جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

هر ساعتی در روز کنار شما هستیم

با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید
در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

ماده 124 قانون تجارت

ماده 124 قانون تجارت

در صورتی که در زمینه صلاحیت انتخاب سمت ها در شرکت علی الخصوص هیئت مدیره شک دارید باید ماده 124 قانون تجارت را بدانید و برای اقدام به انتخاب هیئت مدیره دست به کار شوید. کارشناسان و وکلای ثبتی ایلیا در کم ترین زمان می توانند مشاوره حقوقی را ارائه کنند.

ماده ۱۲۴ قانون تجارت

یکی از نکات و ابهاماتی که در خصوص صلاحیت و انتخاب سمت هیات مدیره مطرح می گردد، بدین شکل است که آیا صرفا در جلسات هیات مدیره می توان سمت اعضا را انتخاب نمود یا سمت اعضاء هیات مدیره در مجمع عمومی عادی نیز امکان پذیر می باشد.

برخی از اساتید بر این باور می باشند که صلاحیت هر یک از ارکان شرکت از جمله مجامع عمومی و یا هیات مدیره منحصر و محدود و مطابق قانون می باشد، لذا صلاحیت انتخاب سمت مدیران برای مجامع عمومی پیش بینی نشده است و در نتیجه نمی توان در مجمع عمومی عادی سمت اعضای هیات مدیره را نیز تعیین نمود.

در مقابل برخی دیگر از دکترین حقوقی قانون تجارت هیئت مدیره با توجه به تجویز قانونی مقرر در انتهای ماده 124 قانون تجارت که مقرر نموده (مدیر عامل شرکت نمی تواند در عین حال رئیس هیات مدیره همان شرکت باشد مگر با تصویب سه چهارم آرا حاضر در مجمع عمومی) لذا عملا این مکان برای مجامع عمومی عادی در نظر گفته و در رویه عملی مراجع ثبت شرکت ها در شرکت های تجارتی و همچنین در شرکت های دولتی نیز امکان تعیین سمت در مجمع عمومی عادی به همراه انتخاب مدیران وجود داشته و منجر به ثبت می گردد.

مطابق ماده 124 قانون تجارت مدیر عامل شرکت در حدود اختیاراتی که توسط هیات مدیره به او تفویض شده است نماینده شرکت محسوب و از طرف شرکت حق‌ امضاء دارد.

پیشنهاد می شود برای ثبت شرکت و اطلاع از قوانین ثبتی به مقاله مرتبط با آن مراجعه کنید.

ماده 124 قانون تجارت

ماده 124 لایحه اصلاحی قانون تجارت

طبق ماده 24 قانون تجارت در بین سمت های تعریف شده سمت مدیرعامل باید معین شود و حداقل یک نفر به عنوان مدیرعامل انتخاب شود ( گاهی می توان چند نفر را به عنوان مدیر عامل انتخاب کرد و تنها یک نفر به عنوان نماینده اقدامات لازم و کارهای مدیر عامل را انجام دهد. مدیر عامل نیز می توان بین تمام رئیس هیئت مدیره انتخاب شود.

قانون تجارت در خصوص حقوق مدیر عامل

اگر از بین اعضای هیئت مدیره مدیرعامل انتخاب شود زمان تصدی گری او بر مدیرعامل بودن نباید بیشتر از زمانی باشد که به عنوان اعضای هیئت مدیره است.

بر همین اساس اگر مدیر عامل از بین اعضای هیئت مدیره انتخاب نشود می تواند مدت زمان بیشتری به عنوان مدیر عامل مدیریت کند تا زمانی که شرکا دیگر نخواهند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رسول صدر
رسول صدر
3 سال قبل

سلام در یک شرکت که سه نفر سهام دار بطور مساوی سهم دارند اگر قرار باشد مدیر عامل از بین انها انتخاب شود ویکنفر مخالف باشد ایا مدیر عامل میتواند بخودش رای دهد و انتخاب شود؟

ثبت شرکت ایلیا
ثبت شرکت ایلیا
پاسخ به  رسول صدر
3 سال قبل

حد نصاب مجمع در شرکت سهامی خاص موافقت 51 % سهام به همراه اکثریت اعضا هیئت مدیره و در شرکت با مسئولیت محدود 75% سهم الشرکه به همراه اکثریت اعضا هیئت مدیره است

مهرداد احمدی
مهرداد احمدی
5 سال قبل

با سلام در ماده 124 قانون تجارت می گوید که هیات مدیره اقلا یکنفر را بعنوان مدیر عامل انتخاب می کند مگر همزمان می شود چند مدیر عامل انتخاب کردبا تشکر

ثبت شرکت ایلیا ®
ثبت شرکت ایلیا ®
پاسخ به  مهرداد احمدی
5 سال قبل

سلام نه هر شرکت تنها یک مدیر عامل داره و برای دریافت فسلفه هر ماده میتونین به کتاب محشای قانون تجارت دکتر عرفانی مراجعه فرمایید که تفسیر هر ماده در ذیل آن بیان گشته است

اسماعیل صادقی
اسماعیل صادقی
5 سال قبل

مدت 26 سال مدیر عامل قرضالحسنه که روز نامه رسمی دارد بودم در خواست سنوات و مرخصی دارم چکار کنمه

ثبت شرکت ایلیا®
ثبت شرکت ایلیا®
پاسخ به  اسماعیل صادقی
5 سال قبل

برای این امر باید به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کنین