جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

هر ساعتی در روز کنار شما هستیم

با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید
در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

نکات ثبت طرح صنعتی در رشت

اخذ کد اقتصادی در قزوین

هنگامی که تعریف جدیدی از قسمت یا کل یک محصول موجود ارائه می دهید در صورت عدم تکراری بودن آن می توان آن را در قالب طرح صنعتی به ثبت رسانید تا حقوق مالکیت آن را برای خود حفظ کنید. ثبت طرح صنعتی در رشت موضوعی است که در مقاله زیر اشاره کارا و کوتاهی نسبت به مفاهیم کلی آن خواهیم داشت.

در حقیقت ثبت طرح صنعتی محصول ابداعی شما را در نوع خود بی نظیر کرده و حق کپی برداری را از دیگر افراد می گیرد مجتمع ثبتی ایلیا با در اختیار داشتن کادر مجرب کارشناسان ثبت طرح صنعتی، کسب سال ها تجربه و برجا گذاشتن رزومه قوی در این زمینه می تواند مشاوری امین برای شما باشد.

در ثبت طرح صنعتی ظاهر جدیدی از کالای موجود ارائه شده و در صورت به ثبت رسیدن تحت انحصار طراح صنعتی قرار می گیرد.

ثبت طرح صنعتی در رشت

طرح صنعتی نهادی حقوقی از مجموعه مالکیت فکری (Property intellectual) می باشد که طی آن فرد، شکل و فرم ظاهری محصولی را که طراحی کرده به ثبت می رساند. آنچه که در ثبت یک طرح اهمیت ویژه ای دارد؛ اول نوآوری در فرم و دیگر کاربرد عملی آن است.

به این معنی که ثبت طرح های انتزاعی غیرقابل مصرف، حتی با وجود نوآوری هم امکان پذیر نمی باشد. نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که آنچه که در پایگاه مالکیت معنوی به عنوان طرح صنعتی ثبت می شود فرم و شکل ظاهری و نه کارکرد فنی یک سازه یا دستگاه است.

به عنوان مثال یک دستگیره در، اگر نوآوری در شکل ظاهری داشته باشد قابل ثبت به عنوان طرح صنعتی است اما اگر نوآوری در زمینه نحوه باز و بسته شدن دستگیره باشد این قابلیت ثبت به عنوان طرح صنعتی نمی باشد. با رعایت دیگر شرایط قابل ثبت به عنوان اختراع (Paten ) می باشد.

محصولات مطرح به عنوان طرح صنعتی در رشت

طبق توضیحات فوق تمامی محصولاتی که شرایط مذکور را داشته باشند در قالب طرح صنعتی به ثبت می رسند. محصولات زیر از نمونه طرح های صنعتی می توانند به شمار آیند.

فرش – سرامیک- کاشی- دستگیره در- انواع بسته بندی و غیره

به زبان ساده ، ثبت طرح صنعتی در بیشتر مواقع در مورد شکل و ظاهر کلی یک محصول می باشد. به طور مثال یک تخت خواب زمانی یک طرح صنعتی خوب است که برای خوابیدن و استراحت کردن راحت بوده و همچنین دارای شکل ظاهری متفاوتی نسبت به آنچه رایج است و عادت کردیم، باشد.

اخذ کد اقتصادی در قزوین

مدارک لازم جهت تقاضای ثبت طرح صنعتی در رشت

  • تکمیل اظهارنامه تقاضای ثبت طرح صنعتی
  • ارائه توصیف نامه طرح صنعتی
  • مدارك مثبت هویت متقاضی

الف) اشخاص حقیقی: کپی برابر اصل شده شناسنامه و کپی کارت ملی برابر اصل

ب ) اشخاص حقوقی: آخرین روزنامه رسمی دلیل مدیریت کپی برابر اصل شده شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء

مدارك نماینده قانونی: درصورتی که تقاضا توسط نماینده قانونی (وکیل، دارنده یا دارندگان حق امضا برای اشخاص حقوقی ) به عمل آید مدارک آن ضمیمه گردد.

ویژگی های طرح صنعتی در رشت

در اصطلاح رایج و عامی، طرح صنعتی به ظاهر کلی یک محصول اشاره دارد. اما در زبان حقوق مالکیت فکری طرح صنعتی به ساختار و در زبان معمول، طرح صنعتی معمولاً به شکل و ظاهر کلی یک کالا اشاره دارد اما در ماهیت حقوق مالکیت فکری طرح صنعتی خصوصیات مربوط به شکل و ساختار و یا نقش و تزئینات به کار رفته در یک کالا به واسطه یک فرآیند صنعتی است که در کالای خاتمه یافته ایجاد چشم نوازی و جذابیت کند. بنابراین به عنوان یک قاعده کلی، طرح صنعتی متشکل از :

  • ویژگیهای سه بعدی مانند شکل یک کالا
  • ویژگیهای دو بعدی مانند تزئینات، خطوط یا رنگهای به کار رفته در یک کالا
  • ترکیبی از موارد فوق

حمایت از طرح صنعتی در رشت

هرگاه یک طرح صنعتی به موجب قانون به ثبت برسد مالک آن از حق انحصاری جلوگیری از نسخه برداری غیرمجاز یا تقلید توسط شخص ثالث برخوردار می شود این حق موجب می شود اشخاص ثالث از ساخت، عرضه، واردات، صادرات یا فروش هر محصولی که طرح در آن به کار رفته یا در آن گنجانده شده است منع شوند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها