جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

هر ساعتی در روز کنار شما هستیم

با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید
در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

گزارش بازرسان درباره تخلفات هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت

گزارش بازرسان درباره تخلفات هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت

رسیدگی و تصمیم گیری و گزارش بازرسان درباره تخلفات هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت پس از ثبت شرکت گزارش اعلام کنند، این گزارش باید به مدیران شرکت ابلاغ شود. در ادامه به بحث در این زمینه می پردازیم.

گزارش بازرسان درباره تخلفات هیأت مدیره و مدیر عامل شرکتها

بر اساس ماده­ 42 قانون بخش تعاون و تبصره­ آن، در صورتی که هر یک از بازرسان شرکت ها و اتحادیه های تعاونی تشخیص دهند. هیأت مدیره یا مدیر عامل در انجام وظایف محوله مرتکب تخلفی شده باشند.

از این رو مدیران به تذکرات آن­ها ترتیب اثر نمی دهند. بازرسان مکلفند از هیأت مدیره تقاضای برگزاری مجمع جهت رسیدگی به گزارش خود را بنمایند.

در صورت تمایل به ثبت تغییرات در شرکت ها می توانید به متن اختصاصی آن مراجعه کنید و اطلاعات مفید و کارا بگیرید.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی در زمینه ثبت شرکتت و تغییرات تنها نیاز به کارشناسان ثبتی ایلیا دارید تا به اهدافتان دستیابید.

گزارش بازرسان درباره تخلفات هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت

تخلفات مدیرعامل شرکت تعاونی

اگر هیأت مدیره ظرف یک ماه از تاریخ دریافت درخواست تشکیل مجمع عمومی فوق العاده توسط بازرس، اقدام به دعوت و برگزاری آن ننماید، بازرس می تواند با اطلاع وزارت تعاون نسبت به انتشار آگهی و تشکیل مجمع عمومی فوق العاده اقدام نماید.

بر اساس توضیحات ارائه شده پرسش این است که درصورت تشکیل شدن مجمع فوق العاده شرکتی بر اساس ماده­ 42 قانون بخش تعاونی و با دستور جلسه «استماع گزارش بازرس در خصوص عملکرد هیأت مدیره»، آیا مجمع همزمان می تواند نسبت به عزل هیأت مدیره نیز اقدام نماید؟

در خصوص مجمع عمومی فوق العاده­ مندرج در ماده­ 42 قانون بخش تعاونی مصوب 1370، در موضوع رسیدگی به گزارش بازرس در مورد تخلفات هیأت مدیره، هر چند ممکن است نتیجه­ چنین مجمعی توافق اعضاء به برکناری هیأت مدیره باشد.

اما به هر حال باید تصمیمات مجمع با دستور جلسه هماهنگ بوده و حقوق اطلاعی اعضاء در این مورد حفظ شود.

به عبارت دیگر، این حق اعضاء تعاونی است که بدانند مجمع عمومی (در شرف برگزاری)، چه موضوعاتی را در دست اقدام دارد تا چنانچه تمایل به شرکت در مجمع مذکور دارند بتوانند حق خود را اعمال کنند.

بدیهی است ضرورت قید دستور جلسه در آگهی دعوت که در ماده­ 27 قانون شرکت های تعاونی مصوب سال 1350 و ماده 7 آیین نامه­ نحوه تشکیل مجامع عمومی مصوب 1387 و نیز ماده­ 100 لایحه­ اصلاحی قانون تجارت مصوب 1347 مورد تصریح قرار گرفته، بر مبنای همین فلسفه بوده است.

تخلفات هیات مدیره تعاونی

چنانچه در مجمع عمومی فوق العاده یاد شده همه اعضا تعاونی حضور داشته باشند امکان عزل هیأت مدیره وجود دارد. زیرا در چنین حالتی اساساً ارائه مدارک مربوط به نشر آگهی و تشریفات دعوت الزامی نیست.

حقوق اطلاعی اعضاء نیز زایل نمی گردد. بنابراین به نظر می رسد. در این حالت تصمیم گیری نسبت به عزل هیأت مدیره امکان پذیر باشد.

سؤالی که با این بند بی ارتباط به نظر نمی رسد این است که آیا این حق برای اعضاء نیز وجود دارد تا درصورت مشاهده­ تخلفی از ناحیه­ بازرس اقدام به دعوت مجمع عمومی فوق العاده نمایند؟

به نظر نگارنده اعطا شدن این اختیار به بازرس جنبه­ استثنایی دارد و در هر مورد استثنایی باید به قدر متیقن آن کفایت کرد.

از طرف دیگر به نظر می رسد دلیل شناسایی حق مذکور برای بازرس این است که بازرسان در واقع ناظر شرکت هستند و باید به طریقی مؤثر بتوانند نظارت خود را اعمال نمایند. لذا با عنایت به موارد مطروحه نمی توان قائل به چنین حقی برای اعضاء شد.

به این مقاله امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها