جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

هر ساعتی در روز کنار شما هستیم

با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید
در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

درجه اهرم مالی چیست؟

درجه اهرم مالی چیست؟

در صورت نیاز به کسب اطلاعات در زمینه درجه اهرم مالی متن زیر راهنمای شما خواهند بود، از این رو هرکدام از سوالات شما می تواند با کارشناسی وکلای حقوقی مجتمع ثبتی ایلیا پاسخ داده شود و امور مربوطه انجام پذیرد. در ادامه نکات تخصصی در زمینه اهرم مالی درشرکت و بورس را ارائه می دهیم.

اهرم مالی چیست ؟

از جمله روش‌های برگزیده برای حفظ ارزش پول به همراه سرمایه‌گذاری در هرکدام از بازارهای مالی اهرم مالی است. بهتر است بدانید در بازارهای مالی این امکان برای قرار داده شده که با توجه به سرمایه حداقلی که خواهید داشت می توانید از طریق کارگزاری منتخب برای خود وام بگیرید.

این موضوع در صورتی است که امکان دارد این امر خطر و ریسک معاملات اقتصادی شما را افزایش دهند اما از سویی باعث می شود سود بیشتری را برای شما ذخیره کند و در واقع سودآور باشد.

در واقع با این کار به اصطلاح می گویند افراد از اهرم مالی استفاده کرده اند. در این میان شرکت‌ها می‌توانند برای اقدام به تامین مالی خود از اهرم مالی استفاده کنند. در متن زیر به بررسی درجه اهرم مالی می پردازیم و نکات و شروط را توضیح می دهیم.

مفهوم اهرم مالی

در صورت کل منظور از اهرم مالی ترازنامه یا ساختار اولیه سرمایه گذاری است که بر اساس تصمیمات جهت تامین مالی شرکت ها انجام می گیرد. در این بین اهرم با معانی قرض کردن پول و نقدینگی برای کسب درآمد در مقابل داد و ستد است که این امر باعث چند برابر شدن دارایی می شود.

برای درک بهتر این موضوع به ذکر مثالی می پردازیم: فرض کنید شما 10 میلیون پول در اختیار دارید و از کارگزاری ها 90 تومان قرض می گیرید و با همان پول که حال 100 میلیون شده معامله ای را انجام می دهید. در معامله انجام شده 20 میلیون سود کسب می کنید حال مبلغی مازاد دارید که دارایی شما را 120 میلیون کرده حال شما علاوه بر توانایی بازپرداخت 90 میلیون کارگزاری بر روی 10 تومنی هم که مال خود بوده 100 برابر سود کرده ایددر این صورت شما از اهرم مالی بهره بردید.

در این میان شرکت ها می توانند از اهرم مالی بهره ببرند و بدین ترتیب افزایش سرمایه دهند، حتی زمانی هم امکان دارد متحمل ضرر شوید که استفاده از اهرم مالی را موضوعی ریسک دار تعبیه می کند.

استفاده از اهرم مالی امری بسیار متداول میان مدیران شرکت ها است که توسط آن می توان به این موضوع پی برد که با توجه به تغییرات اندکی که در سود و نقدینگی ایجاد می شود در زمان قبل از سود و مالیات تا چه حدی دستخوش تغییرات شدهو سود هر سهم چقدر می شود.

درجه اهرم مالی چیست؟

درباره درجه اهرم مالی

پاسخ: نسبتی که حساسیت سود هر سهم ( EPS ) شرکت را نسبت به نوسانات درامد عملیاتی اش؛ در نتیجه تغییرات ساختار سرمایه اندازه گیری می کند. درجه اهرم مالی ( DFL ) درصد تغییر ( EPS ) را برای یک واحد تغییر در درآمدها قبل از بهره و مالیات( EBIT ) اندازه می گیرد.

برای تعیین درجه اهرم مالی معامله زیر انجام می گیرد:

DFL=EBIT/(EBIT-I)

EBIT= سود قبل از بهره و مالیات شرکت

I= هزینه بهره

معادله ارائه شده برطبق میزان فروش و هزینه‌ های عملیاتی ارائه نمی شود؛ از این رو با توجه به قسمت پایانی از معامله(سود عملیاتی-سود هر سهم) صورت سود و زیان تهیه می‌شود.

در کل درجه اهرم مالی بیانگر میزان درصد تغییرات سود هر سهم(EPS) به ازای یک درصد تغییر در سود قبل از بهره و مالیات(EBIT) می‌باشد. درجه اهرم مالی با هزینه بهره رابطه مستقیم دارد. یعنی با افزایش هزینه بهره در درجه اهرم مالی است که افزایش می‌یابد.

اهرم مالی در شرکت های بورسی

همانطور که ذکر شد برای تامین مالی شرکت ها می توان از اهرم مالی بهره برد که این امر باعث خواهد شد تا دیگر شرکت کسری بودجه نداشته و توسط آن افزایش سرمایه را محقق کند این امر تقسیم سهام را بین سهامداران امکان پذیر می کند.

بهره مندی از اهرم مالی باعث افزایش کمیزان بازدهی در سرمایه گذاری می شود از سویی این ریسک بالا می رود که در صورت عدم تحقق پیش بینی های افزایش سرمایه دچار زیان شده که این امر احتمال استقراض و عدم سودآوری را به همراه دارد.

افزایش اهرم مالی شرکت بورسی باعث افزایش بدهی می شود که به عملکر د شرکت بستگی دارد.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها