جهت شروع ثبت و مشاوره رایگان فرم زیر را تکمیل نمایید

هر ساعتی در روز کنار شما هستیم

با کارشناسان ما مستقیم در تماس باشید
در ساعات کاری پاسخگوی تلفنی شما هستیم . بعداز تایم کاری لطفا واتس اپ پیام ارسال کنید

اشخاص ثالث چه کسانی هستند؟

شخص ثالث کیست

اگر در جستجوی شناخت اشخاص ثالث  در زمان ثبت شرکت هستید و می خواهید بدانید که اشخاص ثالث چه کسانی هستند؟ ما در متن زیر به توضیح این موارد می پردازیم و راهنمای شما عزیزان خواهیم بود.

شخص ثالث کیست

در قانون تجارت شخص ثالث به افرادی گفته می شود که طرف قرارداد شخصیت حقوقی یا طرف معامله می باشند و ممکن است در اثر ضرر و زیان شرکت و یا ورشکستگی آن دچار خسران شوند فلذا برای این افراد یعنی اشخاص ثالث، قانون تجارت حقوق خاصی را در نظر گرفته است تا از تضییع حقشان جلوگیری شود .

همچنین در قانون مدنی ایران نیز پیش بینی هایی در این خصوص انجام شده است تا اشخاص ثالث در صورت فسخ قرارداد به حق و حقوقشان برسند که در اینجا به شکل مختصر به آنها اشاره می کنیم. برای اطلاع از قوانین ثبت شرکت می توانید به متن مربوطه مراجعه کرده و نکات حقوقی را از آن طرق کسب کنید.

شخص ثالث کیست

حقوق اشخاص ثالث

قانونگذار در مدنی انتقال ملک با وجود حق انتفاع برای دیگری را مجاز دانسته زیرا حق انتفاع به قوت خود باقی است پس ضمانت اجرایی را برای این انتقال درنظر نگرفته است ولی منتقل‌ الیه جدید که در قرارداد اولیه بین صاحب حق انتفاع و مالک دخالتی ندارد در صورت جهل به وجود حق مکتسبه سابق که مسلما حقوق فعلی وی را محدود می‌سازد می‌ تواند قرارداد خود را فسخ کند اما اگر انتقال با حق انتفاع باشد به گونه‌ ای که برای منتفع (ثالث خارج از عقد انتقال) مشکل‌ ساز شود و یا مانعی برای او ایجاد نماید ضمانت چنین انتقالی الزام به برقراری و استفاده از حق انتفاع است. جهت تضمین حقوق اشخاص ثالث مواردی توسط قانونگذار پیش بینی شده است.

تضمین حق شخص ثالث به وسیله امکانات موجود در خود قرارداد همچون وجود برخی تعهدات، خیارات، حق حبس که به ثالث متضرر اجازه می‌دهد از آن استفاده کند از طرفی هر قراردادی دارای موقعیتی است که ارزش خاص خود را دارد که با فسخ، سود حاصله از آن موقعیت از دست می‌رود که این نیز قابل مطالبه است.

تضمین حق شخص ثالث به وسیله الزام به انجام تعهد: به عنوان مثال یکی از موارد استثنای قید شده در این مقاله تعهد به نفع شخص ثالث بود که تا آن زمانی‌که ثالث ذی نفع حقی برایش به واسطه تصمیمات متعاقدین ایجاد نشده بود نمی‌ توانست مدعی چیزی باشد اما به محض وقوع قرارداد و تعهد به نفع وی، او شخص ثالث خارج از قراردادی است که دیگر از حق و حقوق مکتسبه برخوردار است و می‌ تواند در صورت عدم اجرای تعهد توسط به قوای عمومی به حق و حقوق خویش برسد یعنی در وهله نخست الزام به اجرای آن را از متعاقدین بخواهد و در صورت عدم امکان الزام از اموال متعهد یا متعهدین استیفا نماید و یا پیمانکار و کارفرمایی که به تعهدات خود نسبت به یکدیگر و یا نسبت به کارگر عمل نمی‌نمایند نیز حسب مورد از این قرار است.

مطالبه خسارت به همراه فسخ حقوق اشخاص ثالث

 اگر متعهد تعهد خود را انجام ندهد و اجبار او هم ممکن نشود و نتوان تعهد را به هزینه متعهد یا توسط دیگری انجام داد متعهدله می‌تواند تعهد را فسخ و خسارات ناشی از عهدشکنی را از متعهد اخذ کند. به عنوان مثال اگر کسی به موجب عقد اجاره از عین مستأجره می‌تواند استفاده کند.

3.8/5 - (5 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ابوالفضل
ابوالفضل
1 سال قبل

سلام مطلب بسیار مفیدی بود
یه مثال هایی هم در رابطه با مسئولیت و تعهدات شرکت هم میزنید؟ممنون

شماره تماس:
939506450