بعد از آنکه ثبت شرکت انجام شد، موضوع بسیار مهم در خصوص مدت زمان مدیریت اعضای هیئت مدیره در شرکتها نیز باید مشخص شود البته در شرکتهای سهامی خاص این اتفاق می افتد، بهتر است بدانید در این نوع شرکتها مدت زمان برای اعضای هیئت مدیره در نظر گرفته می شود. در ادامه نکات تخصصی را به شما ارائه می کنیم.
مدیریت اعضای هیئت مدیره در شرکتها
هرگاه مراجع موظف به دعوت مجمع عمومی شرکتها به وظیفه خود عمل نکنند هر ذی نفع می تواند از مرجع ثبت شرکت ها دعوت مجمع عمومی عادی را برای انتخاب مدیران تقاضا نماید). مشکل مطرح شده بدین شکل می باشد که برابر سوابق و مدارک ارسالی از سوی برخی از متقاضیان، ممکن است مدت تصدی هیات مدیره برابر سوابق ثبتی منقضی شده باشد.
در این حالت و پس از پایان مدت تصدی، هیئت مدیره سابق برخی از اقدامات حقوقی از جمله تغییر محل شرکت، افزایش سرمایه، تغییر سمت اعضای هیئت مدیره و یا تغییر مدیر عامل را جهت ثبت به واحد ثبتی ارائه می نمایند که ثبت این موضوع دارای محاسن و معایبی می باشد که در قانون تجارت پنهان مانده است.
در نحوه اجرای تکالیف مذکور، برخی از واحدهای ثبتی به استناد ماده 136 لایحه اصلاحی قانون تجارت که تجویز نموده تا زمان انتخاب مدیران کماکان مسئول امور شرکت و اداره آن می باشند، چنانچه هیئت مدیره که مدت تصدی آن منقضی شده، تصمیم اتخاذ نمایند نسبت به صدور آگهی ثبتی اقدام نمایند و برخی دیگر از واحدهای ثبتی قایل به این می باشند که امور ثبتی مصوبات هیئت مدیره با توجه به انقضاء مدت قابل اقدام نمی باشد.
اثر منفی ثبت این دسته از تغییرات صورتجلسات، عدم تشکیل به موقع مجامع عمومی وبه نحوی اطمینان خاطر شرکت به بهانه ظرفیت های این قانون می باشد که سال ها مجمع عمومی مبنی برانتخاب مدیران را تشکیل نمی دهد و یا ادعا مدیریت دائمی شرکت را دارند و مانع تشکیل مجمع و انتخاب بازرس و مدیران جدید می شوند که در ماده 201 لایحه اصلاحی قانون تجارت ضمانت اجرا برای آن در نظر گرفته شده است.
از طرفی عدم ثبت صورتجلسات شرکت مانند امضا و افزایش سرمایه شرکت های سهامی که مدت ماموریت مدیران آن منقضی گردیده است نیز موجب بروز خسارات و مشکلاتی برای شرکت ها خواهد گردید.
ابهامات مذکور در شورای هماهنگی حقوقی سازمان ثبت اسناد و املاک مطرح گردید که آیا در صورت پایان یافتن مدت تصدی هیئت مدیره، صورتجلسات هیات مدیره به استناد قانون مذکور قابل ثبت می باشد یا خیر؟ و اقدامات آن ها دارای اثر می باشد؟
شورای هماهنگی حقوقی سازمان ثبت اسناد و املام با اکثریت آراء حقوقی در پاسخ نامه به شماره 226152/93 مورخ 29/04/1393 اعلام نموده است (با توجه به صراحت ماده 136 قانون مذکور ، اقدامات هیئت مدیره سابق تا زمان انتخاب هیئت مدیره جدید، امکان پذیر می باشد) لذا صورتجلسات هیئت مدیره منقضی شده از جمله صورتجلسات انتخاب سمت و همچنین تعیین حق امضا و یا عملی نمودن افزایش سرمایه و سایر موارد در شرایط جدید قابل ثبت می باشد. همچنین دفاتر اسناد رسمی نیز می توانند به موجب این نظریه اسناد شرکت که مدت مدیران آن منقضی شده را توسط همان مدیران ثابث تنظیم نمایند.
البته مراتب فوق و استفاده از ماده مذکور صرفا در صورتی است که در اساسنامه خلاف آن در نظر گرفته نشده باشد و همچنین قلمرو ماده 136 قانون مذکور فقط جهت شرکت های سهامی می باشد و سایر شرکت ها نمی توانند از این ظرفیت استفاده نمایند مگر به موجب اساسنامه شرکت که در آن این موضوع تصریح شده است.
با جمیع موارد فوق برخی از مراجع قضایی و یا دستگاه های اجرایی و یا بانک ها چنین اختیارات تامی را برای هیات مدیره سابق که مدت تصدی آن منقضی شده قبول نداشته که به طور مثال می توان به دادنامه شماره 9409970221801223 مورخ 15/10/1394 صادره از شعبه 18 دادگاه تجدید نظر استان تهران مبنی برابطال چنین تصمیماتی در مرجع قضایی اشاره نمود.
انقضای مدت هیئت مدیره
درباره تفسیر ماده 136 قانون تجارت باید بگوییم که: مطابق ماده 136 قانون تجارت مدت زمان ماموریت مدیران تا مدت زمان انتخاب مدیران جدید مدیران سابق مسئول کارهای شرکت و اداره آن می باشند.
درصورتی که مراجع موظف به دعوت مجمع عمومی به وظایف خود عمل نمایند هر ذینفعی قادر می باشد از مرجع ثبت شرکت دعوت مجمع عمومی عادی را جهت مدیران درخواست نماید.
مسئولیت هیات مدیره قبلی
- براساس قانون به موجب ماده 109 مدت زمان تصدی مدیران دو سال می باشد و بعد از دوسال مجدد باید انتخاب و یا تغییرات صورت گیرد و شخص دیگری انتخاب شود.
- بعد از تغییرات مجدد به اداره ثبت شرکت ها اسمی ارسال می شود این اظهارنامه ممکن است اظهارنامه تمدید و یا انتخاب اعضای جدید باشد.
مدت مدیریت مدیران در شرکت سهامی
تعیین کننده مدت زمان مدیریت اعضای هیئت مدیره را اساسنامه شرکت مشخص می نماید. به سبب ماده109 قانون تجارت ذکر شده از دوسال بیشتر نباشد و انتخاب دوباره مدیران برای هر یک و یا چند دوره بدون اشکال می باشد.
در صورتی که مدت زمان مدیری به اتمام برسد و مجدداً ابلاغیه جدید اخذ ننماید هم چنان مدیریت او تداوم و پایدار نحواهد بود و تا مدت زمان انتخاب مدیر و یا مدیران جدید مسئولیت او از اداره کاسته نمی شود.
انقضای مدت مدیر عامل
تا مدت زمانی که شرکت فعال است مدیران شرکت اعم از اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت، همانند نمایندگان و وکیل شرکت محسوب می شوند.
به موجب همین امر آن ها کلیه مسئولیت های اشخاص حقوقی را عهده دار میباشند و باید همه تلاش آن ها باید برای رعایت موازین حقوقی از قبیل مقررات و قوانین تجارت، مقررات تامین اجتماعی و قانون مالیات های مستقیم باشد هر نوع عذر و بهانه ای مبنی بر عدم اطلاع رافع مسئولیت نمی باشد.
1.استعفای مدیر عامل: از آنجایی که شرکت شخصیت حقوقی دارد باید نمایندگانی را به صورت رسمی و قانونی داشته باشد. به موجب همین امر مدیر عامل نمی تواند در هر زمانی که علاقه داشته باشد از شرکت استعفا بدهد و کار خود را به پایان برساند. باید به این نکته هم توجه داشت که در اساسنامه شرکت درباره استعفای مدیر چه موازینی تعریف شده است.
2. عزل مدیر عامل: مطابق ماده 107 لایحه قانون تجارت، انتخاب مدیران در صلاحیت مجمع عمومی می باشد. بنابراین او میتواند مدیر را عزل کند. هر زمان که مجمع عمومی او را عزل کرد، باید همزمان جانشین او را هم معرفی کند.
3.سلب شرایط مدیریت: در صورتی که به حکم دادگاه صالح، مدیر شرایط قانونی احراز سمت مدیریت را از دست بدهد، از مدیریت منفصل میشود. در صورتی که مدیری ورشکسته شود و توانایی اداره امور مالی را نداشته باشد یا محجور شود، از مدیریت برکنار می شود.
همچنین اگر مدیر جرائمی اعم از سرقت، خیانت در امانت، کلاهبرداری، جرائمی که به موجب قانون در حکم خیانت در امانت یا کلاهبرداری شناخته شده است، اختلاس، تدلیس، تصرف غیرقانونی در اموال عمومی را انجام دهد از مدیریت برکنار می شود.
در بعضی از شرکتها مدت زمان مدیریت اعضای هیئت مدیره به صورت نامحدود است که این مورد را در اساسنامه شرکت قید می کنید و نیاز به تمدید ندارد.
مدت مسئولیت اعضاء هیئت مدیره اتحادیه ها از تاریخ انتخاب چندسال است ؟
مدت زمان مدیریت اعضای هیئت مدیره اتحادیه ها را نمایندگان مجلس از تاریخ انتخاب اشخاص، چهارسال مشخص نموده اند.
در صورت نیاز به مشاوره در خصوص اقدامات اداری می توانید با مجتمع ثبتی ایلیا در تماس باشید و سوالات خود را در تمامی زمینه های اداری از کارشناسان بپرسید.
در صورتیکه مدت ماموریت هئیت مدیره پایان یابد و مجمع عمومی برای انتخاب هیئت مدیره نیز برگزار گردد ولی شخصی برای انتخاب هیئت مدیره کاندید نشود، تکلیف قانونی چبیست؟ آیا هیئت مدیره قبلی کماکان اعتبار دارد و موظف به انجام وظیف است؟
درود بر شما بله هیئت مدیره سابق تا زمانی که هیئت مدیره جدید انتخاب نشده باشد کماکان هیئت مدیره سابق مسئولیت های مدیریتی خود را دارند.
درود
از پاسختان سپاسگزارم.
انجام وظیفه بود قربان
سلام
مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده شرکت برای تصویب صورتمالی و انتخاب اعضای هیات مدیره و بازرس سه ماه قبل برگزار شده .سهامداران شرکت تقاضای برگزاری مجدد مجمع جهت انتخاب مجدد اعضای هیات مدیره و بازرس را دارند آیا امکان برگزاری مجدد مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده جهت انتخاب مجدد هیات مدیره و بازرسین وجود دارد یا نه؟
در صورت امکان آیا باید دستور کارجلسه انتخاب اعضای هیات مدیره اصلی و علی البدل باشد یا انتخاب اعضای هیات مدیره اصلی و علی البدل برای باقیمانده دوره تصدی تا تارخ……. باشد
درود بر شما محدودیتی برای برگذاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده برای انتخاب هیئت مدیره و بازرس جدید وجود نداره و می توانید مجدد این مجمع را برگذار کنید. در خصوص دستور کار جلسه هم باید خدمت شما عرض کنم که در قوانین شرکت ها عنوان نشده که میشه تاریخ تصدی رو در صورتجلسه عنوان کرد بنابراین از تاریخی که اعضاء جدید انتخاب می شوند به مدت دو سال دارای اعتبار می باشد.
با سلام
من قبلا مدیر عامل و عضو هیات مدیره بودم و زمان تصدی پایان یافته و ۲ سال گذشته و پس از پیگیری با اینکه یکسال گذشته هنوز مدیرعامل جدید انتخاب نکردن . با اینکه زمان منقصی شده آیا من می توانم در شرکت دیگری مدیر عامل باشم و مسیر قانونی برای اینکه دوستان را ملزم به خارج کردن اسم من از آن شرکت کند چیست . ممنون می شوم در صورتی که راهکار وجود دارد راهنمایی بفرماید و آیا شما برای حل این مشکل راهکار و خدماتی دارید ؟
درود بر شما در کل مدت تصدی 2 ساله به اتمام رسیده و عزل و اخراج مدیرعامل در صلاحیت هیئت مدیره شرکت است. البته اگر مدیر عامل عضو هیات مدیره باشد، خروج او از هیات مدیره موجب سلب تصدی سمت مدیریت عامل او نمی باشد. با شماره 02632137 تماس بگیرید تا راهنمایی در خصوص پیگیری های لازمه و انجام امور را از همکاران و وکلای حقوقی دریافت کنید.
سلام وقت بخیر برای پلمب دفاتر مدت تصدی اعضاء هئیت مدیره رو میخواد در اساسنامه زده ۲ سال برای شرکت سهامی خاص الان باید برای پلمب دفاتر ثبت کرد محدود و تاریخ تصدی هم از آخرین آگهی تغییرات زد؟ یا خیر از تاریخ اولیه در اساسنامه؟؟ در ضمن اعضاء هیئت مدیره ثابت بوده و طی چند سال تغییر نکرده اند
ممنون میشم راهنمایی کنید
درود بر شما همراه عزیز برای تعیین مدت تصدی اعضای هیئت مدیره باید ببینید در اساسنامه آن را محدود یا نامحدود کدام یک درج شده سپس تاریخ شروع سمت را در سیستم وارد کنید. اگر زمان مشخص شده 2سال درج شده باید مدت تصدی را همان زمان اعلام کنید. در ضمن وضعیت حدود حق امضاء اعضاء هیئت مدیره و پس از آن سمت اعضای هیئت مدیره را نیز باید مشخص کنید
سلام آیا در شرکتهای تعاونی از نظر قانونی میشود تغییرات روزنامه رسمی رو هر 3 سال انجام نداد ؟ و اینکه در شرکت های تعاونی میشه مسئولیت نامحدود گذاشت ؟
درود بر شما دوست عزیز. بر اساس قوانین اعضای هیئت مدیره در شرکت تعاونی به دو دسته اعضای اصلی و اعضای علی البدل تقسیم می شوند که تعداد آن ها در اساسنامه تعیین می شود. در حالت کلی مسئولیت اعضای هیئت مدیره در زیان وارده به شرکت تعاونی مشترک است و تعیین میزان مسئولیت هر یک از آن ها بر عهده دادگاه است در صورت نیاز به تغییرات و اطلاع از قوانین آن می توانید با شماره تماس 02632137 تماس بگیرید و مشاوره رایگان بگیرید.
با سلام
آیا فردی که قبلا مدیر عامل و عضو هیات مدیره بوده و زمان تصدی وی پایان یافته و شرکت هنوز هنوز مدیرعامل ندارد می تواند به کار دولتی اقدام کند؟ یا نیاز به فرآیند دیگری نیز هست؟
درود بر شما .در صورتی که مدت زمان دو ساله تصدی آن ها به اتمام رسد مجدداً باید انتخاب و یا تغییرات صورت گیرد. در صورت خروج، شخص می تواند به کار دولتی مشغول شود
آیا خروج با اتمام مهلت تفاوت دارد؟
مهلت تصدی مدیران شرکت 2ساله است در صورت تایید می توان این زمان را تمدید کرد اما اگر این زمان تمدید نشد باید تغییرات مرتبط با تعیین مدیرعامل جدید برای مدت مشخص در قانون برای شرکت اجرایی شود. پس از آنکه شخص به صورت کامل تسویه را انجام داده و از شرکت خارج یا به قولی از سمت مدیرعامل کناره گیری کنند مسئولیت های وی به اتمام می رسد
سلام شرکت تعاونی ما 6سال قبل تاسیس شد اینجانب برای 3سال بعنوان رئیس هیئت مدیره بودم ولی هیچ مجمعی تاکنون تشکیل نشدهو فعالیت نداشته ایم در صورتی که توسط برخی اعضا سو استفاده مالی شود یا به اسم تعاونی وام بگیرند آیا مسئولیتی هنوز متوجه من هست یا نه ضمنا درخواست استعفا ا بازرس قبول نکرده و منوط به تشکیل مجمع میداند ولی از برگزاری مجمع به بهانه های واهی جلوگیری میکند آیا میتوانم با ثبت اظهارنامه قضایی سلب مسئولیت از خودنمایم ممنون
درود بر شما برای اطلاع از حق و حقوق ویژه خود در این زمینه پیشنهاد می کنیم به ماده 201لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مراجعه شود. در صورت ذی نفع بودن شما می توانید انحلال شرکت را از دادگاه بخواهید
سلام
تاریخ انقضا مسئولیت هیئت مدیره شرکت سهامی خاص پایان مدت 2 ساله است، آیا اگر شرکتی که در سال 96 ثبت شده و بعد از مدتی کوتاه (کمتر از یک سال ) بدون هیچگونه فعالتی فریز گردیده است، آیا براساس قانون فوق مسئولیت اعضای هئیت مدیره پابرجاست و وجاهت قانونی دارد یا خیر؟
درود بر شما در صورتی که جلسات مجمع را با استناد به انحلال شرکتتان تشکیل نداده اید مشمول می شوید.
سلام روزتون بخیر ببخشید یک سوال داشتم من ریسس هیت مدیره بودم و یکی از دوستان بنده مدیرعامل. چون کسی که مسئول تنظیم و تاسیس شرکت بود از اشناها بود و به بنده گفت شما عضو علی البدل هستین حالا بعد امضا افتتاح حساب بنده و مدیرعامل منصرف شدیدم این اقا میتونن بدون اجاره ما دو امضادار دسته چک بگیرن از بانک؟؟؟
درود بر شما در صورتی که شما عضو هیئت مدیره باشید تمامی اقدامات باید به امضا برسد ، در این مواقع بهتر است با وکیل حقوقی در ارتباط باشید تا به اشتباه نیوفتید.
سلام
تاریخ انقضا مسئولیت هیئت مدیره شرکت سهامی خاص پایان مدت 2 ساله از تاریخ صورتجلسه مجمع است یا تاریخ آگهی ثبت روزنامه رسمی؟
مدت زمان قانونی بین تاریخ صورتجلسه و آگهی ثبت شرکت چقدر است؟
درود بر شما انقضای مدت مسئولیت هیئت مدیره شرکتها تا حداکثر 2 سال تعیین شده که باید از زمان انتشار آگهی در نظر گرفته شود. تا حداکثر یکماه بعد از تشکیل جلسه باید آگهی منتشر شود.
سلام
آیا بعد از انتخاب هیئت مدیره جدید و خروج هیئت مدیره قبلی از شرکت تمام مسئولیت هیئت مدیره قبلی از بین خواهد رفت یا نسبت به تصمیمات و امضای خود پاسخگو خواهند بود یا هیئت مدیره جدید جوابگو هستند؟
درود بر شما در صورت تنظیم صورتجلسه و موافقت اعضای هیئت مدیره تمامی مسئولیت ها به هیئت مدیره جدید منتقل می شود، پس از انتقال، حساب ها و موجودی های شرکت به هیئت مدیره جدید تحویل داده می شود.
یرای ثبت موسسه به من میگه نباید شخص در قسمت عضو رکن اداره کننده قبل از مجمع عمومی موسسین باشه،اما من براساس اساسنامه پیش رفتم،دقیقا باید چیکارکنم؟
سلام
آیا هئیت مدیره ایی که ده سال انتخابات برگزار نکرده و بعد از آن ناچارا مجمع گذاشته هئیت مدیره متخلف چند درصد آرا را باید بدست اورد؟؟
با سلام دوست عزیز . این موضوع به نوع شرکت شما بستگی دارد. در صورتی که شرکت شما از نوع سهامی خاص باشد باید 50%+1 درصد آرا و در مسئولیت محدود 75% آرا ملزوم است.
با سلام .اگر هیئت مدیره شرکت تعاونی هیچ گونه اسناد مالی وغیر مالی را در اختیار بازرس قرار ندهد و مجمع عمومی و فوق العاده تشکیل دهد و بازرس هیچ گونه گزارشی نداشته باشد تکلیف قانونی آن مجمع چیست ؟متشکرم
سلام چنین مجمعی قابلیت ثبت در سامانه های ثبت را ندارد
درود بر شما ، روزتون به نیکی و شادکامی ، در شرکت های سهامی خاص ، مدت زمان مسئولیت مدیر عامل و رئیس و اعضای هیات مدیره را میتوان به «مدت نا محدود » قید نمود ؟ شرکت سهامی خاص ثبت شده ای داریم که در آن مدت مسئولیت اولین هیات مدیره بمدت دو سال بوده است ، الان برای تمدید مدت مسئولیت همان اعضا و مدیر عامل ، میتوان در اظهارنامه تمدید مدت مسئولیت ، زمان تمدید را به مدت نا محدود قید نمود و به ثبت رسانید ؟ پیشاپیش از راهنمائیتون سپاسگزارم .
درود برشما،روزتون بخیر باشه . طبق قانون تصدی اعضا در شرکت های سهامی خاص باید دوسال یکبار تمدید شود، و امکان تبدیل به زمان نامحدود را ندارد .