درخواست مشاوره رایگان

ثبت تغییرات شرکت فوری و تخصصی

نگارش توسط : تیم تحریریه ایلیا     |     یکشنبه، 18 اسفند 1399


بعد از اینکه شرکتی به ثبت رسید می تواند تغییراتی را در شرکت خود ایجاد کند که در این مقاله به توضیحات کاملی در این خصوص پرداخته شده است همراه ما باشید.

 

ثبت تغییرات شرکت

 

ثبت تغییرات شرکت فوری و تخصصی

به طور کلی یک شرکت یک بار به ثبت خواهد رسید و در ادامه حیات خود چندین بار دچار تغییر خواهد شد. تمام تغییرات در شرکت ها در مجامعی با نام مجمع عمومی عادی و یا مجمع عمومی فوق العاده به ثبت خواهد رسید . در جلسات هیئت مدیره نیز تغییرات به رسمیت شناخته خواهد شد. تغییرات در شرکت ها شامل مواردی چون تغییرات اساسنامه ، افزایش و کاهش  سرمایه در شرکت ، انحلال شرکت به دلایل مختلف، ورود و خروج شرکا در شرکت، تغییرات در حق امضا داران شرکت می باشد که باید توسط هیئت مدیره و شرکا در شرکت تایید شود . در زمانی که هرکدام از تغییرات ذکر شده در شرکت شما ایجاد شود باید صورتجلساتی را تکمیل کرده و ان را در سامانه اداره ثبت شرکت ها وارد و فرم مربوطه را ارسال کنید تا جهت تایید و بازرس از سوی اداره ثبت اقدامات لازم انجام پذیرد .

تغییر در هیات مدیره و اعضای شرکت ها

برای ایجاد تغییرات در تعداد اعضا و سمت آن ها باید تغییرات ایجاد شده را در قالب صورتجلسه ای به اداره ثبت شرکت ها اعلام نمود. ایجاد تغییرات در اعضای هیئت مدیره بر عهده مجمع عمومی عادی در شرکت ها می باشد. مجامع عادی در دو نوبت تشکیل خواهند شدکه در پایان سال مالی شرکت ها تشکیل شده که به آن مجمع عمومی سالیانه می گویند . زمانی که تغیرات در شرکتها قبل یا بعد از پایان سال مالی انجام شود باید تغییرات در مجمع عمومی فوق العاده در شرکت اقدام شود و تمامی این تصمیمات در شرکتها به صورت قانونی و ثبت شده باید صورت گیرد .

انتقال سهام در شرکت ها 

اقدام برای تصمیم در خصوص انتقال سهام در شرکت ها از جمله وظایف مجمع عمومی فوق العاده می باشد.

انتقال سهام در شرکتهای سهامی خاص زمانی صورت می گیرد که شریک تصمیم به خروج بگیرد و در ان زمان سهم از شرکت خارج می گردد.

تغییرات آدرس شرکت

شرکت در زمان حیات خود امکان دارد بارها محل فعالیت خود را تغییر دهد. باید این تغییرات را در قالب صورتجلسه ای به اداره ثبت شرکت ها ارائه دهد و به صورت قانونی تغییرات آدرس خود را به اطلاع مسئولین مربوطه برسانند.

تغییر در موضوع شرکت

در صورتی که یک شرکت به هر دلیلی تصمیم به ایجاد تغییر در نوع شرکت خود کند باید متن تغییرات را به همراه صورتجلسه تغییرات به اداره ثبت شرکت ها ارائه نمایند.  برای تغییر در موضوع فعالیت شرکت به مقاله مربوط به آن مراجعه شود. شرکت هایی که برای تغییر موضوع فعالیت آن ها نیاز به اخذ جواز است باید دستور تغییرات شرکت را به پایگاه اخذ مجوز ارسال نمایند و سپس تغییرات را با همراه مدارک های مربوطه به اداره ثبت شرکت ها ارائه کنند. در زمانی که نیاز به تغییرات متعدد در شرکت باشد باید برای هرکدام از تغییرات صورتجلسه ای مجزا تهیه و به اداره ثبت شرکت ها ارائه شود و در ادامه هر کدام از تغییرات در سایت اداره ثبت به صورت اینترنتی بارگزاری شود.

ثبت چه تغییراتی در شرکت الزامی است؟

تغییرات اساسنامه

برای اینکه شرکتی بخواهد خود را با تغییرات و تحولات اقتصادی داخل و خارج مطابقت بدهد  باید تغییراتی در چارچوب اساسنامه اعمال شود. عهده دار ایجاد تغییرات در اساسنامه شرکت مجمع عمومی فوق العاده می باشد.

افزایش سرمایه

ثابت بودن سرمایه شرکت از خصوصیت های مهم آن است. تنها دلیلش هم این است که سرمایه شرکت طلب های طلبکاران را ضمانت می کند و شرکای شرکت نمی توانند از میزان سرمایه آن کم کند.

تغییر نوع شرکت

منظور از تغییر نوع شرکت تبدیل آن به نوع دیگری از شرکت های تجاری  سهامی خاص ، مسئولیت محدود ، تضامنی ، تعاونی ، موسسه و... می باشد. این امر باعث نمی شود که شخصیت حقوقی آن زایل و دوباره ایجاد شود. بنابراین شرکت تبدیل شده کارهای شرکت سابق را کماکان انجام می دهد و مزیت آن این است که تشریفات و هزینه ثبت مجدد یک شرکت را ندارد. در تبدیل شرکت سهامی می توان چند فرض را مطرح کرد:

برای تبدیل آن به شرکت با مسئولیت محدود، رضایت همه شرکا لازم نیست چون به تعهدات آن ها چیزی افزوده نمی گردد. اما چون تغییر در اساسنامه محسوب می شود باید به تصویب مجمع عمومی فوق العاده برسد.

در تبدیل شرکت سهامی به شرکت نسبی و تضامنی چون تعهدات شرکا را افزایش می دهد بر اساس ماده 94 ل.ا.ق.ت رضایت کلیه شرکا الزامی است در مورد تبدیل شرکت به شرکت های مختلط هم رضایت کلیه شرکایی که ضامن می شوند نیاز است (به علت افزایش تعهداتشان) و هم تصویب مجمع عمومی فوق العاده.

تغییر موضوع شرکت

تغییر در موضوع شرکت در صلاحیت مجمع عمومی صاحبان سهام است که متعاقب تصویب و اعلام مراتب به اداره ثبت شرکت ها و آگهی جهت اطلاع عموم انجام می شود.

ایجاد شعبه یا شعب شرکت بعد از تاسیس شرکت

شرکت ممکن است شعبه یا شعبه هایی داشته باشد. شعبه شرکت اگر در زمان تاسیس شرکت ایجاد شده باشد، در اساسنامه قید می شود و اگر بعداً ایجاد گردد، تغییر در اساسنامه محسوب شده و باید به تصویب مجمع عمومی فوق العاده شرکت برسد و به مرجع ثبت شرکت اعلام شود تا پس از ثبت، برای اطلاع عموم آگهی گردد.

 

تغییرات شرکت

 

مدارک مورد نیاز برای ثبت تغییرات شرکت

  • ارائه رونوشت از تمامی مدارک شناسایی و هویت شرکا و سهامداران شرکت.
  • ارائه مدارک شناسایی افرادی که از شرکت خارج می شوند.
  • ارائه مدارک شرکا به همراه میزان سرمایه و سهام ان ها در شرکت.
  • ارائه رونوشت از آخرین تغییرات شرکت و هیئت مدیره.
  • ارائه رونوشت از اساسنامه شرکت.
  • حضور تمامی شرکا و یا نمایندگان قانونی آن ها در صورت انحلال شرکت مورد نظر.

مراحل ثبت تغییرات شرکت

  1. تنظیم یک صورتجلسه برای ثبت تغییرات و درج تغییر مورد نظر در آن این صورتجلسه باید کاملا به صورت تخصصی نوشته شود و به اداره ثبت شرکت ها ارسال گردد .
  2. ارائه مجوزهای لازم به جهت ثبت تغییرات در شرکت هایی که برای تغییر موضوع فعالیت خود به مجوز احتیاج دارند.
  3. رجوع به سایت اداره ثبت شرکت ها و انجام تمامی مراحل ثبت تغییرات در شرکت ها تا دریافت کد پیگیری مربوطه.
  4. ارسال مدارک مربوط به تغییرات در حال انجام به اداره ثبت شرکتها.
  5. ارسال مدارک هویتی شرکت ( اساسنامه ، شرکتنامه روزنامه رسمی و آگهی آخرین تغییرات شرکت ) زیرا باید مشخص شود که تغییرات برای چه شرکتی است و آیا سند قانونی در اختیار دارید که شما اعضای آن شرکت هستید یا خیر.
  6. برای ثبت تغییرات در شرکت ها و موسساتی که در ادارات غیر از مرکز استان به ثبت رسیده باشند ، اداره های ثبت شرکت های مراکز استان ها باید پرونده را از مراجع مربوطه پیگیری نموده و مطابق قوانین ومقرراتی که درج شده است اقدامات لازم را انجام دهند.
  7. اداره ثبت شرکت ها با دریافت مدارک مربوطه و بررسی پرونده متقاضیان ثبت تغییرات ، مدارک را کارشناسی خواهند کرد .
  8. بررسی و تایید نام شخص تقاضا کننده ثبت تغییرات در شرکت ها توسط اداره ثبت شرکت ها بر طبق قوانین اداره ثبت شرکت ها با بررسی مدارک برای ثبت تغییرات ارائه شده به وسیله متقاضیان ثبت تغییرات را تایید یا رد خواهد نمود.
  9. متقاضیان در صورت تایید مدارک و اسناد از سوی کارشناسان اداره ثبت تغییرات شرکت ها باید هزینه های دولتی مربوطه را به اداره ثبت شرکت ها پرداخت کنند.
  10. اداره  ثبت شرکت ها با دریافت اطلاعات و مدارک مربوط به پرداخت هزینه های پرداختی از سوی متقاضی ثبت تغییرات در دو نسخه تاییدیه نهایی را در پرونده الکترونیکی شخص حقوقی درج می کنند و تحویل به متقاضی خواهند داد.
  11. در گام پایانی برای اقدامات ثبت تغییرات شرکت ها و موسسات باید اسناد تایید شده را در مراکز استان به ثبت رسانند .
  12. متقاضی ثبت تغییرات شرکت ها با انتشار آگهی تغییرات وارد شده در شرکت را در روزنامه رسمی به ثبت خواهند رساند.
  13. آگهی ثبت تغییرات در روزنامه رسمی به مدت 7 روز انتشار خواهد یافت و از این طریق تغییرات را به اطلاع عموم خواهند رساند .

از همراهی شما عزیزان صمیمانه سپاسگزاریم.

ما با شما تماس میگیریم لطفا شماره موبایل خود را وارد کنید
 ثبت تغییرات شرکت فوری و تخصصی

پاسخ دادن به :

فرم ارسال نظر و سوال
ارسال با تشکر از ارسال نظر . پس از تایید نظر شما درج خواهد شد
در فرم پر شده خطاهایی وجود دارد. لطفا آنها را بررسی کنید.
اعتبارسنجی فرم موفق بود!
با سلام وخسته نباشید در رابطه با نحوه برگزاری مجمع مازاد تجدید ارزیابی سرمایه ودستور جلسه مجمع خواهشمندم توضیحاتی بدهید با تشکر
پاسخ
ثبت شرکت ایلیا ®
سلام عرض کردم ، وقتتون بخیر . برای کسب اطلاعات در این حوزه میتوانید با شماره تماس های موجود در سایت تماس بگیرید .
پاسخ
ثبت شرکت ایلیا ®
سلام عرض کردم ، وقتتون بخیر . برای کسب اطلاعات در این حوزه میتوانید با شماره تماس های موجود در سایت تماس بگیرید .
پاسخ
پایان مشاوره

به سیستم مشاوره آنی خوش آمدید .
لطفا جهت شروع پشتیبانی یکی از روش های زیر را انتخاب فرمایید