ایران کد
با استناد به صد و سی و هشتمین ماده قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده 97 قانون تجارت الکترونیکی ، وزارت بازرگانی ملزم میباشد که نسبت به بوجود آوردن نظام ملی طبقه بندی کالا و خدمات شناسه کالا و خدمات ، اعم از تامین و توسعه بستر اطلاعاتی زنجیره تامین ملی کالا ، استانداردها ، روش ها ، ابزار و دستورالعمل های طبقه بندی و کدگذاری کالا جهت دستیابی به زبان مشترک ملی کالا و اطلاعات پایگاه مرکزی داده ها و نیز تامین ساز و کار لازم برای طبقه بندی و کد گذاری خدمات برای رسیدن به درگاه - پرتال - اطلاع رسانی ملی کالا و خدمات مبادرت بورزد .
طرح پیشنهادی کد ملی که توسط مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران به هیات وزیران تحویل داده شده بود در نامه شماره 116225 / ت / 35818 ه مورخ 12 / 9 / 1385 به تصویب رسیده و اجرای آن به مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران ابلاغ گردیده است .
تعریف کد ملی
سیستم ملی طبقه بندی و کدگذاری کالا سیستمی میباشد که اطلاعات اولیه زنجیره تامین در حیطه محصول را تحت کنترل داشته و به عناصر سیستم وارد می کند .
این سیستم با بهره جستن از ابزار آگاه طبقه بندی و کدگذاری کالا ، زبان مشترک و مفاهیم مشترکی را در سطح ملی خلق کرده و همه ی اطلاعات اعتباری کالا را از جمله مراجع عرضه کننده ، مشخصات فنی و استانداردهای ملی و بین المللی و ... در خود ثبت و ذخیره می نماید .
هدف از راه اندازی کد ملی
این طرح با نیت یاری رسانی به فرم دهی بازار شفاف ، روان و کارآمد ، بوجود آوردن امکان عرضه مستقیم کالا ، تحقق تامین حداکثر نیازها از منابع داخلی ، ایجاد شفافیت اقتصادی ، سلامت اقتصادی و حل معضل قاچاق کالا در کشور اجرا می شود .
ایرانکد چیست
ایرانکد یا نظام ملی طبقهبندی و خدمات شناسه کالا و خدمات ایران، در واقع دستگاهی است جهت شناسایی، طبقهبندی، کدگذاری و در انتها شناسنامهدار کردن اقلام کالاهایی که در چرخه بازرگانی کشور معامله می شوند . بر این مبنا هر کالایی که به ایرانکد شناسانده شود در بدو امر مورد شناسایی قرار میگیرد .
تفاوت ایرانکد و بارکد چیست
ایرانکد در حقیقت نظامی میباشد که امکانات طبقهبندی و شناسایی کالاها را میسر میسازد . خروجی این نظام یک شناسه یا کد ۱۶ رقمی است که به عنوان کلید شناسایی یک کالا مطرح است. حال آنکه بارکد تنها یک فونت برای نشان دادن کدها میباشد .
دیتاماتریس چیست
دیتاماتریس مثل بارکدها گونه ای از نمایش کد میباشد. وجه افتراق این نماد با بارکدها در این می باشد که اطلاعات را در دو بعد ذخیره می نماید. در این صورت شکل این نوع نماد به حالت یک مربع شطرنجی سیاه و سفید میباشد .
خدمات ایران کد
1.خدمات صدور کد ملّی نظام ایرانکد برای هرگونه کالایی که در سطح کشور عرضه میشود بر مبنای اطلاعات اظهاری ارایه دهنده آن کالا یک کد ملّی شانزده رقمی صادر کرده و شناسنامه آن کالا را در کالبد کاتولوگ الکترونیکی انتشار مینماید .
کد ملی ۱۶ رقمی کالا معنا و تفاوت آن با کد ۱۳ رقمی GS1
کدملی 16 رقمی کالا از سه قسمت اصلی تشکیل شده است. بخش اول شامل ۷ رقم ابتدایی از سمت چپ این کد است و نشاندهنده جایگاه محصول در ساختار ملی طبقهبندی کالا است. در ادامه ۵ رقم میانی کدملی کالا نشانگر مشخصات مرجع عرضهکننده کالا است .
بارکدها و ابزار شناسایی
بارکدها و سیستم شناسایی GS1 در طی 30 سال منافع زیادی برای مصرفکنندگان در جهان به ارمغان آورده است . GS1 یک سیستم جهانی را مدیریت میکند که این سیستم به شرکتها اجازه میدهد که به طور جهانی و منحصر بهفرد اشیاء و کالاهای فیزیکیشان را مانند اقلام تجاری ،سرویس و محصولات را معرفی نمایند .
معرفی GS1 ایران
مرکز ملی شمارهگذاری کالا و خدمات ایران در سال 1374 توسط موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی به عنوان نماینده رسمی سازمان GS1 بینالملل در ایران تأسیس گردید. این مرکز خدمات مختلف و گستردهای را در قالب ارائه استانداردها و راهکارهای نوین در اختیار اداره ثبت شرکتها فعال در این زمینه می گذارد .
سیستمهای کدینگ و ایران کد چه کمکی به فروشنده خواهد کرد؟
این سئوالی است که بارها و بارها توسط اعضاءمحترم ایران کد پرسیده می شود. به طور خلاصه طبقه بندی کالا و شناسایی سریع آن یکی از الزامات انبارداری و فروش در عصر حاضر است. اگر در هنگام ایجاد یک فرصت فروش مناسب، زمان زیادی را برای شناسایی کالا سپری کنید امکان از دست دادن آن معامله افزایش می یابد .
نقش سیستم ایران کد در تشخیص کالاهای استاندارداز غیراستاندارد یکی دیگر از مباحث مورد توجه در این خصوص است. سیستم ایران کد در واقع برای هر نوع کالایی تعریف شده و استفاده از آن به دو دلیل انجام خرید آسان و ارائه اطلاعات جامع بسیار مفید است .کارشناسان ثبت شرکت ایلیا آماده ارائه خدمات تخصصی در این زمینه به شما عزیزان می باشند.
عمده ترین مشکلات ناشی از نبود سیستم کدینگ ملی کالا به شرح زیر است :
نبود زبان مشترک برای ارتباطات درون و برون سازمانی و شناسایی یکسان کالاها در سطح تمامی سازمانهای کشور
2.نبود اطلاعات از تواناییهای بالقوه بخشهای گوناگون صنعت و تجارت
3.دشواری در جمع آوری اطلاعات و آمار تولید، واردات، صادرات
پاسخ دادن به :
فرم ارسال نظر و سوال