جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

هر ساعتی در روز کنار شما هستیم

با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید
در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

سرمایه اولیه برای ثبت شرکت سهامی خاص ✔️

سرمایه اولیه برای ثبت شرکت سهامی خاص

در این مقاله سعی داریم برایتان در رابطه با سرمایه اولیه برای ثبت شرکت سهامی خاص اطلاعات لازم را ارائه دهیم لطفا با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

نکات سرمایه اولیه برای ثبت شرکت سهامی خاص

همانطور که می دانید راه اندازی هر کسب و کاری نیاز به سرمایه دارد. در زمان ثبت شرکت نیز کسب و کاری که قرار است با ثبت شرکت آغاز شود لازم است که سرمایه اولیه اش در زمان ثبت به اداره ثبت شرکتها اعلام شود و در اوراق اساسی شرکت قید گردد.

در مورد سرمایه در ثبت شرکت سهامی خاص سرمایه اولیه که می توان استفاده کرد حداقل یک میلیون ریال یا یک صد هزار تومان می باشد که در هنگام ثبت 35%از این مبلغ یا مبالغ بالاتر باید نزد بانک واریز شود و مابقی در تعهد صاحبان سهام خواهد ماند.

سرمایه اولیه شرکت سهامی خاص اعتبار این شرکت محسوب میشود و در امر اخذ وام ، رتبه و بردن در مناقصه و مزایده موثر است. در شرکتهای سهامی خاص و عام و تعاونی ها، سرمایه شرکت به صورت سهام تقسیم بندی می شود که مشخص کردن این تعداد سهام محدودیتی ندارد و می توان سرمایه اولیه شرکت رابه هر تعداد سهم تقسیم بندی کرد.

در این نوع سرمایه، سهام شرکت به صورت اوراق مجزا و جداگانه در اختیار سهامداران قرار می گیرد و طبق ماده 33 اساسنامه شرکتهای سهامی خاص هریک از اعضاء هیئت مدیره حداقل باید دارای یک سهم از سهام شرکت باشد، ذکر این نکته ضروری است که در شرکتهای سهامی خاص تنها مدیرعامل می تواند خارج از سهامداران باشد و کلیه اعضاء هیئت مدیره می بایست حتما سهامدار باشند.

اوراق سهام در اینگونه شرکتها با نام عادی و یا بی نام عادی می باشند، اوراق با نام سهامی هستند که در اوراق چاپ شده نام سهامدار قید گردیده اما در سهام بی نام این چنین نیست، هم چنین در مورد شرکتهای سهامی خاص و عام باید گفت که مبلغ سرمایه در شرکتهای سهامی خاص توسط سهامداران مشخص تامین می گردد اما در شرکتهای سهامی عام قسمتی از سرمایه توسط اوراق سهامی که به فروش می رسد تامین می گردد.

هم چنین نوعی از سهام با عنوان سهام ممتاز نیز برای ثبت شرکتهای این چنینی قابل ارائه می باشد ، در خصوص اینگونه سهام باید گفت که سهامدارانی که سهام ممتاز دارند فقط در سود شرکت دخیل می باشند و در صورت زیان دادن شرکت، این سهامداران ملزم به پرداخت زیان  نمی باشند.

حداقل سرمایه لازم برای تاسیس شرکت سهامی خاص

حداقل سرمایه اولیه شرکت سهامی خاص 1 میلیون ریال ( 100 هزار تومان ) می باشد و این رقم بر اساس قانون تجارت تنظیم شده است که کمتر از آن مانع به ثبت رسیدن شرکت سهامی خاص خواهد شد.

لازم به ذکر است بیشتر شدن سرمایه کامل اختیاری بوده و باید توجه داشت هرچه سرمایه شرکت سهامی خاص بیشتر باشد موجب بیشتر شدن اعتبار شرکت می شود.

در جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره مراحل و شرایط ثبت شرکت سهامی خاص می توانید به مقاله آن مراجعه کنید.

تفاوت در سرمایه شرکتهای مسئولیت محدود با سهامی خاص

تفاوت اصلی در سرمایه شرکتهای محدود با سهامی خاص در میزان تعهدات آنهاست به طوری که همانطور که در قسمت سرمایه نقدی اشاره شد در شرکتهای مسئولیت محدود سقف تعهدات به سرمایه بستگی دارد اما در شرکتهای سهامی خاص میزان تعهدات، نامحدود است به عبارت دیگر می توان نام دیگر شرکتهای سهامی خاص را بامسئولیت نامحدود نامید.

سرمایه ثبت شده شرکت برای ثبت شرکت سهامی خاص 75 درصد از سرمایه اولیه است زیرا 35 درصد از سرمایه اولیه به بانک واریز میشود و پس از ثبت نهایی شرکت میتوان 35 درصد مابقی را خارج کرد، سرمایه ثبت شده در واقع میزان سرمایه است که در اساسنامه شرکت آورده می شود و بر اساس آن است که میزان تقسیم سهام و سهم هر فرد مشخص می گردد .

سرمایه شرکت سهامی خاص

شرایط افتتاح حساب بانکی برای ثبت شرکت سهامی خاص

  •   یک نسخه    اساسنامه    شرکت 
  •  شرکتنامه 
  •  آگهی  تاسیس شرکت 
  • آگهی آخرین تغییرات شرکت
  • مدارک هویتی مدیران شرکت
  • بررسی لیست سیاه (اشخاصی که به موجب قوانین، از افتتاح حساب ممنوع هستند)
  • استعلام نام شرکت و مدارک احراز هویت هریک از مدیران شرکت، از بانک مرکزی
  • تکمیل فرم مخصوص افتتاح حساب جاری، برای اشخاص حقوقی که باید ممهور به مهر شرکت و امضای مدیران اجرایی باشد

مراحل افتتاح حساب برای شرکت سهامی خاص

  1.  بررسی درخواست  متقاضی افتتاح حساب، ت حقیق در مورد محل سکونت و اطمینان از صحت آن
  2. استعلام از بانک مرکزی، جهت بررسی عدم وجود مانع برای افتتاح حساب
  3. تکمیل فرم‌های مربوطه و اخذ اثر انگشت متقاضی
  4. اخذ مشخصات معرف و بررسی صحت آن توسط بانک

نقل و انتقال سهام شرکت سهامی خاص بر اساس میزان سرمایه

 سهام بی نام

طبق ماده ۳۹ لایحه اصلاحی قانون تجارت، سهام بی نام سهمی است که به صورت سند در وجه حامل تنظیم می شود و هر شخصی که آن را در اختیار داشته باشد، مالک این نوع سهم شناخته می شود، مگر آنکه خلاف آن ثابت شود.

همچنین نقل و انتقال سهام بی نام به صرف قبض و اقباض صورت می گیرد و نیاز به رعایت تشریفات خاصی ندارد.

سهام بانام

 برگرفته از ماده ۴۰ لایحه اصلاحی قانون تجارت، سهام با نام همانطور که از اسم آن پیداست، سهامی است که مالک آن مشخص و معین است و چنین سهامی جزء دارایی های شخصی است که سهام فوق، در دفتر سهام شرکت به نام وی به ثبت رسیده باشد.

برای ثبت شرکتتان باید ابتدا سرمایه اولیه را تامین کنید. این موضوع بر اساس نوع شرکتی که انتخاب کرده اید در قانونی تجارت متفاوت است. از این رو مجتمع ثبتی ایلیا راهنمای جامع و تخصصی شما خواهد بود، تنها کافی است با وکلای مجرب ایلیا تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
6 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سعید
سعید
3 ماه قبل

با سلام
سرمایه ثبت شده در شرکت سهامی خاص با سرمایه ثبت شده بیشتر چه تبعات و با مزایایی برای شرکت مذبور در وی دارد؟
اگر در چند سال بعد قسمتی از سهام شرکت نقل و انتقالی صورت بگیرد مالیات را بر اساس سرمایه ثبت شده در نظر میگیرند ؟

شماره تماس:
9143483243
وحید
وحید
6 ماه قبل

باسلام اگر شرکت با مسئولیت محدود ثبت کنیم و به عنوان مثال صد میلیون تومان سرمایه شرکت باشد، بعد از ثبت شرکت آیا این سرمایه حتما باید در بانک واریز شود و یا لزومی به واریز نیست؟

مهدیه کریمی
مهدیه کریمی
1 سال قبل

سلام بسیار ممنون خیلی توضیحاتتون عالی بود. فقط ممنون میشم بگید هر فرد حداقل چقدر مبلغ میتونه در شرکت سهامی خاص سهام بگذارد

شماره تماس:
9301852145