لوگو سفید ایلیا
صفحه اصلی انتخاب نام شرکت و برند خدمات ما
ثبت شرکت ثبت برند ثبت تغییرات شرکت اقدامات پس از ثبت شرکت ثبت طرح صنعتی ثبت اختراع اخذ کارت بازرگانی اخذ جواز تاسیس صنایع رتبه بندی(گرید) شرکت ها
درباره ما
حقوق مالکیت برند ایلیا اساسنامه ثبت ایلیا اعضای هیئت مدیره ایلیا منشور اخلاقی ثبت ایلیا تاریخچه ایلیا همکاران ایلیا محیط کار ایلیا کاتالوگ ایلیا
ارتباط با ما تور مجازی ایلیا

کد کرج - اخذ ایران کد در کرج


کد کرج

کد کرج :026 - جهت آشنایی و اطلاعات بیشتر کاربرانی که با این عنوان وارد شده اند.

ايران کد چيست ؟

به استناد اصل يکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده 9٧ قانون تجارت الکترونيکی مصوب 1382 ، وزارت بازرگانی موظف شده است نسبت به ایجاد نظام ملی طبقه بندی کالا و خدمات شناسه کالا و خدمات ( شامل تامین و توسعه بستر اطلاعاتی زنجیره تامين ملی کالا ، استانداردها ، روش ها ، ابزار و دستورالعمل های طبقه بندی و کدگذاری کالا جهت دستیابی به زبان مشترک ملی کالا و اطلاعات پايگاه مرکزی داده ها و نیز تامین ساز و کار لازم برای طبقه بندی و کد گذاری خدمات برای رسیدن به درگاه - پرتال - اطلاع رسانی ملی کالا و خدمات ) اقدام نماید.

طرح پيشنهادی کد ملی که توسط مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران به هيات وزيران ارائه گرديده بود در نامه شماره 116225 / ت / 35818 ه مورخ 12 / 9 / 1385 به تصويب رسيده و اجرای آن به مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران ابلاغ شده است .

تعريف کد ملی

سيستم ملی طبقه بندی و کدگذاری کالا سيستمی است که اطلاعات پايه زنجيره تامین در حوزه کالا را تحت کنترل در آورده و به عناصر سيستم تزريق می نماید .
این سيستم با استفاده از ابزار خبره طبقه بندی و کدگذاری کالا ، زبان مشترک و مفاهيم مشترکی را در سطح ملی ايجاد نموده و کليه اطلاعات اعتباری قلم کالا را از قبيل مراجع عرضه کننده ، مشخصات فنی و استانداردهای ملی و بين المللی و ... در خود ثبت و ذخيره می نماید .

هدف از راه اندازی کد ملی

این طرح با هدف کمک به شکل گيری بازار شفاف ، روان و کارآمد ، ايجاد امکان عرضه مستقيم کالا ، تحقق تامين حداکثر نيازها از منابع داخلی ، ايجاد شفافيت اقتصادی ، سلامت اقتصادی و حل معضل قاچاق کالا در کشور اجرا می شود .

مزایای داشتن کد ملی

ایجاد زبان مشترک در شناسايی کالا و تسهيل ارتباط در سطح بنگاه های اقتصادی و بازار

زمينه سازی جهت ایجاد حافظه اجتماعی و بستر اطلاعاتی به منظور انسجام عناصر مديریت زنجيره تامین کالا و خدمات.

زمينه ساز حضور در عرصه تجارت الکترونيک.

ايجاد قابلیت ارتباط با سيستم های کدينگ بين المللی

معرفی و شناسائی منابع ساخت و توزيع کالا

زمينه ساز توزيع گسترده برای توليد کنندگان و توزيع کنندگان

زمينه ساز معرفی و تبليغ گسترده منطقه ای و جهانی کالاها

کاهش هزينه های توزیع ، فروش و عمليات

افزایش بهره وری سازمان ها

وظيفه مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران

سياست گذاری ، پشتيبانی ، علمی و عملی از اجرای مصوبه کد ملی در زمان تعيين شده

نظارت بر چگونگی اجرای قرارداد تولید کد ملی

ساختار کد ملّی کالا
کلید کد
کد مرجع عرضه یا عضویت
مرجع عرضه کننده
الگوی وصف
انواع کالا
قطعات
معیار ویژه
انواع تأمین قطعات
کالاهای فله
کالای قابل شمارش
کالاهای سفارشی

ساختار کد ملّی کالا

شناسایی محصول و خدمات در فرآیندهای کسب و کار از نیازهای اساسی به شماره می‌آید. بسته به نیاز در هر مرحله از فرآیندهای کسب و کار به کالاهای در حال مبادله یا مبادله شده اشاره می‌شود و بسیاری تصمیمات بر اساس شناخت حاصل شده از کالا اتخاذ می‌گردد. از نمادها، استانداردها، تصاویر و دیگر ابزارها در شناخت محصول با هدف دستیابی به درکی مشترک از محصول مورد نظر دو طرف یک مبادله کسب و کار استفاده می‌شود. در مواردی شناخت یک محصول با کمک قرار دادن آن در یک گروه کفایت می‌کند و در مواردی دیگر برای اشاره به یک محصول یا گروه مشابه باید با اشاره به جایگاه آن در یک طبقه‌بندی سلسله مرتبی اشاره نمود و برای روشن کردن دقیق‌تر آن به توصیف ویژگی خاص آن محصول نیز پرداخت. از این رو در شناخت محصول از دو روش طبقه‌بندی و توصیف استفاده می‌شود و در بسیاری از موارد استفاده ترکیبی این دو روش می‌تواند شناخت صحیحی از یک قلم کالا فراهم نماید.

در طبقه‌بندی، کالاهای مشابه بر اساس ویژگی یا ویژگی‌هایی در یک گروه قرار می‌گیرند. گروه‌های مشابه نیز عضو یک گروه یا خانواده عمومی‌تر هستند و این سلسله مراتب ادامه می‌یابد تا در سطح کلان به چند گروه مجزا دست بیابیم. به این ترتیب در پایین‌ترین سطح طبقه‌بندی به گروه کالاهایی می‌رسیم که شباهت‌های بسیار دارند و هرچه در سلسله مراتب به بالاتر می‌رویم گروه‌ها بزرگ‌تر اما کم تعداد تر می‌شوند و شباهت کالاهای عضو این گروه‌ها در ویژگی‌های محدودتری خواهد بود.

توصیف یک راه‌حل شناخت است و عبارت از ارائه آگاهی جزیی از یک موجودیت از طریق بیان مشخصه‌های آن موجودیت و ارزش مربوط به هر مشخصه است. توصیف بر خلاف طبقه‌بندی با سطح جزئیات بیشتر، یک شناخت دقیق‌تر از موجودیت ارائه می‌دهد. بر این اساس، برای توصیف یک محصول، یک فرهنگ ویژگی‌های استاندارد نیاز است که بتوان نمونه‌های مختلف از یک طیف محصول را توصیف نمود.

هدف اصلی توصیف ارائه یک شناخت جزیی تر از محصول در مقایسه با طبقه‌بندی است. در این شناخت به جای بیان جایگاه محصول بر پایه خصوصیات مشترک، کیفیت و چگونگی آن با سطح جزئیات بیشتر بیان می‌شود. در این نوع شناخت، هر محصول یا گروه محصول فارغ از ارتباط با دیگر محصولات و تنها بر پایه ویژگی‌های خاص خود (خواه ذاتی یا کاربردی) شناخته می‌شود.

همان طور که در شکل 6-1 مشاهده می‌شود، ساختار کد ملّی کالا دارای سه بخش است. بخش اول کلید کد است که شامل بر 7 رقم بوده و جایگاه محصول را در ساختار طبقه‌بندی کالا در ایران‌کد مشخص می‌کند. بخش دوم شامل بر 5 رقم است و شماره سریال مرجع عرضه را در بر دارد. بخش سوم، سریال هر یک از کالاهای مرجع عرضه کننده است که شامل بر 5 رقم است. هر یک از ارقام کد ملّی کالا می‌تواند از صفر تا نه باشد و در صورتی که برای مثال شماره سریال کالاهای یک عرضه کننده به علّت تنوع بالا به بیش از 99999 برسد، امکان استفاده از حروف نیز وجود دارد.

کلید کد

الگوی ساختار سلسله مراتبی طبقه‌بندی ایران‌کد دارای شش سطح است و در انتهای ساختار طبقه بندی به گروهی از کالاها می‌رسیم که خود می‌توانند تنوع وسیعی از اقلام کالا را شامل شوند به عنوان مثال روغن گیاهی (با کلید کد 01642) در سطح انتهایی ساختار طبقه‌بندی است که به نوبه خود تنوع وسیعی از روغن‌های گیاهی را شامل می‌شود. در بین این تنوع کالا به آن‌هایی که به طور یکسان توصیف می‌شوند (یعنی با یک الگوی وصف مدیریت می‌شوند) یک نام اطلاق می‌شود، که به آن نام پایه تکمیلی می‌گویند. برای مثال روغن نباتی جامد، روغن نباتی مایع و روغن نباتی نیمه جامد، سه نام پایه تکمیلی هستند که تحت ساختار روغن گیاهی تعریف شده‌اند. نام‌های پایه تکمیلی با توجه به قسمت‌های مختلف ساختار طبقه‌بندی یا بر اساس کاربرد، مانند «ست اسباب‌بازی بازی فکری» یا بر اساس ماهیت کالا مانند «گندم» ساخته شده‌اند. بر همین اساس، کلید کد، کدی است که به جایگاه نام پایه تکمیلی در ساختار طبقه بندی ملی کالا اختصاص می‌یابد. ممکن است از سطح دوم به بعد در ساختار طبقه‌بندی ملّی کالا، به نام پایه تکمیلی برسیم. در نتیجه کلید کد می‌تواند حداقل سه رقم و حداکثر 7 رقم داشته باشد. اگر در کمتر از سطح ششم ساختار طبقه بندی، به نام پایه تکمیلی برسیم، برای تکمیل کلید کد 7 رقمی، به جای ارقام باقی مانده تا هفت رقم، عدد صفر در نظر گرفته می‌شود. از این رو، کلید کد برای همه کالاها هفت رقمی است.
در طراحی ساختار طبقه‌بندی ملّی کالا همه‌ی ویژگی‌های عمومی ساختارهای طبقه‌بندی، مانند افراز و عدم هم‌پوشانی طبقات، تمام شمول بودن، پیش‌بینی ظرفیت اضافی، قابل فهم بودن، یکنواختی ساختار طبقه‌بندی و طول کد و پایداری سیستم طبقه‌بندی، در نظر گرفته شده است.

شکل 6-1 ساختار کد ملی کالا

شکل 6-2 یک نمونه کد ملّی برای انبردست شرکت آلفا

نظام طبقه‌بندی ایران‌کد از نوع کاربردی و ماهیتی است. سطح ابتدایی طبقه‌بندی ایران‌کد بر اساس کاربرد است که با محوریت انسان و نیازهای او شکل گرفته و توسعه یافته است. هرچه به سمت سطوح پایین‌تر ساختار طبقه بندی برویم این طبقه‌بندی شکل ماهیتی به خود می‌گیرد. به عنوان مثال می‌توان به کلاس 01 که با توجه به نیاز انسان به غذا، کلاس 11 که با توجه به نیاز انسان به پوشاک، اثاثیه، لوازم‌التحریر و کلاس 21 که با توجه به نیاز انسان به دارو و اقلام پزشکی و… اشاره نمود. خروجی این نظام طبقه‌بندی در قالب یک ساختار شکل می‌گیرد و ساختار طبقه‌بندی دربرگیرنده طیفی از محصولات است به نحوی که هر محصول خاص بتواند در یک موقعیت منحصربه‌فرد از آن جای گیرد.

شکل 6-3 مقایسه ماهیتی و کاربردی بودن ساختار: الف ماهیتی و ب کاربردی

در مثال پیشین کاربردی و ماهیتی بودن ساختار را در دو کلاس مربوط به مواد غذایی و قطعات خودرو، را می‌توان مشاهده کرد. با توجه به انسان محور بودن ساختار طبقه بندی ملی کالا در ایران کد می‌توان کالاها را به 5 دسته کلی تقسیم بندی کرد. در زیر به با ذکر مثال‌هایی از ساختار طبقه بندی ایران کد، به معرفی این گروه‌ها می‌پردازیم.

الف- کالاهایی که ماهیت مستقل دارند و انسان می‌تواند به طور مستقیم آن‌ها را استفاده کند، مانند: مواد غذایی، لباس، دارو، لوازم منزل، اثاثیه و …
مثال: 01- مواد غذایی.
011- فرآورده‌های خشک کشاورزی.
012- فرآورده‌های غیر خشک کشاورزی.
013- فرآورده‌های دامی.
014- فرآورده‌های طیور.
015- فرآورده‌های آبزیان.
016- فرآورده‌های صنایع غذایی.
ب- کالاهایی که به عنوان مواد اولیه مورد استفاده انسان قرار می‌گیرند. مانند: مواد اولیه دارویی، مواد اولیه شیمیایی و …
مثال: 08- مواد اولیه شیمیایی، کانی‌ها، سوخت‌ها و روغن‌ها.
081- انرژی‌ها، سوخت‌ها، روغن‌ها، گریس‌ها و محصولات ویژه.
082- مواد کانی و فلزات اساسی.
083- مواد آلی و پتروشیمی.
084- مواد معدنی شیمیایی.
086- پوشش‌ها و حلال‌ها و چسب‌ها.
087- کامپوزیت‌ها و …
ج- کالاهایی که جهت پشتیبانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مانند: ابزارها، ماشین آلات راه سازی، مصالح و
مثال: 25- ابزار آلات.
251- ابزار دستی.
253- ابزار اندازه گیری و کنترل.
254- ابزار دستی با نیروی محرکه.
255- تجهیزات گروهی.
257- ست‌ها و محفظه‌های نگهداری ابزار.
د- کالاهای صنعتی که این دسته کالاها در صنعتی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. مانند: ماشین آلات عمومی تولید کننده و مصرف کننده توان مکانیکی، ملزومات حرارتی و برودتی صنعتی و …
مثال: 38- ملزومات عام صنایع.
381- ماشین آلات عمومی تولید کننده و مصرف کننده توان مکانیکی.
382- ملزومات عملیات و فرآیند های عمومی صنعتی.
383- ملزومات حرارتی و برودتی صنعتی.
نکته 1-کالاهایی که در دسته‌های فوق قرار دارند غیر قطعات نامیده می‌شوند.
نکته 2- در گروه‌های بالا (غیر از گروه مواد اولیه) کالاهایی وجود دارند که در ساخت آن‌ها از قطعات استفاده شده است.
ه- کالاهایی که به عنوان قطعات بخش‌های ذکر شده در بالا، استفاده می‌شوند. مانند: قطعات اقلام پزشکی و دندان‌پزشکی، قطعات مبلمان و اثاثیه، قطعات ماشین‌آلات عمومی تولید کننده و مصرف کننده توان مکانیکی و …
قطعات به لحاظ کاربرد به دو گروه تقسیم می‌شوند، این دو گروه عبارتند از:
1. قطعات عمومی قطعاتی هستند که کاربرد عام دارند، یعنی در سیستم‌ها و صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این قطعات با توجه به مشخصات ذاتی و ماهیتیشان شناخته می‌شوند و محل آن‌ها در ساختار طبقه بندی بدون توجه به اینکه در چه سیستم یا صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، معین می‌شود. مانند: پیچ قطعه جنرال، شیر اطمینان پنوماتیکی قطعه جنرال و…

مثال: 52 – قطعات جنرال مکانیکی، هیدرولیکی، پنوماتیکی، الکتریکی و الکترونیکی
521- قطعات جنرال مکانیکی
522- قطعات جنرال هیدرولیکی
523- قطعات جنرال پنوماتیکی
524- قطعات جنرال الکتریکی و الکترونیکی

2. قطعات اختصاصی قطعاتی هستند که کاربرد خاص دارند، یعنی در سیستم و یا صنعتی خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. این قطعات با توجه موقعیت مصرفشان تولید می‌شوند. مانند: لامپ قطعه تلفن، آرمیچر قطعه استارت سیستم برق خودرو، محافظ لنز قطعه تجهیزات ضبط تصویر و…
مثال: 40 – قطعات خودرو
401- قطعات سیستم هیدرولیک و پنوماتیک خودرو
402- قطعات سیستم مولد قدرت خودرو
403- قطعات سیستم انتقال قدرت خودرو
404- قطعات سیستم سوخت و تخلیه خودرو
405- قطعات سیستم خنک کننده و گرم کننده خودرو
406- قطعات سیستم هدایت و کنترل و تعلیق خودرو
407- قطعات سیستم برق خودرو
408- قطعات بدنه و شاسی و تجهیزات داخل و خارج خودرو
409- قطعات عمومی خودرو

در صورت مواجه شدن با هر سوال و موردی می توانید با مشاوران و کارشناسان ثبت شرکت ایلیا در ارتباط باشید.

اقدامات اولیه ثبتی در ایلیا...

مسیر طی شده ی ایلیا سرشار از نام کسانی ست جای_گاهی استـوار برای سرشار از نام کسانی ست خودشان ایجاد نماید.

مشاوره آنی
ارائه دهنده خدمات جامع ثبتی، حقوقی و اداری
ما در هر زمان کنار شما هستیم.

مجتمع ایلیا با دارا بودن دپارتمان های مجزا و با برخورداری از مشاوران برتر ثبتی و حقوقی درراستای ارائه ی خدمات با اقل هزینه ها و در کوتاه ترین زمان ممکن تلاش می نماید

لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج
فرم ارسال نظر و سوال

پاسخ دادن به :

امتیار خود را ثبت کنید
ارسال با تشکر از ارسال نظر . پس از تایید نظر شما درج خواهد شد
در فرم پر شده خطاهایی وجود دارد. لطفا آنها را بررسی کنید.
اعتبارسنجی فرم موفق بود!
توضیحات چقدر جستجو و سوال پرسش و پاسخ مقالات مرتبط
پایان مشاوره

به سیستم مشاوره آنی خوش آمدید .
لطفا جهت شروع پشتیبانی یکی از روش های زیر را انتخاب فرمایید