لوگو سفید ایلیا
صفحه اصلی انتخاب نام شرکت و برند خدمات ما
ثبت شرکت ثبت برند ثبت تغییرات شرکت اقدامات پس از ثبت شرکت ثبت طرح صنعتی ثبت اختراع اخذ کارت بازرگانی اخذ جواز تاسیس صنایع رتبه بندی(گرید) شرکت ها
درباره ما
حقوق مالکیت برند ایلیا اساسنامه ثبت ایلیا اعضای هیئت مدیره ایلیا منشور اخلاقی ثبت ایلیا تاریخچه ایلیا همکاران ایلیا محیط کار ایلیا کاتالوگ ایلیا
ارتباط با ما

طبقه بندی انواع علائم تجاری


لیست طبقه‌بندی بين‌المللی علائم و برند صنعتی و تجاری

طبقه بندی انواع علائم تجاری

 

طبقه بندی بین‌المللی ثبت علائم ، نشان، آرم، برند و علامت تجاری جدولی است که در قانون ثبت علائم تجاری و ثبت برند تجاری جهت کلیه اجناس گردآوری شده و آن را به ۴۵ طبقه تقسیم نموده‌اند. بنابراین متقاضی ثبت برند ، ثبت علامت،نشان و ارم تجاری باید معلوم کند جنس مورد تقاضای او با کدام یک از طبقاتی که در آئین‌نامه ذکر شده مطابقت دارد و برای هر طبقه حق ثبت جداگانه باید پرداخت کند.

لیست طبقه بندی انواع علائم تجاری

لیست طبقه‌بندی بين‌المللی علامت تجاری و برند صنعتی و تجاری

فصل اول طبقه بندی برند و علامت تجاری - صنایع و محصولات شیمیائی

طبقه 1 – مواد شيميايي مورد استفاده در صنايع، علوم، عكاسي و همچنين كشاورزي، باغباني و جنگلباني؛ رزين‌هاي مصنوعي پردازش نشده؛ پلاستيك‌هاي پردازش نشده؛ كودهاي گياه؛ تركيبات اطفاء حريق؛ مواد آبكاري و جوشكاري فلزات؛ مواد شيميايي براي نگهداري مواد غذايي؛ مواد دباغي؛ چسب‌هاي صنعتي.

طبقه 2 – رنگ، روغن؛ جلا؛ لاك؛ موادضدرنگ زدگي و جلوگيري كننده از فاسد شدن چوب؛ مواد رنگي؛ مواد تثبيت رنگ، رزين يا صمغ‌هاي خام طبيعي؛ فلزات به صورت پودر يا ورق براي نقاشان ساختمان، چاپگرها و هنرمندان.

طبقه 3 – تركيبات سفيدكننده و ساير مواد مخصوص شستشوي لباس؛ مواد مخصوص تميز كردن، براق كردن، لكه‌گيري و سائيدن؛ صابون؛ عطريات، روغن‌هاي اسانس، مواد آرايشي؛ لوسيون‌هاي مو؛ گرد و خمير دندان

طبقه 4 – روغن‌ها و گريس‌هاي صنعتي؛ روان‌كننده‌ها، تركيبات گردگيري، مرطوب كردن و جذب رطوبت؛ انواع سوخت (شامل سوخت موتور) و مواد روشنايي؛ انواع شمع و فتيله چراغ

طبقه 5 – مواد داروئي و بيطاري؛ مواد بهداشتي براي مصارف پزشكي؛ مواد رژيمي براي مصارف پزشكي، غذاي كودكان؛ انواع گچ شكسته‌بندي، لوازم زخم‌بندي؛ مواد پركردن دندان، موم د ندانسازي؛ ضدعفوني كننده‌ها؛ مواد نابودكننده حشرات موذي؛ قارچ كش، مواد دفع نباتات هرزه

فصل دوم طبقه بندی برند و علامت تجاری - فلزات و مصنوعات فلزی

طبقه 6 – فلزات عادي و آلياژهاي آن‌ها؛ مواد ساختماني فلزي؛ ساختمان‌هاي فلزي قابل حمل؛ مواد فلزي خطوط راه‌آهن؛ كابل و سيم‌هاي غيربرقي از جنس فلزات عادي؛ آهن‌آلات، اقلام كوچك فلزي؛ لوله و مجراهاي فلزي؛ گاوصندوق؛ اجناس ساخته شده از فلزات عادي كه در طبقات ديگر ذكر نشده‌اند؛ سنگ‌هاي  معدني فلزات

طبقه 7 – انواع ماشين و ماشين‌هاي افزار؛ انواع موتور (به استثناء موتور وسائط نقليه زميني)؛ قفل و بست  حلقه‌هاي اتصال قطعات ماشين‌ها و قطعات انتقال قوه (به غير از اتصالات و اجراء انتقال قوه وسائط نقليه زميني)؛ لوازم و ابزار كشاورزي (به استثناي ابزارهاي دستي)؛ ماشين جوجه كشي

طبقه 8 – انواع  ابزار و لوازم دستي (كه با دست كار مي‌كنند)؛ سرويس كارد و قاشق و چنگال، سلاح كمري، تيغ

فصل سوم طبقه بندی برند و علامت تجاری - دستگاه و لوازم و آلات فنی و علمی و صنعتی

طبقه 9 – اسباب و آلات علمي، دريانوردي، مساحي، عكاسي، سينمايي، بصري، وزن كردن، اندازه‌گيري، علامت دادن، كنترل و مراقبت (نظارت)، نجات و آموزش؛ اسباب و لوازم هدايت، قطع و وصل، تبديل، ذخيره‌سازي، تنظيم يا كنترل جريان برق؛ آلات و اسباب ضبط، انتقال يا تكثير صوت يا تصوير؛ اسباب ذخيره اطلاعات مغناطيسي، ديسك‌هاي قابل ضبط؛ ماشين‌هاي فروش خودكار و مكانيسم دستگاه‌هايي كه به سكه كار مي‌كنند؛ صندوق‌هاي ثبت مبلغ دريافتي، ماشين‌هاي حساب، تجهيزات داده‌پردازي و رايانه‌اي؛ دستگاه آتش نشاني

طبقه 10 – آلات و ابزار جراحي، پزشكي، دندانسازي و بيطاري، اندام‌هاي مصنوعي، دندان و چشم‌مصنوعي؛ اقلام ارتوپدي؛ مواد بخيه زني

طبقه 11 – دستگاه‌هاي روشنايي، حرارتي، مواد بخار، طبخ، خنك كردن، تهويه، تأمين آب بهداشتي

طبقه 12 – وسائط نقليه، دستگاه‌هاي حمل و نقل زميني، دريايي يا هوايي

طبقه 13 – اسلحه گرم؛ مهمات و انواع پرتابه (از قبيل موشك، خمپاره و غيره)؛ مواد منفجره؛ مواد وسايل آتشبازي

طبقه 14 – فلزات گرانبها و آلياژهاي آن‌ها و كالاهايي كه با فلزات گرانبها ساخته شده يا با آن‌ها روكش شده‌اند و در ساير طبقات ذكر نشده‌اند؛ جواهرات، سنگ‌هاي گرانبها؛ اسباب و لوازم ساعت‌سازي و زمان سنجي

طبقه 15 – آلات موسيقي

فصل چهارم طبقه بندی برند و علامت تجاری - مصنوعات و اشیاء ساخته شده از مواد مختلف

طبقه 16 – كاغذ، مقوا و كالاهاي ساخته شده از آن‌ها كه در طبقات ديگر ذكر نشده‌اند؛ مطالب چاپ شده، مواد صحافي؛ عكس؛ نوشت‌افزار؛ چسب براي مصارف تحريري يا خانگي؛ لوازم نقاشي؛ قلم مو نقاشي؛ ماشين تحرير و لوازم ملزومات دفتري (به استثناي مبلمان) مواد آموزشي و تدريس ( به استثناي دستگاه‌ها)؛ مواد پلاستيكي براي بسته‌بندي (كه در ساير طبقات ذكر نشده‌اند)؛ حروف و كليشه چاپ

طبقه 17 – لاستيك، كائوچو، صمغ، آزبست (پنبه نسوز)، ميكا (سنگ طلق) و كالاهاي ساخته شده از اين مواد كه در طبقات ديگر ذكر نشده‌اند؛ پلاستيك داراي شكل و قالب خاص براي استفاده در توليد ساير كالاها؛ مواد بسته‌بندي، درپوش‌گذاري، انسداد و عايق‌بندي؛ لوله‌هاي قابل ارتجاع غيرفلزي

طبقه 18 – چرم و چرم مصنوعي و كالاهاي ساخته شده از آن‌ها كه در طبقات ديگر ذكر نشده‌اند؛ پوست حيوانات؛ چمدان، كيسه و كيف‌هاي مسافرتي؛ چتر، چتر آفتابگير و عصا؛ شلاق، يراق و زين و برگ.

طبقه 19 – مواد و مصالح ساختماني (غيرفلزي)؛ لوله‌هاي غيرفلزي سخت و غيرقابل انعطاف براي استفاده در ساختمان؛ آسفالت، قير و قطران؛ ساختمان‌هاي متحرك غيرفلزي؛ بناهاي يادبود غيرفلزي

طبقه 20 – مبلمان و اثاثيه، آيينه، قاب عكس؛ كالاهاي ساخته شده از چوب، چوب پنبه، ني، حصير، شاخ، استخوان، عاج، استخوان آرواره نهنگ، صدف، كهربا، صدف مرواريد، كف دريا و بدل كليه اين مواد يا ساخته شده از پلاستيك كه در ساير طبقات ذكر نشده‌اند

طبقه 21 – ظروف خانگي يا لوازم آشپزخانه (كه از فلزات قيمتي ساخته يا روكش نشده‌اند)؛ شانه و ابر و اسفنج؛ انواع برس  قلم مو(به استثناي قلم موهاي نقاشي)؛ مواد ساخت برس؛ لوازم نظافت و تميزكاري؛ سيم ظرفشويي؛ شيشه كار شده يا نيمه كار شده (به استثناي شيشه مورد استفاده درساختمان‌ها) شيشه آلات، اشياء ساخته شده از چيني و سفال كه در طبقات ديگر ذكر نشده‌اند.

فصل پنجم طبقه بندی برند و علامت تجاری - مصنوعات نساجی

طبقه 22 – طناب، رسيمان، تور، چادر، سايبان، برزنت (تارپولين)، بادبان و شراع، كيسه و گوني كه در طبقات ديگر ذكر نشده است؛ مواد لايي و لايه‌گذاري و پوشال (به استثناي لاستيك و پلاستيك)؛ مواد خام ليفي براي نساجي

طبقه 23 – انواع نخ و رشته براي مصارف پارچه بافي و نساجي

طبقه 24 – محصولات نساجي و پارچه‌اي كه در طبقات ديگر ذكر نشده‌اند؛ انواع روتختي و روميزي

طبقه 25 – انواع لباس و پوشاك، پاپوش و پوشش سر

طبقه 26 – انواع توري و قلابدوزي، روبان، بند (نوار) حاشيه و قيطان؛ دكمه، قزن قفلي، سنجاق و سوزن ته‌گرد؛ گل‌هاي مصنوعي

طبقه 27 – انواع فرش، قاليچه، حصير و زيرانداز، لينوليوم و ساير كف پوش‌ها، آويزهاي ديواري غيرپارچه‌اي

فصل ششم طبقه بندی برند و علامت تجاری - اسباب بازی و لوازم ورزش

طبقه 28 – انواع بازي و اسباب بازي؛ لوازم ورزشي و ژيمناستيك كه در طبقات ديگر ذكر نشده‌اند؛ تزئينات درخت كريسمس

فصل هفتم طبقه بندی علامت تجاری - مواد غذایی و محصولات کشاورزی

طبقه 29 – گوشت، گوشت ماهي، گوشت طيور و شكار؛ عصاره گوشت؛ سزيجات و ميوه‌جات به صورت كنسرو، خشك شده و پخته شده؛ انواع ژله، مربا و كمپوت؛ تخم مرغ، شير و محصولات لبني؛ روغن‌ها و چربي‌هاي خوراكي

طبقه 30–  قهوه، چاي، كاكائو، شكر، برنج، نشاسته كاسار يا مانيوك (تاپيوكا)، نشاسته نخل خرما (ساگو)، بدل قهوه؛ آرد و فراورده‌هاي تهيه شده از غلات، نان، نان شيريني، شيريني‌جات، شيريني يخي؛ عسل، ملاس يا شيره قند؛ مايه خمير، گرد مخصوص شيريني‌پزي يا پخت نان؛ نمك، خردل؛ سركه، انواع سس (چاشني) ادويه جات، يخ

طبقه 31 – محصولات كشاورزي، باغداري و جنگلباني و دانه‌هايي كه در طبقات ديگر ذكر نشده‌اند؛ حيوانات زنده؛ ميوه و سبزيجات تازه؛ بذر؛ گياهان و گل‌هاي طبيعي؛ غذاي حيوانات؛ مالت جو سبز خشك شده

طبقه 32 –   ماءالشعير؛ آب‌هاي معدني وگازدار و ساير نوشيدي‌هاي غيرالكلي؛ آبميوه و شربت‌هاي ميوه‌اي؛ شربت و تركيبات مخصوص ساخت نوشابه

طبقبه 33-.......

طبقه 34– تنباكو، لوازم تدخين؛ كبريت

فصل هشتم طبقه بندی برند و علامت تجاری - سایر موارد

طبقه 35 – تبليغات؛ مديريت تجاري؛ امور اداري تجارت؛ كارهاي دفتري و اداري

طبقه 36 – بيمه؛ امور مالي؛ امور پولي؛ امور مربو به معاملات املاك و مستغلات

طبقه 37 – ساختمان‌سازي؛ تعمير و بازسازي؛ خدمات نصب

طبقه 38 – مخابرات از راه دور

طبقه 39 – حمل و نقل؛ بسته‌بندي و نگهداري كالاها؛ تهيه مقدمات و ترتيب دادن مسافرت‌ها

طبقه 40 – بهسازي و عمل‌آوري مواد

طبقه 41 – آموزش و پروش؛ دوره‌هاي كارآموزي وتعليمي؛ تفريح و سرگرمي؛ فعاليت‌هاي ورزشي و فرهنگي

طبقه 42 – خدمات علمي و فناوري و تحقيق و پژوهش و طراحي در اين زمينه؛ خدمات تجزيه و تحليل و تحقيقات صنعتي؛ طراحي و توسعه نرم‌افزار و سخت افزارهاي رايانه‌اي

طبقه 43 – خدمات عرضه اغذيه و نوشابه؛ تأمين مسكن و محل اقامت موقت

طبقه 44 – خدمات پزشكي؛ خدمات بيطاري؛ مراقبت‌هاي بهداشتي؛ و زيبايي براي انسان‌ها ياحيوانات؛ خدمات كشاورزي، باغداري و جنگلداري

طبقه 45 – خدمات شخصي يا اجتماعي كه توسط ديگران براي رفع نيازهاي افراد ارائه مي‌شوند؛ خدمات امنيتي براي محافظت از افراد، اموال و دارايي‌ها؛ خدمات حقوقي

طبقه بندی انواع علائم تجاری

 

طبقه بندی انواع علائم تجاری

علائم ابداعی، واژه های ساختگی هستند که مشابه کلمه دیگری نیستند، مانند اکسون یا کوداک. این دسته از علائم متمایزترین و در نتیجه قابل توجه ترین علائم تجاری هستند. علائم قراردادی و علائم اشاره ای نیز در ویژگی های اقتصادی و رفتار حقوقی با آنها بیشتر شبیه علائم ابداعی هستند گرچه علائم قراردادی شباهت بیشتری با علائم ابداعی دارند.

یک علامت تجاری قراردادی از واژه ای استفاده کرده که ممکن است به صورت مشترک بین افراد استفاده شود اما هیچ معنای توصیفی یا حتی اشاره ای به محصولی که روی آن به کار رفته ندارد. مانند کامپیوتر اپل. آمار نشان داده است که تمایل به استفاده از چنین واژه­هایی (W در تابع هزینه جستجو) بسیار بالا است.

در همین راستا دادگاه در پرونده شرکت چای پیش گامان هزاره سوم علیه شرکت چای علی که طی شماره دادنامه 9209970226301311 در تاریخ 26/12/96 منجر به صدور رأی گردید، کلمه علی را اسم خاص و قراردادی دانسته و برای استفاده از ترکیبات علامت با این واژه حق انحصاری قائل شده است.

دادگاه در این پرونده اینگونه استدلال می کند که: « ..... وجه مشخصه و اساس و پایه علائم درخواست شده از سوی خوانده اول کلمه «علی» است و پسوندهای مختلف مانع و رافع اشتباه و گمراهی مصرف کنندگان نمی گردد و نظر به این که جزء اصلی علائم درخواستی خوانده اول کلمه علی است که با توجه به سابقه ثبت برند و استفاده مستمر، معارض حق تقدم مکتسبه خواهان می باشد و با توجه به مشابهت و یکسان بودن کالاها و خدمات به لحاظ ارتباط کامل، موجب فریب و گمراهی مصرف کنندگان نسبت به مبدأ تولید کالا و خدمات خواهد شد....» و به این ترتیب گویی هزینه گمراهی مصرف کننده در استفاده از ترکیبات واژه علی به عنوان علامت تجاری، بیش از هزینه محرومیت سایر رقبا از استفاده از ترکیبات واژه علی به عنوان علامت تجاری است.

توجیه اعطاء حق انحصاری به علامت اشاره ای با تردیدهای بیشتری روبروست. این علائم متضمن ویژگی هایی از کالا هستند که برای نامگذاری کالا و خدمات استفاده می شوند. اما کالا و خدمات را توصیف نمی کنند. به عنوان مثال مایکروسافت و هفته تجارت از این دسته هستند. تمایل به استفاده از علائم اشاره ای نسبت به علائم ابداعی و قراردادی کمتر است.

در خصوص علائم توصیفی همچون هالیدی این  یا   امریکن گرل  حمایت از علامت و به تبع، اعطاء حق انحصاری به استفاده از این واژه ها به شرطی صورت می گیرد که اثبات شود معنای ثانویه ای برای واژه مورد نظر ایجاد شده است.

به عبارتی ثابت شود که ذهن عموم مصرف کنندگان با شنیدن این واژه ابتدا به سمت برند مورد نظر می رود، تا معنای حقیقی واژه. یک محصول معین ویژگی های بسیاری دارد که مصرف کننده را متمایل به خرید می کند. اگر تولید کننده قادر باشد کلمه ای را به خود اختصاص دهد که ویژگی کلیدی را توصیف می کند، رانت­هایی را به واسطه افزایش قیمت محصولش به جهت برخورداری انحصاری از توصیف مورد نظر به دست خواهد آورد، چرا که آگاهی دادن به مصرف کننده از سوی سایر رقبا به ویژگی­ای که صرفاً تولید کننده مورد نظر حق استفاده انحصاری از آن واژه را داد، هزینه برند بر می­شود (Z در تابع هزینه جستجو)، گرچه ممکن است آن کلمه توصیفی به مرور زمان واژه توصیفی معنای حقیقی­اش را در ذهن مصرف کننده از دست بدهد و واژه مورد نظر صرفاً شناساگر یک برند خاص باشد.

به عنوان مثال علامت توصیفی آل برن گرچه معنای حقیقی اش همه غلات سبوس دار است اما آنچه امروزه یادآوری­اش به ذهن مصرف کننده می­آورد برند خاصی از غلات سبوس دار است تا معنای حقیقی واژه. در صورت تحقق چینن معنای ثانویه ای، اعطاء حق انحصاری به صاحب برند در استفاده از این واژه ممکن است منفعتی که به جهت کاهش گمراهی و کاهش هزینه جستجو برای مصرف کننده ایجاد می کند، بیش از هزینه ای باشد که محرومیت از استفاده از آن به رقبا تحمیل می کند.

در خصوص عدم تعلق حق انحصاری در استفاده از واژه های توصیفی می توان به پرونده شرکت لبنی و بستنی میهن علیه شرکت آرین سامان کالا که رأی آن طی شماره دادنامه 9309970226300251 در تاریخ 2/4/93 صادر گردید، اشاره کرد. در این پرونده که خواهان به استناد ثبت مقدم علامت Happy time  درخواست توقیف عملیات ثبتی علامت تجاری خوانده با نام Happy land را داشت، دادگاه با این استدلال که «نظر به این که وجود ترکیب کلمه Happy با کلمات Time و Land  وجود شباهت گمراه کننده منتفی است از طرفی کلمه Happy  یا ترکیبات متفاوت بنام اشخاص مختلف به ثبت رسیده است ...» با عدم محرومیت سایر رقبا از استفاده از واژه Happy این حق را برای سایر رقبا قائل شد تا از ترکیبات واژه ها با کلمه Happy  استفاده کنند.

به همین ترتیب در پرونده ای که در تاریخ 27/5/82 با شماره دادنامه 450-451 از شعبه 3 دادگاه عمومی تهران صادر گردید. به موجب رأی دادگاه با وجود سابقه ثبت علامت Aqua و Aqua Max  اجازه ثبت علامت Aqua Prima  برای خوانده پرونده صادر گردید با این استدلال که واژه Aqua  عام بوده و نمی توان حق انحصاری استفاده از آن را  صرفاً برای یک نفر قائل شد.

در این پرونده دادگاه این گونه استدلال کرد که: «... نظر به این که علامت های تجارتی خواهان با علامت مورد درخواست خوانده، صرفاً در کلمه Aqua  مشترک هستند که از کلمات عام بوده و هیچ یک از طرفین حق استفاده انحصاری آن را ندارند با ترکیب آن کلمه با  کلمه Prime مشابهت علامت ها در حدی نیست که موجب اشتباه مصرف کننده شود ...» در پس این استدلال ناخودآگاه این امر نهفته است که با قائل شدن حق انحصاری برای استفاده از یک واژه عام برای یک نفر هزینه محرومیتی که بر سایر رقبا تحمیل می کند بیش از فایده ای است که مصرف کننده در صورت عدم گواهی از آن برخوردار می شود.

همچنین از جلمه مواردی که دادگاه وجود واژه های توصیفی را ملاک تمایز کالا قرار داده و با اعتقاد به حق استفاده سایر رقبا از واژه های توصیفی از ثبت علامتی که با استفاده از واژه های توصیفی متمایز شده خودداری کرده می توان به پرونده شرکت تهران دینا که طی شماره دادنامه 9309970226300019 در تاریخ 19/1/93 منجر به صدور رأی گردید، اشاره کرد. در این پرونده که خواهان علی رغم ثبت مقدم علائم کرانچیپس و کرانچیپس استیک از سوی ثالث خواستار ثبت علامت کرانچی تند و آتشین به فارسی و لاتین و تصویر یک میمون فانتزی در حال اسکیت سواری و فلفل قرمز و تعدادی کرانچی و شعله آتش بوده، دادگاه با استدلال به این که: « .... نظر به اینکه اساس و پایه و وجه مشخصه علامت درخواست شده کلمه کرانچی می باشد و بر خلاف ادعای خواهان کلمات تند و آتشین از مصادیق اوصاف کالا و عام می باشند و قابلیت استفاده انحصاری نداشته و نمی توانند وجه تمایز علائم از یکدیگر باشند...» از ثبت علامت خواهان خودداری کرد.

همان طور که واژه ها می توانند به انواع مختلف علائم تجاری طبقه بندی شوند، شکل ها، نمادها و دیگر شناساگر ها نیز قابل دسته بندی هستند. نمادها و شکل های غیر معمول یا ترکیبات جدید در نماد ها و شکل ها و رنگ های شناخته شده نیز همانند کلمات ابداعی و قراردادی عمل می کنند.

نمادهای مشترک از جمله دایره، مربع و ... و تک تک رنگ ها- به خصوص رنگ های اصلی- علائم توصیفی محسوب می شوند. این موارد در تابع هزینه جستجو متغیر Z  محسوب می شوند. اعطاء حق انحصاری به شرکت ها برای استفاده از شناساگرهای توصیفی به عنوان علائم تجاری با این خطر و هزینه علامت تجاری مواجه است که با اعطاء این ویژگی ها به چنین شرکتی به جهت تعداد محدود اینگونه نمادها دیگر نمادی برای سایر شرکت ها باقی نمی ماند، چرا که با عدم دسترسی به Z، هزینه کاهش تابع H افزایش یافته و درنتیجه رقابت برای سایر شرکت ها پرهزینه تر خواهد شد.

گرچه ممکن است در مواردی شناساگر مشترک مانند کلمات توصیفی تبدیل به معنای ثانویه یک برند شده و شناسنامه مبدأ تولید محصول می شود، خصوصاً در جایی که نماد یا رنگ مورد بحث منحصراً در طی سالها توسط یک تولید کننده یا برند مورد استفاده قرار می گیرد.

در خصوص حمایت از شکلها و نمادها می توان به پرونده شرکت درین پودر علیه شرکت بازرگانی مواد غذایی شکللی که در تاریخ 29/9/93 طی شماره دادنامه  9309970296300773 منجر به صدور رأی گردید، اشاره کرد. دراین پرونده خواهان متقاضی ثبت علامت کره حیوانی کالین به فارسی و لاتین همراه با یک برگ سبز و سه دایره تو در تو بالای صرف i  به همراه تصویر یک لوزی داخل کادر مستطیل و تصویر گاو جهت انواع کره حیوانی در خواست کرد که دادگاه به جهت شباهت علامت فوق از حیث چیدمان تصویر با علامت مقدم الثبت علامت شکللی از ثبت علامت خواهان خودداری می کند.

علامت خوانده که علامت خواهان به جهت شباهت با آن رد شد مشتمل بر علامت کلمه تصویر و کادر با دو خط قرمز رنگ داخل آن که در بالای تصویر عبارت SHAKLLI BUTTER  به رنگ آبی لاجوردی به لاتین و گاو فانتزی قرمز در سمت راست و روبروی آن مثلثی که در داخل آن کلمه شکللی به فارسی به صورت فانتزی به رنگ آبی نشان داده شده، می باشد.

در واقع در این رأی دو عبارت شکللی و کالین در مصرف کننده ایجاد گمراهی نمی کنند. پس آنچه قاضی محترم پرونده از آن حمایت کرده ویژگی های متمایز علامت خوانده می باشد. اما اینکه حمایت از این ویژگی های توجیه پذیر است یا خیر و به عبارتی هزینه حمایت از علامت و قائل شدن حق انحصاری برای خوانده در استفاده از این ویژگی ها تا چه حد است جای بحث دارد.

چراکه آنچه مسلم است این است که حق انحصاری استفاده از خطوط و کادرها را که نمی توان صرفاً متعلق به شخص خاصی دانست. استفاده از رنگ را هم بر فرض مثال که بتوان جزء حق انحصاری در نظر گرفت علامت خوانده با رنگی متفاوت از علامت خواهان ارائه شده است. پس تنها چیزی که باقی می ماند استفاده فانتزی از تصویر گاو است.در حالی که به نظر هزینه محدود کردن سایر تولیدکنندگان کره حیوانی از استفاده از تصویر گاو بسیار بیشتر از منافعی است که در صورت اعطاء حق انحصاری عاید صاحب علامت سابق الثبت و مصرف کننده ای که به جهت تصویر گاو گمراه می شود، چرا که در صورت محرومیت سایر رقبا از استفاده از تصویر گاو، موجب محرومیت سایر رقبا از معرفی و توصیف محصولی که به بازار عرضه می کنند، می شود.

همچنین یکی از مثال های جذاب در این خصوص علامت تجاری شدن اشکال و رنگ های مشترک در داروهاست. همانطور که می دانید با انقضاء مدت پتنت یک دارو، سایر شرکت ها مجازند که همان دارو را با همان شکل یا رنگ، البته با علامت تجاری متفاوت یا از طریق یک علامت تجاری ژنریک شده به مصرف کننده عرضه کنند. با وجود این که احتمالاً تولیدکننده جدید قیمت پایین تری را طلب می کند، بسیاری از مصرف کنندگان ترجیح می دهند که مصرف همان داروی تولید شده توسط همان تولید کننده اصلی را  یا به دلیل تجربه خوبی که با محصولات تولید کننده اصلی دارند با به جهت اطمینان به تولید کننده اصلی و عدم اطمینان به اینکه محصولات تولید کننده دوم نیز دقیقا جایگزین همان دارو باشد ادامه دهند. از آنجایی که بعید است یک مصرف کننده نوشته های ریز روی بسته های دارو را برای شناسایی شرکت تولیدکننده دارو بخواند، ممکن است صرفاً به شناساگرهای ظاهری همچون شکل و رنگ برای شناسایی بسنده کند.

پس اگر این حق به تولید کننده ثانوی داده شود که از همان شکل و رنگ استفاده کند، ممکن است منجر به جایگزین کردن عمومی محصول دوم به جای محصول اصلی چه به این دلیل که محصول دوم ارزان تر است چه از طرف داروخانه به این دلیل که داروی اصلی را تمام کرده است ،شود. در این مورد که در واقعیت شکل و رنگ جایگزین علامت برای شناسایی مبدأ تولید می شود، انتظار می رود که چنین حمایتی در مورد سایر محصولات حتی داروهای بدون نسخه صورت گیرد، چراکه شرکت تولید کننده می تواند نام برند را به طور برجسته روی بسته بندی نشان دهد و مجبور نیست از شکل، اندازه و رنگ برای شناسایی مبدأ کالا استفاده کند.

نام یا واژگان ژنریک، قابلیت استفاده به عنوان علامت تجاری را ندارند. چه آنکه اگر علامت تجاری هم ژنریک شود حمایت از آن علامت متوقف می شود. در توصیف نام یا واژه ژنریک لازم به توضیح است که این واژگان بر نام نوعی از محصول دلالت دارد نه بر نام شرکت خاصی که آن را تولید می کند مانند واژه هواپیما و کامپیوتر. اما در خصوص علائم تجاری که تبدیل به علامت ژنریک شده اند می توان به «کامپیوتر شخصی» (PC) اشاره کرد که در ابتدا به عنوان نام یک برند آغاز به کار کرد اما در نهایت و نسبتاً سریع به نام محصول تبدیل شده اند. اگر صاحب برند از این حق برخوردار بود که از نام محصول استفاده انحصاری کند به عنوان مثال واژه کامپیوتربه دلیل هزینه های اضافی که به سایر رقبا برای معرفی محصولاتشان به دلیل استفاده از واژه ها و عبارات زائد تحمیل می شد به عنوان مثال سایر رقبا مجبور بودند به جای استفاده از واژه کامپیوتر از عبارت توصیفی وسیله الکترونیکی قابل برنامه ریزی برای ذخیره سازی، بازیابی و دستکاری داده ها استفاده کنند منجر به رانت خواری می شود، چرا که با اعطاء این حق انحصاری به تولید کننده خاص مقدار Z  در دسترس رقبا کاهش یافته و در نتیجه منحنی عرضه صنعت به سمت چپ تغییر مکان می دهد. در این صورت قسمت سایه دار نمودار نمایانگر رفاه از دست رفته می باشد. (نمودار 2-3) از آنجایی که با تغییر مکان منحنی به سمت چپ قیمت کامل محصول (π)x  افزایش می یابد شرکتی که واژه ژنریک با به خود اختصاص داده و رانت های اقتصادی معادل با قیمت برند کسب  (P=π-H) به تعداد فروش کالای x کسب می کند.

در خصوص علائمی که به جهت استفاده انحصاری صاحب علامت از نام محصول احتمالاً هزینه حمایت از علامت بیش از فایده حمایت از آن است می توان به پرونده ای اشاره کرد که در تاریخ 19/4/80 به شماره دادنامه 80/457 از شعبه 3 دادگاه عمومی تهران صادر گردید و در تاریخ 28/11/80 مورد تأیید دادگاه تجدید نظر نیز قرارگرفت.

در این پرونده اداره ثبت علائم تجاری علامت تجاری آنزیمیت را برای شرکت خواهان به ثبت رسانده بود. به این ترتیب شرکت مؤخر که تولید کننده آنزیمیت بود به جهت حق انحصاری شرکت خواهان در استفاده از واژه ی آنزیمیت از معرفی کالای خود محروم شده بود. دادگاه در این پرونده اینگونه استدلال کرد که: « ... نظر به اینکه قانون حاکم بر موضوع دعوی قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات می باشد که موارد اعتراض به ثبت علامت و تصدیق ثبتی و همچنین اشخاص ذی نفع و موعد اعتراض در آن مواد 9و 16و 20 تعیین شده و خواهان در زمره آن افراد صرف نظر از اعتراض خارج از موعد قلمداد نمی گردد و قطع نظر از این کلمه آنزیمیت نامی تجاری برای ترکیبی از مواد گوناگون است که خوانده آن را در اختراع و طی گواهی شماره ........... مورخ 14/12/78 به ثبت رسانیده و استفاده از آن کلمه و تولید محصولات با آن نام وتولید آنزیمیت مطابق مواد1و 33 قانون ثبت علائم و اختراعات در انحصار وی می باشد دعوی وکیل خواهان را فاقد محمل قانونی تشخیص می دهد..» در این پرونده از یک سو با فرض پذیرش حق انحصاری خواهان در تولید این محصول، بعد از انقضاء مدت انحصاری سایر تولید کنندگان از این حق که کالای تولیدی خود را به بازار معرفی کنند محروم می شوند.

از سوی دیگر اگر حق  استفاده از نام محصول به سایر رقبا داده شود نیز احتمالاً منجر به ژنریک شدن علامت واز بین رفتن سرمایه ای که صاحب علامت در کسب حسن شهری صرف کرده می شود. می توان از اینجا نتیجه گرفت که احتمالا هزینه ثبت کالا به عنوان علامت تجاری از فوایدی که به همراه دارد بیشتر خواهد بود. پس از لحاظ اقتصادی قراردادن نام کالا به عنوان علامت تجاری توجیه اقتصادی ندارد.

با وجود اینکه انحصار ناشی از تخصیص یک نام ژنریک در ابتدا انحصار محصول توصیف می شود اما اگر دقیق تر به این مسأله نگاه شود انحصار زبانی رخ داده است. مگر در جایی که صاحب نام ژنریک خود ارزان ترین تولید کننده محصول است که در این صورت با لیسانس نام ژنریک به رقبا رانت هایی در قالب مبلغ لیسانس دریافت می کند. در این صورت همان طور که در نمودار 2-3 نمایش داده می شود، با اعطاء مجوز استفاده از علامت (لیسانس) همچنان که π افزایش می یابد، رفاه از دست رفته  در نمودار با هاشور نمایش داده می شود را محدود می کند، چراکه دریافت مجوز بهره برداری برای رقبا ارزان تر از سرمایه گذاری برای شناساندن محصولاتشان است.

در این صورت هزینه اجتماعی را به پرداخت هزینه انتقال به شرکت دارنده علامت ژنریک تبدیل می کند اما همه رفاه از دست رفته را حذف نمی کند. در وهله اول علاوه بر قسمت هاشور خورده، هزینه مذاکره و اجرای مجوز بهره برداری و هزینه مجوز بهره برداری نیز وجود دارند. حتی بدون صدور مجوز بهره برداری از طرف شرکت علی رغم تخصیص یک علامت ژنریک هزینه رقبا را افزایش می دهد، لزوماً درآن حد بالا نمی برند که رقبا بازار را ترک کنند، اما احتمالاً کارایی رقابتی در بازار کاهش پیدا می یابد. لازم به ذکر است که اغلب هزینه به دست آوردن یک علامت ژنریک با هزینه ابتکار ادغام می شود، چرا که شرکت دارنده علامت ژنریک در بهترین وضعیت،  تولید کننده محصول است. بنابراین اگر نام ژنریک علامت تجاری شود رانت ناشی از ابتکار افزایش می یابد، زیرا شامل رانت ناشی از نام محصول نیز می شود. اگر حمایت قانونی از ابتکار بهینه باشد هر حمایت قانونی از نام ژنریک فرصت اجتماعی بهتری را برای به دست آوردن رانت فراهم می کند.

همه آنچه بیان شد توجیهی است برای عدم حمایت از نام ژنریک به عنوان علامت تجاری. اما سوالی که در اینجا مطرح است این است که چرا علامت تجاری که ژنریک شده حمایت قانونی اش را از دست می دهد؟ آیا نباید به تولید کننده ای که آنقدر باهوش است که نام برند او برای نام کلیه محصولات از آن نوع گذاشته می شود، به خاطر ارزشی که به دایره واژگان اضافه شده پاداش داد؟ آیا زبان به خاطر وجود واژه هایی از قبیل آسپرین، سلفون، وایتکس، کلینکس و هر علامت مشهوری که تبدیل به نام ژنریک شده غنی تر نشده است؟

در تکمیل آنچه در مبحث اقتصاد زبان ارائه شد لازم به توضیح است که لزومی ندارد که به صاحب علامت به جهت خلق کلمه جدید حق مالکیت اعطاء شود. علائم تجاری منبع کوچکی از نامهای ژنریک هستند، اگر چه ناچیز هم نیستند، چرا که نمی توان محصولی را یافت که به خاطر اینکه تولید کننده نتوانسته نامی روی آن بگذارد، معرفی یا انتشار آن به عقب افتاده باشد. سرعتی که دایره لغات بدون کمک قابل توجهی از سوی علائم تجاری در توصیف آنچه در نیم قرن اخیر یه وجود آمده داروها، واژگان علمی و حقوقی، کامپیوتر ها و ... داشته، مثبت این ادعاست.

اثر منفی ناشی از قطع حمایت از علامتی که تبدیل به نام ژنریک شده نسبت به منافع حاصل از فرستادن یک نام تجاری به حوزه مالکیت عمومی ناچیز است. به دلیل اینکه این امر هزینه ارتباطات را از طریق آگاهی مصرف کننده با هزینه کمتر در خصوص سایر رقبایی که این محصول را تولید می کنند، کاهش می دهد.

در این حین ممکن است دارنده علامت منابعی را صرف جلوگیری از ژنریک شدن علامت خود کند. لازم به توضیح است که این هزینه ها رفاه از دست رفته خالص نیستند، چرا که اثرات جانبی مثبتی  از جمله یادآوری مصرف کننده از وجود برندهای رقیب به همراه دارند و هر بار که شرکت تولیدی جنرال فودز به «قهوه بدون کافئین با برند سانکا» تأکید می کند، به طور ضمنی به وجود سایر تولید کنندگان که قهوه بدون کافئین تولید می کنند نیز اشاره می کند.

این امر علاوه بر اینکه ژنریک شدن علامت « سانکا» را به تأخیر می اندازد، عبارت «قهوه بدون کافئین» را به عنوان یک نام ژنریک تقویت می کند. حال اگر واژه «سانکا» یک نام ژنریک ارزان تر باشد، ( که قطعاً به خاطر کوتاه تر بودن عبارت کم هزینه خواهد بود) با وجود اینکه ممکن است جلوگیری از ژنریک شدن آن و در عوض ژنریک شدن «قهوه بدون کافئین» هزینه اجتماعی داشته باشد. احتمالا هزینه تحمیلی کمتر از هزینه ای است که قطع حمایت از علامت به صاحب علامت تحمیل می کند.

یک راههای مقاومت در برابر ژنریک شدن این است که خود دارنده علامت یک نام ژنریک متفاوت به بازار ارائه می دهد، با این امید که نام ژنریک در بازار جا بیفتد و به او این امکان را بدهد که علامت تجاری اش را حفظ کند. همان طور که شرکت جنرال فودز موفق شد نام ژنریک «قهوه بدون کافئین» را ترویج دهد و شرکت زیراکس واژه فتوکپی را  و به این ترتیب انگیزه ای برای صاحب علامت در غنی سازی زبان ایجاد می شود.

یکی از مواردی که قطع حمایت از علامت تجاری که ژنریک شده منجر به تحمیل هزینه می شود، علامت تجاری آسپرین است. علامت تجاری آسپرین در دوره ای به نام تجاری تبدیل شد.

مصرف کننده ای را در نظر بگیرید که در زمانی که شرکت بایر تنها تولید کننده آسپرین بود، آسپرین مصرف می کرده است. بعد از ژنریک شدن آسپرین ممکن است این ذهنیت برای مصرف کننده به وجود آید که سایر برندهایی که آسپرین را تولید می کنند نه تنها در فرمول ساخت با شرکت بایر همسان هستند بلکه در بقیه جهات به طور مثال در کنترل کیفی نیز یکسان هستند. رابطه واقعی بین برند و محصول این که یک جایگزین ژنریک چقدر به خود برند نزدیک است در طول دوره گذر از انحصار به رقابت واضح نیست.ژنریک شدن برند سابق، ممکن است منجر به افزایش هزینه علامت مصرف کننده ای شود که بر این باور است که تفاوت های کیفی بین برندهای جدید و برند اصلی وجود دارد. البته نباید نادیده گرفته شود که اگر فروشندگان برند جدید قادر به استفاده از علامت ژنریک شده بودند، هزینه جستجو بیشتر نیز می شد.

قطع حمایت از علامت تجاری که ژنریک شده می تواند به عنوان تحمیل کننده یک راه حل دوگانه مورد انتقاد قرار گیرد. وضعیت ژنریک به تدریج حاصل می شود و در این بین یک فاصله زمانی وجود دارد که در طول آن بعضی از مصرف کنندگان می پندارند که علامت مذکور همچنان مربوط به شرکت تولیدی اصلی است.

در حالی که برخی بر این باورند که علامت مذکور نام محصول است. اگر قانون قطع حمایت را تا زمانی که همه مصرف کنندگان به این باور برسند که نام مذکور نام محصول است، به تأخیر بیاندازد راهی برای رانت خواری صاحب علامت در طی این مدت ایجاد کرده است. از سوی دیگر اگر قانون به محض این که تعداد کمی از مصرف کنندگان نام برند را به عنوان نام محصول پنداشتند دست از حمایت از علامت بردارد، موجب گمراهی شده و هزینه جستجوی قابل توجهی به مصرف کننده وارد می کند. لذا حمایت از علامت تجاری باید در نقطه ای متوقف شود که هزینه ادامه حمایت رفاه از دست رفته ناشی از قیمت بالاتر، هزینه بالاتر رقبا در استفاده از کلمات جایگزین، هزینه لیسانس و دفاع از علامت تجاری  از منافع آن  به حداقل رساندن گمراهی، هزینه جستجوی مصرف کننده، حداکثر سازی انگیزه شرکت برای حفظ کیفیت یکسان بیشتر شود، پس ملاک رویکرد هزینه –فایده است و تاریخ مشخص برای انقضاء حمایت از علائم تجاری ژنریک شده، وجود ندارد.

یکی از معضلاتی که در تعیین ژنریک شدن یا نشدن  علامت تجاری به وجود می آید، در جایی است که علامت تجاری مذکور در ابتدا تولید کننده منحصر به فرد محصول بوده است.

این مورد شایع است نه به این دلیل که انحصار یک امر معمول است بلکه به این دلیل که زمانی تنها یک برند وجود دارد که محصولی را تولید کند، احتمال ژنریک شدن بسیار بالاست. با وجود صرفاً یک نوع تولید کننده، مصرف کننده انگیزه ای برای استفاده از اصطلاحات جداگانه برای توصیف محصول و برند چبرای نشان دادن اطلاعات محصول و اطلاعات منبع به طور جداگانه ندارند. واژه پلاروید هم برای اشاره به دوربین لحظه ای و هم تولید کننده آن تا زمانی که تولید کننده ای غیر از پلاروید وجود ندارد، به صرفه تر از استفاده دو واژه جداگانه است.

اگر هرگز یک جایگزین رقیب برای برند پلاروید وجود نداشته باشد، کمترین احتمال وجود دارد که نام برند غیر از تعریف ساده ای از خود محصول اطلاعاتی درباره ویژگی های خاص دوربین پلاروید ارائه دهد. زیرا بدون مقایسه هایی که صرفاً به واسطه رقابت صورت می گیرد مصرف کننده از علامت تجاری برای کاهش هزینه جستجو استفاده نخواهد کرد. بنابراین علامت تجاری در حالت انحصار اطلاعات کمی در مورد ویژگی های کالا را منتقل می کند.

طبقه بندی انواع علائم تجاری

پل ارتباطی مجتمع ایلیا

 ( به لبخندتان برترینیم )

شماره تماس مجتمع ثبتی ، اداری و حقوقی ایلیا

شعبه کرج: 137 32 – 026
شعبه تهران :119 55 266 – 021
سامانه ی پیامکی: 32 52 52 32
سامانه ی تخصصی ثبتی و حقوقی  WWW.ELIYA.IR
پست الکترونیکی به نشانی   INFO@ ELIYA.IR

خدمات قابل ارائه مجتمع ثبتی ، اداری و حقوقی ایلیا ( ثبت شرکت ایلیا ) در کلیه واحد های ثبتی اداره ثبت شرکتها در چهار چوب قانون تجارت ایران شامل ( ثبت شرکت و ثبت تغییرات شرکت ) خدمات نام تجاری در اداره مالکیت صنعتی شامل ( ثبت برند  و ثبت علامت تجاری ، ثبت طرح صنعتی و ثبت اختراع )  همچنین اموراخذ کارت بازرگانی در اتاق بازرگانی استانها ی کشور )  و کلیه خدمات اداری و اخذ انواع مجوزها در کل مراجع ذیصلاح ، همچنین امور حقوقی ( دعاوی کیفری ، خانواده و حقوقی  کلیه دادگاه ها ) و تهیه و تدوین و تنظیم انواع قرارداد های تخصصی درسراسر ایران.

اقدامات اولیه ثبتی در ایلیا...

مسیر طی شده ی ایلیا سرشار از نام کسانی ست جای_گاهی استـوار برای سرشار از نام کسانی ست خودشان ایجاد نماید.

مشاوره آنی
ارائه دهنده خدمات جامع ثبتی، حقوقی و اداری
ما در هر زمان کنار شما هستیم.

مجتمع ایلیا با دارا بودن دپارتمان های مجزا و با برخورداری از مشاوران برتر ثبتی و حقوقی درراستای ارائه ی خدمات با اقل هزینه ها و در کوتاه ترین زمان ممکن تلاش می نماید

اعراض حقوق ناشی از مالکیت علامت تجاری

اعراض حقوق ناشی از مالکیت علامت و برند تجاری - اصولاً و طبق قواعد کلی هر گونه حقوق مالی قابل اعراض است، مگر در مواردی که قانون استثناء کرده باشد یا این که حق مالی توأم با اوصافی خاص باشد. به طور مثال تاجر ورشکسته حق اعراض از اموال و حقوق مالی خود را ندارد و یا مالکیت فکری دارای اوصاف خاصی است.

تعرفه و هزینه ثبت برند و علامت تجاری

تعرفه و هزینه ثبت برند و علامت تجاری بر حسب حقیقی یا حقوقی بودن متقاضی ثبت علائم تجاری متفاوت می باشد.هزینه دولتی ثبت برند به قسمتی مربوط می شود که به...

ثبت علامت تجاری

بعد از ثبت علامت تجاری برمبنای قانون ثبت علائم تجاری اشخاص حقیقی یا حقوقی محق شناخته می شوند ، به تبع آن کلیه فعالان کسب و کار قادر هستنداز کالاهای شبیه

ثبت برند یا علایم تصویری

ثبت برند یا علایم تصویری -علایم تصویری عبارت از علایمی هستند که با شکل و تصویر مخصوص ارائه می گردند، شکل یا تصویر ممکن است به صورت عکس واقعی از اشیاء یا حیوان یا افراد انسان باشد مثل عکس کوه، جنگل، درّه ، درخت، آهو، شتر، گاو،پلنگ یا شیر و همچنین ممکن است عکس یک انسان یا اشکال طراحی ونقاشی شده اعم از

ثبت علائم و برند فردی

ثبت علائم و برند فردی -علائم تجاری فردی عبارت از نشان های بازرگانی ، صنعتی یا خدماتی هستند که به یک تاجر، صنعتگر، شرکت تولیدی یا یک شرکت خدماتی یعنی به یک شخص حقیقی یا حقوقی تعلق داشته باشد.

فهرست طبقه بندی جهانی برند و علائم

فهرست لیست طبقه بندی جهانی برند - اشخاص برای ثبت برند، علامت، نشان و آرم تجاری ابتدا مشخص کنند که کالای مورد نظر آنها مربوط به کدامیک از طبقات برند مربوط

ابطال مارک یا علامت ثبت شده

ابطال مارک یا علامت ثبت شده - اگر علامت یا مارک صنعتی یا تجاری و خدماتی ثبت شده، ناشی از تقلب و تزویر در برابر حقوق ثالث یا ناشی از نقض تعهد قانونی و یا نقض تعهدات ناشی از قرارداد باشد، شخص متضرر می تواند برای اثبات حقوق مالکیت خود به دادگستری، برای ابطال علامت ثبت شده و مطالبه خسارت وارده، مراجعه

اجازه بهره برداری از علامت و برند ثبت شده

اجازه بهره برداری از علامت و برند ثبت شده - طبق مواد 44 و 50 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری و مواد 141 به بعد آئین نامه اجرایی آن، مالک علامت ثبت شده می تواند اجازه بهره برداری از علامت خود را به هر شکل قانونی به دیگری اعطا نماید. در این زمینه توجه به نکات زیر ضروری است

استعلام برند، علائم، نشان و علامت تجاری

با استعلام برند و علائم تجاری قبل از ثبت سبب می شود که از ارسال برند تکراری و غیرقابل ثبت خود داری کنید و برای ثبت برند خود دوبرابر هزینه و زمان نگذارید .

بازار کالاهای حاوی علائم تجاری

بازار کالاهای حاوی علائم تجاری - منفعت علامت تجاری به عنوان کاهش دهنده هزینه جستجو،مستلزم این است که تولید کننده ثبات در کیفیت را حفظ کرده باشد. در نتیجه علامت تجاری علاوه برصرفه جویی در هزینه جستجو، مشوق حفظ کیفیت از طرف تولید کننده نیز می باشد.

لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج لوگو شرکت گاج
فرم ارسال نظر و سوال

پاسخ دادن به :

ارسال با تشکر از ارسال نظر . پس از تایید نظر شما درج خواهد شد
در فرم پر شده خطاهایی وجود دارد. لطفا آنها را بررسی کنید.
اعتبارسنجی فرم موفق بود!
توضیحات چقدر جستجو و سوال پرسش و پاسخ مقالات مرتبط

هم اکنون آنلاین نیستیم . جهت مشاوره رایگان کی با شما تماس بگیریم ؟