توضیحاتی کامل در خصوص انتخاب نام و نشان تجاری ( برند )
انتخاب نام برند
نام برند شما در مرکز تمامی فعالیتهای بازاریابیتان قرار دارد و با دوامترین و پایدارترین جز محصول، خدمت یا شرکت شماست .نامی که به درستی انتخاب شده باشد، یکی از داراییهای ضروری برند است . نامگذاری فرآینده پیچیده، خلاق و مستلزم بردباری و مهارت است. نام برند جز یکی از با ارزشترین دارائیهاست. نامی که به درستی انتخاب شده باشد ، ذهن را اسیر خودش میکند و در ذهنها ماندگار میشود؛ بیشتر می فروشند و سهم بازار بیشتری به دست می آورند. چه نام شخص باشد، چه نام برند. نامگذاری برند قسمت حیاتی فرآیند مدیریت برند است . نام شما بخشی از یک بدنهی بزرگتر است که مواردی از قبیل جایگاه یابی، لوگو، رنگ، تایپوگرافی و طراحی گرافیکی حاکم بر ارتباطات، شعارها و اقلام تبلیغاتی، آگهیها، رویدادها، شبکهی فروش و سایر ویژگی های سازمانی را تحت تاثیر قرار می دهد.
چندین روش برای تعیین انتخاب نام تجاری زیبا برای برند وجود دارد که با توجه به شرایط مختلف و منافع شرکت مورد استفاده قرار می گیرد. در این جا به چهار خط مشی اصلی که در انتخاب نام تجاری معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد، اشاره می شود:
1- نام های تجاری منفرد:
از این سیاست، شرکت پروکتر اند گمبل به خوبی استفاده کرده، به طوری که محصولات مختلف خود را با نام های تجاری گوناگون نظیر تاید، کرست و... به بازار عرضه کرده است. در نتیجه هر محصول با نام تجاری خاص خود، با محصولات مشابه موجود در بازار به رقابت می پردازد.
2- یک نام گروهی برای همه کالاها:
نظیر شرکت آی.بی.ام (IBM)که برای تمامی محصولات تولیدی خود از نام تجاری آی.بی.ام استفاده می کند.
3- اسامی گروهی جداگانه برای کالاها:
به طور مثال، شرکت سیرز از این خط مشی تبعیت کرده است. به این معنا که این شرکت برای وسایل و ادوات نام کنمور، برای ابزارآلات نام کرافتزمن و برای تاسیسات خانگی نام هومارت را برگزیده است.
4- تلفیقی از نام تجاری شرکت و اسامی کالاهای منفرد:
شرکت کلاگ از این خط مشی استفاده کرده است و کورن فلیکس کلاگ، رایس کریسپیز کلاگ و رایزن بران کلاگ از آن جمله اند.
برند و برندینگ Branding
انتخاب نام تجاری زیبا برای برند جديد براي يك محصول جديد، تركيبي از هنر و علم است. نامهايي كه ساده هستند و به راحتي نگارش و تلفظ ميشوند، آشنا و بامفهوم هستند، متفاوت و منحصر به فردند و قادرند ميزان آگاهي برند را در ذهن مصرفكننده تا حد زيادي افزايش دهند ،(و خصوصياتي از اين دست) نامهايي مناسبي ميباشند. اینجاست که نقش و اهمیت مدیریت برند و ثبت برند و عملیات برندینگ بیش از پیش نمایان میگردد.
استانداردهای نامگذاری برند
- قابلیت ثبت و حمایت قانونی
- کوتاه و مختصر و دارای ایجاز
- منحصربفرد و غیر تکراری
- دارای ترکیب جدید ( خارج از نام های موجود قدیمی و جدید )
- اختصاصی ( غیر عمومی )
- برابری نوشتار و تلفظ
- خوش آهنگ
- ارزیابی شده در زبان های رایج جهان
- دارای ماهیت بصری و قابلیت تبدییل شدن به یک عنصر بصری
- دارای موسیقی خاص
- آزاد بودن دامنه های اینترنتی معتبر
پاسخ دادن به :
امتیار خود را ثبت کنید