جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

هر ساعتی در روز کنار شما هستیم

با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید
در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

حقوق مالکیت طرح صنعتی به عنوان آورده در شرکتها

حقوق مالکیت طرح صنعتی

حقوق مالکیت طرح صنعتی به عنوان آورده در شرکتها باید قبل از هر اقدامی به آن توجه شود، جهت دریافت مشاوره تخصصی در زمینه حقوق اداره مالکیت صنعتی می توانید با کارشناسان مجتمع حقوقی ایلیا تماس بگیرد. در ادامه نکات تخصصی در زمینه ثبت طرح صنعتی ارائه می شود.

حقوق مالکیت طرح صنعتی

حقوق مالکیت فکری یا معنوی عبارت است از حقوق مربوط به آفرینش ها و خلاقیت های فکری در زمینه های علمی، صنعتی، فنی و ادبی و هنری. در کنوانسیون ها و موافقت نامه های مربوطه و حتی در موافقت نامه جنبه های مرتبط با تجارت حقوق مالکیت معنوی (تریپس) که نسبت به کنوانسیون های قبلی از جامعیت بیشتری برخوردار است، تعریف جامع و مانعی از این حقوق داده نشده بلکه اغلب مصادیق آن برشمرده شده و سپس حدود و ثغور حقوق مرتب بر آنها مشخص شده است.

مثلا در بند ۲ ماده ۲ در کنوانسیون پاریس برای حمایت از حقوق مالکیت صنعتی. موضوع حقوق مالکیت هر چند در کنوانسیون های مورد بحث تعریفی از مالکیت فکری و حقوق آن داده نشده ولی در نوشته های علمی در این باره سعی شده است که این نقیصه تاحدی برطرف شود.

از جمله مایکل بالانکنی مالکیت معنوی را چنین تعریف نموده است: «خلاقیت های فكر و ذهن بشر که دولت در قبال آنها به پدید آورندگان آن حق انحصاری بهره برداری را برای مدت معینی به منظور جلوگیری از استفاده غیر مجاز دیگران اعطاء می نماید.» در کشور ما نیز حقوق دانان در تعریف حقوق مالکیت معنوی اتفاق نظر ندارند و به علاوه تعریف جامع و مانعی را ارائه نداده اند.

حقوق مالکیت طرح صنعتی

حق مالکیت طرح صنعتی به عنوان آورده در شرکت

طرح صنعتی یک هنر کاربردی است که به وسیله آن جنبه های زیبایی شناختی و کاربردی محصول برای بازار پسندی و تولید، بهبود پیدا می کند. بنابراین نقش طراح صنعتی یافتن و اجرای راه حل های مبتنی بر طراحی در قبال مسائل مهندسی، بازاریابی، و فروش است.

از نظر شورای بین المللی انجمن های طرح صنعتی، طرح صنعتی یک فعالیت خلاقانه است که هدف آن ایجاد کیفیات چند وجهی برای اشیاء، فرآیندها، خدمات و سیستم های مربوط به آنها در کل چرخه زندگی است.

با این تعریف، طرح صنعتی عاملی اساسی در قابل استفاده کردن مبتکرانه فناوری ها برای انسان ها محسوب می شود و نقشی تعیین کننده در تغییرات فرهنگی و اقتصادی دارد.

انجمن طراحی صنعتی آمریکا نیز طرح صنعتی را یک خدمت حرفه ای برای ایجاد یا توسعه مفاهیم و مشخصاتی می داند که کار کرد، ارزش و ظاهر کالاها و سیستم ها را به نفع مصرف کننده و تولید کننده، بهینه می کند.

اگر چه فرآیند طراحی می تواند «خلاقانه» تلقی شود، اما بسیاری از فرآیندهای تحقیقی – تحلیلی نیز در این میان انجام می شود. بسیاری از طراحان صنعتی اغلب از روش شناسی های طراحی مختلف در فرآیند خلاقانه خود استفاده می کنند.

برخی از این فرآیندها عمدتاً استفاده می شوند عبارتند از: تحقیق از کاربر، تهیه طرح اولیه، مطالعه تطبیقی در مورد محصول، مدل سازی، و آزمایش، طرح صنعتی می تواند به صورت سه بعدی مانند شکل یا نمای ظاهری یک کالا یا دو بعدی مانند طرح، خطوط یا رنگ باشد.

به هر حال این گونه طرح ها در مورد انواع بسیار زیادی از محصولات صنعتی و دستی کاربرد دارد.

از وسایل فنی پزشکی گرفته تا ساعت، جواهرات و سایر کالاهای لوکس یا وسایل خانگی برقی یا منسوجات، طرح های صنعتی به نوعی وجود دارند. در قوانین اکثر کشورها، لازمه حمایت از طرح های صنعتی، جدید بودن و اصیل بودن آنها است.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها