جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

هر ساعتی در روز کنار شما هستیم

با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید
در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

میزان پذیره نویسی در شرکت سهامی

میزان پذیره نویسی در شرکت

آیا می دانید میزان پذیره نویسی در شرکت های سهامی چگونه انجام می شود؟ نکات حائز اهمیتی در این خصوص وجود دارد که موسسین این نوع شرکت باید بر اساس قواعد و مقررات موجود اقدام به صدور پذیره نویسی سهام نمایند.

میزان پذیره نویسی در شرکت بر چه اساس است؟

تشکیل شرکت سهامی عام ملزوم به این است که «تمام سرمایه شرکت صحیحاً تعهد گردیده و اقلاً 35 درصد آن پرداخت شده باشد.» (ماده 16 لایحه قانونی 1347). البته، پذیره نویسی باید به طور واقعی انجام شود نه صوری ، در غیر این صورت معتبر نخواهد بود؛ مانند وقتی که مؤسسان از بستگان خود می خواهند که فعلاً پذیره نویسی کنند تا سرمایه معین شده در طرح اساسنامه تعهد شود و توافق می کنند که بعداً سهام تخصیص داده شده به آنان را خریداری کنند.

با این اقدام مؤسسان می توانند از انجام مجدد تشریفات تشکیل شرکت سهامی جلوگیری کنند. اما چون پذیره نویسان، در واقع، قصد شریک شدن در شرکت را ندارند، پذیره نویسی آنان باطل است و این بطلان، برحسب مورد ، نتایجی را در بر خواهد داشت.

مؤسسان باید تعهد صحیح و کامل سرمایه از طرف پذیره نویسان و مؤسسان را احراز کنند. قانون گذار در ماده 16 لایحه قانونی 1347 ضمن بیان این قاعده مقرر کرده که این احراز باید قبل از تشکیل مجمع عمومی مؤسس ضروت گیرد ؛ ولی پیش بینی نکرده است که احراز به موجب سند رسمی باشد یا عادی.

در قانون سابق فرانسه مؤسسان مکلف شده بودند که تعهد صحیح سرمایه را به سردفتر اسناد رسمی اعلام کنند.

این تکلیف در قانون سوم ژانویه 1983 (ماده 78 اصلاح شده قانون 1966 ، ماده 6-225 L قانون تجارت فعلی) لغو شد. به جای آن «گواهی سپرده گذار » مقرر گردید که سند تصدیق تعهد یا پرداخت مبالغ لازم است و می توان آن را نزدیک سردفتر، یک بانک یا صندوق سپره ها و امانات تنظیم کرد.

در حقوق ما صرف تنظیم سند عادی در مورد احراز پذیره نویسی کفایت می کند. تنظیم آن به منزله تصدیق تعهد صحیح و کامل سرمایه است.

میزان پذیره نویسی در شرکت

تعهدات مربوط به سهام شرکت و پذیره نویسی در شرکت

هر گاه سرمایه شرکت به طور کامل و صحیح تعهد نشود و نیز 35 درصد مقرر در قانون پرداخت نگردد. شرکت نمی تواند تشکیل شود.

مسئله ای که در اینجا مطرح می شود این است که اگر سرمایه تعهد شده کمتر از مبلغ تعیین شده در طرح اساسنامه باشد.

می توان مبلغ سرمایه شرکت را به اندازه ای که تعهد شده است تقلیل داد یا خیر.

فرض کنید قرار بوده شرکتی با سرمایه 100 میلیون ریال تشکیل شود. در حالی که فقط تا 80 میلیون ریال آن پذیره نویسی شده است.

آیا می توان سرمایه شرکت را 80 میلیون ریال تعیین کرد؟ به نظر ما مجمع عمومی مؤسسان نمی تواند تصمیم به تقلیل سرمایه بگیرد. چه پذیره نویسان ورقه تعهد سهام را که گفتیم به منزله قبول ایجاب مؤسسان در قرارداد شرکت است،

با فرض سرمایه شرکت به اندازه مبلغ معین شده در طرح اساسنامه است امضا کرده اند. بنابراین، جلب رضایت همه شرکا، اعم از مؤسسان و پذیره نویسان لازم است. هرگاه چنین رضایتی در مجمع عمومی مؤسس مطرح شود و همه به آن رأی دهند، دلیلی وجود ندارد که تقلیل سرمایه شرکت پذیرفته نشود.

نکات تخصصی در زمینه میزان پذیره نویسی در شرکت را می توانید از کارشناسان ثبتی ایلیا بپرسید. هر سوالی در زمینه حقوقی و ثبتی داشته باشید ما به رایگان راهنمای شماییم.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها