بعد از ثبت شرکت چه باید کرد؟ کلا چه اقدامات ضروری بعد از ثبت شرکت نیاز است؟ این سوالی است که اشخاص بعد از ثبت از خود می پرسند، بعد از آن که شرکتی را ثبت نمودید باید اقدامات ضروری را انجام دهید، ما در این مقاله تلاش بر آن داریم تا به مطالبی درباره اقدامات ضروری بعد از ثبت شرکت بپردازیم همراه ما باشید.
امور ضروری بعد از ثبت شرکت
پس از ثبت شرکتها باید مواردی را انجام دهید که با نام اقدامات پس از ثبت شرکت شهرت دارند . از این رو ما به ارائه نکاتی در این خصوص می پردازیم.
به صورت کلی اقدامات ضروری پس از ثبت شرکت شامل موارد زیر است:
- پلمپ دفاتر تجاری
- تعیین حوزه مالیاتی و تشکیل پرونده مالیاتی
- دریافت کداقتصادی
پلمپ دفاتر شرکت تازه تاسیس
بعد از ثبت شرکت یکی از اساسی ترین اقدامات اخذ دفاتر پلمپ می باشد این دفاتر تا دو ماه بعد از ثبت شرکت باید اخذ شوند.
ابن دفاتر جهت حسابرسی و درج کلیه ی قراردادها ، فاکتور ها ، دست مزد ها و… می باشد . اخذ آن برای تمای کسانی که شرکت ثبت کرده اند الزامی است.
اخذ دفاتر پلمپ قانونی ، تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کداقتصادی می باشد. منظور از دفاتر پلمپ دفاتری است که کلیه مراودات مالی اعم از درآمد و هزینه ها در آنها مکتوب می گردد.
تشکیل پرونده مالیاتی وسیله شناخت شما به عنوان فعال اقتصادی از سوی اداره دارایی می باشد و کد اقتصادی نیز کدی است که جهت رهگیری مراودات مالی استفاده شده و برای شرکت در مناقصات و مزایدات وجود آن ضروری می باشد.
این دفاتر مخصوص درج حسابهای مالی شرکت از بدو تاسیس تا پایان سال مالی شرکت میباشد.
شرکتها بایستی در شروع سال مالی اقدام به دریافت پلمپ دفاتر کنند ( ثبت نام در سامانه ثبت شرکتها ) سال مالی نیز از شروع فرودین تا اسفن ماه است به این صورت که سال مالی 1400 از فروردین 1400 تا اسفند 1400 است و زمان اقدام برای ثبت نام این دفاتر از اسفند سال 1399 می باشد.
به این نکته توجه داشته باشید مدت زمان اخذ دفاتر پلمپ دوماه میم باشد بعد از دوماه شما مشمول جریمه خواهید شد .
سال مالی نیز برای هر شرکت با توجه به تاریخ ثبت آن متفاوت است ( برای شرکت های تازه تاسیس ) اگر شرکتی در اسفند ماه 1399 به ثبت رسیده سال مالی آن شرکت بعد از دو ماه آغاز می شود و نیاز به اخذ دفاتر سال 99 نیست و فقط کافیست برای دریافت دفاتر 1400 اقدامم نمایید
جهت اخذ پلمپ دفاتر که یکی از اقدامات مهم بعد از ثبت شرکت محسوب می شود می توانید فرم مشاوره آنی رایگان را کامل کنید تا مشاوران و کارشناسان ما با شما تماس بگیرند هم چنین می توانید با شماره تلفن ایلیا تماس بگیرید.
جهت انجام اقدامات پس از ثبت از کجا شروع کنیم؟
موسسین شخصیت حقوقی در ابتدا می بایست اطلاع کافی در این زمینه کسب نمایند به شما پیشنهاد می گردد از تجربیات و آگاهی های یک مشاور باتجربه دراین زمینه بهره مند شوید ، مجتمع ثبتی ایلیا با دارا بودن مشاوران مجرب و متخصص می تواند یاری رسان مناسبی برای شما متقاضی محترم محسوب می گردد.
به منظور تکمیل اطلاعات خود در این زمینه به کادر مشخص شده در این صفحه با عنوان توضیحات تکمیلی مراجعه فرمایید.
در گام اول می بایست اظهارنامه اخذ دفاتر پلمپ خود را به حوزه ثبتی ارسال نمایید بعد از آن اقدامات لازم را جهت تشکیل پرونده مالیاتی خود در اداره مالیات محل ثبت انجام میدهید باید بدانید دو ماه از تاریخ ثبت شرکت خود فرصت دارید جهت تشکیل پرونده مالیاتی و یک ماه جهت اخذ دفاتر مالیاتی در غیر این صورت متحمل جریمه مالیاتی می شوید کلیه مراحل فوق مدارک جداگانه ای را لازم دارد شما میتوانید جهت کسب اطلاع از مدارک لازم برای اخذ دفاتر پلمپ ، تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کداقتصادی با کارشناسان و مشاوران مجتمع ثبتی ایلیا در تماس باشید.
توجه داشته باشید که مدارک شناسایی اعضا شرکت و مدارک شرکت پس از به ثبت رساندن آن جزء اسناد لازم برای همه موارد فوق می باشد.
بعد از ثبت شرکت چه باید کرد؟
براساس قانون پس از ثبت شرکت اقدامات مهمی می بایست صورت بگیرد. جهت آشنایی با این اقدامات با مطالعه متن ذیل به تمامی سئوالات خود دست پیدا خواهید کرد.
در صورت نیاز نیز می توانید از کارشناسان مجرب مجتمع ثبتی ایلیا در این خصوص و ثبت شرکت در تهران و کل ایران و همچنین ثبت شرکت در کرج اطلاعات لازم را کسب نمایید .
پس از ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها و دریافت شماره ثبت و مدارک شرکت شامل اساسنامه، اظهارنامه ، شرکتنامه و تقاضانامه و چاپ آن در روزنامه رسمی کشور مجاز به انجام فعالیت ذکر شده در موضوع شرکت بهصورت رسمی می باشید ولی باید در نظر داشته باشید یک سری اقدامات به صورت اجباری باید انجام گیرد که انجام ندادن آنها باعث ایجاد مشکلات و یا حتی جریمه مالی میگردد.
درواقع در خصوص بعضی از اقدامات قانون امری وجود دارد و در صورت عدم انجام آن ضمانت های اجرایی و مجازات مربوطه اعمال میگردد و یک سری اقداماتی هم وجود دارند که انجام آن ها مفید بوده ولی اجباری نمی باشد. پس این اقدامات به دو دسته اجباری و اختیاری تقسیم میگردد.
تعیین حوزه و تشکیل پرونده دارایی پس از ثبت شرکت
بعد ازثبت شرکت یکی از مهمم ترین اقدامات تشکیل پرونده دارایی است .
شما بعد از آنکه شرکت خودتان را به ثبت برسانید به عنوان یک شخصیت حقوقی شناخته می شوید و باید بخاطر قرارداد های که بین شما و شرکایتان اخذ می شود بعد ها مالیاتی مشخصی پرداخت کنید که عدم پرداخت آن جریمه های سنگینی برای شما به همراه دارد و تنها ارگانی که میتواند به قراردادهای شما رسیدگی کند و مالیات مشخص شده ای را برای شما در نظر بگیرد اداره دارایی و با تشکیل پرونده دارایی توسط شما است.
اخذ کد اقتصادی پس از ثبت شرکت
مرحله بعد از تشکیل پرونده دارایی اخذ کد اقتصادی است در واقع لازمه اخذ کداقتصادی تشکیل پرونده مالیاتی است و مرحله سوم اقدامات ضروری بعد از ثبت شرکت می باشد .
اخذ کداقتصادی برای تمام افراد حقیقی و حقوقی که در قانون تجارت فعالیت دارند لازم است و امتناع از آن برای شما جریمه های سنگینی به همراه خواهد داشت.
کداقتصادی نشان دهنده ای این است که شما فعال اقتصادی هستید و در واقع یک شماره شناسنامه برای این افراد است.
ثبت نام مالیات ارزشافزوده و اخذ کد ارزشافزوده بعد از ثبت شرکت
اشخاص حقوقی علاوه بر پرداخت مالیات سالانه ( مالیات مربوط به کداقتصادی )
یک مالیات مربوط به ارزش افزوده که هر 3 ماه یک بار باید پرداخت شود
البته زمانی می توانید آن را پرداخت کنید که تشکیل پرونده ارزش افزوده داده باشید و اقدام 4 بعد از ثبت شرکت است
( توجه کنید همه افراد شامل پرداخت ارش افزوده نمی باشند تنها اشخاصی که کالا عرضه میکنند . )
اخذ کد کارگاهی بیمه تأمین اجتماعی بعد از ثبت شرکت
شرکت شما بعد از ثبت اکر علاوه بر سهام داران کارمند داشته باشد باید کد کارگاهی اخذ نمایید .
کد کارگاهی برای بیمه کردن افراد در شرکت است که بعد از تهیه لیست کارمندان آن ها را بیمه تامین اجتماعی می کنید .
اخذ کد کارگاهی یک امر اجباری است و حتی کارمندان نیمه وقت نیز بیمه می شوند و کاری اجتناب ناپذیر است .
مبلغ جهت بیمه کارمندان که به صورت ماهیانه پرداخت می شود به این صورت است که 30 درصد از کل حقوق باید پرداخت شود. 23 درصد کارفرما و 7 درصد کارمندان.
شروع سال مالی بعد از ثبت شرکت
مشخص نمودن شروع سال مالی شرکت تازه تاسیس علاوه بر اینکه از نظر سود و زیان برای سهامداران اهمیت دارد ابزاری برای احتساب مالیات هم محسوب می شود.
از نظر حقوقی مشخص نمودن دوره مالی جهت مدت زمانی بیشتر از یکسال بدون اشکال است. اما از نظر مالیاتی به غیر از موارد خاص نمی توان دوره مالی شرکت ها را برای مدتی کمتر و یا بیشتر از یکسال مشخص نمود و شرکتها وظیفه دارند ترازنامه و حساب و زیان خود را سال به سال تنظیم کنند و آن را به اداره دارایی ارائه نمایند و مالیات سود آن ها هم بر اساس سود سالیانه مشخص می شود.
اقدامات اختیاری پس از ثبت شرکت
-
ثبت مهر شرکت ( لوگوی شرکت یا نام شرکت )
-
دریافت کارت بازرگانی ( برای شرکتهای بازرگانی اجباری می باشد )
-
افتتاح حساب به نام شرکت ( اشخاص حقوقی که میخواهند وام بگیرند برایشان اجباری است )
اقدامات اجباری و اقدامات اختیاری پس از ثبت شرکت در مجتمع ثبتی و حقوقی ایلیا با برند تجاری ایلیا صورت میگیرد ما مجموعهای از خدمات را در کنار هم در اختیار شما قرار میدهیم تا شما فقط با آسودگی خاطر تجارت نمایید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره اولین سند شرکت تازه تاسیس می توانید با گروه حقوقی ایلیا تماس بگیرید.
درود؛
من یک شخص حقوقی هستم که ثبتنام رو تا گام چهارم رفتم.. مشمولیت ارزش افزوده رو هم تعیین کردم. آیا کار دیگری هم باید انجام داد؟
درود بر شما دوست عزیز برای تکمیل گام های ارزش افزوده باید حداقل 7گام را بپیمایید البته تمامی فعالان اقتصادی که واجد شرایط هستند باید از مرحله یک تا شش در زمینه قانون مالیات بر ارزش افزوده یا در صورت انطباق با شرایط مشمولیت آن ها تا مرحله هفتم خواهند بود هم باید مشمول مودیان مالیاتی شوند که ملزم به اجرای قانون در سازمان هستند و باید ثبت نام کنند تا ابلاغیه ارزش افزوده برای آن ها تکمیل شود.
سلام به نظر مطابق تبصره4ماده12 آیین نامه تحریر دفاتر قانونی: در مورد موسسات جدیدالتاسیس تاخیر ثبت دفاتر برای اولین سال تأسیس تا سی روز از تاریخ ثبت شخص حقوقی و یا تاریخ شروع بکار سایر اشخاص مجاز خواهد بود.اگه ایراد داره بفرمایید
درود بر شما. بله بر اساس تبصره 4ماده 12 این موضوع حاکم است.
سلام وقت بخیر
برای شرکتی که در ماه اول تاسیس هست و تشکیل پرونده مالیاتی داده است آیا باید در همین ابتدای کار ارسال اظهارنامه صورت بگیرد؟ یا باید سال اول مالی طی شود؟
باتشکر
با سلام و عرض ارادت اگر فردی شرکتی را ثبت کرده باشه اما شروع به فعاالیت نکرده ایا لازم هست اقدام به انجام دفاتر مالیانی و کد اقتصادی داشته باشه یا از زمان شروع فعالیت میتواند اقدام به انجام دفاتر و کد های مورد نظر نماید ازز راهنمایی شما اساتید گرامی سپاسگزارم
درود بر شما پس از ثبت شرکت و اخذ شناسه شرکت باید تا یک ماه اقدام به تهیه اظهارنامه کرده و دفاتر پلمپ را حتی در زمانی که فعالیتی ندارید و معامله ای انجام نمیدهید نیز پر کرده که در این حالت باید صفحات دفاتر صفر رد شود.
درود بر شما اظهارنامه مالیاتی در پایان سال مالی باید به اداره مالیات ارائه شود از این رو حتی اگر یکماه از کسب وکارتان سپری شده باشد باید در موعد مقرر مدارک و پرونده مالی را ارائه کنید. این زمان برای اشخاص حقیقی تا 15 تیر تمدید شده و برای اشخاص حقوقی تا پایان تیر ماه 1401 می باشد.
سلام خسته نباشید پدر من یک شرکت سهامی خاص، حمل با باربری، چند سال پیش با چند نفر ثبت کردن وهمه کارا ثیتیش انجام شده وبه دلایلی دنبالش نرفت الان چطور پروانه بگیریم
سلام ، وقتتون بخیر باشه .برای پیگیری این موضوع به مرجع ذیصلاح و ارگان صادر کننده جواز مورد نظرتون باید مراجعه کنید تا بدونید در حال حاضر چه اقداماتی باید انجام بدید.
من یه شرکت تاسیس کردم و نمیدونم باید از کجاشروع کنم چجوری در مناقصه ها شرکت کنم و برنده شم و همچنین چه کار باید انجام بدم که مشمول جریمه نشم
سلام ، وقتتون بخیر باشه . برای کسب اطلاعات در این حوزه با شماره تماسهای موجود در سایت تماس حاصل فرمایید .
با سلام من دوسالی هست شرکت ثبت کردم اما پرونده دارایی دفاتر پلمب نکردم آیا مشکلی پیش نمیاد
سلام من اتباع خارجی هستم قبلا پروانه کار از طریق کارفرما داشتم مدت ۳ ماه میشود شرکت مسولیت محدود ثبت کردم و پلمب دفاتر گرفتم و بر اساس شرکت پروانه کار و اقامت گرفتم تا حالا ثبت دارای و کد اقتصادی نگرفتم اگر عدم فعالیت بگیرم چه اتفاق میافتد ؟ایا اقامت من باطل میشود و یا شامل جریمه میشوم یا خیر ؟
اگر ادامه بدهم و کداقتصادی بگیرم با توجه به اینکه فعالیت خاص ندارم سالانه چقد مالیات بر شرکت من می اید ؟ لطفا معلومات بدید ممنون شما
سلام این مباحث برای شما از تابعیتی مشکلی ایجاد نمیکنه برای اقامت هم مشکلاتی نداره