جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

هر ساعتی در روز کنار شما هستیم

با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید
در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

گم شدن چک ثبت شده

اگر چکی گم شود چه باید کرد؟

تا به حال به این فکر کرده اید اگر زمانی دسته چک یا چکی گم شود چه باید کرد؟ تمامی روش های قانونی را باید از طریق کارشناسان مجرب حقوقی پیش ببرید . از این رو ما در مجتمع حقوقی ایلیا با ارائه مشاوره رایگان همگام و پشتیبان شما خواهیم بود. در ادامه با ما همراه باشید.

چک مفقودی حامل

مطابق ماده 14 قانون، صادر کننده چک یا ذی‌نفع یا قائم‌مقام قانونی آن ها با تصریح به این‌که چک مفقود یا سرقت یا جعل شده و یا از طریق کلاهبرداری یا خیانت در امانت یا جرایم دیگری تحصیل شده، می‌تواند کتباً دستور عدم پرداخت وجه چک را به بانک بدهد.

مطابق ماده فوق الذکر صدور چک صادر کننده چک یا ذینفع یا قائم مقام قانونی آن‌ها با تصریح به اینکه چک مفقود یا سرقت یا جعل شده و یا از طریق کلاهبرداری یا خیانت در امانت یا جرائم دیگری تحصیل شده، می‌تواند کتباً دستور عدم پرداخت وجه چک را به بانک بدهد بانک پس از احراز هویت دستور دهنده از پرداخت وجه آن خودداری خواهد کرد و در صورت ارائه چک بانک گواهی عدم پرداخت را با ذکر علت اعلام شده صادر و تسلیم می‌نماید.

بنابراین، شخص صادرکننده یا ذی نفع به بانک مراجعه و دستور کتبی خود را در فرم های مخصوص که از خود بانک اخذ می شود، مکتوب نموده و به بانک تحویل می دهد.

بانک پس از احراز هویت، از پرداخت وجه چک خودداری و چک را به مدت یک هفته مسدود می نماید و در صورت ارائه چک به بانک، گواهی عدم پرداخت را با ذکر علت که اعلام مفقودی چک می باشد صادر می شود.

قوانین چک را می توانید در مقاله انواع چک مطالعه کنید.

گم شدن چک ثبت شده

گم شدن چک توسط دارنده

این امکان وجوددارد که گم کردن چک هم مثل هر چیز دیگری بر اثر غفلت اتفاق بیافتد و یا از طرف شخصی سرقت گردد و یا از طریق اقدامات مجرمانه دیگری از قبیل کلاهبرداری از دست مالک آن خارج گردد که در این صورت مفقود شدن چک صورت می گیرد.

اگر چک گم شود، صاحب حساب یا ذی نفع یا نمایندگان آنها مکلفند مفقود شدن چک را به بانک اطلاع دهند تا از پرداخت آن جلو گیری به عمل آید.

در مورد گم شدن چک به نام شخص معین یا به حواله کرد او باید طبق مقررات راجع به گم شدن بروات رفتار شود یعنی گم کننده به اولین ظهرنویس مراجعه می کند و با کسب اختیار به ظهرنویسان ماقبل مراجعه می کند تا اینکه برسد به صادر کننده و مجددا از او چکی بگیرد.

اگر ظهرنویس اجازه مراجعه به ظهرنویس قبلی را نداد خود او مسئول پرداخت وجه چک و خساراتی است که به دارنده چک وارد شده.

راه دیگری درباره چک گم شده اینکه اگر شیوه اول نشد دارنده طی دادخواستی علیه صادر کننده چک وجه را از او مطالبه می کند دادگاه با گرفتن ضامن از مدعی به صادر کننده دستور پرداخت می دهد.

مدت ضمانت ضامن سه سال است و اگر تا سه سال خبری از چک نشد ضمانت ضامن تمام می شود، البته به شرطی که ضامن برای ضمانت خود زمانی مشخص نکرده باشد.

گم شدن چک قدیمی

در صورتی که از طریق سرقت یا جعل یا کلاهبرداری چکی بدست آمده باشد صاحب آن یا قائم مقام یا وکیل او باید کتباً دستور عدم پرداخت را به بانک اعلام کند و در صورتی که دارنده چک، آن را برای وصول به بانک آورده باشد بانک گواهی عدم پرداخت را با دلیل به او می دهد.

مهلت های پانزده و چهل و پنج و چهار ماه برای حق مراجعه به ظهرنویسان است و مهلت شش ماه برای طرح شکایت کیفری است. مهلت های مقرر راجع به ضمانت ظهرنویسان نیز صدق می کند.

مطابق قانون چک گم شده هر گاه دارنده چک تا شش ماه از زمان صدور چک به بانک مراجعه نکرده و یا پس از صدور گواهینامه عدم پرداخت تا شش ماه به دادگاه مراجعه نکرده باشد حق طرح شکایت کیفری از او سلب می شود.

منظور از اقامه اعتراض در چک همان دریافت گواهی عدم پرداخت از بانک است و چکی که در مدت پانزده روز به بانک ارجاع داده شده به منزله واخواست است و نیاز به تشریفات دیگری نیست.

مسئولان چک در مقابل دارنده آن مسئولیت تضامنی دارند مثل (برات) و فرقی ندارد که بدهی ناشی یک امر مدنی باشد یا تجاری.

قواعد حقوقی چک اکثرا مثل قواعد حقوقی برات است. دارنده چک طبق مقررات اسناد رسمی می تواند علیه صادر کننده یا هر کدام از تقاضای صدور اجرائیه کند، اما دارنده برات این حق را ندارد.

4.5/5 - (6 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خالد
خالد
3 ماه قبل

سلام وقت بخیر خسته نباشید بنده سال ۹۵ دوفقره چک ده میلیونی بابت خرید به شخصی دادم و نتونستم پاس کنم و بعد دوماه من پنج فقره چک شخص دیگه ای دستم بود به طرف دادم حالا اون آقا چکها را بانام خودش که برگشت زده به شخص دیگری واگذار کرده که اصلا بدهکارم نیستم و طرف خودش بدهکار من هست و ازش شکایت داشتم حالا طرف قصد کلاهبرداری دارد خواهشا راهنماییم کنید

شماره تماس:
9188759857
پرویز
پرویز
پاسخ به  کارشناس حقوقی(مینو یاوری)
28 روز قبل

سلام خسته نباشید من یه فقره چک ازبنده خداگرفتم گمش کردم چک هم ثبت شده حالا به بنده خدا میگم کارای مفقودیشوانجام بده میگه روزموعودچک بیا منم گفتم مثلاً فرداروزموعودچک هست میگه بروچکتوپیداکن به من چه میخواستی گم نکنی میخوادپولموبکشه بالا
الان من چه اقدامی باید بکنم چیکار کنم بنظرتون لطفاً راهنمایی کنید