درخواست مشاوره رایگان

کد اقتصادی - هزینه دریافت کد اقتصادی

نگارش توسط : تیم تحریریه ایلیا     |     یکشنبه، 18 اسفند 1399


در این مقاله ای که به شرح ذیل است تلاش بر آن داریم تا درباره اخذ کد اقتصادی به همراه هزینه آن مطالبی را ارائه نماییم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

کد اقتصادی

هر شرکت و یا موسسه بعد از اینکه به ثبت رسید و آگهی تأسیس آن صادر شد باید طی دو ماه در دارایی تشکیل پرونده داده و برای اخذ کد اقتصادی اقدام نماید.اهمیت تشکیل پرونده مالیاتی از آن جا معلوم می شود که وقتی شرکت تأسیس می شود بدون داشتن پرونده مالیاتی نمی تواند برای اخذ کد اقتصادی اقدام نماید. به همین دلیل شرکت نمی تواند اقدام به عقد قرار داد کرده و فعالیت خود را شروع کند. هم چنین شرکت نمی تواند در پایان سال مالی، اظهارنامه مالیاتی فعالیت یا عدم فعالیت خود را به دارایی تسلیم کند. 

 

کد اقتصادی و هزینه کد اقتصادی

 

برای چه کارهایی به کد اقتصادی نیاز است؟

از دلایل نیاز به کد اقتصادی برای امور مهم تجاری عبارتند از:

  • اخذ کارت بازرگانی. 
  •  شرکت در مزایده ها. 
  •  صدور فاکتور. 
  •  باز کردن حساب در بانک. 
  • شرکت در مناقصات. 
  •  اخذ قرارداد با شرکتها دولتی. 

مزایای اخذ کد اقتصادی

  •  کد اقتصادی شماره ای است که به وسیله سازمان امور مالیاتی به فعالان اقتصادی داده می شود و هم چون شماره شناسایی این افراد در سازمان مالیاتی محسوب می شود.
  •  به واسطه ی کد اقتصادی سازمان امور مالیاتی کشور می تواند دفاتر قانونی، صورتحساب ها و فاکتورهای صادر شده را راحت تر بررسی کند.
  •  از دیگر مزایای کد اقتصادی کسب مجوز برای فعالیت های تجارتی و پرداخت حقوق دولت در قالب مالیات و جلوگیری از رقابت ها و تلاش های ناسالم است.

اشخاصی که مکلف به اخذ کد اقتصادی اند:

تمامی اشخاص حقیقی که در زمینه تولید، مونتاژ، صادرات و واردات، توزیع کالا و خدمات فعالند.

هزینه دریافت کد اقتصادی

کد اقتصادی اصولا" کدی طراحی شده توسط سازمان امور مالیاتی برای رهگیری معاملات تجار و فعالان اقتصادی و صاحبان مشاغل است تا محاصبه مالیات را دقیق تر کرده ، از سود جویی احتمالی و فرار مالیاتی جلوگیری نماید و بازار را سالم سازی کند .هر شخصیت حقیقی یا حقوقی فعال اجبارا باید بعد از اخذ کد اقتصادی آن را بر روی فاکتورهای فروش خود درج کند تا آن فاکتور ، فاکتور رسمی باشد ، زیرا در پایان سال مالی تنها فاکتورهای رسمی هستند که از نظر اداره مالیات و ممیز این اداره در جهت محاسبه درآمد و هزینه معتبر هستند و تنها با اتکا به این فاکتورها و کد اقتصادی درج شده روی آنها است که میزان سود خالص و مالیات بر درآمد سالانه اشخاص حقیقی یا حقوقی مشخص می گردد. با اخذ کد اقتصادی می توانید اخذ کارت بازرگانی انجام دهید. در مزایده ها شرکت کنید. فاکتور صادر کنید و با شرکت های دولتی قرارداد ببندید.

کارت اقتصادی اشخاص حقیقی

تفاوت کارتهای اقتصادی اشخاص حقیقی با کارت اشخاص حقوقی در رنگ و شکل و مندرجات می باشد .کارت اقتصادی اشخاص حقیقی دارای عکس 2*3 ، تادیه کننده می باشد. نام و نام خانوادگی، شماره اقتصادی ، نشانی محل فعالیت تجاری و شماره حوزه مالیاتی پرداخت کننده در آن درج خواهد شد.

کارت اقتصادی اشخاص حقوقی

اطلاعات اشخاص حقوقی وحقیقی باهم یکسان می باشد فقط اینکه کارت های اقتصادی اشخاص حقوقی فاقد عکس می باشد و نوع شخص حقوقی نیز در آن درج می گردد . در صورت هماهنگی با خدمات ماشینی کارت اشخاص حقوقی بصورت لیزری صادر خواهد شد.

مدارک لازم جهت اخذ کد اقتصادی

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی

  •  فرم اطلاعات هویتی. 
  • تصویر شناسنامه ، اصل و کپی آنها. 
  • رسید بانکی. 
  • مجوز فعالیت یا سند محل فعالیت تجاری رسمی و غیر رسمی.
  •  سه قطعه عکس 2*3 که در صورت داشتن شماره اقتصادی آن را پشت عکس درج و در غیر این صورت مشخصات سجلی پشت آن درج می گردد. 
  •  هم چنین فتوکپی کارت اقتصادی یا فیش کامپیوتری برای دارندگان کد اقتصادی. 

مدارک لازم برای اشخاص حقوقی

  • فرم اطلاعات هویتی مربوط. 
  •  آگهی تاسیس در روزنامه رسمی. 
  •  فیش بانکی. 
  •  فتوکپی کارت اقتصادی یا فیش کامپیوتری (برای دارندگان شماره اقتصادی )اشخاص حقوقی نیاز به عکس ندارند. 

هزینه اخذ کد اقتصادی

کد اقتصادی اصولا کدی طراحی شده توسط سازمان امور مالیاتی برای رهگیری معاملات تجار و فعالان اقتصادی و صاحبان مشاغل است تا محاصبه مالیات را دقیق تر کرده ، از سود جویی احتمالی و فرار مالیاتی جلوگیری نماید و بازار را سالم سازی کند .هر شخصیت حقیقی یا حقوقی فعال اجبارا باید کد اقتصادی اخذ کند و آن را بر روی فاکتورهای فروش خود درج کند تا آن فاکتور ، فاکتور رسمی باشد ، زیرا در پایان سال مالی تنها فاکتورهای رسمی هستند که از نظر اداره مالیات و ممیز این اداره در جهت محاسبه درآمد و هزینه معتبر بوده و تنها با اتکا به این فاکتورها و کد اقتصادی درج شده روی آنها است که میزان سود خالص و مالیات بر درآمد سالانه اشخاص حقیقی یا حقوقی مشخص می گردد. پس از ثبت شرکت یک سری اقدامات لازم است انجام شود که به آنها اصطلاحا" اقدامات پس از ثبت می گویند. یکی از این اقدامات اخذ کد اقتصادی می باشد . به منظور اخذ کد اقتصادی باید تشکیل پرونده مالیاتی انجام شود و به همین دلیل هزینه تشکیل پرونده مالیاتی نیز به هزینه و تعرفه اخذ کد اقتصادی اضافه می شود . لذا هزینه کد شامل هزینه ابطال تمبر سرمایه ، حق الوکاله وکیلی که تعیین حوزه مالیاتی و تشکیل پرونده مالیاتی را انجام می دهد و ثبت نام و موارد پیگیری سامانه ای ( تشکیل پرونده ) و سپس ثبت نام جهت اخذ کد اقتصادی و حق الوکاله مجدد وکیل موسسه ایلیا جهت اخذ کد 10 رقمی و سپس تکمیل مدارک و تشکیل پرونده مجدد، جهت ثبت نام کد هوشمند 12 رقمی .

با توجه به کلیه مراحل ذکر شده می بینید که هزینه اخذ کد اقتصادی باید به میزانی باشد که بتواند هزینه های وکیل و پیگیری های آنلاین و غیر حضوری را به طور کامل پوشش دهد و به علاوه هزینه ابطال تمبر سرمایه که با توجه به میزان سرمایه متغیر هست نیز دخیل است . بنابراین نمی توان هزینه دقیقی در این خصوص اعلام کرد. لیکن شما می توانید جهت کسب اطلاع بیشتر در خصوص هزینه و تعرفه اخذ کد اقتصادی با ما تماس حاصل نمایید.

سایر شرایط اخذ کد اقتصادی

با اخذ کد اقتصادی می توانید اخذ کارت بازرگانی انجام دهید . در مزایده ها شرکت کنید. فاکتور صادر کنید و با شرکت های دولتی قرارداد ببندید . برخی از افراد براساس قانون تجارت ایران الزامی براخذ کد اقتصادی ندارند که عبارتند از :

مساجد و تکایا، هنرمندانی که به فعالیت هنری از قبیل فیلمسازی ، طراحی،خطاطی،نقاشی،نویسندگی،ترجمه کتاب،گرافیک و ویراستاری اشتغال دارند. اشخاص حقیقی که به فعالیت تحقیق و یا مشاوره فنی اشتغال دارند.از جمله اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی .اتحادیه های امور صنفی .اشخاص حقیقی که به فعالیت پیمانکاری اشتغال دارند به شرط آنکه ارزش پیمان و یا مبلغ دریافتی کل پیمان های آن ها در یکسال شمسی از مبلغ پنجاه میلیون ریال بیشتر نباشد.

 

کد اقتصادی

 

توضیحات تکمیلی و مفید در خصوص اخذ کد اقتصادی

شرکتها به کد اقتصادی نیازمند میباشند . چنین کدی جهت معین ساختن فعالیت یک شرکت اعم از خرید، فروش، خدمات می باشد که این کد در قراردادها و فاکتورها درج می گردد و در یافت این کد اجبار قانونی به همراه دارد.

بررسی عملکردهای اقتصادی به طرق متفاوتی امکان پذیر می باشد. پشتیبانی از افرادی که در حوزه ی اقتصادی به فعالیت می پردازند و همچنین نظارت مستقیم بر عملکرد اقتصادی شناختی از شخصیت های فعال را طلب میکند.این شناخت از طریق اخذ کد اقتصادی ممکن می گردد.

دریافت مجوز جهت انجام فعالیت های بازرگانی و پرداخت حقوق دولت در چهارچوب امور مالیاتی و پیشگیری ازانواع رقابتها و تلاشهای ناصحیح نیز از دیگر مزیتهای این اتفاق محسوب می شود.

به انضمام راهنمای ثبت شرکتها و اخذ کارت بازرگانی ، دریافت و اخذ کد اقتصادی بسیار مهم و ضروری می باشد بنابراین با استفاده از قوانین مرتبط در واحدهای صلاحیت دار وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف می باشد که راهنمایی را جهت اخذ کد اقتصادی برای نیازمندان کسب آگاهی در این حوزه به رشته ی تحریر در بیاورد.

تعاریف کد اقتصادی

1. اشخاص مکلف به اخذ شماره اقتصادی

همه ی شخصیت های حقوقی که به فعالیتهای تولید، مونتاژ ، واردات و صادرات ، توزیع هر نوع کالا و کارهای خدماتی اشتغال دارند و هم چنین همه ی شخصیت های حقیقی که به فعالیتهای فوق الذکر مشغول میباشند و پروانه کسب یا کار خودشان را نیز ازمراجع ذیصلاح دریافت نموده اند یا محل فعالیت تجاری را دارا هستند و شرایط اخذ شماره اقتصادی را دارند موظف به اخذ شماره اقتصادی میباشند.نکته ی حائز اهمیت این است که دارا بودن یکی از شرایط بالا برای اشخاص حقیقی کفایت می کند.

2. مجوز فعالیت

سندی که طی آن فعالیت اقتصادی هر شخصی از سوی یکی از مراجع ذیصلاح تایید شده باشد مجوز فعالیت نام دارد. مثل پروانه داروخانه ها که از سوی وزارت بهداشت و درمان صادر می شود یا کارت بازرگانی که وزارت بازرگانی متولی صدور آن می باشد.

3. محل فعالیت تجاری

واحدی شغلی که فعالیت تجاری در آنجا انجام می پذیرد محل فعالیت تجاری نام دارد. آن محل از سوی شهرداری ها یا دیگر مراجع قانونی تحت عنوان محل فعالیت تجاری خوانده میشود و عملکرد مرتبط در آن باجواز کسب و یا بدون جواز انجام می شود. برای دفاتر پیمانکاری یا واسطه ها یا دیگر مشاغلی که فعالیتشان نیازمند کسب مجوز از ارگان خاصی نمیباشد و نیز داروخانه ها و یا مشاغلی از این قبیل که فعالیت آنها به کسب مجوزاحتیاج دارد، چنین مکانی میبایست بطور قطعی یا اجاره ای به عنوان محل فعالیت تجاری درمخیره پرداخت کننده باشد

4. رسید بانکی

مبلغ فیش بانکی در کلیه شهرستانها به حساب 523 خزانه به یکی از شعب بانک ملی از سوی تادیه کننده، واریز می گردد .

5. پرینت مربوط به شماره اقتصادی

یک نسخه پرینت شده که پیش از صادر شدن کارت معرف کلیه ی اطلاعات و شماره ی اقتصادی می باشد. این پرینت همه ی اطلاعات مندرج در کارت را اعم از هویتی و مالیاتی را در برمیگیرد که در قالب رسید از پرداخت کننده توسط مامورین پست و بایگانی در پرونده مودی استفاده خواهد شد.

نحوه درخواست شماره اقتصادی

پرداخت کننده مالیاتی شرایط مندرج در اطلاعیه منتشر شده در روزنامه های کثیر الانتشار و آیین نامه ی اجرایی ماده 85 قانون، در رابطه با مطالبه بعضی از در آمدهای دولت و مصرف آن در حوزه های مشخص را بررسی می نماید و در صورت دارا بودن شروط لازم ، فرم اطلاعات هویتی مربوطه را از روزنامه مجزا کرده یا از فرم نمونه کپی می گیرد و بعد از کامل کردن قسمت مربوط به خود و ضمیمه نمودن یک قطعه عکس روی فرم مشخصات، آن را به انضمام دیگر مدارک به حوزه های مالیاتی صلاحیتدار تحویل نموده و رسید را دریافت میدارد. بعد از رسیدگی حوزه ، به مدارکی که ناقص باشند شماره اقتصادی به آن تعلق نمی گیرد و مدارک و فیش بانکی پس داده نخواهد شد. اشخاص حقوقی هم همچون اشخاص حقیقی خواهند بود با این تفاوت که در صورت داشتن هر گونه تغییرات میبایست فرم تغییرات اطلاعات شناسایی هم از جانب پرداخت کنندگان کامل شود . تشکیلات قانونی هم در صورتی که حسابی مستقل داشته باشند و مورد تایید امور ذیحسابی ها قرار بگیرند قادرند با مراجعه به حوزه مالیاتی تکلیفی خود ، درخواست شماره اقتصادی نمایند.

ما با شما تماس میگیریم لطفا شماره موبایل خود را وارد کنید
کد اقتصادی - هزینه دریافت کد اقتصادی

پاسخ دادن به :

فرم ارسال نظر و سوال
ارسال با تشکر از ارسال نظر . پس از تایید نظر شما درج خواهد شد
در فرم پر شده خطاهایی وجود دارد. لطفا آنها را بررسی کنید.
اعتبارسنجی فرم موفق بود!
پایان مشاوره

به سیستم مشاوره آنی خوش آمدید .
لطفا جهت شروع پشتیبانی یکی از روش های زیر را انتخاب فرمایید