جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

هر ساعتی در روز کنار شما هستیم

با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید
در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

روش های تقویم آورده های غیر نقدی شرکا در شرکت

روش های تقویم آورده های غیر نقدی شرکا در شرکت

روش های تقویم آورده های غیر نقدی شرکا در شرکت یا جهت ثبت شرکت را می توانید در متن زیر مطالعه کنید. در تمامی مراحل ثبت شرکت مجتمع حقوقی ایلیا راهنمای شماست.

درباره روش های تقویم آورده های غیر نقدی شرکا در شرکت

آورده های غیرنقدی نیازمند تقویم و تعیین ارزش مالی آن با پول رایج کشور می باشند. نکته مهم در مورد تقویم، روش های تقویم است که قانونگذار به صراحت به یکی از این روش ها یعنی مراجعه به کارشناس رسمی دادگستری در لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت (ماده ۷۶) تصریح نموده است.

روش دیگر از برخی مواد قانون تجارت قابل استفاده است. به طور کلی برای تقویم آورده های غیرنقدی دو روش وجود دارد: تقویم با رجوع به کارشناس و تقویم به وسیله شرکا که اشاره می شود.

کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی سهام

تقویم آورده های غیرنقدی در شرکتهای سهامی خاص و عام) به موجب ماده ۷۶ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب ۱۳۴۷، باید از طریق کارشناسان رسمی دادگستری انجام گیرد.

ماده مزبور مقرر داشته است: «هرگاه یک یا چند نفر از مؤسسین آورده غیرنقد داشته باشند مؤسسین باید قبل از اقدام به دعوت مجمع عمومی مؤسس نظر کتبی کارشناس رسمی وزارت دادگستری را در مورد ارزیابی آورده های غیرنقد جلب و آن را جزو گزارش اقدامات خود در اختیار مجمع عمومی مؤسس بگذارند.»

اگرچه ماده ۷۶ اختصاص به شرکت های سهامی عام دارد زیرا در شرکتهای سهامی خاص تشکیل مجمع عمومی مؤسس الزامی نمی باشد.

ولی نباید لزوم استفاده از کارشناس رسمی را در آورده های غیرنقدی مختص شرکت سهامی عام دانست. ماده ۷۶ این قانون ضروری است. نمی توان آورده های غیر نقد را به مبلغی بیش از ارزیابی کارشناس قبول نمود، زیرا ماده ۸۲ ال.ا.ق.ت به صراحت حکم مذکور در ماده ۷۶ را به شرکتهای سهامی خاص نیز تعمیم و تسری داده و مقرر داشته است: «در شرکتهای سهامی خاص تشکیل مجمع عمومی مؤسس الزامی نیست لیکن جلب نظر کارشناس مذکور در ماده ۷۶ این قانون ضروری است و نمی توان آورده های غیر نقد را به مبلغی بیش از ارزیابی کارشناس قبول نمود.»

ماده ۷۸ ل.ا.ق.ت نیز مانند ذیل ماده ۸۲ تصریح نموده است که: «مجمع عمومی نمی تواند آورده های غیرنقد را بیش از آنچه که از طرف کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی شده است قبول کند».

در واقع قانونگذار قیمت تعیین شده توسط کارشناس رسمی دادگستری را بالاترین قیمت آورده غیرنقدی در نظر گرفته و به منظور رعایت حقوق اشخاص ثالث و همچنین شرکایی که آورده نقدی آورده اند اجازه نداده است در هیچ یک از شرکت های سهامی عام و خاص، به بیش از قیمت کارشناسی موافقت شود.

در مورد تقویم به وسیله کارشناس رسمی دادگستری نکاتی به شرح زیر قابل توجه است.

١- قانونگذار استفاده از کارشناس واحد را کافی دانسته است. البته این امر مانع از مراجعه به کارشناسان متعدد نمی باشد. بر همین اساس مؤسسین شرکت می توانند برای اطمینان بیشتر از ارزیابی کارشناسان به تعداد بیشتری از آنان رجوع نمایند.

در اغلب موارد در صورت اختیار کارشناسان متعدد، به صورت عدد فرد مانند ۳، ۵، ۷ و غیره انتخاب می شوند تا در صورت اختلاف نظر، نظر اکثریت ملاک باشد.

۲- قانونگذار در مواد ۸۲ و ۷۸ اجازه قبول آورده های غیرنقدی را به بیشتر از قیمت کارشناسی به مجمع عمومی مؤسس و مؤسسین شرکت نداده است. از مفهوم مخالف مواد فوق استفاده می شود که قبول این آورده ها به کمتر از قیمت کارشناسی با منع قانونی مواجه نمی باشد.

بنابراین ممکن است مجمع عمومی مؤسس (در شرکت سهامی عام) و مؤسسین (در شرکت سهامی خاص) حاضر نباشند آوردههای غیرنقدی را به قیمت کارشناسی قبول نمایند ولی آمادگی قبول آنها را به قیمتی کمتر از قیمت کارشناسی داشته باشند.

۳- در شرکت سهامی عام بعد از تقویم کارشناس، نظریه کارشناس باید به وسیله مؤسسین شرکت در جلسه مجمع عمومی مؤسس مطرح شود که در این صورت دارندگان آورده غیرنقد حق رأی نداشته و آورده غیرنقدی موردنظر نیز از حیث حدنصاب جزء سرمایه شرکت منظور نخواهد شد. (ماده ۷۷ ل.ا.ق.ت)

نحوه تصویب در مجمع عمومی مؤسس ترتیب خاصی را دارد که در بحث شرکتهای سهامی به آن اشاره خواهد شد و مواد ۷۸، ۷۹، ۸۱ . ۸۰ ل.ا.ق.ت ناظر به این موضوع می باشد.

۴- ضمانت اجرای تخلف از اخذ نظریه کتبی کارشناسی در مورد تقویم آوردههای غیرنقد در شرکت سهامی چیست؟ قانونگذار به صراحت در این خصوص بیانی ندارد ولی از ماده ۲۷۰ ل.ا.ق.ت استفاده می شود که در اینگونه موارد هر ذی نفعی می تواند بطلان شرکت را از دادگاه درخواست کند.

ماده مزبور مقرر می دارد: «هرگاه مقررات قانونی در مورد تشکیل شرکت سهامی یا عملیات آن یا تصمیماتی که توسط هریک از ارکان شرکت اتخاذ می گردد رعایت نشود برحسب مورد بنا به درخواست هر ذی نفع بطلان شرکت یا عملیات یا تصمیمات مذکور به حکم دادگاه اعلان خواهد شد لیکن مؤسسین و مدیران و بازرسان و صاحبان سهام شرکت نمی توانند در مقابل اشخاص ثالث به این بطلان استناد نمایند.»

علاوه بر مورد فوق، چنانچه حكم بطلان شرکت به استناد ماده فوق از سوی دادگاه صادر شود و همچنین به طور کلی به موجب ماده ۲۳ ل.ا.ق.ت، مؤسسین شرکت نسبت به کلیه اعمال و اقداماتی که به منظور تأسیس و به ثبت رسانیدن شرکت انجام میدهند مسئولیت تضامنی دارند.

۵- چنان چه در تقویم آورده های غیرنقدی، تقلب صورت گرفته باشد موجب مسئولیت کیفری کسی است که مرتکب تقلب شده است (ماده ۲۳۴ ل.ا.ق.ت)

روش های تقویم آورده های غیر نقدی شرکا در شرکت

تقویم ارزیابی شرکت به وسیله خود شرکا

تقویم آورده های غیر نقدی در شرکت های تجاری غیرسهامی به وسیله خود شرکا انجام می گیرد. اگرچه قانون تجارت در این خصوص صراحتی ندارد. ولی از مواد متعددی قابل استفاده است.

البته نحوه تقویم به وسیله شرکا مشخص نشده است که آیا باید به اتفاق آراء انجام گیرد یا با اکثریت آراء؟

با توجه به اینکه تقویم آورده های غیرنقدی در حقوق همه شرکا مؤثر است لذا اقتضای اصول حقوقی این است که همه شرکا در تقویم نقش داشته و ارزیابی آن با توافق همه شرکا انجام گیرد.

این را بدانید مجتمع ثبتی ایلیا نیازی به تبلیغ ندارد و تنها با توجه به رزومه های موفقی که در این سالهای 20 ساله بین دیگر رقبا کسب کرده می توان به بهترین بودن آن در حوزه فعالیت خود رسید. شما نیز اگر بفکر تجارتی با آینده درخشان هستید تنها کافی است به ما اعتماد کرده و تنها یک تماس بگیرید و خیالتان را آسوده کنید.

4.7/5 - (3 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها