جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

هر ساعتی در روز کنار شما هستیم

با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید
در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

درگاه ملی مجوز ها چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

درگاه ملی مجوز ها چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

درگاه ملی مجوز ها، سامانه‌ای الکترونیکی است که توسط وزارت امور اقتصاد و دارایی راه‌اندازی شده است. این سامانه با هدف تسهیل و تسریع فرآیند صدور مجوز های کسب و کار ایجاد شده است. درگاه ملی مجوز ها شامل اطلاعات جامعی در مورد تمام مجوز های کسب و کار در ایران است. متقاضیان می ‌توانند با ورود به این سامانه، اطلاعات کاملی در مورد شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت هر یک از مجوز ها کسب کنند.

بر اساس مجوزی که دریافت می کنید می توانید در این سامانه به صورت دقیق از شرایط و مدارک مورد نیاز استفاده نمایید. به راحتی می توانید از هر کجای ایران برای دریافت این مجوز از درگاه ملی مجوز ها به صورت آنلاین اقدام کنید.

درگاه ملی مجوز ها چیست؟

سایت رسمی است که یک نوع سامانه الکترونیکی است به منظور تسهیل فرآیند صدور مجوز های کسب و کار در کشور راه اندازی شده است. این سامانه زیر نظر وزارت امور اقتصاد و دارایی فعالیت می کند و به متقاضیان کسب و کار این امکان را می دهد تا بدون نیاز به مراجعه حضوری به ادارات دولتی، نسبت به دریافت مجوز های مورد نیاز خود اقدام کنند.

درگاه ملی مجوز ها چیست؟
درگاه ملی مجوز ها چیست؟

درگاه ملی مجوز ها شامل اطلاعات جامعی در مورد تمام مجوز های کسب و کار در ایران است. متقاضیان می ‌توانند با ورود به این سامانه، اطلاعات کاملی در مورد شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت هر یک از مجوز ها کسب کنند.

معرفی درگاه ملی مجوز های کشور

در ماده 7 اصل 44 قانون اساسی برای تسهیل سرمایه گذاری در ایران، مراجعی که وظیفه صدور مجوز را دارند باید روند صدور مجوز های کسب و کار را تسهیل ببخشند. از این رو با تسهیل فرایند و شرایط دریافت مجوز برای کسب و کار ها این امکان وجود دارد متقاضیان با حداقل مدارک و در حداقل زمان ممکن مجوز کسب و کار مورد نظر خود را دریافت کنند.

به همین دلیل درگاه مالی مجوزات با آدرس اینترنتی g4b.ir با مدیریت هیئت مقررات زدایی و بهبود محیط کسب و کار ایجاد شده است. از این رو در فضای وب و به صورت آنلاین می توان در این سامانه زمان صدور، زمان اعتبار مجوز، هزینه هایی که برای دریافت مجوز باید پرداخت کنید و مدارک و شرایط دریافت هر مجوز را به صورت تفکیکی حتی با اعلام مجوز های پیش نیاز و استعلامات لازم به صورت آنلاین فراهم نموده است.

نکته حائز اهمیت این است که در حال حاضر تنها سامانه ای که به صورت رسمی به بررسی و اعلام شرایط و مدارک صدور مجوز های کسب و کار می پردازد سامانه صدور جواز است. که اطلاعات کامل را در این زمینه عنوان کرده است که می توانید با وارد شد به سامانه مربوطه بر حسب مجوزی که می خواهید اطلاعات ارائه شده در سامانه را مطالعه نمایید. البته برخی جواز ها مانند جواز تاسیس صنایع را باید از سامانه بهین یاب دریافت کنید.

کلیه شهروندان ایرانی از هر کجای ایران که باشند می توانند با وارد شدن از طریق سامانه فوق کلیه مجوز های کسب و کار را از طریق سامانه رسمی عنوان شده دریافت کنند.

در این سامانه کارکرد بسیار ساده است، در این سامانه شفاف سازی شرایط و مدارک برای صدور هر یک از مجوز ها و مرجع اصلی صادرکننده جواز انجام شده است. متقاضیان باید ثبت نام اولیه را در سامانه درگاه ملی مجوز ها انجام دهند و سپس هر یک از مراجعه به مرجع اصلی صدور مجوز هدایت می شوند تا پیگیری پرونده صدور مجوز انجام شود.

سامانه صدور مجوز کسب و کار

آنچه که لازم بود در مورد سامانه درگاه ملی مجوز های کسب و کار، خواندید. اما نحوه ورود به این درگاه به شرح زیر است.

  • همان طور که پیش از این هم عنوان کردیم آدرس سایت درگاه ملی مجوز ها ir است. در صفحه اصلی ورود به حساب کاربری را باید کلیک نمایید.
  • ورود شخص حقیقی یا حقوقی را بر حسب حقیقی یا حقوقی بودن متقاضی انتخاب نمایید.
  • با انتخاب گزینه مورد نظر وارد سایت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هدایت می شوید تا احراز هویت مربوطه را در این سامانه انجام دهید. برای استفاده از خدمات دولتی به موجب یک سیستم واحد سامانه gov.ir جهت دسترسی به خدمات دولتی طراحی شده است. برای ورود به این سیستم جهت احراز هویت می توانید از طریق اپیکیشن دولت همراه و اسکن بارکد یا شماره موبایل و رمز یک بار ورود پیدا کنید.
نحوه ثبت نام درگاه ملی مجوز های کشور
نحوه ثبت نام درگاه ملی مجوز های کشور

نحوه ثبت نام درگاه ملی مجوز های کشور

همان طور که پیش از این خواندید پس از ورود به سایت درگاه ملی مجوزات باید ثبت نام مجوز کسب و کار و نحوه درخواست جواز کسب و کار را تکمیل نمایید از این رو برای ورود به سامانه مراحل زیر را انجام دهید.

  • در ابتدا بعد از ورود شخص حقیقی یا حقوقی سایت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند جهت احراز هویت باز خواهد شد.
  • در سایت gov.ir که مربوط به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند است شماره تماس به نام خود و کد امنیتی را وارد نمایید و روی کد فعال سازی کیلیک کنید.
  • کد امنیتی موقتی که برای شما ارسال شده است را در سایت مربوطه وارد نمایید.
  • برای احراز هویتی در این مرحله صفحه ای باز می شود که باید کدملی و تاریخ تولد خود را در فیلد های تعیین شده وارد نمایید.
  • مرحله احراز هویت به پایان می رسد و مجدد به سایت اصلی درگاه ملی مجوزات هدایت می شوید.

ویژگی‌های درگاه ملی مجوز های کشور

  • شفافیت و سهولت: تمامی اطلاعات مربوط به شرایط، مدارک، هزینه و مراحل صدور مجوز های کسب و کار را به صورت شفاف و قابل دسترس در اختیار متقاضیان قرار می ‌دهد. این امر موجب تسهیل فرآیند دریافت مجوز کسب و کار برای متقاضیان می ‌شود.
  • یکپارچه‌سازی: فرآیند صدور مجوز های کسب و کار را از طریق یکپارچه‌سازی تمامی دستگاه ‌های صادر کننده مجوز تسهیل می ‌کند. این امر موجب کاهش زمان و هزینه دریافت مجوز کسب و کار برای متقاضیان می‌ شود.
  • کارآمدی: با استفاده از فناوری ‌های نوین، فرآیند صدور مجوز های کسب و کار را کارآمدتر می ‌کند. این امر موجب افزایش بهره‌وری دستگاه ‌های صادر کننده مجوز و کاهش فساد در این حوزه می ‌شود.

مراحل دریافت مجوز کسب و کار از طریق درگاه ملی مجوزهای کشور

  1. ثبت نام در سامانه

برای دریافت مجوز کسب و کار از طریق درگاه ملی مجوز های کشور، ابتدا باید در سامانه ثبت نام کنید. برای این کار، اطلاعات فردی و شغلی خود را در سامانه وارد کنید.

  1. انتخاب مجوز مورد نظر

پس از ثبت نام، می ‌توانید مجوز مورد نظر خود را از میان بیش از 2000 نوع مجوز موجود در سامانه انتخاب کنید.

  1. تکمیل مدارک

پس از انتخاب مجوز، باید مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز را تکمیل کنید. مدارک مورد نیاز برای هر نوع مجوز متفاوت است.

  1. پرداخت هزینه

پس از تکمیل مدارک، باید هزینه صدور مجوز را پرداخت کنید. هزینه صدور مجوز نیز برای هر نوع مجوز متفاوت است.

  1. پیگیری درخواست

پس از پرداخت هزینه، درخواست شما در سامانه ثبت می ‌شود. شما می ‌توانید از طریق سامانه، وضعیت درخواست خود را پیگیری کنید.

مزایای استفاده از درگاه ملی مجوز ها

استفاده از درگاه ملی مجوز ها مزایای متعددی دارد. از جمله این مزایا می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تسهیل و تسریع فرآیند صدور مجوز ها: فرآیند صدور مجوز ها را ساده‌تر و سریع‌تر کرده است. متقاضیان می ‌توانند با استفاده از این سامانه، بدون نیاز به مراجعه حضوری به ادارات دولتی، مجوز های مورد نیاز خود را دریافت کنند.
  • شفافیت در فرآیند صدور مجوز ها:  اطلاعات کاملی در مورد شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت مجوز ها ارائه می ‌کند. این امر باعث شفافیت در فرآیند صدور مجوز ها شده است.
  • کاهش هزینه ‌های صدور مجوز ها: هزینه ‌های صدور مجوز ها را کاهش داده است. متقاضیان می ‌توانند با استفاده از این سامانه، بدون نیاز به پرداخت هزینه‌ های اضافی، مجوز های مورد نیاز خود را دریافت کنند.

استعلام مجوز کسب و کار از درگاه ملی مجوزها

زمانی که به صفحه اصلی و رسمی سایت مربوطه وارد می شوید عنوانی به نام: بانک اطلاعات کسب و کار ایران وجود دارد که با کلیک بر روی آن صفحه ای جدید برایتان باز می شود. در این صفحه می توانید اطلاعات مربوطه را وارد کنید و از اطلاعات مربوطه را وارد نمایید. بر حسب استان یا اسم مالک کسب و کار و …. می توانید استعلامات جواز کسب و کار را دریافت نمایید.

سوالات متداول

آدرس اینترنتی درگاه ملی مجوز ها چیست؟

آدرس اینترنتی درگاه ملی مجوز ها g4b.ir است.

آیا برای استفاده از درگاه ملی مجوز ها باید هزینه ای پرداخت کنیم؟

بله تمامی مجوزاتی که دریافت می کنید نیاز به پرداخت هزینه دارند و بر حسب نوع مجوز و اتحادیه و مرکز صدور مجوز هزینه ها متفاوت است.

مدارک لازم برای دریافت جواز در سامانه درگاه ملی مجوز ها چیست؟

مدارک مربوط به هر مجوز متفاوت است و بعد از انتخاب نوع جواز شرایط و مدارک در صفحه مربوط به همان مجوز به شما نمایش داده می شود.

امکانات سامانه درگاه ملی مجوز ها چیست؟

صدور همه مجوز های کسب و کار به صورت اینترنتی و آنلاین، پیگیری درخواست های مجوزات، اطلاعیه های مرتبط با مجوزات، ثبت نام و ثبت ردرخواست برای مجوزات کسب و کار و … می باشد.

آیا می توانم بدون ثبت نام در درگاه ملی مجوز ها، نسبت به دریافت مجوز اقدام کنم؟

خیر، برای دریافت مجوز از این درگاه، ابتدا باید در این سامانه که پیش از این معرفی کرده ایم ثبت نام کنید.

سخن پایانی

درگاه ملی مجوز ها، سامانه‌ای کاربردی و مفید برای متقاضیان دریافت مجوز های کسب و کار است. استفاده از این سامانه مزایای متعددی دارد و می ‌تواند فرآیند صدور مجوز ها را ساده‌ تر و سریع ‌تر کند. از آنجایی که ثبت درخواست های به صورت آنلاین برای همه افراد آسان نیست و ممکن است در انجام روند به مشکلی بر بخورید کارشناسان اخذ مجوز از سامانه مربوط به صدور انواع مجوز به شما در این زمینه کمک خواهند کرد. کلیه مشاوره های مجتمع ثبتی ایلیا به صورت کاملاً رایگان ارائه می شود، پیشنهاد می کنیم فرصت دریافت مشاوره رایگان ما را از دست ندهید.

4/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها