1. عقد قرارداد و امضاء وکالتنامه توسط موکل (جهت انجام امور اداری ثبت برند)

2. بازبینی دقیق مدارک، اطلاعات و شرایط موکل برای ثبت برند.

3. در صورت نیاز به استعلام و تمایل فرد ،قبل از ثبت نام تجاری استعلام برند انجام می گردد.

4. با توجه به مدارک و مجوزهای لازم ظرف 2 الی 3 روز کاری مورد به سیستم اداره ثبت مالکیت صنعتی ارجاع شده و پرونده ثبت برند بصورت رسمی تشکیل می شود. (پس از تشکیل پرونده حدودا تا مرحله بعدی بین 30 الی 45 روز فرصت نیاز است.)

5. با تشکیل پرونده و ارجاع به کارشناس اداره مالکیت صنعتی، نتیجه کارشناسی و وضعیت پرونده پس از 2 ماه بررسی مشخص می شود، و نتیجه آن یکی از موارد ذیل خواهد بود:

1. تایید : پرونده و اطلاعات بدون نقص است ، مغایرت و مشابهتی ندارد و برای صدور آگهی درخواست ثبت علامت تجاری اقدامات بعدی انجام می شود. توجه داشته باشید ثبت علامت تجاری نیاز به 3 آگهی دارد که این مرحله اولین آگهی خواهد بود.

· در این زمان باید برای روزنامه رسمی اقدام شود، یعنی درخواست تایید شده پرونده شما در روزنامه های کثیرالانشار درج می گردد.توجه داشته باشید انتشار روزنامه رسمی حدود 10 الی 15 روز کاری زمان بر است.

· پس از صدور روزنامه رسمی اول 1 ماه زمان برای اعتراضات وجود خواهد داشت تا اگر کسی ادعایی در خصوص ثبت برند مورد نظر شما دارد اعتراض خود را اعلام کند.

· اگر 30 روز کاری گذشته و هیچ اعتراضی اعلام نگردد ، می توان سریع درخواست آگهی دوم را را داد. آگهی دوم به معنی داشتن شماره ثبت علامت تجاری است. و تا اینجا حدودا" %90 کار انجام شده است.

· پس از آگهی دوم سریعا برای چاپ در روزنامه رسمی شرکتها اقدام می شود. (تا این مرحله روزنامه

 رسمی دوم انجام شده است)

· 10 الی 15 روز کاری زمان خواهد برد تا روزنامه رسمی داخل سایت قابل رویت و پیگیری باشد.

· با ارسال روزنامه رسمی دوم از طریق وکیل درخواست آگهی انحصاری 10 ساله ثبت برند به اداره مالکیت صنعتی داده می شود.

· پس از گذشت 2 الی 3 روز کاری پرونده به اتمام رسیده و مدارک ثبت برند آماده تحویل به موکل است.

· کل فرایند حدود 5- 6 ماه کاری زمان می برد و قطعا اگر خود شما اقدام نمایید این مدت طولانی تر خواهد بود.

2. رد کامل : پرونده دچار نقص است و قابلیت پیگیری ندارد.

3. نقص پرونده یا وجود مشابهت : احتمال این وجود دارد مجوز، یا مدارک دچار مشکل شده باشد و یا کامل نباشد، در این مرحله نیاز است تا پیگیری شود و برای رفع نقص قانونا" اقدام شود. و دیگر اشکالات جزئی نیز محتمل است که در این مرحله به شما اعلام می شود. پس از رفع نقص مراحل بعدی همانند مراحل پس از تایید انجام می شود. با این تفاوت که اطلاعات و مدارک تکمیل و ایرادات رفع شده اند.

 

 

سوالات متداول ثبت برند

 

1.آیا ثبت شرکت و اوراق ثبتی شرکت جواز برای ثبت برند محسوب می شود؟
خیر جوازهای مدنظر اداره جواز کسب،جواز تاسیس،پروانه بهره برداری،کارت بازرگانی،پروانه وکالت،پروانه نظام مهندسی و هر گونه مجوز دال بر فعالیت در یک رشته می باشد.
2.برای ثبت برند چه نوع اسامی باید انتخاب شوند و به چه اساسی انتخاب می شوند؟
اسامی خاص،دارای ریشه فارسی،بدون هیچ متشابهی از نظر آوایی و نوشتاری اگر اسامی لاتین مد نظر می باشد باید کارت بازرگانی ارائه گردد.
3.آیا یک برند به نام چند نفر ثبت می شود؟
بله به هر شخص براساس توافق سهام تعلق خواهد گرفت.
4.زمانی که برند توسط یک شخص حقیقی مورد تعرض قرار می گیرد و کمیسیون تشکیل می شود چقدر زمان می برد؟
زمان تشکیل کمیسیون توسط اداره ثبت مالکیت صنعتی و معنوی زمان مشخصی ندارد.
5.برای ثبت برند چه اسامی قابلیت ثبت بالایی دارند؟
اسامی که خاص می باشند و تکراری نمی باشند و دارای مستند معنایی هستند.
6.امکان ثبت اسمی که  هم در زیان لاتین و هم در زبان فارسی دارای معنی باشد وجود دارد؟
در صورتی که معنی نام در زبان لاتین متداول باشد باید علاوه بر مجوز کارت بازرگانی هم داشته باشید.
7.در صورت عدم اقدام به تشکیل پرونده برند در بازه زمانی یک ماهه چه اقدامی می توان انجام داد؟
تا یک مرحله می توان نسبت به درخواست استعمال اقدام کرد و 30روزه وقت گرفت.
8.هر نفر چند برند می تواند ثبت کند؟
هر شخصی با توجه به ظرفیت جواز ارائه شده می تواند تعدد ثبت برند داشته باشد.
9.آیا برند می تواند به نام چند نفر باشد؟
بله می تواند به نام چندین نفر باشد.
10.آیا بدون جواز قادر به ثبت برند هستیم؟
بله در صورت داشتن کارت بازرگانی قادر به ثبت برند خواهیم بود.
11.آیا با مدارک شرکت و جواز شرکتی می توان برند شخصی ثبت کرد؟
خیر کلیه مشخصات مربوطه باید متعلق به خود فرد باشد یا خود شرکت.
12.آیا برای ثبت برند محدودیت سنی وجود دارد؟
با توجه به اینکه در مراحل ثبت نام برند باید مالکین برند گواهی امضا دریافت کنند و برای افراد زیر 18 سال گواهی امضا صادر نمی شود.

 

 

جدول مقایسه فرایند ثبت برند و علائم تجاری توسط مجتمع ایلیا و خودتان

 

اقدامات لازم در ثبت
فرایند ثبت توسط مجتمع ثبتی ایلیا انجام شود
فرایند ثبت علامت تجاری توسط متقاضی انجام شود

ثبت نام اینترنتی در سامانه

کارشناسان متخصص اقدام به ثبت نام میکنند

در صورتی که نتوانی اطلاعات درخواستی را به صورت صحیح وارد نمایید ممکن است اظهارنامه شما رد شود.

پیگیری سامانه ای

کارشناسان در مدت 2ماه کاری که برای ثبت لازم است تمامی پیگیری های لازم را انجام میدهد

تقریبا 2ماه کاری زمان لازم است

حیاتی ترین قسمت ثبت رفع نقض آن میباشد

کارشناسان مجرب مجتمع ثبتی ایلیا اقدام به رفع نقص میکنند.

باید به مشاوران مجرب در این زمینه مراجعه نمایید.

آگهی اولیه صادر میشود.

مدارک لازم را به اطلاع موکل میرساند و در جهت تکمیل آن راهنمایی میکند.

ممکن است اطلاعی از مدارک نداشته باشید.

انتشار روزنامه رسمی اولیه

بعد از صدور آگهی اقدام به ثبت نام می کند.

متقاضی ثبت باید حضورا برای دریافت روزنامه مراجعه نماید.

پیگری اینترنتی

پیگیری ها سامانه ای از طریق کارشناسان انجام میشود.

پیگیری های حضوری باید انجام شود.

اعلام هزینه

در صورت عدم نقص هزینه های لازم پرداخت میشود

هزینه های اعلام شده واریز مینمایید

انتشار روزنامه رسمی دوم

آگهی دوم ثبت نام میشود و انتشار می یابد

متقاضی ثبت باید حضورا برای دریافت روزنامه مراجعه نماید

تکمیل مدارک

از طریق وکیل تکمیل پرونده در اداره مالکیت صنعتی انجام میشود

به روال گذشته

پایان مراحل ثبت برند

 

برای تصدیق 10 ساله انحصاری برند مراجعه میشود

تکمیل پرونده توسط خود متقاضی و مراجعه به اداره مالکیت صنعتی