جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

هر ساعتی در روز کنار شما هستیم

با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید
در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

ثبت بین المللی طرح صنعتی

ثبت بین المللی طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی در صورت طراحی به اداره مالکیت معنوی به صورت قانونی تولید یا به بازار برای استفاده انجام می شود. در صورت فعالیت تجاری بین المللی باید طرح خود را به صورت بین المللی و با رعایت قوانین بین المللی انجام دهید. در این مقاله سعی شده تا به موارد مهمی برای ثبت طرح صنعتی بین المللی اشاره کنیم تا شما را برای رسیدن به اهداف بلند مدت شما یاری کنیم.

ثبت بین المللی طرح صنعتی

یک طرح صنعتی در سال های اخیر دارای اهمیت ویژه ای برخوردار بوده که در اداره مالکیت فکری به ثبت می رسد. یک طرح باید از نظر زیبایی و طراحی شکل و ظاهری قابل قبول و متنوع داشته باشد.

علاوه بر مسئله فنی و کاربردی طرح صنعتی مسائل شکل و ظاهر طرح نیز مهم تلقی می شود.

طرح صنعتی بین المللی

طرح صنعتی با جنبه تزیینی و زیبایی شناختی یك كالای كاربردی مرتبط است. طرح صنعتی می تواند شامل وجوه سه بعدی مانند شكل یا ظاهر یك كالا و یا وجوه دوبعدی مانند الگوها، خطوط یا رنگ باشد. طرح صنعتی در دامنه وسیعی از محصولات صنعتی یا صنایع دستی مورد استفاده قرار می گیرد.

از ساعت، جواهرات، مد و موارد لوكس دیگر، تا ابزارآلات صنعتی و پزشكی، مبلمان، لوازم الكتریكی خانگی، وسایل نقلیه، سازهای معماری؛ از طراحی لباس و كالاهای سودمند تا محصولات سرگرمی مانند اسباب بازی و لوازم جانبی حیوانات، همه از موارد كاربرد طرح صنعتی هستند.

اشكال و ظواهر صندلی ها، تلفن ها، خودروها، كامپیوترها، هواپیماها، تلویزیون ها، ساعت ها، دوربین ها و … از جمله موارد كاربرد طرح صنعتی هستند.

ثبت بین المللی طرح صنعتی

ثبت منطقه ای و بین المللی طرح صنعتی

خطوط و ترکیب رنگ هایی که در طراحی یک طرح صنعتی استفاده می شود نقش مهمی را خواهد داشت که باید از سوی دارندگان و ارائه دهندگان آن مورد توجه قرار گیرد. تغییر در هرنوع طرح و محصول برای بهتر شدن کیفیت آن به شکلی که تغییر در شکل محصول ایجاد شود به معنای خلق طرحی نو می باشد.

زمانی که یک طرح انتشار می یابد در واقع طرحی نوپا در دست تولید خواهد بود. یک طرح تنها با تسلیم اظهارنامه بر مبنای حق تقدم ارائه و  تسلیم اظهارنامه انجام می پذیرد.

این مورد در صورتی اممکان دارد که اگر یک طرحی به ثبت نرسد و اظهارنامه آن تنظیم نشود هیچ شخصی آن را در هیچ جای دنیا نخواهد شناخت.

ثبت بین المللی طرح صنعتی

به طور کلی در رابطه با ثبت علائم تجاری، طرح صنعتی و یا اختراع در سایر کشورها و به اصطلاح به صورت بین المللی، سه روش وجود دارد که عبارت است از :
  •  ثبت ملی
  • ثبت منطقه ای
  •  ثبت بین المللی

مسیر بین المللی ثبت طرح صنعتی

یک طرح صنعتی با ثبت بین المللی می تواند مسیرهای متعددی را برای ثبت در سطح بین المللی بپیماید.

از جمله اولین مسیرهایی که باید برای ثبت در کشور مقصد پیمود در زمان تاییدیه و رعایت شرایط تنظیم شده در ادارات ثبت هر کشوری انجام می شود. متقاضیان ثبت طرح با اتخاذ وکیل و کارشناسی مجرب می توانند در این راستا گام بردارند و صفر تا صد امور ثبت طرح بین المللی را با کم ترین هزینه انجام دهند . از مزایای اخذ وکیل مجرب ثبتی و حقوقی به صرف هزینه کم در راه انجام حقوقی می توان اشاره کرد.

متقاضیان ثبت در راه ثبت طرح بین المللی خود در راه قوانین کنوانسیون پاریس به جهت حمایت از طرح صنعتی خود با در نظر داشتن شرایط حاکم بر کنوانسیون اقدامات لازم برای ثبت طرح را انجام می دهند.

با ثبت طرح صنعتی برطبق قوانین کنوانسیون پاریس می توان از مزایا و امتیازات این مجمع استفاده کرد.

از بارز ترین این امتیازات می توان به حق تقدمی شش ماهه که بنا به شروط مندرج در این سیستم می باشد اشاره کرد. متقاضیان ثبت طرح صنعتی در صورتی که دارای تابعیت ایرانی باشند، به دلیل اینکه طرح را باید ابتدا در ایران به ثبت برسانند سپس در کنوانسیون بین المللی به ثبت برسانند می توانند به راحتی از امتیازات بهره ببرند .

مسیر دیگر برای ثبت بین المللی طرح صنعتی در زمینه ثبت در چارچوب و حیطه مقررات وضع شده در کشورهای دارای عضویت در حداقل سازمان های مطرح شده می باشد و این روش به نسبت دیگر راه ها کم هزینه تر می باشد.

راه دیگر برای ثبت طرح صنعتی را می توان اینگونه تعبیر کرد که طرح صنعتی را در حیطه تعهدات لاهه که در کشورهای عضو در کنوانسیون تعهد شده اجرا کنند و بدین ترتیب از امتیازات این مجمع برخوردار شوند.

قبل از اینکه از سوی لاهه موافقت نامه هایی ارائه شود ، متقاضی ثبت طرح صنعتی باید در سطح بین المللی باید با تسلیم اظهارنامه به همراه مدارک ترجمه شده و نیز مستندات مربوط به طرح ترجمه شده به زبان کشور مقصد انجام می پذیرد.

البته شایان ذکر است که این روش به دلیل پیچیده بودن امور دارای هزینه بالای ثبتی می باشد که این ویژگی می تواند برای بنگاه های کوچک متضرر هزینه گزاف شده و ایجاد مشکل کند.

موافقت نامه هایی که در لاهه تایید و تنظیم شده است متفاوت بوده که ابتدایی و قدیمی ترین آن مربوط به اسناد 1934 را می توان نام برد . در این موافتنامه از طرح صنعتی حمایتی نشده اما در وجه دیگر که در سال 1960 موافقت نامه ژنو ایجاد شده و تصویب شده که مربوط به سال های 1999 میلادی است.

با مستقل کردن سند ها از همدیگر یک کل از تعهدات بین المللی در قالب یک سند و سیستم ارائه شد.

مدارک بین المللی ثبت طرح صنعتی

روش های ثبت بین المللی طرح صنعتی

به جهت ثبت طرح صنعتی به چند طریق می توان مراحل را پیمود که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

  • ثبت به شکل مستقیم در کشوری که قصد ثبت بین المللی برند دارید . در این روش شخص دارده و ارائه دهنده طرح صنعتی با حضور شخصا و یا از طریق یک وکیل مجرب و کاردان در کشور مقصد اقدامات لازم برای ثبت را به وی خواهد سپرد. در ادامه به راه های دیگر برای انجام ثبت طرح اشاره می کنیم.
  • ثبت طرح از راه ادارت منطقه ای که در میان چندین کشور که در یک منطقه خاص وجود دارند و با یکدیگر نفعی مشترک دارند انجام می گیرد . در بین این کشورها قراردادی مبنی به انجام امور ثبتی انجام خواهد شد . برای درک این موضضوع به اداره اداره های هماهنگی در اتحادیه اروپا و سازمان مالکیت فکری در آفریقا می توان اشاره کرد. این روش برای کشورهای مقصدی که عضو در مجامع منطقه ای می باشد مفید خواهد بود.
  • ثبت بین المللی طرح که در این نوع اقدام برای ثبت انواع مسائل از جمله تعدات در کنوانسیون مالکیت های فکری و معنوی و نیز کنوانسیون های بین المللی که به تصویب اکثریت کشور های عضو رسیده باسد اشاره دارد. این نوع مراودات و تعدات معمولاً با مدیریت سازمان های جهانی انجام می پذیرد که در مالکیت فکری وایپو که در کشور سوییس تصویب شده نشات می گیرد. از سویی بعضی دیگر از تعهدات با در نظر داشتن شرایط و مدارک مربوط به ثبت و نیز موضوعات ثبت طرح بین المللی متفاوت هستند.
5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها