درخواست مشاوره رایگان

مهلت تشکیل پرونده مالیاتی

نگارش توسط : تیم تحریریه ایلیا     |     یکشنبه، 28 دی 1399


​با توجه به قوانین تجارت هر شرکتی بعد از تاسیس شدن باید برای تشکیل پرونده مالیاتی در واحد مالیاتی اقدام نماید.شرکت تاسیس شده تا 2 ماه پس از تاسیس باید پرونده دارایی تشکیل دهد و هزینه حق التمبر مالیات سرمایه را پرداخت کند. شما باید به نزدیک ترین اداره امور مالیاتی برای تشکیل پرونده دارایی و تعیین حوزه مالیاتی مراجعه کنید. شایان ذکر است که شما باید ادرس دقیق خود را از اداره پست استعلام کنید برای انکه جهت درخواست کد اقتصادی مشکلی پیش نیاید، نباید بین ادرس قانونی و کدپستی مغایرتی باشد.

مهلت تشکیل پرونده مالیاتی

به موجب قوانین تجارت، هر شخصیت حقوقی ( شرکت ) باید پس از تاسیس و ثبت جهت تشکیل پرونده مالیاتی در واحد مالیاتی اقدام نماید. شرکتی که پرونده مالیاتی نداشته باشد نمی تواند کد اقتصادی اخذ نماید و شرکت بدون کد اقتصادی نمی تواند فعالیت داشته باشد، هم چنین شرکتی که فاقد پروانه مالیاتی باشد در پایان سال مالی نمی تواند اظهارنامه مالیاتی فعالیت شرکت را به سازمان مالیات و دارایی تحویل دهد و آخر اینکه چنانچه شرکت برای تشکیل پرونده مالیاتی در زمان مقرر، اقدام نکند به موجب قانون سازمان مالیات و دارایی مرتکب جرم شده است. در واقع، تشکیل پرونده مالیاتی به معنای آن است که شرکت به سازمان امور مالیاتی اعلام نماید که چنین شرکتی تاسیس شده و طبق قانون دو در هزار سرمایه شرکت را پرداخت نماید. در غیر این صورت مشمول جریمه مالیاتی دو برابر مبلغ اولیه خواهد شد.به عبارت دیگر در صورت عدم تشکیل پرونده و پرداخت حق التمبر دارایی ظرف دو ماه ، به جای 2 در هزار ، معادل 6 در هزار سرمایه ثبت شده باید پرداخت نمایید.

لازم به ذکر است بر اساس طرح جامع مالیاتی، اداره کل مالیات بر درآمد ( عملکرد ) پس از تکمیل و تشکیل پرونده، جهت ارائه مفاصا حساب مالیاتی، از اداره کل مالیات بر ارزش افزوده استعلام می کند. لذا در اداره کل مالیات بر ارزش افزوده نیز می بایست برای تشکیل پرونده اقدام نمایید.

برای تعیین حوزه مالیاتی و تشکیل پرونده دارایی می بایست به نزدیک ترین اداره امور مالیاتی مربوط مراجعه نمایید.توصیه می شود به منظور جلوگیری از مشکلات احتمالی، کد پستی دقیق خود را نیز از اداره پست استعلام کنید چرا که در صورت مغایرت آدرس قانونی با کد پستی ، برای درخواست کد اقتصادی با مشکل مواجه خواهید.

 

مهلت تشکیل پرونده مالیاتی

 

مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده مالیاتی

  • اصل و فتوکپی کلیه مدارک شرکت اساسنامه، اظهارنامه، شرکتنامه، تقاضانامه، روزنامه رسمی، مهر شرکت )
  • اصل و فتوکپی آخرین تغییرات در روزنامه رسمی ( در صورت وجود تغییرات)
  • اصل و فتوکپی مدارک شناسایی تمامی اعضای شرکت.
  • تکمیل دفترچه مشخصات شناسایی شرکت.
  • اشخاص حقوقی و صاحبان امضای مجاز باید به اداره اسناد رسمی مراجعه کنند و گواهی امضا دریافت کنند.
  • ارائه فیش واریزی دو در هزار سرمایه ابتدایی شرکت.
  • ارائه فیش آب و برق و تلفن و گاز دفتر شرکت.
  • ارائه وکالت نامه یا معرفی نامه کتبی از طرف شرکت ( چنانچه مدیر عامل حضور نداشته باشد).
  • ارائه اجاره نامه یا سند مالکیت دفتر شرکت به نام شرکت.

چه افرادی شامل پرداخت مالیات هستند

  • کلیه مالکین اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی نسبت به اموال یا املاک خود واقع در ایران.
  • هر شخص حقیقی ایرانی مقیم ایران نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران تحصیل می نماید.
  • هر شخص حقیقی ایرانی مقیم خارج از ایران نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران تحصیل می کند.
  • هر شخص حقوقی ایرانی نسبت به کلیه درآمدهایی که در ایران یا خارج از ایران تحصیل می نماید.
  • هر شخص غیر ایرانی ( اعم از حقیقی یا حقوقی) نسبت به درآمدهایی که در ایران تحصیل می نماید و همچنین نسبت به درآمدهایی که بابت واگذاری امتیازات یا سایر حقوق خود و یا دادن تعلیمات و کمک های فنی و یا واگذاری فیلم های سینمایی (که به عنوان بها یا حق نمایش یا هر عنوان دیگر عاید آنها می گردد) از ایران تحصیل می کند.

تشکیل پرونده مالیاتی چقدر زمان می برد؟

به طور تقریبی تشکیل پرونده مالیاتی یک هفته زمان می برد.

 

تشکیل پرونده مالیاتی

 

نکات مهم درباره تشکیل پرونده مالیاتی

  • اگر مکان دفتر شرکت به صورت غیر واقعی اعلام شده باشد تشکیل پرونده صورت نمی گیرد و برای تشکیل پرونده حتماَ به اجاره نامه و سند مالکیت آن هم به نام شرکت مربوطه نیاز است و در واحدهای مالیاتی جهت بررسی واقعی بودن آدرس اعلام شده که در روزنامه شرکت موجود است اقدامی صورت می گیرد.
  • اگر شرکتی در سال گذشته هیچ گونه فعالیتی نداشته باشد و یا تازه تاسیس شده باشد باید به دارایی عدم فعالیت شرکت را اعلام کند . تشکیل پرونده در حوزه مالیاتی برای اعلام عدم فعالیت شرکت الزامی است.
  • اگر فاصله تاسیس شرکت تا زمان تشکیل پرونده بیشتر از یک سال باشد شرکت باید جهت عدم تشکیل پرونده توضیحاتی ارائه دهد که این امر الزامی است.

مراحل ثبت نام پرونده مالیاتی

  • مشخص شدن حوزه امور مالیاتی.
  • دریافت دفترچه ثبت نام سازمان امور مالیاتی جهت ثبت نام.
  • تحویل مدارک درخواستی و دریافت کد اقتصادی و ...
  • پیش ثبت نام کد اقتصادی.
  • ارسال پیامکی نام کاربری و کلمه عبور.
  • ثبت نام کد اقتصادی.
  • وضعیت نهایی 45.

جریمه عدم تشکیل پرونده مالیاتی

زمانی که پرونده مالیاتی تشکیل می شود باید دو در هزار سرمایه شرکت به حساب دولت واریز شود مطابق قانون دو ماه فرصت برای این امر در نظر گرفته شده است که اگر در زمان تعیین شده پرداخت نشود باید 3 برابر مبلغ واریز شود نکته قابل توجهی وجود دارد و ان این است که تمامی شرکت هایی که سرمایه اولیه انها مبلغ قابل توجهی است حتما باید به جریمه عدم تشکیل پرونده توجه کنند.

ما با شما تماس میگیریم لطفا شماره موبایل خود را وارد کنید
مهلت تشکیل پرونده مالیاتی

پاسخ دادن به :

فرم ارسال نظر و سوال
ارسال با تشکر از ارسال نظر . پس از تایید نظر شما درج خواهد شد
در فرم پر شده خطاهایی وجود دارد. لطفا آنها را بررسی کنید.
اعتبارسنجی فرم موفق بود!
پایان مشاوره

به سیستم مشاوره آنی خوش آمدید .
لطفا جهت شروع پشتیبانی یکی از روش های زیر را انتخاب فرمایید