جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

هر ساعتی در روز کنار شما هستیم

با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید
در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

مراحل توقیف و شکایت طرح صنعتی ✔️

توقیف و شکایت طرح صنعتی

با ارائه شروط ثبت طرح صنعتی مجتمع ثبتی ایلیا در این مقاله تلاش و کوشش نموده است تا درباره مراحل توقیف و شکایت طرح صنعتی مطالبی را ارائه نماید. تا انتهای مقاله همراه ما باشید و در صورت روبرو شدن با هر سوال و موردی می توانید با مشاوران و کارشناسان ما در ارتباط باشید.

شکایت از طرح صنعتی

ممکن است کالایی با علامت تقلبی تولید شده باشد یا از طرح صنعتی ثبت شده بدون اجازه مالک آن بهره برداری شده و در ساخت و فروش کالا مورد استفاده قرار گرفته باشد، در این صورت مالک طرح یا قائم مقام وی می تواند از دادگاه صالح خواستار، توقیف کالاهای مذکور گردد.

نحوه توقیف و شکایت طرح صنعتی

با توجه به مفاد دادخواست تقدیمی مالک طرح صنعتی، مبنی برتوقیف کالاهای تولید شده غیرمجاز و مدارک پیوست دادخواست، از جمله رونوشت مصدق گواهی نامه طرح صنعتی، در صورت تودیع خسارت احتمالی و سپردن تضمین کافی از طرف خواهان و مالک طرح، طبق تشخیص و دستور قاضی رسیدگی کننده به دستور موقت، به منظور جبران خسارت و زیان وارده به خوانده در صورت محکوم به بی حقی شدن خواهان، دادگاه حکم و دستور موقت برتوقیف کالا برحسب درخواست خواهان صادر خواهد کرد.

به عبارت دیگر در صورت ارائه مدارک لازم از طرف خواهان، توقیف کالاهای با آرم تقلبی و بهره برداری غیرمجاز از طرح صنعتی وی، مراجع قضایی طبق مواد 182 و 183 آئین نامه اجرایی قانون ثبت طرح های صنعتی موظفند نسبت به قبول تقاضای مذکور موافقت نمایند. می توانند قبل از صدور قرار توقیف کالا از متقاضی تضمین کافی اخذ نمایند.

درخواست صدور دستور توقیف کالا ممکن است در هر مرحله ای از مراحل دادرسی، در دادگاه یا حتی در مراحل رسیدگی دادسرا که پرونده در آن جا طرح و در حال بررسی است به عمل آید.

اجرای دستور توقیف کالای دارای علامت تقلبی، چنانچه کالا در گمرک بوده و وارد چرخه تجاری نشده باشد به وسیله مامورین گمرک والا به وسیله ماموران اجرای قوه قضائیه به عمل خواهد آمد.

طبق تبصره1 ماده 183 آئین نامه، دادسرا نیز در مقام رسیدگی به تخلفات و جرائم ارتکابی مربوط به طرح های ثبت شده می تواند راساً دستور توقیف کالاهای دارای علامت تقلبی را اعم از این که وارد چرخه تجاری شده یا نشده باشند، صادر نماید.

صدور دستور موقت و قرار تامین، وفق مقررات آئین داردسی خواهد بود (تبصره 2 ماده 183 آئین نامه)

درخواست صورت برداری یعنی تامین خواسته نسبت به کالاهای تولید شده با علامت تقلبی و استفاده از طرح صنعتی ثبت شده ،بدون اخذ اجازه از مالک آن، ممکن است قبل از اقامه دعوی ماهوی به عمل آید.

در این صورت خواهان یا مالک طرح می تواند به نزدیک ترین دادگاه محل وقوع کالاهای مورد ادعا مراجعه و دادخواست تامین خواسته را تقدیم کند، دادگاه قرار تامین و صورت برداری از کالاهای مزبور را صادر و دستور اجرای قرار صادره را خواهد داد و ممکن است در قرار مزبور دادگاه برحسب درخواست خواهان دستور توقیف کالا را با اخذ تضمین کافی صادر کند وبه مرحله اجرا درآید.

دراین گونه موارد طبق ماده 184 آئین نامه، اگر خواهان تا 30 روز از تاریخ صدور دستور توقیف کالا، اقدام به طرح دعوی یا شکایت کیفری نکند، توقیفی که به عمل آمده باطل و خود به خود کان لم یکن می شود.

متقاضی توقیف کالا مسئول پرداخت خسارات وارده به طرف مقابل خواهد بود که از محل تضمین سپرده شده قابل پرداخت است. اگر خسارت وارده بر میزان یا خسارت احتمالی تودیع شده باشد، به موجب حکم دادگاه از سایر اموال مدعی باید پرداخت گردد.

توقیف و شکایت طرح صنعتی

موارد شکایت از کپی طرح صنعتی

  • در صورتی که صاحب و صاحبان یک طرح صنعتی ثبت شده متوجه تشابه یک طرح با طرح خود شوند می توانند برای جلوگیری از سوء استفاده افراد از حرفه خود اقدام به شکایت از فرد تخطی کننده کنند. برای انجام این کار می توانند به موسسه حقوقی مراجعه کرده و طرح دعاوی کیفری خود را به آن ها ارائه داده تا آن ها با درایت و بهره مندی از تجربه خود امور مربوط به شکایت در راستای کپی طرح صنعتی را اجرا کنند.
  • برای انجام امور دعاوی باید به دادسرا مراجعه کرده  و سپس با گذراندن مراحل آن به دادگاه مربوط به دعاوی  و شکایت از طرح صنعتی کپی شده مراجعه کنند.
  • در راستای مراجع مربوطه برای رسیدگی به دعاوی حقوقی و همینطور قانونگذاری در این خصوص براساس تخصص باید مراجع خاص و باتجربه ای را انتخاب کرد.
  • در سال های اخیر ثبت در خصوص طرح دعاوی و حقوقی کپی طرح صنعتی در دفاتر قضایی و مراجع رسیدگی صلاحیتدار انجام خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و نیز ادعای کیفری در خصوص شکایت از کپی طرح صنعتی در راستای سوء استفاده از طرح خود با کارشناسان مجتمع حقوقی ایلیا با بیش از 18 سال سابقه در ارتباط باشید تا امور ثبتی و حقوقی شما در کم ترین زمان انجام گیرد.

4/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
منفردزاده
منفردزاده
1 سال قبل

از کجا شکایت طرح صنعتی رو پیگیری کنم؟