جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

هر ساعتی در روز کنار شما هستیم

با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید
در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

سهیم شدن در سود حقوق مالکیت سهام

سهیم شدن در سود حقوق مالکیت سهام

درباره سهیم شدن در سود حقوق مالکیت سهام را با مشاوره حقوقی کارشناسان ثبتی ایلیا دریافت می کنید. از این رو در ادامه متن زیر نکات حقوقی را به شما ارائه می دهیم.

سهیم شدن در سود

اگر شریک قسمتی از سرمایه را تأمین کند ، هدفش این است که در سود حاصل از شرکت سهیم باشد. میزان سود هر سهام دار در مجمع عمومی عادی سالانه معین می شود ( ماده 240 لایحه قانونی 1347 ) .

منظور از سود، سود قابل تقسیم است که عبارت است از سود خالص سال مالی شرکت منهای زیانهای سالهای مالی قبل و اندوخته قانونی مذکور در ماده 238 ( کسر یک بیستم از سود خالص در هر سال ) و سایر اندوخته های اختیاری بعلاوه سود قابل تقسیم سال های قبل که تقسیم نشده است ( ماده 239 لایحه قانونی 1347 ) .

بدین ترتیب ، اگرچه مجمع عمومی مکلف به تعیین سود شرکت است ، مکلف به تقسیم آن نیست، مگر پس از وضع اندوخته های قانونی؛ امری که اغلب میان سهام داران اقلیت و سهام داران اکثریت و مدیران شرکت که به سوءاستفاده از رأی اکثریت متهم می شوند اختلاف ایجاد می کند .

با توجه به بند 3 ماده 158 لایحه قانونی 1347 و مواد بعد از آن ، سود قابل تقسیم باید به صورت نقد به صاحب سهم پرداخت شود ، نه به صورت سهام جدید ، مگر در قالب افزایش سرمایه. اما ، انتقال اندوخته قانونی به سرمایه در هیچ قالبی مجاز نیست ( تبصره 2 ماده 158 لایحه قانونی 1347 ) .

سهیم شدن در سود حقوق مالکیت سهام
سهیم شدن در سود حقوق مالکیت سهام

درباره سهیم شدن در سود حقوق مالکیت سهام

به هر حال در مورد پرداخت سود لازم است به چند نکته اشاره کنیم :

1- میزان سود . به طور اصولی میزان سود قابل تقسیم ، با توجه به ارزش اسمی سهام متعلق به هر کدام از سهام داران تعیین می شود . اما ، اگر برای بعضی از سهام امتیازی معین شده باشد، این ترتیب اصولی برهم می خورد ؛ برای مثال، ممکن است امتیاز این گونه سهام که گفتیم از آن به سهام ممتاز تعبیر می شود – این باشد که صاحب آنها قبل از سهام داران دیگر سود خود را دریافت کند، یا مبلغی بیش از سهام داران دیگر به او اختصاص داده شود .

در هر حال ، پرداخت سود موکول به این است که سودی حاصل شده باشد ؛ در غیر این صورت ، پرداخت هرگونه وجهی به صاحبان سهام به منزله پرداخت سود موهوم است که قانون گذار آن را ممنوع اعلام کرده است ( ماده 240 لایحه قانونی 1347 ) .

2- پرداخت سود موهوم . پرداخت سود موکول به احراز مجمع عمومی بر این است که سود قابل تقسیم وجود دارد . هرگاه برخلاف این قاعده مبلغی به صاحبان سهام پرداخت شود ، آن مبلغ سود موهوم تلقی می شود ( ماده 240 لایحه قانونی 1347 ) ؛ مانند قتی که پیش از رسیدن سال مالی یا بررسی حسابها مبالغی میان صاحبان سهام تقسیم شود.

پرداخت سود موهوم در واقع ، به منزله تقسیم سرمایه است که آن هم وثیقه پرداخت طلب طلبکاران شرکت می باشد. پرداخت سود ثابت به بعضی صاحبان سهام نیز ممنوع است که به نظر ما در این مورد از مصادیق پرداخت سود موهوم محسوب می شود.

منظور از سود ثابت این است که در اساسنامه بدون پیش بینی گردد یا در مجمع عمومی تصمیم گرفته شود که به بعضی از سهام داران بدون توجه به سود یا زیان شرکت ، در هر سال مالی، مبلغی معین پرداخت گردد. هرگاه شرکت سود واقعی نداشته باشد، پرداخت هر مبلغی به صاحبان سهام در حکم برداشت از سرمایه است و باید ممنوع شود.

قانون گذار در بند اول ماده 258 لایحه قانونی 1347 برار رئیس شرکت و اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل آن که بدون صورت دارایی و ترازنامه یا به استناد صورت دارایی و ترازنامه مزور سود موهومی را بین سهام داران تقسیم کرده باشند مجازات حبس از یک سال تا سه سال معین کرده است.

بدیهی است پرداخت سود موهوم موجب مسئولیت مدنی پرداخت کنندگان است که اشخاص ذی نفع می توانند دعوای راجع به آن را به طور مستقل یا به تبع دعوای جزایی در دادگاه صلاحیت دار مطرح کنند.

علاوه بر این ، بر اساس مقررات عام ، صاحبان سهام مکلف به اعاده مبالغی هستند که من غیر حق دریافت کرده اند، خواه منافع موهوم را آگاهانه دریافت کرده باشند ، خواه از موهوم بودن آن آگاه نبوده باشند.

3- نحوه پرداخت سود . « نحوه پرداخت سود قابل تقسیم توسط مجمع عمومی تعیین می شود و اگر مجمع عمومی در خصوص نحوه پرداخت تصمیمی نگرفته باشد هیئت مدیره نحوه پرداخت را تعیین خواهند نمود.

ولی در هر حال ، پرداخت سود به صاحبان سهام باید ظرف هشت ماه پس از تصمیم مجمع عمومی راجع به تقسیم سود انجام پذیرد » ( ماده 240 لایحه قانونی 1347 ) . قانون گذار ما، برخلاف آنچه در قانون فرانسه پذیرفته شده ، تمدید این مهلت را حتی با اجازه دادگاه مجاز ندانسته است.

در ماده 13-232L قانون تجارت فرانسه ، برای پرداخت سود قابل تقسیم ، نه ماه مهلت پس از تصمیم مجمع عممی معین و پیش بینی شده است که این مهلت به درخواست هیئت مدیره و با قرار رئیس دادگاه تجارت قابل تمدید است.

پرداخت سود ممکن است از طریق واریز مبلغ آن به حساب بانکی شخصی اشخاص ذی نفع صورت گیرد ، یا اینکه به صورت نقدی ، از طریق حواله ، یا از طریق دیگر ، بسته به نظر مجمع عمومی.

در صورت نیاز به مشاوره در خصوص ثبت شرکت و قوانین مندرج در زمان ثبت شرکتتان می توانید با کارشناسان مجرب در تماس باشید . شاید این را ندانید اما مجتمع ایلیا در تنها 3روز کاری شرکتتان را سرو سامان داده و آینده کاری شما را تضمین می کند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها