درخواست مشاوره رایگان

نکاتی در خصوص دیوان عدالت اداری

نگارش توسط : تیم تحریریه ایلیا     |     سه شنبه، 24 فروردین 1400


نکاتی در خصوص دیوان عدالت اداری

نکته ۱: کلیه آراء شعب بدوی دیوان، به درخواست یکی از طرفین، ظرف مهلت بیست روز از تاریخ ابلاغ برای اشخاص مقیم ایران و دو ماه برای افراد مقیم خارج از ایران، قابل تجدیدنظرخواهی در شعب تجدیدنظر است.

نکته ۲: عدم رعایت شرایط قانونی دادخواست و یا عدم رفع نقص آن در موعد مقرر قانونی در مرحله ی بدوی، موجب نقض رأی در مرحله تجدیدنظر نیست بلکه شعبه ی تجدیدنظر به دادخواست دهنده ی بدوی اخطار می کند که ظرف مدت ده روز از تاریخ ابلاغ نسبت به رفع نقص اقدام نماید. در صورت عدم اقدام و همچنین در صورتی که سمت دادخواست دهنده محرز نباشد، رأی صادر شده نقض و قرار رد دعوی صادر می شود

نکته 3: چنانچه شعبهی تجدیدنظر ایراد تجدیدنظرخواه را وارد تشخیص ندهد، رأی شعبه ی بدوی را تأیید می کند و در غیر این صورت آن را نقض و پس از رسیدگی ماهوی، مبادرت به صدور رأی می نماید.

نکته ۴: چنانچه شعبه ی تجدیدنظر قرار مورد تجدیدنظرخواهی را نقض کند، پرونده را برای رسیدگی ماهوی، به شعبه ی صادر کنندهی قرار، عودت میدهد.

نکته ۵: در مرحله ی تجدیدنظر نیز امکان تقاضای صدور دستور موقت وجود دارد و اتخاذ تصمیم با شعبه ی تجدیدنظر است اما اجرای دستور موقت نیاز به تأیید رییس دیوان دارد.

نکته ۶: اگر قاضی شعبه ی بدوی صادر کننده ی رأی، پی به اشتباه خود ببرد و پرونده به هر علتی به شعبه تی تجدیدنظر نرفته باشد، با ذکر دلیل، پرونده را از طریق رییس دیوان به شعبهی تجدیدنظر ارسال می نماید تا رسیدگی نماید.

نکته7 : در صورتی که حداقل یک قاضی از دو قاضی و یا دو قاضی از سه قاضی صادر کنندهی رأی در شعبهی تجدیدنظر، پی به اشتباه شکلی یا ماهوی خود ببرند، مراتب را با ذکر دلیل به رییس دیوان اعلام می نمایند و رییس دیوان پرونده را جهت رسیدگی و صدور رأی به شعبه هم عرض ارجاع میدهد.

نکته ۸: در صورتی که رییس قوه قضاییه با رییس دیوان، رأی قطعی شعب دیوان را خلاف بین شرع یا قانون تشخیص دهند، رییس دیوان فقط برای یک بار با ذکر دلیل پرونده را برای رسیدگی ماهوی و صدور رأی به شعبه ی هم عرض ارجاع می نماید. رأی صادره قطعی است

نکته9 : برای تقاضای ابطال مصوبات در هیأت عمومی دیوان، نیازی به ذینفع بودن در خواست کننده نیست و بدون پرداخت هزینهی دادرسی انجام می گیرد.

نکته ۱۰: مدیر دفتر هیأت عمومی، نسخه ای از درخواست ابطال مصوبه و ضمائم آن را برای مرجع تصویب کننده ارسال می کند و مرجع مربوط، مکلف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ، نسبت به ارسال پاسخ اقدام نماید.

پل ارتباطی مجتمع ثبتی و حقوقی ایلیا

شماره تماس مجتمع

شعبه کرج: 137 32 – 026

شعبه تهران : 119 55 266 – 021

سامانه پیامکی ایلیا : 32 52 52 32

سامانه اینترنتی ایلیا : WWW.ELIYA.IR

پست الکترونیکی ایلیا INFO@ ELIYA.IR :

خدمات قابل ارائه مجتمع ثبتی ، اداری و حقوقی ایلیا ( ثبت شرکت ایلیا )شامل تنطیم قراردادهای حقوقی و مشاوره حقوقی و امور مالیاتی شامل تشکیل پرونده مالیاتی ، تشکیل پرونده ارزش افزوده و اخذ گواهی ارزش افزوده ، اخذ کد اقتصادی و اقدامات بعد از ثبت شرکت ، اخذ پلمپ دفاتر مالیاتی و همچنین خدمات ثبتی شرکت و برند در کلیه واحد های ثبتی اداره ثبت شرکتها در چهار چوب قانون تجارت ایران شامل ( ثبت شرکت و ثبت تغییرات شرکت ) خدمات نام تجاری در اداره مالکیت صنعتی شامل ( ثبت برند و ثبت علامت تجاری ، ثبت طرح صنعتی و ثبت اختراع ) همچنین اموراخذ کارت بازرگانی در اتاق بازرگانی استانها ی کشور ) و کلیه خدمات اداری و اخذ انواع مجوزها در کل مراجع ذیصلاح ، همچنین امور حقوقی ( دعاوی کیفری ، خانواده و حقوقی کلیه دادگاه ها ) و تهیه و تدوین و تنظیم انواع قرارداد های تخصصی درسراسر ایران .

)به لبخندتان برترینیم (

ما با شما تماس میگیریم لطفا شماره موبایل خود را وارد کنید
نکاتی در خصوص دیوان عدالت اداری

پاسخ دادن به :

فرم ارسال نظر و سوال
ارسال با تشکر از ارسال نظر . پس از تایید نظر شما درج خواهد شد
در فرم پر شده خطاهایی وجود دارد. لطفا آنها را بررسی کنید.
اعتبارسنجی فرم موفق بود!
پایان مشاوره

به سیستم مشاوره آنی خوش آمدید .
لطفا جهت شروع پشتیبانی یکی از روش های زیر را انتخاب فرمایید