جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

هر ساعتی در روز کنار شما هستیم

با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید
در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

پاره سهم چیست ؟

پاره سهم چیست ؟

پاره سهم چیست؟ پاره سهم در سهام شرکتها زمانی رخ می دهد که سهام پس از ثبت شرکت تجزیه شود. در برخی اساسنامه ها این موضوع ممنوع اعلام شده است و تبعات قانونی نیز در این نوع سهام ها وجود دارد. در ادامه متن زیر راهنمای تخصصی شما خواهیم بود.

پاره سهم در سهام شرکتها چیست؟

یکی از مواردی که در ماده 32 لایحه اصلاحی قانون تجارت پیش بینی شده است تجزیه سهام می باشد. (مبلغ اسمی سهام و همچنین قطعات سهام در صورت تجزیه باید متساوی باشد.)

پاره سهم چیست ؟

تجزیه سهام چیست ؟

در ادارات ثبت شرکتها موضوع چگونگی اختصاص پاره سهم یا تجزیه سهام با ابهام اجرایی مواجه می باشد. برطبق برخی از اساسنامه های نمونه ثبت شرکت ها ایجاد پاره سهم ممنوع گردیده است و در برخی دیگر از اساسنامه ها در صورت ایجاد پاره سهم، یک نفر به نمایندگی از دارندگان پاره سهم جهت حضور در جلسه مجامع عمومی معرفی می گردد.

از مشکلات پاره سهم شرکت، عدم تبیین نحوه مشارکت در شرکت و رای گیری می باشد که مالک پاره سهم به چه نحوی در رای گیری شرکت حضور یابد. به طور مثال اگر یک سهم به ده پاره تقسیم گردد و در تصمیم گیری اتفاق نظر برای آن ها وجود نداشته باشد محاسبه آرای آن با مشکل مواجه می شود.

دربرخی از شرکت ها، ایجاد پاره سهم در شرکت به صورت قهری ایجاد می گردد به نحوی که در اساسنامه قید می گردد در صورت فوت مالک هرسهام، سهم مذکور بین سایر سهامداران به نسبت مساوی تقسیم می شود که این امر موجب ایجاده پاره سهم می گردد.

همچنین ممکن است ایجاد پاره سهم در زمان کاهش سرمایه رخ دهد که در این صورت، لیست سهامداران با محاسبه پاره سهم در نظر گرفته می شود و یا این که در افزایش سرمایه نیز با توجه به میزان حق تقدم ممکن است پاره سهم ایجاد گردد.

در بررسی فرآیندها در بورس اوراق بهادار نیز، موضوع تجزیه سهام وسهام جایزه در شرکت های بورسی رواج یافته است.

درپیش نویس لوایح قانون تجارت بیان شده است : مبلغ اسمی سهام باید مساوی باشد و صدور پاره سهم جایز نیست. در صورتی که در اثرانتقال قهری یا کاهش یا افزایش سرمایه و یا به هر دلیل دیگر پاره سهم به سهامداران تعلق گیرد پاره سهم به ترتیبی که در اساسنامه تعیین شده بین سهامداران ذی نفع توزیع خواهد شد.

علیهذا در ادارات ثبتی، پیش بینی تجزیه سهام و پاره سهمی که به صورت قهری و یا اجرای احکام دادگاه به وجود می آید، مورد پذیرش و در سایر موارد، تجزیه سهام با تامل مورد اقدام قرار می گیرد.

در صورت تمایل به تعیین پاره سهام می توانید با کارشناسان ثبتی ایلیا در ارتباط باشید و از تخصص آن ها بهره ببرید.

3/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها