جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

هر ساعتی در روز کنار شما هستیم

با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید
در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

دعاوی قابل ارجاع در حوزه اختراع به داوری یا حاکمیت

دعاوی قابل ارجاع به داوری یا حاکمیت

در زمینه گواهی نامه ثبت اختراع و دعاوی قابل ارجاع به داوری یا حاکمیت باید به این موضوع دقت کرد که در بسیاری از کشورهای جهان و اتحادیه اروپا، از جمله در کشور فرانسه، تحت ضوابط و شرایط قانونی ، قابلیت ارجاع به داوری و حکمیت دارد. برای کسب اطلاع از قوانین حقوقی ثبت اختراع بهتر است ادامه مقاله زیر را بخوانید.

رجوع به داوری ثبت اختراع

هر دعاوی قابل اجرا به منظور داوری باید در قالب های در ضمن معامله با موافقتنامه مستقل و جدا از قرارداد بین طرفین انجام می گیرد. در صورتی که اختلافاتی ما بین طرفین در موضوع اختراع انجام شود داور یا داوران مسئولیت رسیدگی به دعاوی را دارند که این داوران منتخب دو طرف در زمینه حل و فصل اختلافات اقدام به صدور رای می کنند.

اختیار انتخاب داوران در زمان موافقتنامه های داوری و تعیین داوران وجود دارد و با وجود اختلافات وجود شخص ثالث نقش به سزایی در حل آن ها خواهد داشت.

در مواقعی نیز دو طرف برای حل دعاوی ثبت اختراع می توانند دادگاه یا شخص ثالثی را انتخاب کرده تا وی داور منتخب را برگزیند .

در مواقعی در زمان ایجاد بحث دعاوی قابل ارجاع به داوری بر اساس توافقات افراد برای تعیین تعداد داوران و معرفی آنها برای رسیدگی به پرونده ها و ابلاغیه رای خود بر اساس امور حاکمیت طرفین بستگی دارد و هر داور یا داوران باید در چهارچوب توافقاتی که فی مابین هر طرف مورد بحث به منظور رسیدگی به دعاوی انجام خواهد شد.

بر طبق ماده 458 قانون مذکور ، در هر مورد که داور تعیین کند باید موضوع یا موضوعات را به همراه مدت داوری و ارائه مشخصات طرفین و داور یا داوران به نحوی که باعث رفع ایرادات و اشتباه شود که تعیین می گردد.

در صورتی که تعیین داور یا داوران بعد از ایجاد اختلاف شود ، اختلافاتی که به داوری ارائه می شود، باید به طور تخصصی روش مشخصی را به داوران ابلاغ کرد.

تعدد داوران در دعاوی قابل ارجاع اختراع

هر طرف باید در زمینه تعداد داوران دعاوی بر اساس موضوع اختلاف رسیدگی کنند و در واحد رسیدگی به اختلافات و شکایات متشاکی بر اساس تصمیم داوران انجام می شود.

در زمانی که اعلام شد هیئت داوران باید به موضوع اختلافات رسیدگی کنند با تعیین تعدد داوران و توافق اصولی آن ها هر طرف باید داوری را به صورت اختصاصی تعیین کرده تا بر اساس اصول اقدام به توافق شوند.

امکان دارد یکی از طرفین به اصل مورد معامله قرارداد در زمینه داوری مانند شرط داوری درج شده در قرارداد، موافقتنامه های ایجاد شده و مستقل از داوری، اشکال ایجاد کنند.

از سویی امکان این وجود دارد اصل قرارداد یا شرط داوری مورد قبول قرار نگیرد، در این صورت بر اساس ماده ۴۶۱ قانون دادرسی مدنی، دادگاه بدوا به این اختلاف رسیدگی و اظهار نظر خواهد نمود.

 

دعاوی قابل ارجاع به داوری یا حاکمیت

دعاوی قابل ارجاع به داوری یا حاکمیت

در مقررات فرانسه، به قضات اجازه داده نشده است. که اختلافات و دعاوی مطروحه در زمینه امور مربوط به نظم عمومی و قواعد آمره، نظیر دعاوی و اختلافات مربوط به چگونگی نحوه صدور و تسلیم ورقه اختراع و چگونگی ابطال یا تائید گواهی نامه اختراع را به داوری و حکمیت ارجاع کنند.

ولی در مقابل، دعاوی و اختلافات مربوط به چگونگی بهره برداری از ورقه اختراع و نظایر آن، وجود دارد. خصوصاً دعاوی راجع به قراردادهای مربوط به حقوق ناشی از اختراعات، قابل ارجاع به داوری است.

(طبق ماده 17-615 قانون مالکیت فکری و صنعتی کشور فرانسه مربوط به اختراعات و ماده 4-716 همین قانون راجع به مارک ها و آرم های تولیدی)

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها