جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

هر ساعتی در روز کنار شما هستیم

با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید
در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

ثبت شرکت در قالب کنسرسیوم

ثبت شرکت در قالب کنسرسیوم

در این مقاله ما سعی داریم برایتان در رابطه با ثبت شرکت در قالب کنسرسیوم توضیحات جامعی را ارائه دهیم تا بلکه به بخشی از سوالات تان پاسخ داده باشیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

یکی از تکالیف ثبتی که به تازگی در حقوق داخلی راه پیدا نموده است، موضوع شناسایی قالب های جدید سرمایه گذاری و تجاری و اقتصادی فارغ ار شرکت های تجارتی می باشد که در این مبحث کارشناسان ثبتی ایلیا به برخی از شرایط و الزامات آن خواهیم پرداخت.

ثبت انواع شرکت در قالب کنسرسیوم

زمانی که دو یا چند شرکت یا موسسه برای انجام فعالیت ( یک پروژه ) با یکدیگر همکاری می کنند. ابتدا شرکتی با نام کنسرسیوم را به ثبت می رسانند سپس شروع به فعالیت می نمایند.

علت ثبت شرکت برای این است که همه چی در راستای یک قوانین مشخص شده و تحت یک قرار داد انجام پذیرد.

معمولا برای شرکتهای که با یگدیگر در مناقصات دولتی شرکت می کنند و یک مناقصه را برنده می شوند این کار ضروری است و ثبت شرکت کنسرسیوم واجب است.

کنسرسیوم یک نوع مشارکت انتفاعی در بخش تجارت بین الملل است در واقع مشارکت انتفاعی به همکاری دو یا چند شرکت برای انجام یک پروژه و یک کار تجاری مشترک را می گویند.

در قانون تجارت دو نوع مشارکت وجود دارد مشارکت انتفاعی و مدنی در مشارکت انتفاعی به معنی مشارکت شخصیت های حقوقی که واجد شرایط باشند. و مدنی به معنی مشارکت شخصیت های که حقوقی نیستند.

ثبت شرکت در قالب کنسرسیوم

قوانین بین المللی ثبت شرکت در قالب کنسرسیوم

هر چند در برخی از کشورهای اروپایی کنسرسیوم می تواند در قالب شرکت های تجارتی تشکیل گردد، لکن در اکثر کشورها، قرارداد کنسرسیوم خارج از قالب شرکت های تجارتی به وجود می آیند.

می تواند شکل آزاد تری از سازمان که دارای مشخصات مشارکت می باشد در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت برسد.

در عرف بین المللی تشکیل کنسرسیوم به مفهوم ایجاد شخصیت حقوقی جداگانه و مستقل نمی باشد. در واقع عملا یک نوع مشارکت به طور غیر مستقیم بین اعضا کنسرسیوم به وجود می آید، بدون آنکه رابطه حقوقی بین آن ها ایجاد گردد.

ما یک نوع کنسرسیوم داریم به نام کنسرسیوم بین المللی برای کارهایی چون فروش نفت ایران است که معمولا جایگاهی برای ثبت شرکت در ایران ندارند.

از زمانی که کار ثبت شرکت ها در ایران انجام می شود. قانون تجار وجود دارد بیش از 73 شرکت کنسرسیوم با موضوع های مختلف حمل و نقل، دریایی، توسع صنعت نفت و گاز و کشاورزی تاسیس شده است.

اولین شخصیت حقوقی کنسرسیوم ثبت شده در ایران، شعبه شرکت خارجی (اینترناسیونال هنلز کنسرسیوم) در قالب شعبه شرکت خارجی در سال 1316 می باشد. همچنین اولین شخصیت حقوقی کنسرسیوم شرکت ایرانی، شرکت (کنسرسیوم شرق) با مسئولیت محدود در سال 1326 در مرجع ثبت شرکت های تهران به ثبت رسیده است.

با بررسی محتوا و مدارک و مستندات پرونده های ثبتی که با عنوان کنسرسیوم به ثبت رسیده است. چارچوب حقوقی و ماهیتی کنسرسیوم به معنای خاص دیده نمی باشد.

محتوا و ماهیت و قالب شرکت تجاری از جمله اساسنامه و اظهارنامه و سایر مدارک بر قراردادهای کتبی کنسرسیوم و توافقات بین اعضا غلبه دارد.

لذا نمی توان شرکت های که تاکنون به این عنوان ثبت شده است را به عنوان مشارکت کنسرسیوم به معنای خاص تلقی نمود.

3/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رادمهر
رادمهر
6 سال قبل

جهت ثبت شرکت در قالب کنسرسیوم من چه کار باید بکنم
ممنون میشم با من تماس بگیرید. و در خصوص راه اندازی شرکت کنسرسیوم من رو راهنمایی کنید.

ثبت شرکت ایلیا®
ثبت شرکت ایلیا®
پاسخ به  رادمهر
6 سال قبل

با سلام کنسرسیوم یه قرارداد بین اشخاص حقوقی در راستای ایجاد یک منافع مشترک هستش که میتونیم از طریق تنظیم برخی صورتجلسات با الحاقه به موضوع به همراه تنظیم یک قرارداد حقوقی بین شرکت های مختلف آن را ایجاد کنیم . جهت تماس لطفا شماره تماس خود را اعلام فرمایید .