جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

هر ساعتی در روز کنار شما هستیم

با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید
در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

قانون مالیات بر ارزش افزوده در قراردادهای پیمانکاری چیست؟

قانون مالیات بر ارزش افزوده در قراردادهای پیمانکاری

اگر یک شرکت پیمانکاری هستید باید بدانید قانون مالیات بر ارزش افزوده در قراردادهای پیمانکاری نیز تاثیر دارد. بنابراین پس از ثبت شرکت ها نیز موظف به فعالیت در زمینه پیمانکاری هستند.

بخشنامه مالیات بر ارزش افزوده پیمانکاری

یک پیمانکار موظف است در سامانه مالیات بر ارزش افزوده پیش ثبت نام و ثبت نام خود را نهایی کند. بلافاصله اقدام به تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده بصورت دوره ای نماید.

تا بتواند خیلی سریع گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده خود را از سازمان ارزش افزوده دریافت نماید.

این در حالی است که یک پیمانکار وقتی می تواند مبلغ مالیات و عوارض ارزش افزوده را در صورت وضعیت خود تثبیت کند که گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده را به کارفرما ارائه نماید و این یک الزام است.

متاسفانه بیشتر پیمانکاران بخصوص پیمانکاران انبوه سازی مانند مسکن مهر و تعاونی مسکن نهادها، اقدامات قابل قبولی در این زمینه انجام نداده اند و با پرداخت چند برابر مبلغ مالیات بر ارزش افزوده جدا از خسارت و جرائم دیگر، هزینه هنگفتی را بر فعالیت اجرایی خود وارد ساخته اند.

نظر به اینکه به موجب بند(ل) تبصره٦قانون بودجه سال جاری مقرر شده است در معاملات پیمانکاری کارفرما موظف است همزمان با هر پرداخت، مالیات بر ارزش افزوده متناسب با آن را به پیمانکار پرداخت کندتا زمانی که کارفرما مالیات بر ارزش افزوده را به پیمانکار پرداخت نکرده باشد، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است ضمن پاسخ به استعلام بانکها و مؤسسات مالی و اعتباری، دفاتر اسناد رسمی و سایر دستگاه های اجرایی حق مطالبه آن از پیمانکار یا اخذ جریمه دیرکرد از وی را نخواهد داشت در مواردی که بدهی کارفرما به پیمانکار به صورت اسناد خزانه اسلامی پرداخت می شود در صورت درخواست پیمانکار، کارفرما موظف است این اوراق را عیناً به سازمان امور مالیاتی کشور تحویل دهد، سازمان امور مالیاتی کشور معادل مبلغ اسمی اوراق تحویلی را از بدهی مالیاتی پیمانکار کسر و اسناد مذکور را به خزانه داری کل کشور ارائه میکندخزانهداری کل کشور موظف است معادل مبلغ اسمی اسناد خزانه تحویلی را به عنوان وصولی مالیات منظور کند لذا در راستای اجرای حکم مزبور و وحدت رویه در اجرا، موارد ذیل مقرر می گردد.

١.ادارات کل امور مالیاتی مکلفند فرم تعیین میزان وجوه پرداخت نشده به پیمانکاران توسط کارفرمایان تصویرپیوست را جهت تکمیل به پیمانکاران ارائه نمایند.

٢.پیمانکاران موضوع این بند مکلفند نسبت به تکمیل فرم موضوع بند١این دستورالعمل برای دورههای مالیاتی سال جاری اقدام و پس از مهر و امضا و تایید کارفرمای مربوط، به اداره کل امور مالیاتی ذیربط تحویل نمایند ترجیحاً همزمان با تسلیم اظهارنامه.

مالیات بر ارزش افزوده پیمانکاری

اصول و قاعده مالیات و عوارض قراردادهای پیمانکاری

مهمترین نکته ای خیلی از پیمانکاران توجهی به آن ندارند پرداخت مالیات بر ارزش افزوده پیمانکاران و جمع آوری اسناد و مدارک استاندارد و صدور نوع صورت وضعیت ها است.

متاسفانه من خودم بارها شاهد این قضیه بوده ام که بر فرض پیمانکار بابت مواد و مصالح پای کار ، مالیات و عوارض پرداخت کرده است. چون مدرک یا فاکتوری ندارد نتوانسته است از اعتبار مالیاتی آن استفاده کند و بابت در صد دریافتی از کارفرما، فقط پرداخت کننده اظهارنامه مالیاتی بوده است.

نحوه محاسبه ارزش افزوده صورت وضعیت پیمانکاران

دریافت فاکتورها و صورتحساب های استاندارد خرید مواد و مصالح بهنگام پرداخت ثبت نام در مالیات بر ارزش افزوده تنظیم صورت وضعیت ارائه شده در صورتحساب استاندارد اداره دارایی بایگانی و نگهداری صورت حساب های خرید و فروش اقدامات لازم برای دریافت گواهینامه مالیات بر ارزش افزوده ارائه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده در مهلت مقرر پرداخت به موقع مبلغ مالیات بر ارزش افزوده هر دوره.

نکته مهم در تعلق مالیات بر ارزش افزوده: مبلغ مالیات ارزش افزوده در سال جاری از 9% به 10 درصد تغییر کرده است.

عدم گواهینامه مالیات قراردادهای پیمانکاری

مهمترین اقدامی که شما باید به عنوان پیمانکار در صورت وضعیت خود اعمال کنید این است وقتی گواهینامه ندارید نباید در صد صورت وضعیت ارائه شده به کارفرما را اعمال کنید.

وقتی موفق به دریافت این گواهینامه از سازمان مالیات بر ارزش افزوده شدید، می توانید درخواست دریافت مبلغ مالیات و عوارض ارزش افزوده صورت وضعیت های قبلی را نیز نمایید.

قانون مالیات بر ارزش افزوده در قراردادهای پیمانکاری

به استناد مفاد بند ب ماده ۱۱ قانون، تاریخ تعلق مالیات در مورد ارائه خدمات، تاریخ صورتحساب یا تاریخ ارائه خدمات هر کدام که مقدم باشد، (حسب مورد) خواهد بود.

از آنجایی که فعالیت های پیمانکاری از مصادیق ارائه خدمات تلقی می شوند، لذا اینگونه مودیان مکلفند به هنگام صدور صورت وضعیت نسبت به درج و وصول مالیات و عوارض ذیل صورت وضعیت های صادره اقدام نمایند.

بدیهی است در صورتی که صورت وضعیت های صادره، توسط کارفرما تعدیل می شود. همچنین مالیات و عوارض متعلقه نیز متناسب با تعدیل انجام شده، تعدیل خواهد گردید.

4/5 - (4 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
7 ماه قبل

لطفا در مورد اینکه مسوولیت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بر عهده کارفرما است یا پیمانکار نیز در سایتتون مطلب بذارید. با درود و سپاس فراوان