درخواست مشاوره رایگان

ثبت شرکتثبت تغییرات شرکتثبت برندخدمات اداری مشاوره

پرسش و پاسخ اخذ کد اقتصادی

نگارش توسط : تیم تحریریه ایلیا     |     یکشنبه، 8 آذر 1400


مودیان مالیاتی اغلب پس از برخورد با واژه کد اقتصادی سوالات زیادی در ذهنشان ایجاد می شود : اینکه «اصلا" کد اقتصادی چیست ؟، چه فایده ای دارد و چرا باید کد اقتصادی داشته باشند؟ همه این موارد دغدغه ای است که ما در این مقاله سعی بر برطرف کردن این دغدغه ها کرده ایم تا اطلاعاتی مفید در خصوص اخذ کد اقتصادی در اختیارتان بگذاریم.

کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی نوعی اعتبار در دنیای تجارت می باشد تعریف کد اقتصادی این است که کد یا شماره 12 رقم است که باید اخذ شود و بر روی فاکتورهای رسمی درج گردد . این کد را اداره مالیات به درخواست کنندگان اختصاص داده و با استفاده از آن رهگیری معاملات مالی فعالان اقتصادی میسر می شود. داشتن چه اشخاصی شرایط دریافت کد اقتصادی را دارند.

تمامی اشخاص حقوقی یا حتی حقیقی که در حوزه تولید، مونتاژ توزیع هر نوع کالا و یا .....

 انجام خدمات مشغول هستند و دارای محل تجاری مناسب باشند واجد شرایط اخذ شماره اقتصادی هستند.

نکته مهم این است که دارا بودن یکی از این شرایط نیز برای اشخاص حقیقی کفایت می کند.

 

اخذ کد اقتصادی

 

محل فعالیت تجاری چه خصوصیاتی دارد؟

محل فعالیت تجاری همان واحد شغلی است که از سوی شهرداری ، اداره اماکن و ... به عنوان محل فعالیت اقتصادی شناخته شود و دارای جواز کسب یا مجوز فعالیت باشد.

چرا باید کد اقتصادی دریافت کنیم؟

همانطور که گفتیم اداره دارایی یا سازمان امور مالیاتی برای هر یک از فعالان اقتصادی یک کد اقتصادی صادر می کند که آن شخص حقیقی یا حقوقی پس از صدور کد ملزم به درج آن بر روی فاکتورهای فروش کالا یا خدمات خود است و بدین ترتیب ردیابی مراودات مالی این اشخاص به آسانی صورت گرفته و هم از رقابت های ناسالم جلوگیری می گردد و هم میزان خرید و فروش و سودخالص سالانه هر شخص دقیقا" محاسبه شده و بر این اساس محاسبه مالیات دقیق و درست انجام می شود و نه بر اساس حدس یا محاسبه نظری و در نتیجه نه دولت و اداره مالیات و نه فعالان اقتصادی هیچ یک دچار ضرر نمی شوند .

برای دریافت کد اقتصادی از کجا شروع کنیم؟

برای دریافت کد اقتصادی شما می توانید از ما اطلاعات لازم را دریافت نمایید. و یا از طریق مراجعه به اداره مالیات حوزه ثبتی خود نصبت به طریقه دریافت کد اقتصادی اطلاعات کسب نمیایید و یا با دادن وکالت به یک وکیل صفر تا صد کار را به او بسپارید . فراموش نکنید جهت دریافت کد اقتصادی باید کلیه ی مدارکتان تکمیل باشد که اصلی ترین آن تشکیل پرونده دارایی است.

مدارک لازم جهت دریافت کد اقتصادی؟

مدارک ثبت شرکت  اساسنامه ، شرکتنامه ، روزنامه رسمی ، آگهی تاسیس ، روزنامه آخرین تغییرات ( در صورتی که تغییراتی باشد) )،مدارک تشکیل پرونده دارایی ، مدارک شناسایی مدیر عامل .

 

کد اقتصادی

 

مراحل اخذ کد اقتصادی به چه صورت است؟

به طور خلاصه باید گفت که پس از مراجعه حضوری به اداره مالیات باید در سایت دریافت کد اقتصادی به آدرس taxgov.ir مراجعه کنید و با پر کردن فرم های مربوطه منتظر تاییدیه ثبت نام بمانید و چنانچه تاییدیه از طریق سامانه و پیامک به شما ابلاغ شد مجدد ا باید به اداره مالیات جهت دریاافت کد اقتصادی خود مراجعه کنید .

مدت زمان اخذ کد اقتصادی چقدر است؟

مدت زمان اخذ کد اقتصادی را دقیقا نمی توان اعلام کرد اما به طور معمول 15-20 روز کاری زمان بر می باشد .

ما با شما تماس میگیریم لطفا شماره موبایل خود را وارد کنید

پاسخ دادن به :

فرم ارسال نظر و سوال
ارسال با تشکر از ارسال نظر . پس از تایید نظر شما درج خواهد شد
در فرم پر شده خطاهایی وجود دارد. لطفا آنها را بررسی کنید.
اعتبارسنجی فرم موفق بود!
سلام میخوام یه شرکت با مسئولیت محدود ثبت کنم که همسرم شریک شرکت کنم سوالم اینه میشه تو اساسنامه تمام دارایی اختیارات بر عهده من بشه همسرم بصورت صوری و هیچ تعهد و اختیاراتی نداشته باشه
پاسخ
ثبت شرکت ایلیا
سلام ، وقتتون بخیر باشه . برای کسب اطلاعات در این حوزه با شماره تماسهای موجود در سایت تماس حاصل فرمایید .
پاسخ
ممنون از سایت خوبتون مطالب خیلی خوب و آموزنده ای داره
پاسخ
پایان مشاوره

به سیستم مشاوره آنی خوش آمدید .
لطفا جهت شروع پشتیبانی یکی از روش های زیر را انتخاب فرمایید