جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

هر ساعتی در روز کنار شما هستیم

با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید
در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

دیوان عدالت اداری چیست؟

دیوان عدالت اداری چیست؟

نکات تخصصی که لازمه دانستن حقوق دیوان عدالت اداری است را در متن زیر می توانید مطالعه کنید از این رو در صورت تمایل به اخذ مشاوره تخصصی کارشناسان حقوقی مجتمع ثبتی ایلیا راهنمای شما خواهند بود. در ادامه نکات تخصصی را در این زمینه ارائه می کنیم.

ماهیت دیوان عدالت اداری چیست؟

منظور از دیوان عدالت اداری محلی است که افراد به منظور رسیدگی به امور حل و فصل اختلافات ارگان ها و نهادهای دولتی اجرا می شود. در این دادگاه قاضی یا قاضیان بعد از بررسی تمامی مدارک و بر اساس توضیحات طرفین پرونده های ارائه شده، حکم مرتبط را بر اساس قانون ارائه می کند.

سیستم مرتبط با دادگاه دیوان عدالت اداری از جمله بخش مهمی در قانون حساب می شود، این ارگان نقش حیاتی را در حمایت از حقوق افراد را دارد، مراجع قضایی در قانون ایران به چند دسته طبقه بندی می شود این دادگاه پرونده هایی شامل: دعاوی مالی، دعاوی حقوقی، دعاوی خانوادگی را قضاوت می کنند در تمامی این دادگاه ها مراجع رای را بر اساس مجازات برای ذینفعان و ذی حقان صادر می کنند.

از این رو تمامی مشکلات دیوان می توانند درصورت نیاز توسط وکیل دیوان عدالت اداری انجام پذیر است.

تشکلات در دیوان عدالت اداری

در زمینه تشکیلات دیوان عدالت اداری لازم به بازگویی است که رئیس این سازمان مسئولیت در اداره دیوان را بر عهده داشته که علاوه بر شروط عمومی در ماده 3 قانون دیوان عدالت اداری در سال 1385، تمامی قضات باید دارای 18 سال سابقه امور قضایی را داشته باشد که برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد و دکتری باید در گرایش های رشته های حقوق در 10 یال فعالیت داشته باشد و از سوی قوه قضاییه گزینش شوند.

دیوان عدالت اداری چیست؟

نکات دیوان عدالت اداری

نکته 1: کلیه آراء شعب بدوی دیوان، به درخواست یکی از طرفین، ظرف مهلت بیست روز از تاریخ ابلاغ برای اشخاص مقیم ایران و دو ماه برای افراد مقیم خارج از ایران، قابل تجدید نظر خواهی در شعب تجدیدنظر است.

نکته 2: عدم رعایت شرایط قانونی دادخواست و یا عدم رفع نقص آن در موعد مقرر قانونی در مرحله بدوی، موجب نقض رأی در مرحله تجدیدنظر نیست بلکه شعبه ی تجدیدنظر به دادخواست دهنده بدوی اخطار می کند که ظرف مدت ده روز از تاریخ ابلاغ نسبت به رفع نقص اقدام نماید.

در صورت عدم اقدام و همچنین در صورتی که سمت دادخواست دهنده محرز نباشد، رأی صادر شده نقض و قرار رد دعوی صادر می شود.

نکته 3: چنانچه شعبه تجدیدنظر ایراد تجدید نظر خواه را وارد تشخیص ندهد، رأی شعبه بدوی را تأیید می کند و در غیر این صورت آن را نقض و پس از رسیدگی ماهوی، مبادرت به صدور رأی می نماید.

نکته 4: چنانچه شعبه تجدیدنظر قرار مورد تجدید نظرخواهی را نقض کند، پرونده را برای رسیدگی ماهوی، به شعبه صادر کننده قرار، عودت میدهد.

نکته 5: در مرحله ی تجدیدنظر نیز امکان تقاضای صدور دستور موقت وجود دارد و اتخاذ تصمیم با شعبه تجدیدنظر است اما اجرای دستور موقت نیاز به تأیید رییس دیوان دارد.

نکته 6: اگر قاضی شعبه ی بدوی صادر کننده رأی، پی به اشتباه خود ببرد و پرونده به هر علتی به شعبه تی تجدیدنظر نرفته باشد، با ذکر دلیل، پرونده را از طریق رییس دیوان به شعبه تجدیدنظر ارسال می نماید تا رسیدگی نماید.

نکته7 : در صورتی که حداقل یک قاضی از دو قاضی و یا دو قاضی از سه قاضی صادر کننده رأی در شعبه تجدیدنظر، پی به اشتباه شکلی یا ماهوی خود ببرند، مراتب را با ذکر دلیل به رئیس دیوان اعلام می نمایند و رئیس دیوان پرونده را جهت رسیدگی و صدور رأی به شعبه هم عرض ارجاع میدهد.

نکته 8: در صورتی که رییس قوه قضاییه با رییس دیوان، رأی قطعی شعب دیوان را خلاف بین شرع یا قانون تشخیص دهند، رئیس دیوان فقط برای یک بار با ذکر دلیل پرونده را برای رسیدگی ماهوی و صدور رأی به شعبه هم عرض ارجاع می نماید. رأی صادره قطعی است.

نکته9 : برای تقاضای ابطال مصوبات در هیأت عمومی دیوان، نیازی به ذینفع بودن در خواست کننده نیست و بدون پرداخت هزینه دادرسی انجام می گیرد.

نکته 10: مدیر دفتر هیأت عمومی، نسخه ای از درخواست ابطال مصوبه و ضمائم آن را برای مرجع تصویب کننده ارسال می کند و مرجع مربوط، مکلف است ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ، نسبت به ارسال پاسخ اقدام نماید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها