لوگو سفید ایلیا
صفحه اصلی انتخاب نام شرکت و برند خدمات ما
ثبت شرکت ثبت برند ثبت تغییرات شرکت اقدامات پس از ثبت شرکت ثبت طرح صنعتی ثبت اختراع اخذ کارت بازرگانی اخذ جواز تاسیس صنایع رتبه بندی(گرید) شرکت ها
درباره ما
حقوق مالکیت برند ایلیا اساسنامه ثبت ایلیا اعضای هیئت مدیره ایلیا منشور اخلاقی ثبت ایلیا تاریخچه ایلیا همکاران ایلیا محیط کار ایلیا کاتالوگ ایلیا
ارتباط با ما تور مجازی ایلیا

حمایت از نام تجارتی در حقوق ایران


حمایت از نام تجارتی در حقوق ایران
  • چکیده

نام تجاری از جمله مالکیتهای فکری، محصول ابتکار و خلاقیت تاجر در روند فعالیتهای تجارتی و معرف توانمندیهای او در عرصه تجارت است. این نوع از اموال ناملموس در حالی که به انحاء مختلف در حمایت از خود تاجر ونیز مصرف کنندگان محصولات و خدمات مورد عرضه نقش بسزا و منحصر به فردی دارد لیکن بر خلاف سایر اموال فکری و به ویژه علامت تجارتی کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ به طوری که پاره ای از صاحبنظران حقوق از ثبت آن در قالب علامت تجارتی و یا نام خود تاجر سخن رانده اند. این در حالی است که نام تجاری از نقطه نظر حقوقی نهادی غیر از آن دو محسوب میشود. مشهور حقوقدانان ایران در آثار خود با یک استدلال سطحی و شاید به تقلید از یکدیگر نام تجاری را غیر قابل ثبت و در نتیجه غیر قابل حمایت دانسته اند. کاوشی هر چند مختصر در منابع قابل استناد و بعضا الزام آور اعم از مقررات قانونی، آراء قضائی، اصول و قواعد مسلم حقوقی حاکی از بطلان استدلال و نظریه مشهور میباشد. نتایج تحقیق حاضر نشانگر این است که از دیدگاه حداقلی - با فرض غير قابل ثبت بودن نام تجاری - می توان نام تجاری را همچون سر تجاری مشمول عنوان مالکیت انحصاری و نسبی تلقی کرد. همچنین از دیدگاه حد اکثری شاید بتوان در شرایط کنونی نظام حقوقی ایران و بدون اعمال هیچ تغيير قانونگذاری آن را همچون علامت تجاری قابل ثبت و در عین حال مشمول عنوان مالکیت انحصاری و مطلق دانست. در این مقاله با بررسی دقیق و توصیف مقررات و نظریات موجود و تحلیل آنها، ضمن تبیین آثار اختصاصی نام تجاری در مقایسه با سایر مالکیتهای فکری - که یقینا آن را مستلزم ترسیم نظام خاص حمایتی مینمایند در پی اثبات این مدعا هستیم که نام تجاری در نظام حقوقی ایران در هر حال قابل حمایت بوده و مقررات مندرج در قانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجارتی (۱۳۸۶) راجع به نام تجاری تغییر قابل توجهی در حمایت از آن ایجاد نکرده است.

واژگان کلیدی: مالکیت صنعتی - نام تجارتی مالکیت انحصاری مطلق و یا نسبیقانون ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علایم تجارتی ۱۳۸۶

  • . مقدمه

در چند دهه اخیر، همزمان با پیدایش و توسعه وسایل حمل و نقل و فن آوری های ارتباطی، سرعت و سهولت گردش کالاها و مبادله اطلاعات افزایش یافت؛ به طوری که عملا مرزهای تجارت برداشته شده و عرضه کالاها و خدمات از هر نقطه جهان به نقطه دیگر میسر گردید. به منظور جلب نظر مصرف کنندگان، کالاها و خدمات تجاری متنوع توسط خیل عظیم تجار روانه بازارهای مصرف شدند. مقارن با این تحولات، دو آسیب جدی متوجه تولید کنندگان، بازرگانان و مصرف کنندگان شده و آنها را مورد تهدید قرار می داد. از طرفی مصرف کنندگان قدرت شناخت تجار معتبر و کالاها و خدمات مرغوب را از دست می دادند و از طرف دیگر تولید کنندگان و بازرگانان کم یا بی اعتبار از شهرت تجار معتبر و کالاها و خدمات مطلوب آنها در تجارت خود سوء استفاده می کردند. بدین ترتیب ضرورت تمایز تجار و نیز کالاها و خدمات مورد عرضه آنها از یکدیگر نمایان گشت. در کنار علامت تجاری که در واقع عهده دار تمایز کالاها و خدمات بود نهاد حقوقی «نام تجاری » با هدف تأمین تمایل روزافزون اشخاص و یا الزام قانونی برای انتخاب یک نام ویژه جهت تمایز شخصیت صنفی و تجارتی به رسمیت شناخته شد. بدین ترتیب در شرائط کنونی که به واسطه حمایت اکثر نظامهای حقوقی از نام و علامت تجاری، آن دو هویت مستقلی از خود تاجر یا کالا و خدمت مورد عرضه پیدا کرده اند، شاید به جرأت بتوان گفت که عرصه رقابت تجاری، جولانگاه رقابت نام و علامت تجاری است نه تجار. البته هرگز نباید فراموش کنیم که حمایت از نام یا علامت تجاری نباید منجر به این شود که تجار تازه وارد با ایده های نو هرگز امکان رقابت با صاحبان نام و علامت را پیدا نکنند.
علیرغم رونق چندین دهه تولید و تجارت داخلی و خارجی در ایران، با توجه به تأکیدهای مکرر سیاستگذاران کشور به حمایت بیش از پیش از تولید و صادرات که تحقق آن مستلزم ورود و فعالیت موفقیت آمیز تولید کنندگان و تاجران داخلی به عرصه تجارت تولید و عرضه است، اهمیت حمایت از نام تجارتی در حقوق ایران دو چندان می شود. ملاحظه منابع موجود هر پژوهشگری را به این نتیجه می رساند که اکثریت صاحبنظران حقوق در خصوص موضوع تحقیق، سیاست بی اعتنائی، کلی گویی و یا تقلید از هم در اظهار نظر را خط مشی خود قرار داده اند و تعدادی از آنها نیز در تشخیص آن با علامت تجاری و یا نام شرکت دچار اشتباه شده اند. در این میان فقط عده کمی از حقوقدانان به اظهار نظر پرداخته اند.
بر این اساس با بهره گیری از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای قابل دسترس بر آن شدیم تا ضمن توصيف مقررات و آراء موجود و اقدامات در حال اجرا به تحلیل حقوقی آنها پرداخته و در خصوص قابلیت ثبت یا حمایت از نام تجاری نتیجه گیری نماییم. با عنایت به نزدیکی پایان مدت اعتبار قانون (آزمایشی) ثبت اختراعات، طرحهای صنعتی و علائم تجارتی (۱۳۸۶) (که حاوی مقرراتی راجع به نام تجاری است به طور خاص، توصیف و تحلیل نظام حمایت از نام تجاری تحت قانون موصوف، مطمع نظر نگارنده خواهد بود. در این راستا ابتدا به بیان و توضیح نکاتی می پردازیم که در تحلیل مقررات و آراء حقوقدانان تأثیرگذارند.

پل ارتباطی مجتمع ثبتی و حقوقی ایلیا

( به لبخندتان برترینیم )

شماره تماس مجتمع ایلیا

  • شعبه کرج: 137 32 – 026
  • شعبه تهران :119 55 266 – 021
  • سامانه ی پیامکی: 32 52 52 32
  • سامانه ی تخصصی ثبتی و حقوقی WWW.ELIYA.IR
  • پست الکترونیکی به نشانی INFO@ ELIYA.IR

فرایند و خدمات قابل ارائه مجتمع ثبتی ، اداری و حقوقی ایلیا در کلیه واحد های ثبتی اداره ثبت شرکتها در چهار چوب قانون تجارت ایران شامل ( ثبت شرکت، ( ثبت شرکت سهامی خاص ، ثبت شرکت با مسئولیت محدود ، ثبت شرکت سهامی عام تنظیم صورتجلسات شرکتها و ثبت تغییرات شرکت ) خدمات نام تجاری و نمونه اسم برند و شرکت و انتخاب نام و اسم شرکت در اداره مالکیت صنعتی شامل ( ثبت برند ، ثبت علامت تجاری و ثبت برند بین المللی ( مادرید ) - ثبت طرح صنعتی و ثبت بین المللی طرح صنعتی - ثبت اختراع و ثبت بین المللی اختراع )

مشاوره آنی
ارائه دهنده خدمات جامع ثبتی، حقوقی و اداری
ما در هر زمان کنار شما هستیم.

مجتمع ایلیا با دارا بودن دپارتمان های مجزا و با برخورداری از مشاوران برتر ثبتی و حقوقی درراستای ارائه ی خدمات با اقل هزینه ها و در کوتاه ترین زمان ممکن تلاش می نماید

مندرجات برات

تغییر مندرجات برات - تکمیل سند ناقص - شرایط اختیاری صدور برات - شرایط ماهوی برات -به این صورت است که براتکش فرضا براتی صادر می کند به مبلغ هزار ریال، ظهرنویسان بعدی این مبلغ را تا ده هزار ریال تغییر می دهند و تعهد می کنند یا در زمان آن تغییراتی ایجاد می کنند، این مسأله در قانون تجارت ایران پیش بینی

مرجع تصمیم گیری در ادغام شرکت تجاری

مرجع تصمیم گیری در مورد ادغام شرکت های تجاری - در مورد مرجع تصمیم گیری در مورد ادغام شرکتهای تجاری باید بین دو مورد قائل به تفکیک شد. زیرا همانگونه که قبلا بیان گردید قانونگذار فقط در مورد شرکتهای تعاونی به صراحت از ادغام سخن گفته و برخی احکام آن را بیان کرده است ولی در مورد شرکت های تجاری دیگر

مراحل درخواست مالک برای توقیف کالاهایی که مخالف حقوق شخص باشد

نحوه درخواست مالک برای توقیف کالاهایی که مخالف حقوق وی می باشد - طبق ماده ۱۸۲ آیین نامه، مالک هر اختراع، طرح صنعتی، علامت و نام تجاری یا قائم مقام قانونی وی بر حسب مورد می تواند به موجب امر، نزدیک ترین دادگاه عمومی محلی که کالاهای مورد ادعا، در آن محل است صورت مشروحی از کالاهایی که به ادعای او با حق

مندرجات اجباری و نحوه تکمیل سفته

مندرجات اجباری و نحوه تکمیل سفته - 1- امضاء یا مهر متعهد.2- تاریخ صدور به روز و ماه و سال و گرنه سفته بی اعتبار است. ٣- مبلغ سفته: نوشتن مبلغ با حروف را قانون ضروری دانسته ولی ننوشتن آن به صورت حروف سفته را بی اعتبار نمی کند.۴- نام گیرنده وجه: می توان نام گیرنده را ننوشت و سفته را در وجه...

حمایت از نام تجارتی در حقوق ایران

حمایت از نام تجارتی در حقوق ایران - نام تجاری از جمله مالکیتهای فکری، محصول ابتکار و خلاقیت تاجر در روند فعالیتهای تجارتی و معرف توانمندیهای او در عرصه تجارت است. این نوع از اموال ناملموس در حالی که به انحاء مختلف در حمایت از خود تاجر ونیز مصرف کنندگان محصولات و خدمات مورد عرضه نقش بسزا و منحصر به

صفر تا صد اسناد در وجه حامل

صفر تا صد اسناد در وجه حامل -سند در وجه حامل»، سندی است که مشخصات دارنده روی آن نوشته نشده و قابل پرداخت به حامل آن است، مگر در موارد زیر: در صورت توقيف وجه از طرف مقامات قضایی و یا در صورت امتناع حامل از تسلیم سند و یا در صورتی که عدم مالکیت دارنده سند، در دادگاه محرز شود.

ضمانت در برات

ضمانت در برات -یعنی شخص ثالثی یک یا چند نفر از مسئولین برات را ضمانت می کند (براتکش، ظهرنویس ها و براتگیر ) که ضمانت در برات جنبه تضامنی دارد. ضامن ممکن است شخص ثالثی یا یکی از امضاء کنندگان برات باشد. امضاء ضامن باید با قید برای ضمانت اعتبار دارد یا چیزی مشابه، همراه باشد.

مندرجات قانونی برات

مندرجات قانونی برات - الف) صورت برات - *در حال حاضر برات به صورت چاپی توسط وزارت دارایی تنظیم و در اختیار افراد قرار داده می شود.*پر کردن جاهای خالی برات، به وسیله دست یا تایپ را قانون الزامی نمی داند و نوشتن برات توسط خود براتكش نیز لازم نیست.

منع مداخله ورشکسته در اموال خود

منع مداخله ورشکسته در اموال خود -به موجب ماده ۴۱۸ قانون تجارت «تاجر ورشکسته از تاریخ صدور حکم از مداخله در اموال خود حتی آنچه که ممکن است در مدت ورشکستگی عاید او گردد ممنوع است در کلیه اختیارات و حقوق مالی ورشکسته که استفاده از آن مؤثر در تأدیه دیون او باشد مدير تصفیه قائم مقام قانونی ورشکسته بوده

دستور موقت در نظام حقوق مالکیت صنعتی ایران

دستور موقت در نظام حقوق مالکیت صنعتی ایران - حمایت قضایی از صاحب حق اختراع یا دارنده مجوز بهربرداری از آن ایجاب می کند تا علاوه بر اعطای حق اقامه دعوا عليه ناقض این حقوق، اقدامات تامینی لازم در حاشیه دادرسی نیز جهت جلوگیری از تضییع حقوق افراد ذینفع به عمل آید.

لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج
فرم ارسال نظر و سوال

پاسخ دادن به :

امتیار خود را ثبت کنید
ارسال با تشکر از ارسال نظر . پس از تایید نظر شما درج خواهد شد
در فرم پر شده خطاهایی وجود دارد. لطفا آنها را بررسی کنید.
اعتبارسنجی فرم موفق بود!
توضیحات چقدر جستجو و سوال پرسش و پاسخ مقالات مرتبط
پایان مشاوره

به سیستم مشاوره آنی خوش آمدید .
لطفا جهت شروع پشتیبانی یکی از روش های زیر را انتخاب فرمایید