جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

هر ساعتی در روز کنار شما هستیم

با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید
در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

ابعاد نقش ثبت شرکتها در تأمین منافع عمومی

نقش ثبت شرکتها در تأمین منافع عمومی

ثبت شرکت ها در قانون ایران باعث ایجاد ابعاد نقش ثبت شرکتها در تأمین منافع عمومی می باشند که با برگزیدن هر کدام از این منافع به ماهیت ثبت شرکت تجاری پی خواهید برد. در این راستا مجتمع حقوقی ایلیا راهنمای تخصصی شما عزیزان خواهد بود تنها با صرف زمان اندکی می توانید اطلاعات تکمیلی را دریافت کنید.

نقش ثبت شرکتها در تأمین منافع عمومی

تشریفات و شکل گرایی مربوط به ثبت شرکتها از آن جهت که موجب تشویق افراد به سرمایه گذاری در شرکت ها می شود و نیز برای اشخاص ثالث در معامله با شرکت ایجاد امنیت می کند و به این ترتیب روابط معاملاتی را تسهیل می نماید، به اقتصاد ملی و سرمایه گذاری عمومی و رفاه اجتماعی کمک می کند.

همانطور که ثبت در خصوص اشخاص حقیقی تهیه انواع آمار را برای برنامه ریزی های اقتصادی، اجتماعی و حقوقی تسهیل می کند، ثبت اشخاص حقوقی و مشخصاً شرکت های تجاری نیز می تواند کار کرد مشابهی داشته باشد.

کسب اطلاع در خصوص میزان شرکت های ثبت شده داخلی و خارجی و شعب و نمایندگی شرکت های خارجی که تنها از طریق نهاد ثبت شرکت ها امکان پذیر است، برای دولتمردان ضروری است.

افزایش ثبت شرکت های داخلی، اصولا حاکی از رونق اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار است و افزایش ثبت شرکتهای خارجی و شعب و نمایندگی شرکت های خارجی نشان دهنده میزان سرمایه گذاری خارجی است و بالعكس.

البته، ساده کردن و تسریع در ثبت شرکت نیز به نوبه خود می تواند به افزایش ثبت شرکت تجاری کمک کند.

نظام کارآمد ثبت شرکت ها می تواند به کاهش دعاوی میان سهامداران و شرکای شرکت با یکدیگر و دعاوی اشخاص ثالث بر علیه شرکت و سهامداران و سرعت و دقت رسیدگی به این دعاوی کمک کند.

اسناد و صورتجلساتی که با مداخله اداره ثبت شرکت ها تنظیم و آگهی می شود سند رسمی است و دلیل محکم و معتبری برای اثبات مندرجات این اسناد است.

در مواردی ممکن است طرفین اختلاف به اسناد و مدارک مربوط به تشکیل و تغییرات شرکت ها دسترسی نداشته باشند که در این صورت می توانند به مدارک پرونده شرکت در اداره ثبت شرکتها استناد کنند.

دادگاه ها نیز برای روشن شدن حقایق موضوعی دعاوی مربوط به شرکت ها از اداره ثبت شرکت ها استعلام می کنند. از این رو، می توان گفت که نظام ثبت شرکت ها بر مبنای تئوری اعتماد عمومی» و قطعیت ناشی از آن مانع طرح بسیاری از دعاوی پس از ثبت شرکت و تغییرات مربوط به آن می گردد و در صورت طرح دعوا نیز اثبات حق را تسهیل می نماید.

حقوق ثبت شرکتها در تأمین منافع عمومی

آگهی مشخصات شرکت از قبیل موضوع شرکت، نام شرکت، مرکز اصلی شرکت و حدود اختیارات مدیران و دارندگان حق امضا در روزنامه رسمی توسط اداره ثبت شرکت ها می تواند اطلاعات شفافی را در اختیار مشتریان و افرادی که با شرکت در اتباط هستند قرار دهد.

این امر خود می تواند زمینه بسیاری از کلاهبرداری ها و سوء استفاده افراد سودجو و شرکت های کاغذی را از مصرف کنندگان و گیرندگان خدمات کاهش دهد.

در گذشته دسترسی به این گونه اطلاعات برای افراد کمی دشوار بود، اما مدتی است که اطلاعات مذکور از طریق سایت روزنامه رسمی کشور در اختیار عموم قرار گرفته و افراد می توانند با کلید واژه های مختلف از مفاد آگهی های مربوط به تشکیل و تغییرات شرکت های تجاری مطلع شوند.

البته این امر به تنهایی کافی نیست، چون اداره ثبت شرکت ها تنها مرجعی اعلامی است و بر فعالیت بعدی شرکتها نظارتی ندارد. این وظیفه مراجع انتظامی و نظارتی و دستگاه های مختلف است که بعد از ثبت و اعلام مراتب در روزنامه رسمی بر عملکرد شرکت ها نظارت داشته باشند؛

برای مثال، در حال حاضر مرکز اصلی بسیاری از شرکت ها که به اداره ثبت شرکت ها اعلام می شود صوری است و در عمل محل استقرار شرکت جای دیگری است یا محل استقرار مشخص ندارد و با شرکتی کاغذی روبرو هستیم.

یا به عنوان مثال، اگر ثبت شرکتی منوط به اخذ مجوز از مرجع خاصی است، بعد از ثبت این وظیفه دستگاه اجازه دهنده است که بر فعالیت آن شرکت نظارت کند.
یکی دیگر از مواردی که در حقوق ایران نشان دهنده توجه به منافع اجتماعی در مرحله تشکیل و اداره شرکت است، موانع مدیریتی مندرج در ماده ۱۱۱ لایحه اصلاحی قسمتی از قانون تجارت و مواد 126 و 147 آن قانون، اصل 141 قانون اساسی و قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل است که در حال حاضر در مرحله ثبت شرکت ها نیز توسط ادارات ثبت شرکت ها کنترل می شود.

نقش ثبت شرکتها در تأمین منافع عمومی

عدم رعایت حقوق ثبت شرکتها

در صورت عدم رعایت این شرایط، هر ذینفعی می تواند حق تقاضای عزل مدیر فاقد صلاحیت را از دادگاه بکند. محدود کردن اختیارات مدیران و قید زدن به دمکراسی در انتخاب مدیران جز بر پایه منافع اجتماعی و توجه به حقوق اشخاص ثالث قابل توجیه نیست.

به عبارت دیگر، قرار گرفتن مدیریت شرکت در دست افرادی که دارای نقصان اهلیت، ورشکسته یا فاقد وصف امانی هستند، منافع اجتماعی را به خطر می اندازد.”
پرسش مهمی که مطرح می شود این است که برقراری نظامی کارآمد برای ثبت شرکت ها چه تأثیری می تواند در اقتصاد هر کشور و بهبود فضای کسب و کار داشته باشد؟

در پاسخ باید گفت که بخش خصوصی با سرمایه گذاری و ایجاد شغل نقش مهمی در مقابله با فقر ایفا می کند، بهبود و اصلاح فرایند ثبت شرکت در کنار عوامل دیگر باعث سرمایه گذاری و رونق کسب و کار در بخش خصوصی می شود.

در واقع، هر چه فرایند ثبت شرکت ساده تر، سریعتر و ارزانتر باشد، تعداد بیشتری شرکت در کشور ثبت می شوند. مطالعه کشورهای مکزیک، کلمبیا، پرتغال، بلاروس، رواندا و مالزی و دیگر کشورها موید این موضوع است.

اما سؤال فرعی دیگری که باید به آن پاسخ داده شود این است که چرا افزایش شرکت های جدید برای یک کشور مهم است؟ پاسخ سئوال این است که ساده سازی فرایند ثبت، منجر به ایجاد امتیازاتی برای کارگران، کارمندان و ایجاد فرصت های استخدامی بیشتر می گردد، بهره وری شغلی و بهره وری کلی افزایش می یابد.

علاوه بر آن جامعه اصلی ترین ذینفع اصلاح فرآیند ثبت است زیرا با پرداخت مالیات قانونی بوسیله شرکت ها، بهره وری و استخدام معتبر حاصل می گردد. این عوامل منجر به افزایش رفاه مصرف کننده می گردند زیرا با افزایش رقابت بین سازندگان، محصولاتی با کیفیت بهتر، همراه با قیمت پائین تر تولید می شوند.

شکل گرایی بیش از حد در مرحله ثبت شرکت خود عاملی است برای افزایش شرکت های ثبت نشده و غیر رسمی. بدیهی است که ثبت نشدن شرکت، هم نظارت بر شرکت ها و رصد آنها را دشوار می کند.

حال با دانستن منافعی ثبت شرکت های تجاری در صورت تمایل به ثبت شرکت در کم ترین زمان می توانید با کارشناسان حقوقی مجتمع ثبتی ایلیا در ارتباط باشید و در اسرع وقت به سوالات خود پاسخ دهید و در مسیر ثبت شرکت ها گام بردارید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها