درخواست مشاوره رایگان

تعریف علائم تجاری در کنوانسیون پاریس

نگارش توسط : تیم تحریریه ایلیا     |     پنج شنبه، 6 آذر 1399


تعریف علائم تجاری

یکی از تفاوت های موافقتنامه TRIPs در زمینه علائم تجاری با منوانسیون پاریس این است که در کنوانسیون پاریس تعریفی از علائم تجاری نشده است، اما علائم تجاری در موافقتنامه TRIPs و در بند ۱ ماده ۱۵ بخش ۳، اینگونه تعریف شده است:

تعریف علائم تجاری در کنوانسیون پاریس

هر گونه علامت یا ترکیبی از علائم که بتواند کالاها یا خدمات یک فعالیت را از کالاها با خدمات فعالیت های دیگر متمایز گرداند، علامت تجاری به شمار خواهد آمد. چنین علامتی، بویژه کلمات شامل اسامی مشخص، حروف، اعداد، عناصر تصویری و ترکیبی از رنگها و همین طور هر گونه ترکیبی از این علائم واجد شرایط برای ثبت به عنوان علائم تجاری خواهند بود.»'

البته علائم تجاری محدود به موارد مذکور نیست و سایر موارد نیز به شرطی که دارای ویژگی های یاد شده باشند، قابل ثبت می باشند به عنوان مثالدر سال ۱۹۶۸ در خواست ثبت شکل شناخته شده بطری نوشابه کوکاکولا به عنوان علامت تجاری در حقوق انگلیس، توسط مجلس اعیان بن کشور رد شده بود. بدیهی است این رای، دیگر با توجه با ماده ۱۵ موافقتنامه TRIPs پذیرفتنی نیست، قانون علائم تجاری ۱۹۹۴ بریتانیا مقرر داشته یک علامت تجاری، ممکن است از کلمات طرحها، حروف، اعداد و شکل کالاها یا بسته بندی آنها تشکیل شود.

با توجه به موافقتنامه TRLPs هر چیز که بتواند کالاها با خدمات فعالیت ها را از هم متمایز کند می تواند به عنوان علائم تجاری ثبت شود. مواردی از قبیل اصوات، عطر، بو و ... نیز می توانند به عنوان علامت تجاری ثبت شوند.

در برخی از نظام های حقوقی، ثبت اصوات نیز به عنوان علامت تجاری، انکان پذیر است. معهذا ارائه نت نوشته شده آن صوت، برای ثبت الزامی است. بدین ترتیب که صوت مورد نظر باید نت نویسی با طرح و توصیف شود تا به ثبت برسد. برای مثال لحن و تن یک جرینگ جرینگ تبلیغاتی، قابل ثبت است."

گفتیم که حتی عطر و بو نیز در صورتی که متمایز کننده یک کالا از دیگر کالاها باشد می تواند به عنوان علامت تجاری ثبت شود. مساله ای که در قوانین آمریکا به آن پرداخته شده است.

در ایالات متحده آمریکا، عطر و بو نیز به عنوان یک علامت تجاری می تواند به ثبت برسد چنانچه در یک مورد متقاضی ثابت کرد که عطر و بوی نخ و ریسمانهای نقش دوزی شده وی، وجه متمایز اختصاصی محصولاتش شده است. وی توضیح داد که این علامت تجاری، تجلی فوق العاده ای از عطر و شمیم شکوفه های تازه گل «Plumeria» است. بنابراین، اگر تولید کننده ای کالاهایش را با عطر خاصی به بازار ارائه دهد و مصرف کننده عادت کند که آن کالاها را از بویشان تشخیص دهد، آن عطر و بو قابل ثبت است.

در حقوق ایران ماده یک قانون ثبت علائم و اختراعات، ثبت علائم را فقط برای کالا در نظر گرفته و با آن که موارد ذکر شده در ماده محدودیتی ندارد، اما در عمل، اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی، از ثبت اشکال کالاها، اصوات و عطرها به عنوان علائم تجاری خودداری می کند.

نکته ای که در تعریف علائم تجاری در موافقتنامه TRIPs به آن اشاره شده این است که در تعریف علائم تجاری، علائم تجاری مربوط به کالا و علائم تجاری مربوط به خدمات در کنار هم و بطور یکسان ذکر گردیده است.

هر گونه علامت یا ترکیبی از علائم که بتواند کالاها یا خدمات یک فعالیت را از کالاها و خدمات یک فعالیت را از کالاها و خدمات فعالیت های دیگر متمایز گرداند علامت تجاری به شمار خواهد آمد.

در حالی که در کنوانسیون پاریس حمایت علائم خدمات طی ماده جداگانه ای (ماده ۶ مکرر) به عمل آمده است. لذا برابر این ماده علائم خدمات از کلیه حقوق مربوط به علائم تجاری کالا از قبیل حق انحصاری تجاری و حمایت خاص از علائم مشهور برخوردار می باشد.

بند ۲ ماده ۱۵ موافقتنامه TRLPs به اعضا این اختیار را داده است که از ثبت برخی از علائم تجاری خودداری نمایند. این علائم شامل همان علائمی می شود که در کنوانسیون پاریس نیز به آنها اشاره شده است. بر اساس ماده ۶ (مكرره کنوانسیون پاریس، علائمی که دارای ویژگی های ذیل باشند قابل ثبت نمی باشند: -علائمی که از روی یک علامت معروف و شناخته شده کپی برداری شده است. -علائم تقلیدی - علائمی که ترجمه یک علامت ثبت شده قبلی باشد. -علائمی که به علت شباهت ایک علامت شناخته شده معتبر مصرف کننده را به اشتباه اندازد. | -علائمی که بدون مجوز، در بردارنده نشان های خانوادگی، پرچم کشورها، سایر علائم دولتها، علائم رسمی و نشانه هایی که دولت ها برای اضمین کیفیت کالا به کار می برند، باشند.

پل ارتباطی مجتمع ثبتی و حقوقی ایلیا

شماره تماس مجتمع

شعبه کرج: 137 32 – 026

شعبه تهران : 119 55 266 – 021

سامانه پیامکی ایلیا 32 52 52 32

سامانه اینترنتی ایلیا WWW.ELIYA.IR

پست الکترونیکی ایلیا INFO@ ELIYA.IR

خدمات قابل ارائه مجتمع ثبتی ، اداری و حقوقی ایلیا ( ثبت شرکت ایلیا )شامل تنطیم قراردادهای حقوقی و مشاوره حقوقی و امور مالیاتی شامل تشکیل پرونده مالیاتی ، تشکیل پرونده ارزش افزوده و اخذ گواهی ارزش افزوده ، اخذ کد اقتصادی و اقدامات بعد از ثبت شرکت و همچنین خدمات ثبتی شرکت و برند در کلیه واحد های ثبتی اداره ثبت شرکتها در چهار چوب قانون تجارت ایران شامل (ثبت شرکت و ثبت تغییرات شرکت ) خدمات نام تجاری در اداره مالکیت صنعتی شامل ( ثبت برند و ثبت علامت تجاری ، ثبت طرح صنعتی و ثبت اختراع ) همچنین اموراخذ کارت بازرگانی در اتاق بازرگانی استانها ی کشور ) و کلیه خدمات اداری و اخذ انواع مجوزها در کل مراجع ذیصلاح ، همچنین امور حقوقی ( دعاوی کیفری ، خانواده و حقوقی کلیه دادگاه ها ) و تهیه و تدوین و تنظیم انواع قرارداد های تخصصی درسراسر ایران .

ثبت شرکت در کرج | ثبت برند در کرج

( به لبخندتان برترینیم )

ما با شما تماس میگیریم لطفا شماره موبایل خود را وارد کنید
تعریف علائم تجاری در کنوانسیون پاریس

پاسخ دادن به :

فرم ارسال نظر و سوال
ارسال با تشکر از ارسال نظر . پس از تایید نظر شما درج خواهد شد
در فرم پر شده خطاهایی وجود دارد. لطفا آنها را بررسی کنید.
اعتبارسنجی فرم موفق بود!
پایان مشاوره

به سیستم مشاوره آنی خوش آمدید .
لطفا جهت شروع پشتیبانی یکی از روش های زیر را انتخاب فرمایید