لوگو سفید ایلیا
صفحه اصلی انتخاب نام شرکت و برند خدمات ما
ثبت شرکت ثبت برند ثبت تغییرات شرکت اقدامات پس از ثبت شرکت ثبت طرح صنعتی ثبت اختراع اخذ کارت بازرگانی اخذ جواز تاسیس صنایع رتبه بندی(گرید) شرکت ها
درباره ما
حقوق مالکیت برند ایلیا اساسنامه ثبت ایلیا اعضای هیئت مدیره ایلیا منشور اخلاقی ثبت ایلیا تاریخچه ایلیا همکاران ایلیا محیط کار ایلیا کاتالوگ ایلیا
ارتباط با ما تور مجازی ایلیا

هزینه حمایت از علائم تجاری


هزینه حمایت از برند، علامت، نشان و علائم تجاری

هزینه حمایت از علائم تجاری

هزینه حمایت از علائم تجاری

حقوق مالکیت در کنار منافعی که دارد، هزینه هایی را نیز تحمیل می کند. هزینه های برند و اعطاء حق مالکیت در چهار دسته قابل تفکیک هستند. هزینه اول، هزینه انتقال حق مالکیت است،چرا که در صورت بالا بودن هزینه انتقال برند ،می تواند مانعی برای تعدیل بهینه ارزش های متغیر باشد.

فرضی را درنظر بگیرد که کارخانه ای از حق مالکیت استفاده از رودخانه ی کنار کارخانه به جهت اینکه رودخانه به عنوان یک فاضلاب ارزش بالاتری نسبت به زمانی که محل تفریح و سرگرمی است،داشته است به کارخانه اختصاص داده شده است.

اما به مرور زمان ارزش نسبی کاربری رودخانه تغییر کرده است حال اگر تعداد افرادی که از رودخانه به عنوان مرکزتفریحی استفاده می کنند،زیاد باشد، هزینه معاملاتی خریداری حق استفاده از رودخانه از کارخانه ممکن است از ارزش حق برای کارخانه بیشتر شود.

در این صورت حقوق مسئولیت مدنی از لحاظ اقتصادی موجه تر از قائل شدن حق مالکیت برای کارخانه است، چرا که می توان با الزام کارخانه به جبران خسارت برابر با هزینه آلودگی ،استفاده از رودخانه را همچنان به کارخانه سپرد.به این ترتیب استفاده از رودخانه بدون نیاز به معامله و منطبق بر ارزش های تغییر یافته دوباره تخصص می یابد.

هزینه دومی که حقوق مالکیت تحمیل می کند چیزی است که اقتصاد دانان آن را با عنوان «رانت خواری» توصیف می کنند. فرضی را در نظر بگیرید کهلی از رانت خواری)نجات دهنده کشتی 900000 دلار است. در حالیکه رقابت در نجات کشتی ممکن است بخش اعظمی از سود بالقوه را از بین ببرد و آن را به هزینه اجتماعی تبدیل کند.

کشتی به ارزش یک میلیون دلار غرق شده، در حالی که هزینه نجات آن ها تنها صد هزار دلار است.با قائل شدن حق مالکیت برای نجات دهنده کشتی غرق شده، سود بالقوه (شک

سومین هزینه ای که حق مالکیت علامت تجاری تحمیل می کند، هزینه حفاظت واجرای حق است. این هزینه مشمول هزینه نیروی انتظامی و دادگاه در جلوگیری از تجاوز و سرقت از مال می باشد. به علاوه هزینه ای که صرف حصارکشی و علامت گذاری مال ویاهزینه ثبت که در ثبت ملک نیز پرداخته می شود صرف می شود .

ملک و زمین حتی اگر از طریق ارث به نسل بعدی منتقل شده باشند، در هر حال همان قطعه زمینی هستند که در دفتر اسناد رسمی ثبت شده اند، در حالیکه ردیابی مال در اموال فکری تا حدی دشوارتر است. به علاوه اینکه در صورت عدم حمایت قانونی، منع استفاده از کالای عمومی (به جهت سهولت استفاده بدون پرداخت هزینه) پرهزینه است.

چهارمین و آخرین هزینه حق مالکیت،هزینه اجتماعی است که با محدودیت استفاده از اموالی که دارای ویژگی کالای عمومی هستند، تحمیل می شود. به عنوان مثال در موردزمین کشاورزی چه کشت شده یا نشده باشد ،اضافه شدن استفاده کننده دیگر، هزینه هایی را براستفاده کننده های سابق تحمیل می کند. اما در خصوص اموال فکری اغلب اضافه شدن برتعداد استفاده کنندگان هزینه ای را براستفاده کنندگان قبلی حداقل به طور مستقیم تحمیل نمی کند. (البته به طور مبسوط در تحلیل ماهیت اقتصادی شرح علامت توضیح داده شد که علائم تجاری در این خصوص متفاوت از سایر اموال فکری هستند)به طور مثال استفاده یک کشاورز از ایده تناوب در کاشت، مانع سایر کشاورزان از استفاده از همان ایده نیست.

زیرا در جایی که هزینه نهایی استفاده صفر است، محروم کردن سایر افراد علاوه برهزینه اجرایی این محدودیت، منجر به رفاه از دست رفته می شود.

از آن جایی که حقوق اموال فکری شکل پرهزینه ای از حقوق مالکیت است، انتظار می رود که حقوق مالکیت در آن به شیوه ای متفاوت از اموال فیزیکی محدود شود. به طور مثال اینکه لازمه قابلیت ثبت در اختراع، بدیهی نبودن است. به این معناست که در جایی که قائل شدن حق مالکیت برای یک اختراع منجر به رانت خواری وسیع در جامعه می شود، قابلیت ثبت وجود ندارد و حق مالکیت برای آن اختراع به رسمیت شناخته نمی شود ،زیرا بدیهی بودن به معنای هزینه پایین ایجاد اختراع است که می تواند منجر به شکاف زیادی بین هزینه ،فایده اعطاء حق مالکیت ایجاد کرده و راه را برای رانت های اقتصادی هموار سازد.

به همین ترتیب قائل شدن محدودیت زمانی برای حمایت از اختراع نیز ریشه در مبنای اقتصادی کاهش رانت خواری داشته که از طریق سقف گذاشتن برای ارزش مورد انتظار از اختراع، تحقق می یابد. همچنین محدودیت در اعطاء حق مالکیت می تواند ناشی از هزینه بالای ردیابی یک ایده در طی یک دوره طولانی که تنوع زیادی از اختراعات وجود دارد، باشد.

هزینه هایی که حمایت از ثبت علامت تجاری به جامعه تحمیل می کند حداقل در خصوص علائم ابداعی از جمله اکسون و کداک هیچ محتوای اطلاعاتی به جز شناسایی یک تولید کننده خاص ندارند و اعطاء حق مالکیت به این واژه ها جامعه را ازدسترسی به اطلاعات مفیدی محروم نمی کنند.

برای ساخت کلمه ای که به عنوان علامت تجاری به کار می رود، تعداد بیشماری از ترکیبات حروف وجود دارد که متمایز از یکدیگر بوده و در عین حال قابل تلفظ هستند. لذا ازقابلیت جایگزینی بالایی برخوردار بوده و ارزش کمی برای مبادله دارند.

پس حداقل در مورد علائم ابداعی، هزینه اجتماعی حمایت قانونی از علامت در سطح متوسط است. در خصوص دیگر ثبت علائم تجاری هزینه ها بیشتر اما قابل کنترل است ودر صورتی که هزینه حمایت از علامتی بیش از منافع آن باشد حمایت قانونی از علامت رد می شود.

هزینه محتمل دیگر، هزینه رفاه از دست رفته ناشی از تشویق به تمایز محصول چه از طریق انحصار وچه از طریق رقابت بیش از حد است. فرض براین است که علامت تجاری، صاحب علامت را تشویق به سرمایه گذاری در حفظ یکنواخت کیفیت محصول می کند.اما تفسیر دیگر این است که علامت تجاری،صاحب علامت را تحریک می کند که هزینه اش را از طریق تبلیغات و...صرف ایجاد یک تصویر جعلی از کیفیت بالای محصول کند، تا از این طریق مصرف کننده را از انتخاب محصولات جایگزینی که به قیمت پایین تر اما کیفیت برابر یا حتی بالاتری دارند، منحرف کرده و رانت های انحصاری به دست آورد.

برخی از اقتصاددانان و حقوقدانان توانایی محصول دارای علامت تجاری برای داشتن قیمت بالاتر نسبت به کالای ژنریک را به خصوص در مورد محصولاتی که طبق فرمول یکسانی تولید می شوند به طور مثال آسپرین را نمونه ای از قدرت تبلیغاتی برند برای فریب عموم و ترویج انحصار می دانند.

علاوه براحتمال ایجاد رانت های انحصاری، این احتمال وجود دارد که علائم تجاری در جایی که هزینه مصرفی شرکت در ترویج علامت باعث حذف هزینه شرکت های دیگر می شود. رانت را به هزینه تبدیل کند. در این وضعیت علی رغم هیچ نفع انحصاری، مصرف کننده مجبور به پرداخت بهای بالاتر می شود که خود موجب عقیم شدن رقابت می شود.

در پاسخ به هزینه های ادعایی لازم به توضیح است که آنها هیچ جای پایی منفک از رقابت منصفانه در قانون علائم تجاری به دست نیاورده اند.در مدل صریحی که از علائم تجاری ارائه شده، علائم تجاری هزینه جستجو را با ارائه اطلاعات با ارزش به مصرف کننده،کاهش و کنترل کیفیت را به جای ایجاد ضرر اجتماعی و فریب مصرف کننده افزایش می دهد. همچنین لازم به توضیح است که نگاه بدبینانه ای که نسبت به تبلیغات وجود دارد، از طرف اقتصاد دانان رد شده است.

زیرا این واقعیت که دو کالا تحت فرمول شیمیایی یکسانی تولید شده اند، حتی بی علاقه ترین مصرف کننده را نسبت به کیفیت دو محصول بی تفاوت نمی کند. مصرف کننده به فرمول علاقه مند نیست بلکه به محصول تولید شده علاقه مند است. بنابراین، ممکن است تمایل داشته باشد که مبلغ اضافه تری را برای اطمینان بیشتر از اینکه محصول طبق مشخصات فرمول ساخته شده، بپردازد. علائم تجاری مصرف کننده را قادر می سازد که در یک هزینه واقعی صرفه جویی کند، چرا که علامت موجب می شود که زمان کمتری را صرف جستجوی کیفیت کند.

با توجه به آنچه درباره فواید و هزینه های حمایت از علامت بیان شد، اصولا منافعی که حمایت از علامت برای جامعه، مصرف کننده و صاحب علامت به همراه دارد،حیاتی تر از آن است که به جهت هزینه های احتمالی حمایت، از آنها چشم پوشی شود.بررسی دقیق تر این مسئله در گفتار چهارم تحت عنوان«تخمین آسیب ناشی از عدم حمایت» ارائه شده است، اما آنچه در مبحث بعد مورد بررسی قرار می گیرد،فلسفه اقتصادی لزوم توجه به تحقق کارکرد ایجاد تمایز در مبداء کالا و خدمات توسط علامت به عنوان شرط حمایت از علامت تجاری و قائل شدن حق مالکیت برای صاحب علامت است.

هزینه حمایت از علائم تجاری

پل ارتباطی مجتمع ایلیا

( به لبخندتان برترینیم )

شماره تماس مجتمع ثبتی ، اداری و حقوقی ایلیا

شعبه کرج: 137 32 – 026
شعبه تهران :119 55 266 – 021
سامانه ی پیامکی: 32 52 52 32
سامانه ی تخصصی ثبتی و حقوقی WWW.ELIYA.IR
پست الکترونیکی به نشانی [email protected] ELIYA.IR

خدمات قابل ارائه مجتمع ثبتی ، اداری و حقوقی ایلیا ( ثبت شرکت ایلیا ) در کلیه واحد های ثبتی اداره ثبت شرکتها در چهار چوب قانون تجارت ایران شامل ( ثبت شرکت و ثبت تغییرات شرکت ) خدمات نام تجاری در اداره مالکیت صنعتی شامل ( ثبت برند و ثبت علامت تجاری ، ثبت طرح صنعتی و ثبت اختراع ) همچنین اموراخذ کارت بازرگانی در اتاق بازرگانی استانها ی کشور ) و کلیه خدمات اداری و اخذ انواع مجوزها در کل مراجع ذیصلاح ، همچنین امور حقوقی ( دعاوی کیفری ، خانواده و حقوقی کلیه دادگاه ها ) و تهیه و تدوین و تنظیم انواع قرارداد های تخصصی درسراسر ایران.

اقدامات اولیه ثبتی در ایلیا...

مسیر طی شده ی ایلیا سرشار از نام کسانی ست جای_گاهی استـوار برای سرشار از نام کسانی ست خودشان ایجاد نماید.

مشاوره آنی
ارائه دهنده خدمات جامع ثبتی، حقوقی و اداری
ما در هر زمان کنار شما هستیم.

مجتمع ایلیا با دارا بودن دپارتمان های مجزا و با برخورداری از مشاوران برتر ثبتی و حقوقی درراستای ارائه ی خدمات با اقل هزینه ها و در کوتاه ترین زمان ممکن تلاش می نماید

استعلام نشان و علائم تجاری قبل از ثبت

استعلام نشان و علائم تجاری قبل از ثبت - برای استعلام برند قبل از ثبت می توان از اطلاعاتی که در سامانه اداره مالکیت صنعتی، بایگانی شده استفاده کرد و یا به .

راهنمای استعلام علامت تجاری

راهنمای استعلام علامت تجاری

مدارک و ضمائم اظهارنامه بین المللی علامت تجاری

مدارک و ضمائم اظهارنامه بین المللی علامت تجاری - به اظهارنامه باید مدارک زیر ضمیمه شده باشد:1. مدارک ثبت هویت متقاضی2. اظهارنامه یا گواهی نامه ثبت علامت در ایران3. وکالت نامه،چنانچه تقاضا توسط وکیل به عمل آمده باشد.4. رسید مربوط به پرداخت هزینه بررسی اولیه(ماده 153آئین نامه)

اختلاف از حیث حق تقدم ثبت علامت تجاری

اختلاف از حیث حق تقدم ثبت علامت تجاری - چنانچه شخصی خواستار حمایت از علائم خود در کشورهای متعددی در تاریخ واحدی باشد، کنوانسیون پاریس در این خصوص مکانیزمی را تحت عنوان اصل حق تقدم شناسایی کرده است که مطابق آن ، اظهارنامه ای که برای حمایت از علامت تجاری در یکی از کشورهای عضو توسط متقاضی( قائم مقام

ثبت برند یا علایم تصویری

ثبت برند یا علایم تصویری -علایم تصویری عبارت از علایمی هستند که با شکل و تصویر مخصوص ارائه می گردند، شکل یا تصویر ممکن است به صورت عکس واقعی از اشیاء یا حیوان یا افراد انسان باشد مثل عکس کوه، جنگل، درّه ، درخت، آهو، شتر، گاو،پلنگ یا شیر و همچنین ممکن است عکس یک انسان یا اشکال طراحی ونقاشی شده اعم از

انتقال و سقوط حقوق ناشی از مالکیت مارک یا علامت

انتقال و سقوط حقوق ناشی از مالکیت مارک یا علامت - حقوق مربوط به یک مارک یا علامت صنعتی، تجارتی یا خدمات، جزء حقوق مادی و مالی محسوب می شود .بنابراین حقوق مالی هر علامت تجاری یا صنعتی و خدماتی بعد از فوت مالک قهراً به ورثه انتقال پیدا می کند.در زمان حیات مالک نیز علامت یا مارک، قابلیت انتقال

اعتراض افراد ذینفع ثبت مارک و علائم تجارتی

چگونگی اعتراض و اعلام نظر افراد ذینفع ثبت مارک و علائم و برند تجارتی - متعاقب انتشار درخواست ثبت مارک فابریک و علائم تجارتی، هر شخص ذینفع و معترض حق دارد ظرف مدت 2 ماه نظر خود را نسبت به علامت یا مارک مورد تقاضای ثبت به مدیر مؤسسه ملی مالکیت صنعتی اعلام دارد. همچنین هر شخصی که مالک یک مارک شده باشد

تسلیم اظهارنامۀ حق تقدم و ثبت اولیه علامت تجاری

تسلیم اظهارنامۀ حق تقدم و ثبت اولیه علامت تجاری - متقاضی ثبت علامت تجاری یا صنعتی به منظور ثبت و حفظ حق تقدم آن، می تواند اقدام به تسلیم اظهارنامه کند. همچنین متقاضی می تواند به منظور ثبت اولیۀ علامت تجاری یا صنعتی و برای ایجاد حق تقدم و حق مالکیت علامت، اقدام به تسلیم اظهارنامه نماید.

طبقه بندی انواع علائم تجاری

لیست طبقه بندی انواع علائم تجاری - طبقه بندی بین‌المللی ثبت علائم ، نشان، آرم، برند و علامت تجاری جدولی است که در قانون ثبت علائم تجاری و ثبت برند تجاری جهت کلیه اجناس گردآوری شده و آن را به ۴۵ طبقه تقسیم نموده‌اند.

ثبت علائم و برند فردی

ثبت علائم و برند فردی -علائم تجاری فردی عبارت از نشان های بازرگانی ، صنعتی یا خدماتی هستند که به یک تاجر، صنعتگر، شرکت تولیدی یا یک شرکت خدماتی یعنی به یک شخص حقیقی یا حقوقی تعلق داشته باشد.

لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج
فرم ارسال نظر و سوال

پاسخ دادن به :

امتیار خود را ثبت کنید
ارسال با تشکر از ارسال نظر . پس از تایید نظر شما درج خواهد شد
در فرم پر شده خطاهایی وجود دارد. لطفا آنها را بررسی کنید.
اعتبارسنجی فرم موفق بود!
پرسش و پاسخ های شما
طباطبائی
سلام من طباطبائیمی باشم هستم و از اصفهان مزاحمتون میشم . درخواست من در مورد موضوع این مقاله سایتتون همین صفحه که در مورد هزینه حمایت از علائم تجاری هست من رو راهنمایی کنید.
پاسخ
ثبت شرکت ایلیا ®
ثبت شرکت ایلیا ®
درود بر شما موکل گرامی سرکار خانم طباطبائی با توجه به اینکه موضوع مطرح شده از جانب شما به صورت کلی می باشد ممنون میشم در خواست دقیقی را که در مورد مقاله (هزینه حمایت از علائم تجاری) دارد مجددا اعلام نمایید، باتشکر از شما.
پاسخ
شجاعی
سلام من شجاعی ام نیاز به راهنمایی در مورد هزینه حمایت از علائم تجاری دارم.
پاسخ
ثبت شرکت ایلیا ®
ثبت شرکت ایلیا ®
درود بر شما جناب اقای شجاعی جهت اطلاع در خصوص موضوع ( هزینه حمایت از علائم تجاری ) و همچنین موارد حقوقی ثبت برند، علائم ، نشان و نام تجاری با کارشناس حقوقی و ثبتی مجتمع ایلیا با شماره 32137 تماس حاصل نمایید.
پاسخ
توضیحات چقدر جستجو و سوال پرسش و پاسخ مقالات مرتبط

هم اکنون آنلاین نیستیم . جهت مشاوره رایگان کی با شما تماس بگیریم ؟