جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

هر ساعتی در روز کنار شما هستیم

با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید
در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

علائم تجاری در کنوانسیون پاریس

تعریف علائم تجاری در کنوانسیون پاریس
برای رسیدگی به امور مربوط به ثبت علائم تجاری در کنوانسیون پاریس باید تمامی قوانین حقوقی و ثبتی در این زمینه را بدانید. از این رو مجتمع حقوقی ایلیا با ارائه مشاوره رایگان در زمینه ثبت برند تجاری تمامی نکات را به شما ارائه می دهند تا راهنمای سریع و شایسته شما باشد.

تعریف علائم تجاری در کنوانسیون پاریس

هر گونه علامت یا ترکیبی از علائم که بتواند کالاها یا خدمات یک فعالیت را از کالاها با خدمات فعالیت های دیگر متمایز گرداند، علامت تجاری به شمار خواهد آمد. چنین علامتی، بویژه کلمات شامل اسامی مشخص، حروف، اعداد، عناصر تصویری و ترکیبی از رنگها و همین طور هر گونه ترکیبی از این علائم واجد شرایط برای ثبت به عنوان علائم تجاری خواهند بود.»

البته علائم تجاری محدود به موارد مذکور نیست و سایر موارد نیز به شرطی که دارای ویژگی های یاد شده باشند، قابل ثبت می باشند به عنوان مثال در سال ۱۹۶۸ در خواست ثبت شکل شناخته شده بطری نوشابه کوکاکولا به عنوان علامت تجاری در حقوق انگلیس، توسط مجلس اعیان بن کشور رد شده بود.

بدیهی است این رای، دیگر با توجه با ماده ۱۵ موافقتنامه TRIPs پذیرفتنی نیست، قانون علائم تجاری ۱۹۹۴ بریتانیا مقرر داشته یک علامت تجاری، ممکن است از کلمات طرحها، حروف، اعداد و شکل کالاها یا بسته بندی آنها تشکیل شود.

با توجه به موافقتنامه TRLPs هر چیز که بتواند کالاها با خدمات فعالیت ها را از هم متمایز کند می تواند به عنوان علائم تجاری ثبت شود. مواردی از قبیل اصوات، عطر، بو و … نیز می توانند به عنوان علامت تجاری ثبت شوند.

در برخی از نظام های حقوقی، ثبت اصوات نیز به عنوان علامت تجاری، امکان پذیر است. معهذا ارائه نت نوشته شده آن صوت، برای ثبت الزامی است. بدین ترتیب که صوت مورد نظر باید نت نویسی با طرح و توصیف شود تا به ثبت برسد. برای مثال لحن و تن یک جرینگ جرینگ تبلیغاتی، قابل ثبت است.”

گفتیم که حتی عطر و بو نیز در صورتی که متمایز کننده یک کالا از دیگر کالاها باشد می تواند به عنوان علامت تجاری ثبت شود. مساله ای که در قوانین آمریکا به آن پرداخته شده است.

در ایالات متحده آمریکا، عطر و بو نیز به عنوان یک علامت تجاری می تواند به ثبت برسد چنانچه در یک مورد متقاضی ثابت کرد که عطر و بوی نخ و ریسمانهای نقش دوزی شده وی، وجه متمایز اختصاصی محصولاتش شده است.

وی توضیح داد که این علامت تجاری، تجلی فوق العاده ای از عطر و شمیم شکوفه های تازه گل «Plumeria» است.

بنابراین، اگر تولید کننده ای کالاهایش را با عطر خاصی به بازار ارائه دهد و مصرف کننده عادت کند که آن کالاها را از بویشان تشخیص دهد، آن عطر و بو قابل ثبت است.

تعریف علائم تجاری در کنوانسیون پاریس

قانون ثبت علائم تجاری بین الملل

در حقوق ایران ماده یک قانون ثبت علائم و اختراعات، ثبت علائم را فقط برای کالا در نظر گرفته و با آن که موارد ذکر شده در ماده محدودیتی ندارد، اما در عمل، اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی، از ثبت اشکال کالاها، اصوات و عطرها به عنوان علائم تجاری خودداری می کند.

نکته ای که در تعریف علائم تجاری در موافقتنامه TRIPs به آن اشاره شده این است که در تعریف علائم تجاری، علائم تجاری مربوط به کالا و علائم تجاری مربوط به خدمات در کنار هم و بطور یکسان ذکر گردیده است.

هر گونه علامت یا ترکیبی از علائم که بتواند کالاها یا خدمات یک فعالیت را از کالاها و خدمات یک فعالیت را از کالاها و خدمات فعالیت های دیگر متمایز گرداند علامت تجاری به شمار خواهد آمد.

در حالی که در کنوانسیون پاریس حمایت علائم خدمات طی ماده جداگانه ای (ماده ۶ مکرر) به عمل آمده است. لذا برابر این ماده علائم خدمات از کلیه حقوق مربوط به علائم تجاری کالا از قبیل حق انحصاری تجاری و حمایت خاص از علائم مشهور برخوردار می باشد.

بند ۲ ماده ۱۵ موافقتنامه TRLPs به اعضا این اختیار را داده است که از ثبت برخی از علائم تجاری خودداری نمایند. این علائم شامل همان علائمی می شود که در کنوانسیون پاریس نیز به آنها اشاره شده است.

بر اساس ماده ۶ (مكرره کنوانسیون پاریس، علائمی که دارای ویژگی های ذیل باشند قابل ثبت نمی باشند: علائمی که از روی یک علامت معروف و شناخته شده کپی برداری شده است.

علائم تقلیدی – علائمی که ترجمه یک علامت ثبت شده قبلی باشد. علائمی که به علت شباهت یک علامت شناخته شده معتبر مصرف کننده را به اشتباه اندازد.

علائمی که بدون مجوز، در بردارنده نشان های خانوادگی، پرچم کشورها، سایر علائم دولتها، علائم رسمی و نشانه هایی که دولت ها برای تضمین کیفیت کالا به کار می برند، باشند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها