درخواست مشاوره رایگان

ارزش گذاری برند و تعیین ارزش و قیمت نام و علائم تجاری

نگارش توسط : تیم تحریریه ایلیا     |     سه شنبه، 4 آذر 1399


ارزشگذاری برند و تعیین ارزش و قیمت نام و علائم تجاری

ارزش گذار برند، ارزش گذاری علامت، نام، نشان، لوگو و علائم تجاری در ایران طی مطالعه این مقاله مطلع گردید.

معیارهای ارزش گذاری برند و علامت تجاری


وقتی از ارزش برند صحبت می‌کنیم در حقیقت منظور ما ارزش مالی برند است. نه ارزش ذهنی یا نظر مشتری نسبت به آن برند. البته ارزش گذاری برند معیارهای متفاوتی دارد اما در اغلب رویکردهای سنجش ارزش برند بیشتر ارزش مالی آن در نظر گرفته شده است. به طور کلی برند و ارزش آن بر اساس معیارهای زیر تحلیل می شود :

  • تحلیل مالی برند و قدرت برند
  • میزان تقاضا و میزان فروش در تحلیل مالی برند مورد بررسی قرار می گیرند.

قدرت برند نیز شامل مقدار تمایز برند و در عین حال مرتبط بودن آن ‌با کالا و خدمات مورد نظر است .همچنین اعتبار برند و عملکرد آن در بازار قدرت برند را نشان میدهد میزان وفاداری مشتریان و مصرف کنندگان و نیز ارائه کیفیت مورد انتظار همه از مواردی هستند که معرف قدرت برند می باشند پس با در نظر گرفتن قدرت برند و و تحلیل مالی برند ارزش گذاری برند انجام می شود.

روش ارزش گذاری برند


یکی از شرکتهای بین المللی متخصص در زمینه برآورد ارزش ویژه برند یعنی کمپانی اینتربرند ارزش گذاری برند یا brand evaluation را به این طریق محاسبه می‌کند:
پتانسیل فروش برند در آینده و بازار فعلی آن را در نظر می گیرد به رقم قطعی برای ارزش برند دست یابد البته فاکتورهای دیگری را نیز می توان برای ارزش گذاری برند در نظر گرفت مثلا کیفیت برند، نگاه مشتریان ،قیمت برند، سهم بازار، عمر برند و دوام آن همه مواردی هستند که بر ارزش برند یا قدرت آن تاثیر دارند.
روش های دیگری نیز تاکنون برای ارزش گذاری برند استفاده شده است مانند روش براون Brown که برای تخمین ارزش برندهای معروفی مثل آمازون، یاهو و استارباکس استفاده شده است.

نتیجه گیری

در دنیای امروز هر چه برندها سنجش پذیر تر میشوند شرکت ها نیز با رقابت بیشتر بر ارزش آن می افزایند . ارزش برند وسیله ای برای افزایش منابع مالی، قیمت گذاری برند ، نرخ اعطای جواز نمایندگی، ارزیابی ادغام شعبات و توجیه قیمت سهام است . ارزش سهام شرکت کوکاکولا بدون در نظر گرفتن ارزش برند به کمتر از نصف کاهش می یابد ( 120 میلیارد دلار در مقابل 50 میلیارد دلار ) ، بنابراین در مجموع باید گفت که برند مهمترین سهم در ثروت و اقتصاد یک مجموعه تجاری است از زمان ثبت برند تا زمان به شهرت رسیدن آن هرآنچه در راستای ارتقای کیفیت برند و بازاریابی آن انجام شود همه بر ارزش برند و متعاقبا میزان تقاضای آن اثرگذار است بنابراین به هنگام ثبت برند انتخاب نام مناسب برای برند و نامی که برند سازی را ممکن کند بسیار مهم است که مجتمع ثبت ایلیا در این امر مشاوره های تخصصی رایگان ارائه می نماید.
در پایان باید بگوییم که سازمان جهانی ایزو در سال ۲۰۱۰ اقدام به انتشار لیستی از موارد موثر بر ارزش برند نمود که می توانید آن را تحت عنوان ایزو 10668 مطالعه کنیدو ثبت ایلیا نیز کوشید تا در این مطلب خلاصه ای ازاین استاندارد بین المللی برای ارزش گذاری علائم تجاری را به شما ارائه دهد.

خدمات ثبت علامت تجاری و برند در مجتمع ایلیا

  • ثبت كلیه علائم و اسامى تجارى فارسى و لاتین
  • ثبت برند وعلامت تجاری در ایران و ثبت سیستم مادرید
  • طراحى و ثبت انواع لوگو و برند تجارى و تصاویر خاص با آخرین تكنیك هاى طراحى در خانه طرح و گرافیک روبیک زیر مجموعه مجتمع ثبتی ایلیا

در صورت نیاز به مشاوره های تخصصی در حوزه ثبت علامت تجاری و برند و دیگر خدمات ثبتی و حقوقی با وکلای ثبت برند ایلیا به عنوان بهترین مجموعه ثبتی در ایران تماس حاصل نمایید.

همراه مشاور ایلیا

ما با شما تماس میگیریم لطفا شماره موبایل خود را وارد کنید
ارزش گذاری برند و تعیین ارزش و قیمت نام و علائم تجاری

پاسخ دادن به :

فرم ارسال نظر و سوال
ارسال با تشکر از ارسال نظر . پس از تایید نظر شما درج خواهد شد
در فرم پر شده خطاهایی وجود دارد. لطفا آنها را بررسی کنید.
اعتبارسنجی فرم موفق بود!
پایان مشاوره

به سیستم مشاوره آنی خوش آمدید .
لطفا جهت شروع پشتیبانی یکی از روش های زیر را انتخاب فرمایید