جهت هر گرونه اقدامات لازم در خصوص ثبت علامت تجاری قبل از هر اقدام مقاله ذیل را به دقت مطالعه نموده و در صورت نیاز به اطلاعات تکمیلی در این خصوص با مجتمع ثبت برند ایلیا تماس حاصل نمایید.

ثبت ��لامت تجاری ، ثبت برند ،ثبت اسم و نشان تجاری

ثبت علامت تجاری به معنای علامتی می باشد که می تواند کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده از جانب شخص یا بنگاهی را از کالاها یا خدمات سایر بنگاه‌ها یا اشخاص مجزا نماید.

برمبنای ماده شماره ی سی قانون ثبت علامت تجاری، علامت همگانی  و اسم تجاري عبارت است از :

علامت تجاری به معنای  هر نماد بصری می باشد كه قابلیت ایجاد تمایز كالاها يا خدمات شخصیت های حقيقي يا حقوقی را دارا باشد.

علامت همگانی تجاری  يعني هر گونه نماد بصری  كه به اسم  نشان همگانی در اظهارنامه به ثبت می رسد  و قادر باشد تا  مبدأ و يا دیگر ویژگی ها   همچون كيفيت كالا ياخدمات شخصیت های  حقيقي و حقوقي را كه از اين نماد زیر نظر دارنده  نشان به ثبت رسیده به طور  همگانی  استفاده می نمایند  تفکیک کند.

نام وعلامت تجاری  يعني نام  يا برچسبی  كه بیانگر و مبین  اشخاص  حقيقي ياحقوقي باشد.

مزایای ثبت علامت تجاری                                                               

ضمانت  می‌نماید که متقاضیان قادرند محصولات را از یکدیگر تفکیک نمایند.

شرکت‌ها را توانمند  می‌کند که  کالاها یا خدمات خود  را از یکدیگر تمایز بدهند.

وسایل  بازاریابی وهمچنین بنیان  خلق  شهرت برای  شرکت‌ها می باشند.

کسب اجازه استعمال از  آنها به اشخاص مورد معامله داده می‌شود و مخزن بی واسطه ی درآمد از مکان حق امتیازها محسوب می شود.

قسمت  اضطراری موافقت نامه های اعطای نمایندگی هستند.

امکان دارد سرمایه با ارزش  کسب و کار باشند.

در محفوظ نگهداشتن و  ارتقا سطح کیفی کالاهای  سرمایه‌گذاری شده، شرکت‌ها را ترغیب می نمایند.

به جهت اخذ وام امکان مفید واقع شدن آن بالاست.

  • دلایل حمایت از علامت تجاری و حقوق ناشی از آن

وجود این مهم  که اکثریت قریب به  اتفاق صاحبان کسب و کار به ایجاد نوعی تمایز محصول یا خدماتشان از محصولات و خدمات دیگر رقیبان قائل می باشند . اما متاسفانه همگی  از اهمیت لزوم پشتیبانی ازیک نشان تجاری یا علامت تجاری به جهت روش ثبت با خبر و آگاه  نمی باشند. بعد از ثبت علامت تجاری برمبنای  قانون ثبت علائم تجاری اشخاص حقیقی یا حقوقی محق شناخته می شوند ، به تبع آن کلیه فعالان کسب و کار قادر هستند که از عرضه کالاهای شبیه به هم  یا هم طبقه ازجانب شخصیت های طرف قرار داد  تحت  نشان تجاری که شبیه یا به روش گمراه کننده‌ای معادل  علامت تجاری شخص دیگری باشد،  ممانعت  کنند.

در صورتی که  نشان تجاری  به ثبت نرسد ، دیگر شرکت‌های رقابت کننده  از همان نشان که مشابه نشان قبلی باشد به روشی غلط انداز استفاده خواهند نمود. بنابراین سرمایه‌گذاری دریافتن بازار یک کالا امکان دارد سوخت بشود.چنانچه احدی از رقبا از نشان تجاری ای که قبلا مشابه آن وجود داشته استفاده نماید، این امکان وجود دارد که متقاضیان تصور نمایند که کالای مدنظر متعلق به همان شرکت است. بنابراین محصول مشابه  را تهیه می کنند. چنین اتفاقی هم سود شخص حقیقی یا شخص حقوقی را کاهش می دهد و هم  متقاضیان را منحرف می کند وهمچنین به آوازه ی یک محصول صدمه وارد می کند . مخصوصا در صورتی که کالای تحت رقابت از سطح کیفی بالایی برخوردار باشد.

 با عنایت به اهمیت ثبت علامت تجاری و ارزشی که یک نشان تجاری امکان دارد در مشخص کردن چشم انداز موفقیت یک کالا در بازار کسب کرده باشد، بسیار حائز اهمیت است در بازاری که در آن به ثبت رسیده ضمانت بشود.همچنین ،کسب مجوز استفاده کردن  از یک علامت تجاری که به ثبت رسیده  به دیگر شرکت‌های  طرف قرار داد به مراتب سهل تر است. بنابراین قابلیت دارد بعنوان  منبعی جهت کسب درآمد افزون تری برای شخص حقوقی یا شخص حقیقی محسوب شود ،یا اینکه بنیان بستن توافق نامه اعطای نمایندگی فروش گردد.گاهی هم، یک  علامت تجاری به ثبت می رسد که بین متقاضیان از آوازه خوبی بهره مند می باشد. در این موارد این امکان وجود دارد که جهت کسب وام از موسسات مالی واعتباری مستفاد گردد که البته  این امر به شکل  مضاعفی  از ارزش نشان های تجاری جهت موفقیت کسب و کار محسوب می گردد.

مدت اعتبار قانونی ثبت علامت تجاری

ثبت علامت تجاری تا مدت ده سال دارای ارزش و اعتبار می باشد.از زمان تحویل وارائه اظهارنامه ثبت علامت تجاری این بازه ی ده ساله آغاز میشود. اين بازه  با درخواست دارنده جهت ادوار پی در پی ده ساله با پرداخت مبلغی مشخص، قابلیت تمديد را دارا می باشد. دارندگان نشان تجاری می بایست 6 ماه پیش از رسیدن موعد 10 ساله،نسبت به تمدید ثبت علامت تجاری خود اقدامات لازم را مبذول دارند.

علائم تجاری قابل ثبت

هر واژه ،واج ،حروف،اعداد،تصویر،طرح،رنگ،برچسب یا تلفیق همگی که جهت شاخص جلوه دادن کالا یا خدمتی معین به کار برده می شود،یک نشان تجاری را می آفریند.شعارهای تبلغاتی نیز یک برند تلقی می شوند.در ادارات دولتی ثبت علائم تجاری بعنوان ثبت برند ثبت می گردد.تعدد کشورها این امکان را فراهم آورده که هرروز بر نوع نشان های تجاری که ثبت می شوند افزوده شود.مثلا رنگ ها ،طرح های چند بعدی وصداها هم در برخی کشورها قابل قبول می باشند حال آنکه برخی کشورها تنها به ثبت نشان های قابل رویت بسنده می نمایند

 علائم تجاری غیر قابل ثبت

کلمات عام-  در صورتی که شرکت تصمیم  دارد نشان تجاری  «مبل» را جهت فروش مبل به ثبت برساند ،متن تقاضانامه مبنی بر ثبت چنین برندی بدون شک رد خواهد شد چراکه مبل واژه ای عام در این طبقه شناخته میباشد.

کلمات توصیفی - واژه های توصیفی در حقیقت کلماتی می باشند که اصولا در تجارت باهدف وصف کالای مد نظر بکار برده می شوند. برای نمونه، ثبت واژه شور برای نمک مورد پذیرش نمی باشد چراکه به توصیف نمک می پردازد.در حقیقت چنانچه به تولیدکننده نمک جهت عرضه محصولاتش حق استفاده منحصربه فرد از واژه «شور» تعلق گیرد، عملی خلاف انصاف و عدل صورت پذیرفته است. در این راستا کلمات کیفی همچون «تند»، «برترین»، «کلاسیک» یا «تازه» قطع به یقین رد میشوند مگر آنکه قسمتی  از برندی مشخص باشند. در این گونه موارد،قید مفاهیمی مبنی بر اینکه درجهت آن قسمت از نشان حق استفاده منحصر به فرد خواسته نمی شود، ضرورت دارد.

نشان های فریبنده - نشان تجاری ای می باشد که متقاضی را به نسبت ماهیت، ویژگیهای کیفی  یا مبداء جغرافیایی کالا گمراه می‌نماید.مثلا، عرضه کره های گیاهی  به بازار با برندی که تصویر یک گاو یا گوسفند دارد حتما رد می شود چراکه این نشان باعث فریب مصرف کنندگان می شود و مصرف کنندگان قطعا"، متصور می شوند که این نشان به لبنیات ارتباط پیدا می کند.

نشان های خلاف اصول اخلاقی - به طور کلی کلمات  یا اشکالی که مطابق با ارزشها و خ��ق حسنه و دینی که قاعدتا" مورد پذیرش می باشد را نقض نمایند .بعنوان نشان تجاری ثبت نمی شوند.

علائم ونشان های دولتی- انواع پرچم‌ها، آرم های سلطنتی، نشان های رسمی دولتی و علائم کشورها و سازمان‌های بین المللی که نمونه‌ای از آنها به دفتر بین‌المللی سازمان جهانی مالکیت معنوی (wipo)اعلام شده است معمولآ قابل ثبت نیستند.

براساسماده 32 قانون ثبت علامت تجاری نشان  ها در موارد ذیل  قابل ثبت نمی باشند:‌

الف- قادر نباشد که كالاها يا خدمات يك مؤسسه را ازدیگر  كالاها و خدمات موسسات مجزا وتفکیک نماید.

ب ـ بر خلاف جهت  اوزان شرعي يا نظام عمومي يا خلقیات حسنه باشد.

ج ـ مراكز تجاري را خاصه درباره ی مبدأ جغرافيايي كالاها يا خدمات يا خصوصيات آنها گمراه كند.

د - مشابه یا مقارن علائم نظامی متعلق به کشور،سازمانهای بین المللی یا سازمانهای تاسیس شده زیر نظر کنوانسیون های بین المللی تاسیس شده باشند به جز مواردی که توسط مقامات دارای صلاحیت کشور مجوز آن صادر بشود.

هـ ـ مشابه يا به طرز منحرف کننده ای  شبيه يا ترجمه يك نشان يا اسم  و ثبت برند باشد كه براي همان محصول  يا خدمات شبیه  به آن در مؤسسه ديگري در ايران معروفیت داشته باشد.‌

و ـ از پیش مشابه یا عین آن جهت خدمات بی شباهت ثبت و شهرت یافته  باشد به این شرط که عرفاً بین استفاده از نشان و دارنده ی نشان شهیرارتباط وجود داشته و ثبت آن به منافع دارنده ی برند پیشین صدمه نرساند.

ز ـ مشابه نشانی باشد كه پیشتر به نام دارنده  ديگري به ثبت رسیده و يا از نظر تاریخی منقضی شده . ثبت آن مقدم يا داراي حق تقدم برای همان محصولات و خدمات و يا براي كالا و خدماتي است كه به ‌لحاظ ارتباط و شباهت موجب فريب و گمراهي شود.

مدارک لازم جهت تقاضای ثبت علامت تجاری

 تحویل  اظهارنامه ثبت علامت تجاری تنها از طریق اداره علایم تجاری به روش فایل الکترونیکی میسر می باشد و درخواست کنندگان ثبت علامت تجاری قادرند اظهار نامه خود را تسلیم اداره مالکیت صنعتی نمایند. همچنین می توانید با امضای وکالت نامه و تحویل پرونده به موسسه حقوقی ایلیا با برند تجاری مجتمع ثبت شرکت ایلیا کلیه مراحل ثبت علامت تجاری خود را از طریق این مجموعه انجام دهید.

مدارك مثبت هويت متقاضي 

الف) شخصیت های  حقیقی: کپی شناسنامه و کپی کارت ملی

ب) شخصیت های  حقوقی: آخرین روزنامه رسمی، دلیل مدیریت، کپی شناسنامه و کارت ملی دارندگان حق امضاء

مدارك نماينده قانونی:

درشرایطی که متقاضی ثبت علامت تجاری نماینده قانونی (وکیل، دارنده یا دارندگان حق امضا برای اشخاص حقوقی و ...)میباشد مدارک او نیز می بایست پیوست بشود.

نمونه گرافیکی یا کپی یا تصویر از ثبت علامت تجاری درخواستی حداکثر می بایست  درابعاد 10×10 سانتی متر باشد.

در حالتی که نشان تجاری دو بعدی باشد ارائه آن می بایست  به شکل نمونه گرافیکی یا تصویر دوبعدی به شکلی که از شش زاویه مختلف تهیه و درنهایت یک نمونه واحد را تشکیل دهند الزامیست.

تحویل  مدارک مبنی بر عملکرد در حوزه مربوط به عنوان نمونه مجوز اعلامیه تأسیس از وزارت صنایع یا کسب پروانه بهره برداری صنایع یا پروانه ساخت وزارت بهداشت درمان وآموزش پزشکی یا پروانه کسب و...

استفاده از حق تقدم:درحالتی  که متقاضی ثبت علامت تجاری قصد داشته باشد که برمبنای  تقاضای ثبت یا ثبت خارج ازکشور،از مزایای حق تقدم (حداکثر6ماه) مستفاد گردد باید مدارک مورد ارتباط را در زمینه حق تقدم مصادف  با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف 15روز از آن تاریخ تحویل بدهند.

نسخه ای ازضوابط و شرایط استفاده ازعلامت جمعی و تاییدیه مقام صلاحیت دار

رسيد مربوط به پرداخت هزينه های قانونی

الف) هزینه اظهارنامه ثبت علامت تجاری اشخاص حقیقی

ب) معادل ارزی کلیه هزینه ها و تعرفه ای ثبت علامت تجاری بر مبنای فرانک سوئیس می بایست به شماره حساب ارزی

 21033100000421033 نزد بانک ملی- شعبه برج آرمیتا به نام خدمات ثبتی اداره کل مالکیت صنعتی واریز گردد.

اعتراض به رد اظهارنامه ثبت علامت تجاری

بر اساس  ماده 37 قانون هر شخص ذی صلاح  قادر است   تا سقف  مدت سي روز از تاريخ منتشر شدن  آگهي‌تقاضای ثبت علامت تجاری اعتراض خود را دال بر عدم رعايت مفاد بند ماده (30) و ماده (32) اين قانون به اداره علائم تجاری تحویل بدهند.

اداره علائم تجاری کپی نامه اعتراض را به متقاضي ارئه كرده و بيست روز به او مهلت مي‌دهد تا نظر خود را اعلام دارد. متقاضي درحالت تأكيد بر تقاضای ثبت علامت تجاری خود يادداشت متقابلي را به همراه استدلال مربوط به اداره مذكور مي‌فرستد. درغير اين‌صورت تقاضای ثبت علامت تجاری وي دریافت شده تلقي خواهد شد.

اگر متقاضي يادداشت متقابلي بفرستد، اداره علائم تجاری رونوشت آن را دراختيار معترض قرار مي‌دهد و با درنظر گرفتن نظرات طرفين و مواد اين قانون تصميم مي‌گيرد كه علامت را ثبت و يا آن را رد كند.

وفق ماده 124 و 125 آیین‌نامه اجرایی هر شخصي كه نسبت به تقاضای ثبت علامت تجاری اعتراض داشته باشد بايد ظرف مهلت 30 روز از تاريخ انتشار آگهي موضوع ماده 120اين آيين‌نامه اعتراض خود را در دو نسخه مبني بر عدم رعايت مفاد بندهاي (الف) و (ب) ماده 30و ماده 32 قانون به مرجع ثبت تسليم نمايد.

پس از ثبت اعتراض نامه، نسخه دوم آن با قيد تاريخ و شماره وصول به معترض مسترد مي‌گردد. اعتراض نامه بايد همراه با دلايل و مدارك استنادي و رسيد پرداخت هزينه رسيدگي به اعتراض باشد. چنانچه پس از بررسي اعتراض‌ نامه و مدارك استنادي، تكميل مدارك منضم به اعتراض‌ نامه ضرورت داشته باشد، مرجع ثبت علامت تجاری با تعيين موارد، كتباً از متقاضي مي‌خواهد كه ظرف 30 روز از تاريخ ابلاغ نسبت به رفع نواقص اقدام نمايد. در غير اين صورت، اعتراض‌نامه كان لم يكن تلقي خواهد شد.

تبصره – مهلت‌رفع نقص براي اشخاص مقيم خارج از كشور 60 روز مي‌باشد.

هرگاه اعتراض معترض مبني بر ادعاي حق مالكيت نسبت به علامتي باشد كه اظهارنامه ثبت آن تسليم مرجع ثبت علامت تجاری و آگهي شده است، در صورتي كه علامت قبلاً به نام او ثبت نشده است، بايد همزمان با اعتراض، براي علامت خود، مطابق قانون و اين آيين‌نامه تقاضاي ثبت علامت تجاری كرده و حق ثبت اظهارنامه و علامت برحسب طبقات و تمام مخارج مربوط به آن را تأديه نمايد. مرجع ثبت موظف است با رعايت ماده 124 اين آيين‌نامه، ظرف 10 روز از تاريخ وصول اعتراض نسخه‌اي از اعتراض نامه را به انضمام رونوشت مدارك و دلايل استنادي به متقاضي ثبت ابلاغ نمايد. متقاضي مكلف است از تاريخ ابلاغ اعتراض‌نامه، پاسخ مكتوب خود را ظرف 20 روز نسبت به اعتراض وارده به مرجع  ثبت علامت تجاری تسليم نمايد. عدم پاسخ متقاضي به ابلاغ در مهلت مقرر به منزله تمكين وي خواهد بود.

چنانچه متقاضي بطور کتبی به اعتراض معترض رسیدگی کند  درخواست او براي ثبت برند رد شده تلقي مي‌گردد و مراتب بطور کتبی  به معترض اطلاع رسانی مي‌شود تا چنانچه  نشان تجاری وي به ثبت نرسیده باشد ، بر مبنای  اظهارنامه ‌اي كه مصادف  با اعتراض تسليم شده باشد نسبت به ثبت آن اقدام نماید . در حالت  عدم تمكين متقاضي، اداره ثبت علائم تجاری مراتب را طی  10 روز به معترض بیان كرده و وي از اين تاريخ 20 روز مهلت دارد كه اعتراض خود را از راه اداره ثبت علائم تجاری تحویل كميسيون موضوع ماده 170اين آيين‌نامه نمايد. همين ترتيب در موردي نيز بايد رعايت شود كه اعتراض معترض بر ادعاي داشتن  حقوقی، غيراز حق مالكيت، نسبت به علامتي می باشد كه اظهارنامه ثبت برند آن تحویل مرجع ثبت شده  ولي هنوز در ايران به ثبت نرسيده است، مگر اينكه نشان تجاری  به شکلی قانونی  قابل ثبت نباشد. در اين فرضیه  نیازمند تسليم اظهارنامه ثبت علامت تجاری به مرجع ثبت نخواهد بود. تصميم كميسيون طبق ماده 172 اين آيين‌نامه قابل اعتراض در دادگاه صالح مقرر در ماده 59 قانون است.

تبصره 1– چنانچه در اظهارنامه ثبت علامت تجاری تحویل داده شده  به هر علتي به ثبت برندمنتهی نگردد وجوه پرداختي از اين حیث، قابل بازگشت نخواهد بود.

تبصره 2- در شریط رد شدن  اعتراض در كميسيون، هزينه رسيدگي به اعتراض، قابل پرداخت نمی باشد.

تبصره 3- اگر معترض ساکن ايران باشد،‌مهلت‌ ذکر شده در اين ماده به دو برابر افزايش خواهد داشت.

مراحل ثبت علامت تجاری

در این متن مراحل ثبت برند و ثبت علامت تجاری توسط خود شخص توضیح داده شده است.در صورتی که شخصا مراحل  ثبت برند و علامت تجاری را انجام می دهید موارد فوق را دقت نمایید.در غیر این صورت می توایند کلیه مراحل ثبت برند و علامت تجاری خود را به مجتمع ثبت برند ایلیا واگذار نموده و بعد از اعلام نتیجه ثبت برند پرونده ثبتی خود را از ثبت ایلیا دریافت نمایید.

جهت به  ثبت رساندن اظهارنامه و مراحل ثبت علامت تجاری اضافه کالا / خدمات / طبقات یا تغییر علامت نیاز  است که اول به شکل حضوری اطلاعات پرونده پیشین خود را کامل کرده و شماره اظهارنامه اینترنتی و رمز را از مسئول مربوطه دریافت نمایید ، پس از آن با بهره مندی  از شماره اظهارنامه اینترتی و رمز دریافت شده، در محل کار و یا منزل خود برای  به ثبت رساندن  اظهارنامه و مراحل ثبت علامت تجاری اقدام نمایید.

نکته: تحویل  اظهارنامه و مراحل ثبت علامت تجاری تنها از راه  فایل اینترنتی  میسر می باشد.متقاضیان ثبت علامت قادرند  از راه سایت اداره مالکیت صنعتی

اظهار نامه را ��سلیم بنمایند. یا می توانید از کارشناسان مجرب موسسه ایلیا درحوزه های ثبتی کرج و تهران و همچنین مراکز استانهای کشور اطلاعات لازم را کسب نموده و کلیه مراحل ثبت علامت تجاری در کرج و تهران خود را جهت ثبت برند به موسسه ایلیا واگذار نمایید.

بعد از به  ثبت  رساندن اظهارنامه ثبت علامت تجاری برای  پیگیری پروسه ی  اقدامی ترجیحا از بخش " اداره ثبت علائم تجاری "  پیگیری اظهارنامه و چکیده  پرونده علامت اقدام نمایید و یا در غیر اینصورت با گرفتن  پیام کوتاه  بعد از ثبت اظهارنامه در بستر اینترنت  و همینطور نامه الکترونیکی (e-mail ) از سامانه ثبت علامت در راستای  دریافت اظهارنامه و ضمیمه آن اقدام کنید.

نکته: چنانچه بعد از تحویل  اظهارنامه و الصاقات آن اس ام اس یا ایمیل  ارسال نشود قطع به یقین  شماره تلفن همراه اعلامی به اشتباه  تایپ شده است.

بررسی مقدماتی

الف - کامل نبودن  مدارک و ضمائم اظهارنامه و لزوم  اصلاح وکامل کردن:

بعد از وارسی اولیه اظهارنامه ثبت علامت تجاری و ضمائم آن از حیث ظاهری  در شرایطی که اظهارنامه و ضمائم آن با قوانین  و آئین نامه اجرایی آن مطابقت نداشته باشد کارشناس برابر قوانین اقدام به صدور اخطار رفع نقص می نماید . اخطار رفع نقص در دنیای مجازی  شما ارسال می شود و از زمان  ارسال ایمیل  یا پیامک متقاضی طی 30 روز   مهلت دارد تا  برای  تدوین یا کامل نمودن  مندرجات مراحل ثبت علامت تجاری و مدارک و ضمائم مبادرت بورزد  در غیر این صورت اظهارنامه بی اعتبار تلقی می شود.

سپس جهت برطرف کردن نقص در قسمت خدمات الکترونیک درخواست خود را تدوین وتکمیل می نماییم.

در شرایطی که طی 30 روز متقاضی نتواند درخواست مراحل ثبت علامت تجاری را  تکمیل و به  ثبت برساند قادر است با ذکر دلایل خود در صورت تشخیص اداره مالکیت صنعتی تمدید مهلت را خواستار گردد.

کامل  بودن مدارک و ملحقات  اظهارنامه و مراحل ثبت علامت تجاری

در حالیکه اظهارنامه و ضمیمه های آن کامل باشد شبیه قانون ثبت  اختراعات ،طرح صنعتی و نشان تجاری و قوانین اجرایی آن منتظم گردیده باشد کارشناس بر مبنای  همه ی واژه ها  و اعداد و تصاویر مد نظر را در سیستم جستجو نموده و در حالیکه  سابقه ای مقارن  علامت مد نظر متقاضی در سیستم (بانک اطلاعات داده ) اداره علامت به چشم بخورد یا نشان مورد تقاضا  از مصداق های  نشان های غیر قابل ثبت باشد  به اخطار رد مشروط یا مطلق منجر  می گردد.

اگر  پیشینه ای  شبیه نشان  مورد تقاضا نباشد یا پیشینه مصداق  نشان ها غیر قابل ثبت نباشد مراتب  به آگهی تقاضای ثبت علامت (آگهی نوبت اول ) منتهی گردیده و تقاضا کننده در زمان دریافت  آگهی ذکر شده  کپی برابربا اصل مدارک اسکن شده و پرینت فرم اظهارنامه الکترونیکی فایل شده به همراه 10 گزینه نشان  و یک عدد پوشه و رسید پرداخت هزینه و یا پرینت پرداخت الکترونیکی که به  متقاضی در صورت درج  در قسمت پرداخت الکترونیکی درگاه بانک ملی و احراز کارشناس پرونده از بخش پاسخگویی و اعلام نتیجه به کارشناس مربوطه تسلیم و بعد از دریافت تائید لازم از کارشناس توسط مسئول اداره به امضاء رسانده می شود  و در نهایت  نسخه فیزیکی آگهی مذکور را به روزنامه رسمی کشور واقع در میدان امام خمینی خیابان بهشت طبقه اول تحویل می نماید.

قوانین و مقررات ثبت علامت تجاری،نشان تجاری و ثبت برند

ماده30 قانون ثبت علامت تجاری، ثبت برند تجاری ،ثبت اسم و نشان تجاری

علامت‌ ،علایم جمعي و اسم  و برند تجاري عبارتند از:

الف ـ نشان به معنای  هر نشان بصری ست  كه بتواند كالاها يا خدمات اشخاص حقيقي يا حقوقي را از هم جدا  سازد.

ب ـ نشان جمعي يعني هر علامت بصری  كه تحت نام نشان جمعي در اظهارنامه به ثبت میرسد و قادر است که  مبدأ و يا هرگونه ویژگی های  ديگر همچون ویژگی کیفی  كالا يا خدمات اشخاص حقيقي و حقوقي را كه از اين علایم زیر نظر دارنده نشان ثبت شده جمعي   استفاده مي‌كنند را مجزا سازد.

ج ـ اسم وبرند تجارتي به معنای  اسم يا عنواني ست  كه معرف و مبین شخص حقيقي ياحقوقي باشد.

ماده31 قانون ثبت علامت تجاری، ثبت برند تجاری ،ثبت اسم و نشان تجاری

حقوق منحصربفرد  استعمال  از يك نشان تجاری به شخصی تعلق دارد كه آن نشان را براساس ضوابط اين قانون به ثبت رسانده باشد.

ماده32 قانون ثبت علامت تجاری، ثبت برند تجاری ،ثبت اسم و نشان تجاری

 علامت درموارد زير قابل ثبت نيست:‌

الف ـ قادر نباشد كالاها يا خدمات يك مؤسسه را ازدیگر  كالاها و خدمات مؤسسات  متمايز سازد.

ب ـ بر خلاف موازين شرعي يا نظم عمومي يا اخلاق حسنه باشد..

ج ـ مراكز تجاري يا عمومي را به ويژه درمورد مبدأ جغرافيايي كالاها يا خدمات يا خصوصيات آنها گمراه كند.

د -عين يا تقليد نشان نظامی پرچم ، يا ساير نشانهاي مملكتي يا نام يا نام اختصاري يا حروف اول يك نام يا نشان رسمی متعلق به كشور، سازمانهاي بين‌الدولي يا سازمانهايي كه تحت كنوانسيونهاي بين‌المللي تأسيس شده‌اند، بوده يا موارد مذكور يكي از اجزاء آن علامت باشد، مگر آن كه توسط مقام صلاحيتدار كشور مربوط يا سازمان ذي‌ربط اجازه استفاده از آن صادر شود.

هـ ـ مشابه  يا به طرز منحرف کننده ای  عین يا ترجمه يك نشان  يااسم تجاري باشد كه جهت همان كالاها يا خدمات مشابه  به مؤسسه ديگري در ايران تعلق دارد که معروف می باشد.‌

و ـ مشابه يا عین آن پیش از این براي خدمات غيرمشابه ثبت و  به شهرت رسیده اند . به این شرط که  عرفاً بین استفاده از نشان و دارنده آرم مشهور رابطه وجود داشته و ثبت آن به منفعت مالک علامت پیشین صدمه وارد نسازد.

ز ـ مشابه نشانی باشد كه پیش از این به اسم دارنده  ديگري ثبت شده و يا تاريخ تقاضاي ثبت آن مقدم يا داراي حق تقدم براي همان كالا و خدمات و يا براي كالا و خدماتي است كه به‌لحاظ ارتباط و شباهت موجب فريب و گمراهي شود.

ماده33 قانون ثبت علامت تجاری، ثبت برند تجاری ،ثبت اسم و نشان تجاری

اظهارنامه ثبت‌ نشان تجاری به نمونه نشان تجاری  وفهرست كالاها يا خدماتي كه ثبت علامت  تجاری براي آنها درخواست شده و برمبنای طبقه‌ بندي قابلیت اجراء يا طبقه‌بندي بين‌المللي دارد، به اداره ثبت علائم تجاری تحویل داده مي‌شود. پرداخت حق الثبت  علامت ،برندو نشان تجاری بر عهده متقاضي است.‌

ماده34 قانون ثبت علامت تجاری، ثبت برند تجاری ،ثبت اسم و نشان تجاری

 درحالتی  كه اظهارنامه ثبت علامت تجاری در برگیرنده ادعاي حق تقدم به شرحی که ذکر شد در كنوانسيون پاريس جهت پشیبانی از مالكيت صنعتي باشد كه به واسطه ی متقاضي يا سلف او در هر كشور عضو كنوانسيون درخواست گردیده باشد برمبنای  مفاد ماده (9) اين قانون رفتار مي‌شود.

ماده35 قانون ثبت علامت تجاری، ثبت برند تجاری ،ثبت اسم و نشان تجاری

تقاضا کننده قادر است تا زماني كه اظهارنامه او هنوز به ثبت نرسیده آن را دریافت كند.

ماده36 قانون ثبت علامت تجاری، ثبت برند تجاری ،ثبت اسم و نشان تجاری

 اداره مالكيت صنعتي‌ اظهارنامه ثبت برند را از نظرمنطبق بودن  با شروط و ضوابط مندرج در اين قانون بررسي و درحالتی که  نشان تجاری  را دارای قابلیت  ثبت بداند، مجوز  انتشار آگهي مربوط به آن را صادر مي‌كند.

ماده37 قانون ثبت علامت تجاری، ثبت برند تجاری ،ثبت اسم و نشان تجاری

 هر شخص دارای صلاحیت قادر است حداكثر تا سي روز از تاريخ انتشار آگهي‌ تقاضای ثبت علامت تجاری اعتراض خود را دال بر تبعیت نکردن از  مفاد بند "الف‌ " ماده (30) و ماده (32) اين قانون به اداره مالكيت صنعتي تسليم نمايد.

ـ اداره مالكيت صنعتي رونوشت اعتراض‌نامه را به متقاضي ابلاغ كرده و بيست روز به او مهلت مي‌دهد تا نظر خود را اعلام كند. متقاضي درصورت تأكيد بر تقاضاي خود يادداشت متقابلي را به همراه استدلال مربوط به اداره مذكور مي‌فرستد. درغير اين‌ صورت اظهارنامه وي مسترد شده تلقي خواهد شد

ـ اگر متقاضي ثبت برند يادداشت متقابلي بفرستد، اداره مالكيت صنعتي رونوشت آن را دراختيار معترض قرار مي‌دهد و با درنظر گرفتن نظرات طرفين و مواد اين قانون تصميم مي‌گيرد كه علامت تجاری را ثبت و يا آن را رد كند.

ماده38 قانون ثبت علامت تجاری، ثبت برند تجاری ،ثبت اسم و نشان تجاری

 پس از انتشار آگهي اظهارنامه و تا زمان ثبت علامت‌  تجاری متقاضي از امتيازات و حقوقي برخوردار است كه درصورت ثبت برند برخوردار خواهد بود. با اين حال هرگاه به وسيله متقاضي ثبت درباره عملي كه پس از آگهي اظهارنامه‌ انجام شده‌ دعوايي مطرح شود و خوانده ثابت كند كه در زمان انجام عمل‌ ،علامت قانوناً قابل ثبت نبوده است‌ به دفاع خوانده رسيدگي و درمورد ثبت يا عدم ثبت علامت تجاری تصميم مقتضي اتخاذ مي‌شود.

ماده39 قانون ثبت علامت تجاری، ثبت برند تجاری ،ثبت اسم و نشان تجاری

 هرگاه اداره مالكيت صنعتي تشخيص دهد كه شرايط مندرج در اين قانون رعايت شده است علامت را تایید و آگهي مربوط به ثبت  را منتشر و گواهينامه ثبت برند را به ‌نام متقاضي صادر مي‌نمايد.

ماده40 قانون ثبت علامت تجاری، ثبت برند تجاری ،ثبت اسم و نشان تجاری

حقوق ناشي از ثبت علامت‌ تجاری مدت اعتبار و تمديد آن به شرح زير است:‌

الف ـ استفاده از هر علامت كه در ايران ثبت شده باشد، توسط هر شخص غيراز مالك علامت‌ مشروط به موافقت مالك آن مي‌باشد.

ب ـ مالك علامت ثبت شده مي‌تواند عليه هر شخصي كه بدون موافقت وي از علامت استفاده كند و يا شخصي كه مرتكب عملي شود كه عادتاً منتهي به تجاوز به حقوق ناشي از ثبت علامت تجاری گردد، در دادگاه اقامه دعوي نمايد. اين حقوق شامل موارد استفاده از علامتي مي‌شود كه شبيه علامت ثبت شده است و استفاده از آن براي كالا ياخدمات مشابه‌ موجب گمراهي عموم مي‌گردد.

ج ـ حقوق ناشي از ثبت علامت‌ تجاری اقدامات مربوط به كالاها و خدماتي را كه توسط مالك علامت يا با موافقت او به كشور وارد و در بازار ايران عرضه مي‌گردد، شامل نمي‌شود.

د ـ مدت اعتبار ثبت علامت تجاری یا ثبت برند ده سال از تاريخ تسليم اظهارنامه ثبت آن مي‌باشد. اين مدت با درخواست مالك آن براي دوره‌هاي متوالي ده ساله با پرداخت هزينه مقرر، قابل تمديد است‌. يك مهلت ارفاقي شش ماهه كه از پايان دوره شروع مي‌شود، براي پرداخت هزينه تمديد، با پرداخت جريمه تأخير، درنظر گرفته مي‌شود.

ماده41 قانون ثبت علامت تجاری، ثبت برند تجاری ،ثبت اسم و نشان تجاری

هر ذي‌نفع مي‌تواند از دادگاه ابطال ثبت علامت  تجاری را درخواست نمايد. دراين‌صورت بايد ثابت كند مفاد بند " الف‌ " ماده (30) و ماده (32) اين قانون رعايت نشده است.‌

ابطال ثبت يك علامت از تاريخ ثبت آن مؤثر است و آگهي مربوط به آن نيز دراولين فرصت ممكن منتشر مي‌شود.

هر ذي‌نفع كه ثابت كند كه مالك علامت ثبت شده شخصاً يا به وسيله شخصي كه از طرف او مجاز بوده است‌ آن علامت را حداقل به مدت سه سال كامل از تاريخ ثبت تا يك ماه قبل از تاريخ درخواست ذي‌نفع استفاده نكرده است‌ مي‌تواند لغو آن را از دادگاه تقاضا كند. درصورتي كه ثابت شود قوه‌قهريه مانع استفاده از علامت شده‌است‌ ثبت علامت تجاری لغو نمي‌شود.

ماده42 قانون ثبت علامت تجاری، ثبت برند تجاری ،ثبت اسم و نشان تجاری

با رعايت اين ماده و ماده (43)، مواد (31) تا (41) اين قانون درمورد علائم جمعي نيز قابل اعمال است.‌

در اظهارنامه ثبت علامت تجاری جمعي‌ ضمن اشاره به جمعي بودن علامت‌ نسخه‌اي از ضوابط و شرايط استفاده از آن نيز ضميمه مي‌شود. مالك علامت جمعي ثبت شده‌ بايد اداره مالكيت صنعتي را از هرگونه تغيير در ضوابط و شرايط مذكور در صدر اين ماده مطلع كند..

ماده43 قانون ثبت علامت تجاری، ثبت برند تجاری ،ثبت اسم و نشان تجاری

علاوه بر موجبات ابطال مذكور در ماده (41)، هرگاه خواهان ثابت كند كه مالك علامت ثبت شده از آن به تنهايي و يا برخلاف ضوابط مندرج در ذيل ماده(42) از آن استفاده كرده و يا اجازه استفاده از آن را صادر مي‌كند يا به نحوي از علامت جمعي استفاده   كند يا اجازه استفاده از آن را بدهد كه موجب فريب ‌مراكز تجاري يا عمومي نسبت به مبدأ و يا هرخصوصيت مشترك ديگر كالا ها  و خدمات مربوط گردد، دادگاه علامت جمعي را باطل مي‌كند.

ماده44 قانون ثبت علامت تجاری، ثبت برند تجاری ،ثبت اسم و نشان تجاری

 قرارداد اجازه بهره‌برداري از ثبت يا اظهارنامه ثبت علامت تجاری بايد به طور مؤثر كنترل اجازه دهنده ‌بر كيفيت و مرغوبيت كالا و ارائه خدمات توسط استفاده‌ كننده را در برداشته باشد. درغير اين صورت يا درصورتي كه كنترل به طور مؤثر انجام نگيرد، قرارداد اجازه بهره‌برداري فاقد اعتبار خواهد بود.

ماده45 قانون ثبت علامت تجاری، ثبت برند تجاری ،ثبت اسم و نشان تجاری

ثبت علامت جمعي يا اظهارنامه آن نمي‌تواند موضوع قرارداد اجازه بهره‌برداري باشد.

ماده46 قانون ثبت علامت تجاری، ثبت برند تجاری ،ثبت اسم و نشان تجاری

اسم يا عنواني كه ماهيت يا طريقه استفاده از آن برخلاف موازين شرعي يا نظم عمومي يا اخلاق حسنه باشد و يا موجبات فريب مراكز تجاري يا عمومي را نسبت به ماهيت مؤسسه‌اي فراهم كند كه اسم يا عنوان معرف آن است‌ نمي‌تواند به عنوان يك نام تجارتي به كار رود.

ماده47 قانون ثبت علامت تجاری، ثبت برند تجاری ،ثبت اسم و نشان تجاری

 با رعايت قوانين و مقررات ثبت اجباري نامهاي تجاري‌ اين قبيل نامها حتي بدون ثبت‌ در برابر عمل خلاف قانون اشخاص ثالث حمايت مي‌شوند.

هرگونه استفاده از نام تجارتي توسط اشخاص ثالث‌به صورت نام تجارتي يا علامت يا علامت جمعي‌ يا هرگونه استفاده از آنها كه عرفاً باعث فريب عموم شود، غيرقانوني تلقي مي‌شود.

(لازم به ذکر است کلیه فرایند ثبت علامت تجاری درکرج ، ثبت برند در کرج ، لوگو و آرم و نشان تجاری ، ثبت شرکت در کرج ، ثبت تغییرات شرکت درکرج  در کلیه واحد های ثبتی استان البرز و شهر کرج به صورت تخصصی و با کمترین هزینه و زمان انجام و ثبت می گردد.)