتحساب، تاریخ تحویل کالا یا تاریخ تحقق معامله کالا، هر کدام که مقدم باشد، حسب مورد.

2- در موارد مذکور در تبصره ماده (4) این قانون، تاریخ ثبت دارایی در دفاتر یا تاریخ شروع استفاده، هر کدام که مقدم باشد یا تاریخ برداشت، حسب مورد

3- در مورد معلاملات موضوع ماده (9) این قانون، تاریخ معاوضه.

  • ب- در مورد ارائه خدمات:

1- تاریخ صورتحساب یا تاریخ ارائه خدمت، هر کدام که مقدم باشد حسب مورد.

2- در مورد معاملات موضوع ماده (9) این قانون، تاریخ معاوضه.

  • ج- در مورد صادرات و واردات:

در مورد صادرات، هنگام صدور (از حیث استرداد) و در مورد واردات تاریخ ترخیص کالا از گمرک و در خصوص خدمت، تاریخ پرداخت ما به ازاء.

تبصره- در صورت استفاده از ماشین های صندوق، تاریخ تعلق مالیات، تاریخ ثبت معامله در ماشین می باشد.

فصل دوم

  • معافیت ها

ماده 12- عرضه کالاها و ارائه خدمات زیر و همچنین واردات آنها حسب مورد از پرداخت مالیات معاف می باشد:

1- محصولات کشاورزی فرآوری نشده

2- دام و طیور زنده، آبزیان، زنبور عسل و نوغان

3- انواع کود، سم، بذر و نهال

4- آرد خبازی، نان، گوشت، قند، شکر، برنج، حبوبات و سویا، شیر، پنیر، روغن نباتی و شیر خشک مخصوص تغذیه کودکان

5- کتاب، مطبوعات، دفاتر تحریر و انواع کاغذ چاپ، تحریر و مطبوعات

6- کالاهایی اهدایی به صورت بلاعوض به وزارتخانه ها، مؤسسات دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی با تأیید هیأت وزیران وحوزه های علمیه با تأیید حوزه گیرنده هدایا

7- کالاهایی که همراه مسافر و برای استفاده شخصی تا میزان معافیت مقرر طبق مقررات صادرات و واردات، وارد کشور می شود. مازاد بر آن طبق مقررات این قانون مشمول مالیات خواهد بود.

8- اموال غیر منقول

9- انواع دارو، لوازم مصرفی درمانی، خدمات درمانی (انسانی، حیوانی و گیاهی) و خدمات توانبخشی و حمایتی

10- خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق،موضوع قانون مالیات های مستقیم

11- خدمات بانکی و اعتباری بانکها، مؤسسات و تعاونی های اعتباری و صندوق های قرض الحسنه مجاز و خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورس ها و بازار های خارج از بورس

12- خدمات حمل و نقل عمومی مسافری درون و برون شهری جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی

13- فرش دستباف

14- انواع خدمات پژوهشی و آموزشی که طبق آیین نامه ای که با پیشنهاد مشترک وزارتخانه های علوم تحقیقات و فناوری، امور اقتصادی و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش و کار و امور اجتماعی ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون به تصویب هیأت وزیران می رسد

15-خوراک دام و طیور

16-رادار و تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی ویژه فرودگاه ها براساس فهرستی که به پیشنهاد مشترک وزارت راه و ترابری و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و ظرف مدت شش ماه از تاریخ تصویب این قانون به تصویب هیأت وزیران می رسد

17- اقلام با مصارف صرفاً دفاعی (نظامی و انتظامی) و امنیتی بر اساس فهرستی که به پیشنهاد مشترک وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد. فهرست مذکور از اولین دوره مالیاتی پس از تصویب هیأت وزیران قابل اجراء خواهد بود.

ماده 13- صادرات کالا و خدمت به خارج از کشور از طریق مبادی خروجی رسمی، مشمول مالیات موضوع این قانون نمی باشد و مالیات های پرداخت شده بابت آنها با ارائه برگه خروجی صادره توسط گمرک (در مورد کالا) و اسناد و مدارک مثبته، مسترد می گردد.

تبصره- مالیات های پرداختی بابت کالاهای همراه مسافران تبعه کشورهای خارجی که از تاریخ خرید آنها تا تاریخ خروج از کشور بیش از دو ماه نگذشته باشد، از محل وصولی های جاری درآمد مربوط هنگام خروج از کشور در مقابل ارائه اسناد و مدارک مثبته مشمول استرداد خواهد بود.

ضوابط اجرایی این ماده توسط سازمان امور مالیاتی کشور تهیه و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی می رسد.

اقدامات اولیه ثبتی در ایلیا...

مسیر طی شده ی ایلیا سرشار از نام کسانی ست جای_گاهی استـوار برای سرشار از نام کسانی ست خودشان ایجاد نماید.

مشاوره آنی
ارائه دهنده خدمات جامع ثبتی، حقوقی و اداری
ما در هر زمان کنار شما هستیم.

مجتمع ایلیا با دارا بودن دپارتمان های مجزا و با برخورداری از مشاوران برتر ثبتی و حقوقی درراستای ارائه ی خدمات با اقل هزینه ها و در کوتاه ترین زمان ممکن تلاش می نماید

خدمات مالی و حسابداری

از مهمترین بخش هایی که باید در نظر گرفت بخش مالی و حسابداری هر صنف می باشد . برای این منظور خدماتی لحاظ شده است که به عنوان خدمات حسابداری محسوب می شود که در آن امور مالی و حسابرسی انجام می شود .

تعیین حوزه مالیاتی

جهت تعیین حوزه ی مالیاتی خود همین حالا با ما در ارتباط باشید.02632525232

مراحل تشکیل پرونده مالیاتی

مراحل تشکیل پرونده مالیاتی را از مشاوران حقوقی ثبت ایلیا بخواهید.02632525232

دریافت کداقتصادی 12رقمی

جهت کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص دریافت کد اقتصادی 12 رقمی همین حالا با مجتمع حقوقی ثبت ایلیا در ارتباط باشید.02632525232

هزینه و تعرفه اخذ کد اقتصادی

با اخذ کد اقتصادی می توانید اخذ کارت بازرگانی انجام دهید . در مزایده ها شرکت کنید. فاکتور صادر کنید و با شرکت های دولتی قرارداد ببندید . ثبت شرکت ایلیا اخذ کد اقتصادی را برای شما به انجام می رساند.

حداکثر و حداقل زمان لازم برای اخذ کد اقتصادی

مجتمع ثبت شرکت ایلیا با دارا بودن دپارتمان های تخصصی در زمینه اخذ کداقتصادی و تشکیل پرونده آماده ارائه خدمات مشاوره ای تخصصی رایگان به شما عزیزان می باشد.

پرسش و پاسخ اخذ گواهی ارزش افزوده

پرسش و پاسخ اخذ گواهی ارزش افزوده -اما اینکه «ارزش افزوده فی نفسه یعنی چه ؟ و به چه کار می آید ؟» سوالی است که برای بسیاری از ما ممکن است پیش آید که دراین

پرسش و پاسخ اخذ دفاتر پلمپ مالیاتی شرکت

پرسش و پاسخ اخذ دفاتر پلمپ مالیاتی شرکت

اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی - اظهارنامه مالیاتی 94 . ثبت اظهار نامه مالیاتی 93 و 94 .اموزش ثبت و مراحل اظهار نامه مالیاتی

توضیح در خصوص تهیه دفاتر پلمپ

توضیح در خصوص تهیه دفاتر پلمپ سال 1392 را از مرکز حقوقی و معتبر ایلیا جویا گردید.

لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج
فرم ارسال نظر و سوال

پاسخ دادن به :

ارسال با تشکر از ارسال نظر . پس از تایید نظر شما درج خواهد شد
در فرم پر شده خطاهایی وجود دارد. لطفا آنها را بررسی کنید.
اعتبارسنجی فرم موفق بود!
توضیحات چقدر جستجو و سوال پرسش و پاسخ مقالات مرتبط

هم اکنون آنلاین نیستیم . جهت مشاوره رایگان کی با شما تماس بگیریم ؟