جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

هر ساعتی در روز کنار شما هستیم

با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید
در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

علامت و برند تجاری ممنوع

علامت و برند تجاری ممنوع

برای ثبت علامت های تجاری در کشور باید نکاتی را رعایت کرد که در صورت رعایت نکردن امور، برند و علامت تجاری ارائه شده قابلیت ثبت ندارد و از سوی ادارات ثبت رد می شوند. ما دراین متن به مواردی که باعث رد صلاحیت برند خواهد شد اشاره می کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

راهنمای علامت و برند تجاری ممنوع

اگر علامت توانایی این را نداشته باشد که کالاها یا خدمات یک موسسه را از کالاها و خدمات موسسه دیگر متمایز سازد در واقع یک علامت ممنوعه است.

در صورتی که علامت تجاری با شرع مغایرت داشته یا نظم عمومی یا اخلاق حسنه ضد باشد. موارد شرعی در این قانون مشخص شده و ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در راستای ثبت شود.

با در نظر گرفتن این موضوع که موازین شرعی برای نظم در جامعه اکنون مورد بحث است می توان برای انجام این امور از افراد متخصص در انجام این امور بهره گرفت.

اگر علامتی نتواند کالا یا خدمات موسسه ای را از کالا ها و خدمات موسسه و یا موسسات دیگر تمییز دهد. از نظر قانون نمی تواند ثبت شود زیرا در این صورت قوانین ثبت علامت های تجاری را نقص می کند.

در صورتی که یک علامت ارائه شده باعث ایجاد گمراهی در مصرف کنندگان برای مقایسه با درج اسامی و نشان های جغرافیایی باشد از علائم ممنوعه می باشد.

در صورتی که علامت عین یا شبیه به نشان نظامی و یا به شکل و رنگ پرچم های مراکز نظامی یا کشورهای دیگر و یا مشمول نشان هایی به اختصار و یا شامل حروفی از اول نام های رسمی کشورها باشد جزو علائم ممنوع به حساب می آید، این نشان ها را می توان استفاده از نشان های سازمان های بین المللی که در کنوانسیون های بین المللی عضو می باشند نیز ذکر کرد.

که هرگونه کپی برداری از آن ممنوع می باشد. تنها در یک صورت می توان از موارد ذکر شده استفاده کرد و آن نیز اجازه کتبی از سوی مراجع صلاحیت دار در کشور می باشد.

در زمانی که یک علامت تجاری، مشابه یا به صورت کاملاً مشهود شبیه به علامتی دیگر و یا ترجمه ای از علامت های تجاری مطرح در دنیا باشد که برای دیگر محصولات است و باعث گمراهی مصرف کننده گان آن شود. ثبت آن غیر ممکن می باشد .

اگر  یک علامت کاملاً شبیه علامتی که قبلاً برای یک خدمت معروف ثبت شده  و از آن طریق بین افراد جامعه معروف شده و آن را با برند و علائم تجاری ثبت شده می شناسند آن حق و امتیازات برای تنها دارنده علامت است و هیچ فرد دیگری نمی تواند از آن علامت کپی برداری کرده و آن را به نام خود ثبت کنند.

زیرا در صورت ثبت علامت از قبل ثبت شده از سوی اداره ثبت علائم تجاری متخلف شناخته شده که در این صورت علامت به ثبت نخواهد رسید.

اگر یک علامت تجاری که قبلا توسط فردی دیگر ثبت شده یا تاریخ ثبت و انقضا به نسبت علامت جدید ارجع تر باشد و با ارائه علامت جدید باعث ایجاد اشتباهات و فریب افراد شود.

ممکن است گفته شود موارد ممنوعه مذکور در بند ماده 32 مذکور عکس یا تمثال مقامات مملکتی را نیز در برمی گیرد و جای ابهامی وجود ندارد. اما شایسته است که این گونه موارد، در قانون تصریح گردد تا در عمل مشکلی پدید نیابد.

علامت و برند تجاری ممنوع

موارد ممنوع علامت در کنوانسیون پاریس

در قوانین مربوط به کنوانسیون فرانسه با در نظر داشتن مواد 711 در قانون مالکیت فکری و صنعتی مربوط به ثبت علائم تجاری ، موارد زیر قابلیت ثبت را نخواهند داشت.

ممنوعیت هایی که در تاریخ 20 مارس 1883 تایید و ثبت شده مبنی بر علائم ممنوعه برای ثبت در ادارات مالکیت صنعتی این کنوانسیون بنا به ماده 6 می توانند از ثبت برند جلوگیری کرده  آن را تخلف به حساب آورند به شرح زیر است :

مورد اولی که باعث عدم ثبت علامت تجاری می شود را می توان شبیه سازی یک علامت و نشان تجاری و یا تقلیدی از یک علامت مطرح نام برد. در صورتی که این علامت در کنوانسیون به ثبت رسیده باشد و دارای شهرت و معروفیت در بین دیگر محصولات و خدمات باشد که اکنون شخصی دیگر بخواهد آن را ارائه و یا از شهرت آن استفاده کند و بدین ترتیب باعث مراهی مصرف کنندگان شود ممنوع است.

مورد دومی که برای ثبت علامت تجاری باید به آن توجه شود تولید و عرضه مشابه یک کالای تجاری یا خدمات است که نباید از علامت یا برند مشهور استفاده شود.

مورد سوم در ثبت علائم تجاری تقلید با علامت اصلی که باعث گمراهی افراد در جامعه خواهد شد.

از دیگر موارد عدم ثبت علائم تجاری می توان به علامت هایی که با اهداف سوء استفاده از علامت های از قبل به ثبت رسیده یا متشکل موارد مربوط  را می توان درخواست کرد.

استفاده از علائمی که مخالف نظم عمومی یا بر ضد اخلاق حسنه جامعه است یا استعمال آن به صورت قانونی ممنوع تلقی شده باشد.

مهلت ابطال علامت ممنوعه

برای تقاضای ابطال یا حذف علامت های ممنوعه و غیر قابل ثبت در اداره مالکیت صنعتی، مهلتی پنج ساله از تاریخ ثبت را شامل می شود که هرکدام از کشورهای اتحادیه می توانند مهلتی را که در آن باید عدم ثبت را مطرح و انجام و اطلاع دهند.

برای کسب اطلاعات تکمیلی کارشناسان ما در تمامی ساعت پاسخگوی سوالات حقوقی شما می باشند و شما می توانید با در اختیار گذاشتن مدارک لازم برای ثبت علامت تجاری خود به مشاوران و کارشناسان مجرب حقوقی از مزایای ثبت تخصصی بهره مند شوید.

کارشناسان ما در مجتمع ثبتی ایلیا با در نظر داشتن تجارب خود در عرصه ثبت برند و علائم تجاری بهترین و مناسب ترین علامت را برای حرف شما به ثبت می رسانند که خیال شما برای رسیدن به اهدافتان آسوده باشد.

به این مقاله امتیاز دهید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها